Встъпителни изказвания на Иван Костов и Екатерина Михайлова
ИВАН КОСТОВ: Добре дошли на нашата първа пресконференция след лятната ваканция. Готови сме да отговорим на вашите въпроси. Искаме да повдигнем два принципни въпроса, според нас.
Първият е свързан с разкритията, които, според нас, за съжаление започват да се плъзгат по повърхността на явленията. Защото може да са пикантни розовите коли и другите подобни неща, но те не насочват вниманието към същината на проблемите на управлението на страната. А същината е посочването на това какви задачи трябва да решава новото правителство. То има за задача да се справя с изключително тежки проблеми на управлението, а не със сигнали за криминални нарушения. Това са две различни неща. И за нас основната ни задача като подкрепящи това правителство е да насочваме вниманието му към задачите, които има да решава като управление на страната. Ние не виждаме проблемите на България в последния месец. От друга страна виждаме, че сроковете за изработване на управленска програма изтичат. Много ни се ще да мислим, че се готви такава програма. В тази връзка ние започваме да изпълняваме своята собствена предизборна програма. И аз ще кажа как: Първо зададох писмен засега въпрос до министър-председателя, в който поставих такова питане – ще има ли годишен доклад за състоянието на националната сигурност на страната и възложено ли е изработването на нови стратегически документи, уреждащи сектора за сигурност. Такъв годишен доклад в последните осем години е изработван само веднъж, а това означава немарливост към проблемите на сигурността на страната. Второ, поставихме с колегата Ваньо Шарков писмен въпрос и на министъра на здравеопазването, в който питаме дали министъра има намерение да изготви задължителния според закона за здравето доклад за здравето на българина, от който след това да започне да се актуализира или преработва здравната стратегия на страната.
Освен това ние реализирахме намерението си да попитаме и да поискаме дискусия с министър-председателя дали ще предприеме действия да защити интересите на държавата от надвзетите гори и земеделски земи от Симеон Сакскобургготски. Защото е съвсем ясно, че от него са надвзети такива земи и гори и ние искаме да проведем тази дискусия, тъй като сме обещали в предизборната си програма да се предприемат действия, за да се възстанови справедливостта – това, което е на българската държава, да бъде върнато на държавата, а не да бъде присвоено от наследниците на царете Фердинанд и Борис III.
Има успех една наша инициатива, която за съжаление вие не разбрахте, че е наша – не хвърлям упрек към никого, грешката за това си е наша. От името на Синята коалиция Мартин Димитров в първата си реч пред Народното събрание при неговото сформиране заяви, че ние ще настояваме две временни анкетни комисии да разследват два въпроса – сигналите за нарушения на изборите и опорочаване на изборния процес и за проверка на действията на изпълнителната власт в последните месеци. Ние се радваме, че комисиите бяха подкрепени от управляващите и предстои тяхното създаване. Искам в тази връзка да заявя, че Синята коалиция има претенции и ДСБ също в това число, едната от комисиите да бъде оглавена от нас. И за доказателство на това, че сме готови да поемем една такава отговорност ние можем да ви представим един кратък план или идеи за действия примерно на комисията за проверка на опорочаването на изборния процес.
ЕКАТЕРИНА МИХАЙЛОВА: Това, което искам да кажа от името на ДСБ е, че виждам тази проверка в изнасяне на факти и скандални обстоятелства около опорочаване на изборите – това е нещо, което всички знаем. Много данни бяха изнесени, много от тях стигнаха до компетентни органи, други – не. Разбира се, работа на комисията е да събере информация, но нашето виждане в ДСБ е, че подходът трябва да бъде малко по-различен – а именно, парламентарната комисия на базата на събраната информация да направи на първо място анализ на причините, довели до опорочаване на изборния процес, свързан със следните обстоятелства: законодателството, което е дало възможност за опорочаване на изборите; действия или бездействия на изпълнителната власт и администрацията, които са довели до нарушения и дори до престъпления; да се анализира подготвеносттта на прилагащите закона, защото при всички избори се сблъскваме с много случаи на некомпетентност и въз основа на нея имаме вече дела, които са вис ящи пред Конституционния съд. Тоест, в никакъв случай не можем да подценяваме този елемент при анализа на изборните резултати и процес. В тази връзка, още един много важен момент, който трябва да се анализира – контролните механизми върху целия процес на протичането на изборите – от подготовката и регистрацията на политическите субекти до провеждането на предизборната кампания и накрая обявяването на изборите. Практически в момента няма достатъчно контролни механизми по действащото в момента законодателство в страната.
Втората част от темите, които трябва да засегне една такава комисия, е да се очертае кръгът от проблемите в изборния процес. Ще изредя само една част от тях: изборен туризъм; купуване на гласове, незаконно разкриване на секции в чужбина; неравна тежест на мандатите – както пропорционалните, така и мажоритарните; контролиран вот, корпоративен вот; некомпетентност на изборните комисии, практическата невъзможност да броят гласове и поправят грешки, политизиране на изборните комисии, в т. ч. ЦИК; неравнопоставеност на участниците в медиите в зависимост от финансовия им ресурс; липса на реален контрол върху секциите, най-вече тези в чужбина; и, разбира се, част от кръга на проеблемите е свързан с това кой има право да участва в различните избори – тук е принципът на отседналост; наличието на депутатски имунитет за кандидатите и т.н. Това са основните проблеми само.
На трето място, трябва да се направи много сериозен анализ във връзка с финансирането и разходването на средства в предизборната кампания, в т.ч. и контрола над финансирането. Говоря за реален контрол, в момента има само частичен такъв от страна на Сметната палата и той е по-скоро констативен, а не такъв какъвто би трябвало да е в една модерна демокрация към каквато България се стреми.
На четвърто място комисията трябва да напари изводи от работата си и предложения за изработване на цялостно ново изборно законодателство, обхващащо всички видове избори на базата на констатациите, през партньорство с гражданските организации и експертната общност и разбира се, като се имат предвид сигналите за констатирани нарушения.
Ако всичко това бъде направено, има възможност да се постигне това, което записахме в декларацията на 41-то НС от 22 юли, където в т. 6 е казано, че се цели “гарантиране на стабилност на демократичната политическа и партийна система чрез честен изборен процес и приемане на ново изборно законодателство и промени в Закона за политическите партии и Закона за допитване до народа”.
Според ДСБ това е изключително важно, ние сме го записали и в предизборната програма на Синята коалиция. Н и нещо повече, това е наша позиция в продължение на няколко години. Ние се опитахме още в миналия парламент да провокираме Тройната коалиция да се стигне до модернизиране на изборното законодателство и до реални действия. За съжаление, това не стана. Да се надяваме, че сега ще се случи. Много важно е и времето, в което ще се случи – трябва да се приемат тези години в първата година от работата на този парламент, ако искаме те все пак да са стъпили на обективни критерии, а не на политическа конюнктура дни преди провеждането на изборите. Това е нашият план за действие в тази посока.