На 10 януари, отбелязваме 70 години от „черния понеделник“ на Втората световна война, когато София е подложена на ужасяващи бомбардировки от англо-американските въздушни сили. Това е първата до този момент дневно-нощна атака над града, довела до множество разрушения, кръвопролитие и отнети човешки животи. Началото на дневното нападение над града започва около 13 ч. и е извършено от 330 американски самолета, групирани в два бомбардировъчни полка Б-24 и Б-17, които включват 220 бомбардировача и 110 изтребителя „Лайтнинг“. Срещу тях от „Божурище“, „Враждебна“ и Марно поле при Карлово излитат 43 български самолета – 2/6 и 3/6 изтребителен орляк, а от Карлово се вдига ято от четворка изтребители Dewoitine D.520 от 4/6 изтребителен орляк, водени от кандидат-подофицер Тодор Розев. На бой в защита на София излита и германската ескадрила I./JG 5 „Eismeer“ с 30 изтребителя Me-109G, водени от своя командир кап. Герхард Венгел.
Нощната вълна от атаки над София стартира в 22 ч., когато около 80 британски самолета прелитат в небето над столицата. Въпреки изстреляните срещу тях 1310 снаряда от зенитната артилерия, противникът успява да нанесе непоправими поражения на града. Унищожени са кварталите на запад от храм-паметника „Св. Александър Невски“, както и знаковите за града улици „Оборище“ и „Московска“. Хвърлените бомби над София са общо 1784. Комбинираните бомбардировки водят до разрушението на 3 500 сгради, сринати със земята са множество сгради в центъра на София, което променя архитектурния облик на българската столица за десетилетия напред. Жестоките въздушните удари на 10 януари силно разстройват обществения живот-градът остава без вода и ток, а в следващите дни над 300 000 души го напускат. Човешките трагедии са още по-неизмерими: жертвите са близо 1000, а ранените наброяват повече от 700. В небето над София, бранейки родната земя, жвота си губят и двама български летци- подофицерите Атанас Кръстев и Симеон Михайлов. Част от 4/6 изтребителен полк, Симеон Михайлов се насочва към района на Перник — Кюстендил, за да търси противниковите самолети. По пътя самолетът на пилот-подофицер Михайлов внезапно пада и се разбива в земята край с. Мало Бучино, а той загива. Според неговият ръководител- подофицер Тодор Розев, причината е загуба на съзнание на пилота поради голямата височина.
Смъртта си намират и петима германски летци, сред които и кап. Герхард Венгел. Непреживял дори един ден след пристигането си в България на 9 януари 1944 г., когато е предислоциран от службата си в Румъния на летище „Враждебна“ в София, той загива на следващия ден, когато самолетът му е свален край Радомир.
На 5 ноември 2004 г. по инициатива на председателя на ДСБ-София проф. Вили Лилков, Клуба на потомоците на царския офицерски корпус „Един Завет“ и Клуба на летците и след решение на Столичния общински съвет с официални почести в столичната градина „Мадара“ бе отново поставена гранитна паметна плоча на кап. Герхард Венгел. Този скромен знак е израз на почитта на столичани към делото на кап. Венгел и напомня на всички нас, жителите на София, за този трагичен период от историята на града.
През 2007 г. по инициатива на ДСБ-Триадица и Клуба на летците в градинката до ДКЦ 14, в кв. Иван Вазов, бе изграден паметник на летците, загинали при отбраната на София, дело на скулптора Николай Зиков.
]]>
This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.