Иван Костов: Здравейте. Благодаря ви, че уважихте нашата пресконференция, макар да няма парламент и да има служебно правителство.
Искаме да коментираме някои от последните събития, свързани с консултациите, които се водят от министър-председателя на служебното правителство. Прави ни впечатление, че партиите се опитват да формулират идеи от своята предизборна кампания и канят служебния премиер да ги изпълни. Примерно да ревизира или да смени министри и т.н., което не е свързано с обстановката в страната и е един некрасив опит да се прави кампания, като се използват точно тези консултации. От тази гледна точка искаме да кажем, че считаме най-важното предизвикателство пред министър – председателя наред със запазването на финансовата стабилност, която е в сигурни ръце, искам да кажа това, анализирайки интервюто на финансовия министър на служебното правителство пред вестник “Банкер”. Видимо финансовата стабилност е в сигурни ръце. Но ние искаме да кажем, че честни избори в страната ще има, само ако се изградят сигурни препятствия пред купуването и контролирането на избирателите, на вота. Ние държим за това обаче отговорни президента, който ни обеща, че ще има честни избори, и министър – председателя. Госпожата, която изпълнява ролята на министър на вътрешните работи ние не адресираме с такава отговорност. По понятни причини. Така че, за това да има честни избори, да се възпрепятства купуването и продажбата на гласове, да се брои точно и честно, да не се злоупотребява с полицията и прочее, това са изключително важни задачи. По инициативата на прокурора, която става рутинна и поради това все по-слаба като изпълнение, се прави и една съвместна инструкция или съвместен документ, заедно с МВР и ДАНС. И миналите избори имаше такова нещо, и миналите избори имаше огромно купуване на гласове и контролиран вот. Ние считаме, че правителството трябва да даде и кадрови доказателства, размествания и смени, и оперативно да предприеме действия, които да не позволяват обвързани с прокуратурата, с МВР и ДАНС лица да играят ролята на чадър върху купуването на гласове. За целта предлагаме нещо просто, което е от миналите избори. Да се разместят тези органи. Да не останат на местата, на които ги остави и назначи съвсем наскоро предишния вътрешен министър. Имам в предвид шефове на РДВР-та и прочее. Да се разместят тези хора, да се разместят съставите и така, както изпълняват конкретни задачи, примерно през лятото биват командировани по черноморските курорти и т.н., така да поемат и задачата да блокират купуването и продаването на гласове. Това според нас е най-важното. Има още една тема, която ни вълнува, за която се създават малко неверни представи. Служебното правителство може и е длъжно да смени целия състав на ДКЕВР, която без друго е в оставка. Той може да подмени състава на КЗП. Да го направят, защото това са фигуранти, и ако организаторите на протестите имат добри предложения, нека влезнат временно хора там, да видят какво са правили предшествениците им, които трябваше да защитават интересите на потребителите. Това може да се направи и ред други неща могат да се направят също. Над 60 национални контролни органа има в България. Да ги задвижи правителството. Те са в неговите ръце. Ще помоля и Радан Кънев да допълни какво може да се направи още и срещу картелирането. Има неща, които може да направи правителството. Аз искам само да обърна внимание върху една, според мен много лоша тенденция, в която влизат изборите. Някой може да ме упрекне в лично отношение, но няма да бъде прав. Избори не могат да се правят, като се влиза в болница, вдига се кръвно и там се канят главите на вероизповеданията и когато се изнасят информации, че е поръчан министър – председателя и се намира автомат с 6 пълнителя. Това на мен ми прилича на изключително слаб неполитически сценарий за евтино криминале. Ако някой иска да заслужи доверието на хората без да купува и контролира гласове, да отива и да прави кампания, както правим всички останали, а не да си съчиняват такива истории. Наистина много жалко, ако се търси съчувствието на избирателя през някакви ПР акции. Това просто не е достойно за политик. Нито здравословното ни състояние е обект на коментари, ние сме длъжни да бъдем здрави, щом претендираме да можем да решаваме проблемите на хората, нито писмата със заплахите трябва да Ви ги размахваме под носа. Всеки политик, от който зависят някакви неща, е получавал заплахи. Въпроса е НСО да си носи отговорността и да мълчи за тези заплахи. Другото изражда кампанията. Това е от мен.
Радан Кънев: Здравейте и от мен. Първо искам да споделя мнението на нашето национално ръководство, нещо, което всички виждате, и то е, че протестите в България отслабват. Спонтанно излезлите на улицата хора вече ги няма. От последната седмица се вижда, че няма и ясни послания за решения. Има конфликти между хора с явно различни политически амбиции за предстоящите избори или за по-сетнешни периоди, които не могат да излъчат ясни послания и предложения. Естествено “улицата” за тези изминали месеци назова проблемите много ясно и справедливо, и работа на политиците е в рамките на предизборната кампания да предложат решенията. Проблемите са назовани. Ние това ще го направим, но искаме да предложим на правителството и конкретни решения, които могат да бъдат взети незабавно. Част от тях г-н Костов вече каза пред вас, а нещо, което за съжаление без НС не може да се направи е да се смени изцяло състава на печално известната КЗК. Но може върху нея да бъде оказан силен натиск от МИЕТ, лично от министър – председателя, за разследване на съществуващите картели и фирми в господстващо положение в България, не само тези, посочени от протестиращите, а всички, които са в състояние на злоупотреба. Нещо друго, което правителството може да направи е да отмени десетките наредби и подзаконови нормативни актове, които задушават бизнеса, които бяха приети нарочно в услуга на конкретни предприемачи и които убиха малкия и среден бизнес, и конкретно може би най-лошия пример на отминалото управление – Министерство на земеделието и храните, което с поредица от нормативни актове задуши българските производители на храни, уби бизнеса на малките търговци и по този начин допринесе за нарушаване на конкуренцията и много високи цени на храните. С конкретни промени в наредбите сега действащия министър на земеделието или МС могат да дадат въздух на малките производители на храни в България, могат да помогнат на търговците на храни да възстановят бизнеса си и в рамките на броени седмици да се засили конкуренцията и да има известно облекчение на пазара като цени на хранителните стоки. Такива конкретни предложения също ще направим пред служебното правителство, защото те са в неговите правомощия. И сме на разположение за вашите въпроси.
Въпрос: Кога е срещата на Синята коалиция със служебния премиер?
Иван Костов: Не знам. Все още не знаем.
Въпрос: Искате честни избори, а не включвате служебния вътрешен министър. Защо?
Радан Кънев: Не, казахме, че не разчитаме, защото не смятаме, че тя е човек с реална власт в рамките на МВР. Имаме конкретно предложение, точно във връзка с околийския, което г-н Костов описа пред вас. Ще се опитам да го направя съвсем ясно – купуването на гласове в големи мащаби, в България се осъществява от престъпни мрежи на регионално ниво, в които са включени представители на полицията, брокери на гласове, представители често и на прокуратурата. Както в много сфери на организирана престъпна дейност, тези мрежи са непробиваеми, ако в разследването и предотвратяването им присъстват единствено местни представители на властта. По тази причина от години в България се въртят в различни райони данъчните инспектори, по тази причина през лятото се командироват полицаи и данъчни инспектори по курортите, защото не се вярва на местните контролни органи. Предлагаме това нещо да бъде направено по време на изборите. Казвам като пример – купуването на гласове в Хасково да не бъде предотвратявано от хасковската полиция, а от командировани екипи на ДАНС и полицията от други райони на страната, под прякото ръководство на изпълнителната власт.
Иван Костов: А не от приятелите на Иван Петров Иванов, който е бивш шеф на регионална дирекция на МВР и в тази връзка ще бъде много добър знак към обществеността, ако министър-председателя освободи областните управители, които са били служители или доносници на ДС. Поне тях да освободи, поне от тях да се разграничи.
Въпрос: А не трябва ли всички да махне?
Иван Костов: Поне тези, защото тези, те със сигурност са, в нашата представа за света, тези винаги са някаква част от някакви мрежи. Тези хора не са невинни по отношение на организираната престъпност и мафия в страната.
Въпрос: Нещо по въпроса с върлия СДС-ар Михаил Константинов?
Въпрос: Може ли да допълня само въпроса? Михаил Константинов, който прави много изявления по медиите, правейки внушения, че ГЕРБ няма алтернатива, трябва ли да бъде освободен като оглавяващ информационната програма?
Радан Кънев: С оглед публичната дейност на г-н Константинов, наистина от месеци насам, ние също имаме много сериозни резерви към ролята му на ръководител на фирмата извършваща преброяването. Има обаче един по-важен въпрос, защото много е лесно да се сменят хората, без да се сменят практиките. Това нещо в България сме го виждали много пъти. Прекия граждански контрол от организации с доказана компетентност, както в сферата на техническата дейност, която тази фирма извършва, така и в сферата на кражбата на вот, защото това е нещо, което в България се случва, е по-важно. Т.е. сменен или не Михаил Константинов при всички положения, трябва да бъде гарантиран непосредствен, активен граждански контрол върху дейността на информационното обслужване.
Въпрос: Защо според вас, не ви ли смущава, че служебния премиер не дава политическа оценка на Бойко Борисов и Сергей Станишев?
Иван Костов: Не, напротив. Това е естествено. Естествено е да не тръгне да дава политически оценки на предишния премиер, на по-предишния и т.н.
Въпрос: А не трябва ли да даде политическа оценка на страната? На финансовото състояние.
Иван Костов: Състоянието на страната е социална криза, предизвикана от бедност поради изключително лошо управление. Какво да каже повече?
Въпрос: А за финансовото състояние?
Иван Костов: То това го довежда него на власт. То, ако това го нямаше, той нямаше да е служебен председател на страната.
Аз искам да допълня казаното от Радан на предния въпрос, ако позволите. До нас достигна информация, че не само ръководителите на фирма “Информационно обслужване”, но и на други нива на фирмата са поставени хора, които да гарантират кражба на гласове по време на броенето. Ето защо казаното от моя колега е по-силно отколкото това, което вие ни питате. Гражданския контрол зависи от начина, по който президента и министъър-председателя ще допуснат в контрола НПО, които са специалисти в наблюдаването на честни избори. В тази връзка, да отправя едно послание чрез вас, аз го отправих и в Пловдив, тъй като водя тук 23-ти МИР в София, обръщам се към всеки един от протестиращите, който би желал да участва в производството на честни избори, включвайки се в секционните комисии, нека да се обърне към нашите щабове в София. Ние на драго сърце ще вкараме тези хора в секционните комисии, за да контролираме чрез тях да има честни избори. Освен това ще разчитаме и на силната им мотивация, защото тя ги извади на протестите. Нека само да не казват “Да си стоим в домовете”, а да казват “Да гласуваме на тези избори”. Така, че каним ги да дойдат тези, които искат, да произведем заедно един честен вот.
Въпрос: Радио К2, при отсъствие на Народно събрание, как реално ще се контролира служебния кабинет?
Иван Костов: По време на периода от двата месеца няма как да бъде контролирано, контролирано се само от президента на страната, който го е назначил. След избора на НС и конституирането му, то може да контролира и да задава въпроси на служебното правителство, да контролира всеки един от министрите, без да стига, в контрола си, до най-висшите форми на търсене на отговорност, например оставка на министри, работно недоверие на правителството и т.н. Това нещо не може да се прави по отношение на служебно правителство, дори при действащо НС.
Въпрос: До къде стигнахте с Единство? Договорихте ли името, как ще бъдат наредени листите?
Иван Костов: Радан се занимава с това.
Въпрос: Има ли създадени структури вече?
Радан Кънев: Ще опитам по ред да отговоря на въпроса. Имаме съгласие относно името, но естествено ще го оставим за момента, в който го обявяваме публично, по малко по-официален начин. Имаме съгласие по механизма за определяне на листите, така че в рамките на броени дни този въпрос ще бъде окончателно решен, далеч преди срока за внасяне на листите. Няма да зарадваме недоброжелателите си, една наша традиционна грешка, неяснота по отношение на листите до последния момент. Има… Надявам се не ме питате за местни организации на Единство, има на много места, но това е въпрос към тях. Има вече общи щабове по райони. Не във всички райони, но в повечето вече са сформирани общи щабове. Така че нещата вървят много стегнато и всички тези организационни въпроси ще бъдат решени, вярвам, преди да бъдат решени от нашите конкуренти.
Въпрос: По равно ли ще разделяте листите – 50 на 50%?
Радан Кънев: Не, казах, че имаме съгласие по механизма, няма да го коментирам в детайли, но не е такъв.
Въпрос: Кога ще обявите това?
Радан Кънев: Не, няма да отговаряме на конкретни въпроси.
Ще ги обявим достатъчно рано, това ще бъде дата на официално подписване, обявяване на водач и т.н. Няма смисъл в момента да го коментираме.
Въпрос: Ще засегнете ли при срещата със служебния премиер въпроса с фантомите?
Иван Костов: Вижте, самото служебно правителство обяви намерение да се справи с този въпрос. Нека министъра на регионалното развитие и благоустройството, който отговаря за изборните списъци да си свърши работата.
Благодарим ви!