Екатерина Михайлова: Благодаря, госпожо председател.
Уважаеми колеги, аз няма да се правя на морален стожер и да раздавам присъди кой е морален и кой – не, защото имаме нещо, което трябва да направим, което е сериозно и което е важно. Именно – да създадем Анкетна комисия с контролни функции върху действията на изпълнителната власт, дали се е справила, дали е допуснала нарушения.
Смятам, че един от много важните въпроси е този как ще бъде съставена комисията и по него искам да взема думата. Настоявам, вместо да се обиждаме, да погледнем трезво и да се опитаме с разум да вземем решение.
Паритетният принцип е едно от много добрите постижения на този парламент. Казвам го съвсем отговорно.
В началото, когато водихме разговори как да се конструират комисиите, едно от сериозните искания от страна на Синята коалиция за подкрепа на действия както на правителството, така и на парламента беше да бъдат създадени комисии на паритетен принцип именно в областта на сигурността, контрола върху сигурността. Затова настоявахме за Комисия за контрол на Държавна агенция “Национална сигурност” на паритетен принцип. Затова подкрепихме – искам да се върна малко назад във времето, закона, с който се създаде Парламентарна комисия за контрол върху СРС-тата! Не се оттеглихме, не бойкотирахме, но поискахме паритетен принцип!
Поискахме паритетен принцип и за Комисията за борба с корупцията и конфликт на интереси и парламентарна етика. Поискахме по същия начин във всички случаи – отворете правилника и ще видите, че има няколко постоянни комисии и няколко постоянни подкомисии, в това число и Комисията по отбрана и сигурност, които са на паритетен принцип, защото се досяга до една много деликатна материя, която е в ръцете на изпълнителната власт, но и която е тема “Сигурност”!
Затова днес ние настояваме тази комисия да бъде по същия начин! Вие можете да си приемете друг принцип – можете, имате мнозинство. Обръщам се към депутатите от ГЕРБ – можете, правили са го и други. Тук беше цитирано, че така са правени предишни временни комисии за контрол – на принципа на мнозинството, и че нищо не се е получило. Не се е получило, защото в тази сфера мнозинството пази тези тайни, които не иска да ги вади! Защото те са тайни на държавата, но точно защото са в сферата на сигурността, службите за сигурност искат никой да не посяга и да не научава! А те понякога са тайни, които нарушават човешки права!
Затова не правете като тройната коалиция! Те така си направиха Комисия за контрол на ДАНС. Тогава им го казвахме: “Не правете мнозинство, дайте на паритетен принцип, ако искате реален контрол, ако искате да се стигне до дъното, ако искате да се пресекат лошите практики”! Такива лоши практики всички знаем, че има. И когато трябва да си пазиш управлението, започваш да си позатваряш очите.
Затова ние ще подкрепим за паритетен принцип. И няма да раздаваме морални присъди, защото тук сме народни представители, които би трябвало да свършат работа! Ако не, можете да си направите една комисия – това няма да е добре обаче нито за парламента, нито за управляващите. Ефектът ще е отрицателен!
Не се опитвам да предричам нещата, виждам средата, виждам, чувам настроенията и разбирам какъв ще е отзвукът. Той ще е: “Направиха си нещо, за да си го покрият там”.
Чухте – няма да има представители на други, освен на Вас самите. А това не е контрол и вие го знаете.
…
Екатерина Михайлова: Разбрах, че няма да направим разследваща комисия,; разбрах, че няма да направим контролна комисия; разбрах, но всъщност каква ще е комисията? Анкетна?
Анкетна – по нашия правилник Глава десета, намира се след Глава осма “Парламентарен контрол” и Глава девета – анкетна комисия от времето на Търновската конституция. Още оттогава в основната работа, която са извършвали анкетните комисии, са включвали и форма на парламентарен контрол. Това е! Това е работата на всяка анкетна комисия.
Накрая точно с какво ще приключи работата на такава комисия – като проекторешение, зависи от това каква информация ще събере и ще анализира. Може да ни предложи промяна на законодателството; може да предложи изпълнителната власт да предприеме определени действия; може да предложи парламентът да създаде може би допълнителна комисия или подкомисия, която да се занимава с определен въпрос. Това е нещо, което зависи от дейността на тази комисия. Това е форма на парламентарен контрол. И нека не се отказваме от тази си много съществена функция.
Функциите на Народното събрание – така пише в нашата Конституция, са две, като едната е законодателна, а другата е контрол. Тази комисия очевидно няма да върши законодателна дейност. Остава да върши другото.
Нека да я създадем и наистина да може да си свърши работата. Нека да бъде такава, че да й имаме доверие, да създадем доверие веднъж вътре в парламента, втори път – навън, че тя ще си свърши работата. Това е в интерес и на изпълнителната власт, в интерес е и на Народното събрание.