Тук може да видите Законопроект за изменение и допълнение на Изборния кодекс.
Екатерина Михайлова: Добър ден! Днес поводът да направим това изявление, е че след малко ще внесем в деловодството предложенията на Синята коалиция за промяна в избирателния кодекс, тъй като това е едно от нещата, на който много държим. Заявихме това няколко пъти и при консултациите, които се провеждаха, да се направи своевременно промяна в изборното законодателство така, че да се знаят правилата, по които ще участват и партиите и коалициите на изборите, а също така и гражданите да знаят какви са правилата, когато отидат да гласуват, което значи да се приемат на време. Ние ще настояване още до края на тази сесия да се гледат внесените избирателни закони на първо четене, за да може на ранна есен да имаме окончателно приети текстове. Надявам се това да стане. Поне това чухме и като заявка от страна на управляващите и в тази връзка нашият ангажимент беше до 10 юли да се внесат проектите за закони. Какво предлагане от Синята коалиция? Аз ще кажа само няколко от пунктовете, а колегите ми ще развият по-подробно останалите неща. Едната част от предложенията за изменение в Изборния кодекс са свързани с дефекти, които се видяха по време на провеждането на последните избори, както за местна власт, така и за президент. Първо – да стане прозрачна дейността на Централната избирателна комисия, както и на останалите комисии. Проблем, с който се сблъскахме – да знаем кой, как е гласувал, кой каква позиция имал и как се вземат решенията. В тази връзка второто нещо, което искаме да се промени и пак е във връзка с дефекти в изборното законодателство – да се дадат повече възможности за обжалване на актове на изборната администрация така, че да могат да бъдат защитени интересите на гражданите и на участниците в изборния процес. Третият проблем, с който се сблъскахме и предлагаме да бъде променено законодателството е свързан с регистрацията на коалициите. Синята коалиция имаше няколко случая, в които беше спряна да участва като “Синя коалиция”. Най-крещящи са случаите в Плевен, но имаше случаи и във Варна и в Монтана, така че предлагане много по-ясно и подробно разписани правила за наименованието на коалициите. Това са неща, които според нас са важни. И още нещо, което видяхме свързано с контролирания вот и купуване на гласове и правим предложение за промяна. Видя се, че през регистрацията на застъпници се прави всъщност контролиран вот. Това беше и на последните частични избори с Кюстендил. Може да се види, че горе-долу гласовете на партиите отговарят на, по няколко боря на застъпниците им. И партии, които иначе нямат тежест в обществото и в други избори, през застъпници се оказаха с доста сериозно завишение на резултатите. Затова ограничаваме броя на застъпниците, които могат да бъдат предлагани по време на избори и второ – предлагане създаването на публичен регистър за застъпниците, за да може да се вижда точно какво и как се прави в тези случаи. Тоест средство за ограничаване на контролирания вот. И предлагаме нещо, което е на няколко пъти заявявано от наша страна, а именно най-после да може да се въведе електронно гласуване, чрез различните способи, но тук аз ще спра, за да дам думата на моите колеги, за да могат да влязат в подробности.
Ваньо Шарков: Добър ден! Няколко думи за мотивите, затова отново да предложим електронното гласуване. Знаете, че в предния парламент и ние от Съюза на демократичните сили и колегите от ДСБ сме го предлагали. Днес Синята коалиция го предлага като възможност, защото това първо ще даде възможност на гражданите, които имат физически увреждания да гласуват, да участват активно в избирателния процес. На второ място ще даде възможност на хора, които в деня на изборите отсъстват от мястото, където обикновено гласуват да могат да гласуват по интернет. На трето място ще даде възможност за увеличаване на избирателната активност и активно участие на младите хора в изборния ден, което има изключително голямо значение, защото голямата част от тях са непрекъснато в интернет. А другото, което е, е че ще даде възможност на българските граждани, които живеят в чужбина да не изпитват тези затруднения, които изпитваха на предишни избори и да е необходимо да изминават стотици километри, за да участват в изборния процес, който каса българските граждани. Всичко това е в полза на по-висока избирателна активност и по-голяма представителност на органите, които се избират. Не на последно място е и възможността да се гласува на терминали, т.е. да ограничим възможностите на недобросъвестни членове на секционни избирателни комисии, каквито видяхме на изборите в Плевен подменяйки бюлетините на изборите да ограничим възможността те да влияят и да фалшифицират резултата от изборите. Гласуването на тези терминали ще даде възможност и много по-бързо да бъдат обработвани данните и това по никакъв начин няма да затруднява изборния процес. Тази част от промените, които предлагаме не касае толкова политиците, партиите и коалициите, касае и дава възможност на гражданите в изборния процес, а относно подробностите, ще дам думата на г-н Агов.
Асен Агов: Знаете, че внесохме за първи път такъв законопроект с г-н Иван Костов през 2003та година. Междувременно се случиха много неща, първо, НДСВ в началото отхвърли законопроекта, по-нататък Тройната Коалиция пак отхвърли законопроекта. Във всичките тези години е имало едно голямо недоверие към гласуването. От горе на всичко имаме и произнасяне на конституционния съд, който казва, че няма гаранции за сигурността. Случи се и много бързо развитие на комуникационната технология и ние непрекъснато от 2003та година, заедно с колегите от СДС, работим за усъвършенстване на системата за гласуване, така че тя А: да предоставя пълни гаранции и да отпаднат съмненията на Конституционния съд, и Б: за да може да бъде в крак с новите технологии. Какво предлагаме сега? Представете си вие се регистрирате като избирател, който иска да гласува дистанционно, т.е. чрез интернет. Ще ви разкажа историята малко по-дълго, за да си представите как стоят нещата. В срок в 21 дни преди изборния ден вие като избиратели трябва да заявите в специално направения сайт на избирателната комисия, че ще гласувате дистанционно. В този момент в избирателните списъци се отбелязва, че вие сте се записали за дистанционно гласуване, в графата, там където се подписвате на избори, ще пише ‘записал се за дистанционно гласуване-ЗДГ’. По-нататък какво става? След като сте заявили, избирателната администрация ви изпраща с препоръчано писмо две пароли, едната парола е, за да получите потребителско име, а другата парола е, за да потвърдите гласа си. В момента в който получите паролите, влизате в сайта. В сайта в ляво има връзка от която сваляте сертификат, който удостоверява, че този компютър е регистриран, този IP-адрес е регистриран за електронно гласуване. Сваляте сертификата, както при електронното банкиране, трябва да имате задължително сертификат на компютъра. Също така сте заявили, колко човека ще гласуват през този компютър предварително с имена е ЕГН-та, адреси и т.н. В деня на изборите отваряте сайта, написвате единния си граждански номер в специалното отделение с това поисквате своето уникално потребителско име, с което има право да се гласува веднъж. Получавате името и го потвърждавате с първата парола, която е изпратена по пощата. Това са обикновено пароли, които са идентични с тези които са на кредитните карти. Представете си така нещата – пин кодовете. Потвърждавате, също така излиза онзи с кривите цифри кода, който потвърждава, че вие сте получили това потребителско име. След което натискате връзка “гласуване” и излиза кутийка, в която трябва да попълните току-що полученото потребителско име. Излиза бюлетината, която е такава, каквато е за изборите. Иначе в нея трябва да има задължително възможност да не гласувате за никого от тази бюлетина. В нея са изброени партиите. Посочвате своя избор и това с паролата си го потвърждавате. Излиза сертификат – натискате “подписвам”, “потвърждава”, след което чакате. Ще излезе нова кутийка, в която пише “потвърдете” със специален 10 цифрен код, който ще ви бъде изпратен автоматично с есемес на телефона. Това е уникален код, от 10 цифри. Той ще бъде валиден за 10 минути. Трябва да въведете този код. В момента, в който въведете кода и натиснете “потвърждавам” изборът е направен. Една подробност, отварям една скоба ако случайно сбъркате мястото, на което искате да гласувате имате право да се поправите, само 1 път обаче. Освен това може да решите, вече с подробности, може да решите в последния момент да се откажете от електронното гласуване, а си гласувате с обикновена бюлетина. Затова трябва да има определен срок, в който трябва да уведомите избирателните администрации съответните, че Вие се отказвате от електронното гласуване и тогава заличават всички компоненти, които изброих на компютъра Ви. Ако седнем на един компютър, сигурен съм че това ще ни отнеме не повече от 10 минути – свалянето на сертификата, което може да стане и преди деня на изборите, а самото гласуване отнема, някъде, аз съм го изчислявал с хронометър, отнема някъде 4-5 минути. Как се предотвратява гласуването на един човек примерно да събере адресите, IP-адресите, смисъл идентификационните карти… Няма как изчислили сме, че за да се извърши едно гласуване, примерно да събереш 100 човека или 50 човека, напълно не стига изборния ден. Правили сме и този експеримент. Не стига изборния ден, за да можеш да гласуваш от името на 50 човека. Плюс това си заявил предварително имената на хората, които ще гласуват от твоя IP-адрес, 21 дена преди това. Т.е. има достатъчно времеви, технологически гаранции, в крайна сметка гласовете отиват в т. нар. електронна избирателна кутия. Разказвам ви всичко това, дано става ясно, че сме преодолели абсолютно всички забележки, които имаше до този момент като задръжки към електронното гласуване. Ще припомня само, че още през 2003 година сме го казали, че има решение на Съвета на министрите на Съвета на Европа, за постепенно въвеждане на електронното гласуване като сигурен гарант. Има и неуспехи по света с електронното гласуване, но ние сме прегледали абсолютно всички неуспехи, видели сме къде има издънки и смятаме, че можем да бъде пионери в тази област именно с поправките в Избирателния закон, които предлагаме сега.
Въпрос: Може ли да кажете къде се ползва тази технология?
Асен Агов: В Естония, в Естония, отгоре на всичко сме ползвали, като изходна база за гаранция за сигурността, сме ползвали използвали електронното банкиране.
Екатерина Михайлова: И сме поискали експертиза…
Асен Агов: И сме поискали отново експертиза и целия преглед на технологията, която току-що изложих от хората, които се занимават със сигурността на електронното банкиране. Нашата логика е следната: след като могат да бъдат превеждани милиони чрез електронното банкиране, не виждаме защо да не дадем своя глас, абсолютно безплатно впрочем, да дадем своя глас също толкова сигурно колкото превеждаме своите пари по електронен път.
Сертификатът служи, замества ролята на електронния подпис. В Естония на всяка лична карта има електронен подпис. Те са се погрижили за своите граждани. Примерно техните граждани са милион и половина.
Въпрос: Моят въпрос е и към тримата. Смятате ли, че една по-радикална идея, която абсолютно ще обезсмисли кражбите на гласове, купуването на гласове, ще доведе до задължително гласуване?
Екатерина Михайлова: Задължителното гласуване, за да бъде въведено трябва да бъде променена Българската конституция. Казвам го в прав текст. Всички, които искат референдум, искат да приемем закон. В Българската конституция гласоподаването е право, изрично записано, а не задължение. Затова, ако има политическо съгласие на ¾ от народните представители можем да стигнем до задължително гласуване. За нас това не е актуален въпрос днес и няма смисъл да коментирам нещо, което няма да стане, а трябва да променим закона така, че да стане по-работещ. Освен това, ако въобще се стигне до подобно нещо – правото да се превърне в задължение, държавата е длъжна да осигури изпълнението на това задължение. В това число и за българските граждани, които живеят в Аляска, примерно. Защото ги задължаваме и ще ги накажем, защото смисъла на задължителното гласуване е именно санкция като не изпълняваш своето задължение. Затова има права, затова има задължения. Т.е. то е много по-сложен въпрос и когато някой казва, че иска задължително гласуване трябва да даде отговорите на въпроси, които съпътстват тази тема. Как задължаваме тези хора? Единствения начин е, ако има електронно гласуване и тогава бихме могли да помислим дали може да бъде задължително. Защото как го задължаваме гражданина в Нова Зеландия да отиде и да гласува?
Асен Агов: В Гърция плащат пътните на хората.
Екатерина Михайлова: Затова в момента това за нас не е тема и не е решение, а напротив проблеми, които изскачат.
Асен Агов: Въпроси, ако има… Ако няма значи сме били достатъчно интересни и изчерпателни. Благодаря ви!