Светослав Малинов: Има ходове, които биха могли да бъдат направени

Водеща Лили Маринкова: Сега, г-н Светослав Малинов, вашият коментар по същите тези проблеми.

Светослав Малинов: Да, здравейте.

Водеща: Здравейте.

Св. Малинов: Имах възможност да чуя част от аргументите…

Водеща: Разбира се, вие като бургазлия сигурно ще изразите привързаност към тази тематика, която малко конспиративно беше внесена в нашето предаване.

Св. Малинов: Да, въпросът за контрабандата наистина съществува, той е факт, но аз бих се въздържал от някои съждения, обвинявайки директно правителството. Между другото, аз напълно разбирам реакцията на политическите партии в България. Когато начело на държавата са хора, занимаващи се с полицейска дейност, те създават и такъв стил на политически дебат, политически в кавички. Добре известно е огромното желание на г-н Цветанов да покаже своите политически опоненти във вид на престъпници. В края на краищата очевидно е, че това е едно нормално развитие на полицейското мислене, когато е на власт – то започва да вижда политическите си противници като престъпници. Аз не мисля, че ние, политиците, трябва да отговаряме на това предизвикателство и да търсим обратната връзка – да показваме как правителството се замесва в престъпна дейност. Според мен хората, които ни управляват в момента, наистина не разбират политическия аспект на проблема и не е въпрос на, както се казва, проблем на превода, а на пълно неразбиране как се взимат политически решения в страни като Холандия, как се сключват политически съюзи и по какъв начин може да се отговори политически на едно такова решение, което… наистина тук трябва да дадем някакво, така, заслуженото на тезата на правителството, наистина е безпрецедентно да се въведе нов критерий фактически за членството в Шенген. Само че, когато се въвежда подобно ново измерение на проблема, проблемът с доверието, а не с техническата подготвеност, последното, което трябва да правиш, е да негодуваш. Напротив, трябва да се замислим как така се оказва, че заради нас наистина в нашия случай изведнъж възниква въпросът за доверието, защото той не е възниквал наистина по-рано, когато ставаше дума или е ставало дума за други държави, които са отговаряли на техническите изисквания, и най-вече случаят с Хърватия, който наистина е добре да имаме предвид. Ето една държава, която уж закъснява, а всъщност вече ни е изпреварила, въпреки закъснението си, защото тя влиза в чиста позиция. Аз ще бъда кратък. В такива случаи първото, което трябва да се направи, това не е задължително да е публично, е правителството да признае поне пред себе си, под формата на собствени доклади и експертиза, че проблем има, да го локализира и да покаже онова нещо, което се нарича политическа воля. Много се говори за тези неща, те са се превърнали в клишета, аз предлагам нещо съвсем елементарно. Смяната на вътрешния министър ще бъде изключително впечатляващ факт и той ще произведе необходимия ефект, в това съм дълбоко убеден, защото се говореше какво би могло да се направи оттук до юли месец и беше направена невярната преценка, че нищо не може да се направи. Това не е вярно. По-скоро точният израз е вероятно ГЕРБ няма да направи нищо. Иначе може да се направи това. Смяната на вътрешния министър ще има изключително силен оздравяващ ефект и той ще покаже по най-категоричен начин що значи политическа воля и готовност за промени у едно управляващо мнозинство. И другото нещо, което е изцяло свързано с предложение на „Синята коалиция“ – разговор, много конкретен, за промени в конституцията по оздравяване на съдебната система. Ние ще дадем тези предложения, но трябва да разберете, че самият разговор и демонстрацията на готовност за това у едно парламентарно мнозинство е достатъчен, за да може да се приключи поне по тази линия с кризата на доверието. Българите знаят за какво става дума, готови са на промени. Те правят тези промени за себе си, за своето бъдеще и ние, би трябвало да кажат холандците, не можем да продължаваме повече по този начин. Това са неща, които могат да обърнат отношението към България в следващите 4 месеца. Аз обаче имам…

Водеща: С това, което… Да.

Св. Малинов: Е извинете, следната мрачна прогноза. ГЕРБ изглежда влезе в режим на работа, в който му е изгодно да развива тези популистки аргументи, че някой там някъде далеч в Европа несправедливо ни мрази. Това е изключително отблъскваща позиция. Тя обаче се превръща в стил и аз съм убеден, че ГЕРБ няма да има силите да извърви този път, за който говоря. Ние обаче ще се опитаме и ще дадем всички възможности, ако все пак се получи някакъв проблясък, така, в тунела, да може да има готовност да се тръгне

по този път. Поне що се отнася до експертиза и до стъпките, които трябва да бъдатнаправени, ние ще ги предложим.

Водеща: Добре, но вие като предлагате да бъде освободен неуспешният Цветанов, според вашия израз, т.е. злият, лошият, всъщност укрепвате чувството, че министър-председателят не носи никаква политическа отговорност за това поредно отлагане и въобще до хала, до който сме докарани. Може би това е един мост, за да създадете ваши приятелски там контакти, но това не е обективно вярно.

Св. Малинов: Тоест, че оставката на Цветанов ще бъде ход от страна на…

Водеща: Това е някаква ваша цена, която вие искате.

Св. Малинов: Не, първо сме снели доверието от този човек на много ранен етап и не мога да кажа, че го снехме, защото виждахме, че България няма да бъде приета в Шенген скоро. Имаше съвсем конкретни други неща, но сега в момента аз съм дълбоко убеден, че това е ход, който би могъл да бъде полезен и за България. Не трябва да се гледа само за, както се казва, конкретните тактически маневри наопозиция или на правителство. Става дума за връщане на доверие в много кратък срок и аз лично не виждам как би могло да стане. Напротив, има ходове, които биха могли да бъдат направени, и току-що ги изброих. Опасението ми е, че, разбира се, този тип отношения в правителството на ГЕРБ не са базирани на политическа основа с оглед на благото на страната, а на съвсем други интереси, и затова вероятно звучи нелепо, когато се предлагат такива, мога да ви уверя, съвсем очевидни неща. Аз дори бих казал, че още на много ранен етап самото пребиваване на Цветанов в правителството трябваше да бъде обвързано с Шенген, защото това е неговият ресор, нали разбирате, това е точно, за което той отговаря, и тук оценката се дава отвън и тя е много лоша. Така че нямаше нужда да бъде вдигана тази теза за оставката. Същевременно дълбоко съм убеден, ако не я бяхме повдигнали ние, т.е. партиите, които са в опозиция на ГЕРБ, изобщо нямаше и да дойде на ум на премиера дори да мисли по този въпрос. Така че затварям тази тема по този начин.

Водеща: Да, но не съвсем, защото тя отеква. Благодаря. Така приключваме. Мисля, няма други… това беше една своебразна ескалация на оценките, в която участваха Филиз Хюсменова,

Светослав Малинов, Кристиан Вигенин и Станимир Илчев, евродепутатите, които поставиха на фокус проблематиката, свързана с нашето бламиране, поредно, на България, за падането на границите. Благодаря за вашето участие.