Гроздан Караджов: Добрата новина е, че ще се открият 500 нови работни места
Иван Иванов: Продължавам с активната си дейност, свързана с чисто национални теми като обща политика, здравеопазване, образование, инфраструктура, да ги проектираме през местните възможности и решения, които трябва да търсим на местно ниво. Този път съм поканил председателя на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения в парламента г-н Гроздан Караджов, за да погледнем през призмата на работата на неговата комисия как стоят нещата тук в региона. Преди да поговорим най-вече за развитието на концесията на летище Горна Оряховица, искам да ви кажа, че действително работата на това правителство в чисто икономически план започва да дава резултат, най-вече през стабилизиране на бизнеса и насърчаване на инвестиционната дейност. Както знаете, заетостта се повишава, средните доходи също, а оттам и инвестиционната активност. Точно в този контекст е и моето намерение – тук цялата тази картина по-осезаемо да се проектира и да се почувства в района на Велико Търново – област. Важен логистичен, транспортен, свързан с инфраструктура проект, е реанимирането на работата на летище Горна Оряховица. Аз поех ангажимент по отношение на предизборната си кампания, че това ще бъде един от фокусите на моята работа и на моята активност. Поканих г-н Караджов като председател на комисията да дойде, за да направим среща с управата на летището. Идваме от там, където имахме среща с борда на летище Горна Оряховица, както и с изпълнителния директор г-н Петър Петров. В рамките на около час проведохме, по мое мнение, доста конструктивен разговор от гледна точка на действителните възможности за намиране на концесионер и заработване на летището, което е изключително важен обект и врата към целия регион и чието заработване ще даде възможност за подобряване като цяло на икономическата активност. Добрата новина е, че при добро развитие на концесията, в края на годината вече може да имаме концесионер на летище Горна Оряховица, който да започне да изпълнява своя концесионен план.
Гроздан Караджов: Икономическата дейност в един регион от една страна се стимулира от общо добрия климат в страната като цяло, но от друга страна във всеки един случай трябва да се погледне различно, т.е. не можем да сравняваме Варна, Бургас, София, Пловдив – това са местата, където традиционно се стичат инвестиции – с останалите региони в страната. Затова специално в транспортната политика, винаги сме гледали на всеки един от областните градове по различен начин. Регионът на Велико Търново, по стечение на историческото си развитие, а и по бъдещите планове на инфраструктурното си развитие, е обречен да бъде един сериозен кръстопът в процес на развитите за два сериозни пътни проекта, единият от които е АМ “Хемус”, а другият – скоростният път Русе – Свиленград. Въпреки всичко, една автомагистрала сама по себе си, си остава нещо , което минава покрай вашия град. Докато се строи, ще донесе работни места за местните фирми, но впоследствие е много важно как една такава инфраструктурна артерия се свързва с останалите видове транспорт в съответния град. Велико Търново става своеобразен кръстопът на тези два пътя, защото АМ Хемус и скоростният път Русе – Свиленград ще имат своята пресечна точка тук. Паралелно с това, най-големият железопътен център е именно в този район – това е Горнооряховският железопътен център. Той към днешна дата не е натоварен сериозно и всъщност дори до голяма степен стои изкуствено в железопътната схема на страната. Ако правилно разчитам бъдещето, може би не в обозримите 4-5 години, но може би в следващите 10 години, оборотът на товарите ще нарасне дотам, че около Велико Търново ще се развият зони за логистика, зони за спедиция, преопаковане, преизпращане на товари към различни дестинации. Това означава, че задължително трябва да има и развит карго терминал по въздух. За щастие, горнооряховското летище като инфраструктура е изключително подходящо да изпълнява тази роля. Усилията както на транспортната политика за този район, така и усилията на министър Ивайло Московски (който заедно със своя екип е в крайна фаза на обявяването на бъдещата концесия), бяха насочени към развитието на този специфичен карго център. Концесия не се обявява просто така, а обикновено само след като е получена сериозна заявка за инвестиции. Заявката за инвестиции за горнооряховското летище е заявка, която най-общо бих определил като “експлоатационно-прозводствена”. С други думи – запазва се основната дейност на летището, да продължат да се обслужват полетите от гражданско естество и паралелно с това да се развие производствена дейност в областта на авиационната индустрия. Намерението на инвеститора е тук да пристигат на последния си полет самолети, които излизат от употреба, да бъдат разглобявани, а онези части от тях, които могат да бъдат използвани отново, ще бъдат тествани, рециклирани, опаковани и изпращани отново за повторна употреба. Ако успеем да се справим с концесионната процедура, регионът на Велико Търново ще бъде облагодетелстван, предвижда се да се открият около 500 нови работни места. Към него ще тръгнат и много малки предприятия, малък и среден бизнес, които ще трябва да го снабдяват.