Радан Кънев: Стига с кухи фрази и изхабени послания

Една от най-неприятните черти на българската политика е нейната наситеност с кухи фрази и изхабени послания. Част от политиците (начело с президента, с извинение) и мнозинството от коментаторите са просто убийци на смисъл. Захапват някоя идея и я дъвчат, докато самото й споменаване не започне да предизвиква досада и отчаяние в публиката.
На първо място сред тези изхабени послания са подкрепата на дребния бизнес и на средната класа. Две десетилетия празни приказки убедиха българските граждани, че зад тези думи не стои нищо освен популизъм, демагогия и суета, в най-добрия случай – лека форма на клинична логорея. На фона на всички празни приказки не чухме нито едно смислено предложение. А най-шумните говорители, естествено, предлагаха най-малко смисъл…

Това, разбира се, изобщо не е забавно. Защото зад шаблона наднича истината – а тя е, че без насърчаване на дребния и семеен бизнес, без инициативата на самонаетите лица, без утвърждаване на градска и селска средна класа обществото ни нито ще намери изход от стопанската безпътица, нито ще развие онази чиста и приветлива жизнена среда, която помежду си наричаме „европейска“. Но замърсяването на политическия език прави предлагането на такива мерки почти непосилна задача, която носи повече присмех, отколкото признание. И все лак… част от задачата на политиците реформатори е да върнат смисъла в политическия език, да представят политическите решения в истинския им смисъл, да се преборят с досадата и отчуждението, което Гоцета-та насаждат в обществото.
В понеделник ДСБ се опита да направи точно това – да върне темата за малкия бизнес в дневния ред на обществото и то в най-критичния момент на стопанска криза и очертаваща се тежка безработица. Да предложи и обясни реалните мерки отвъд шаблоните и популизма. Какво всъщност предложихме?
На първо място – намаляване до разумни и граници на минималния осигурителен доход за самоосигуряващите се лица. Днес много от самонаетите плащат осигуровки върху доход, по-висок от реално получения. По този начин облагането става непосилно за тях и ги изхвърля в сивата икономика. Това се отнася най-вече за започващите нов бизнес или стартиращите в нова свободна професия.
Именно затова второто ни предложение е премахване на минималните осигурителни прагове/ минимален осигурителен доход през първите шест месеца от дейността на малките и средните предприятия. Така смелите и инициативните ще имат глътка въздух да започнат бизнеса и преценят шансовете си, без да натрупат огромни задължения към НАП.

Предлагаме и въвеждане на понятието „семеен бизнес“ в закона и съответно – възможност за семейна здравна и социална осигуровка в семейните предприятия. По този начин вместо един член на семейството да се осигурява (често на нереално висок до¬ход), а другите да работят на черно в семейния хотел например, ще могат да се осигуряват заедно на разумни нива, отговарящи на общия им се¬меен доход.
Друго предложение е съобразяване на нивата на патентния ни данък с намалената покупателна способност (И съответно – НИСКИ обороти) по време на криза. Патентните данъци сега масово са определяни през 2007 и 2008 година при растящи цени и продажби.
От голямо значение най-вече за малкия бизнес са и предложенията ни в сферата на трудовото право като уреждане на гъвкавото работно време и по-часово заплащане, съответстващо на реалния работен процес. Днешните норми са писани за социалистически предприятия, в които има или осемчасов работен ден, или работа на фиксирани смени.

Eдно от най-важните ни предложения е ускореното приемане на наредбата за директните продажби в земеделието. Тя ще даде най-накрая възможност на семейните производители и малки семейни ферми да продават на свободния пазар, вместо да стават жертва на прекупвачи. Още по-важно е, че по този начин им се дава възможност да имат собствена клиентела, да утвърждават и налагат продукта си, да поддържат трайно високо качество, чрез което да се преборят с конкуренцията на големите търговски вериги, който винаги ще продават по-евтино. Директните продажби на земеделски стоки ще върнат и смисъла от малки магазини, в които тези стоки да се продават на постоянна клиентела, при постоянно качество и гаранция за здравословен производствен процес.
Разбира се, с тези мерки се опитваме преди всичко да дадем отговор на кризата в заетостта и безработицата. Но техните резултати са отвъд кризата – те дават отговор и на големи въпроси на времето, в което живеем – за безопасността и качеството на храните, за съдбата на малкия квартален магазин, за бъдещето на занаятите и качественото домашно производство. Те дават отговор и за жизнената среда на ежедневието ни – приветливи квартали, доверие и сърдечни отношения между производител, търговец и клиент.

Споделяне: 

Facebook

Последни Новини

Инж. Грети Стефанова: Вместо да закриват нощния...
Спират напълно две нощни линии на градския транспорт в София. Решението е на Столичния...
Атанас Атанасов “затвори с ритник отворената от ГЕРБ...
Лидерът на ДСБ генерал Атанас Атанасов отговори на лидера на ГЕРБ Бойко Борисов, който заяви,...
Позиция на коалиция „Демократична България“
“Демократична България” потвърждава своята позиция, че изборът на номинацията за министър-председател и съставът на...
Атанас Атанасов: Трябва да намалим емоциите и да...
Коалицията ни е стабилна. Имаме еднакви цели, но по различен начин виждаме тяхната реализация....
Бонка Василева: Защо и кой има изгода да...
Разпадът на "Топлофикация София" е очевиден. По един брутален начин подмениха управителните съвети и...