Втората половина на изминалата 2009-а постави два важни политически въпроса. Частният е “Какъв е “raison d`?tre” (смисълът на съществуването) на ДСБ и Синята коалиция е доминирания от ГЕРБ и лично от премиера Бате Бойко политически живот?”, а общият – “Накъде ГЕРБ и лично Бате Бойко водят България?”. Първият въпрос получи поне в значителна степен своя отговор. Отговорът на втория остава за 2010 година…
Ролята на “коректив”, на играч с ограничено влияние, подкрепящ управлението без пряко участие във властта (а и без споделяне на характерните за географските ни ширини материални облаги), не е просто нова и непривична за българската десница, свикнала за кратко да упражнява цялата власт, а за дълго – да бъде яростна и изолирана опозиция. Тази роля е въобще непривична за българския политически живот и исторически традиции – може би именно поради присъщото за нашата партизанска политика обвързване на властта с “келепира”. Не е чудно, че именно партиите от реформистката десница поеха успешно тази отговорност, докато другите партньори на ГЕРБ се провалиха бързо, макар и по съвсем различен модел. Ролята на Синята коалиция в този парламент изисква подкрепа и критика от градивни и принципни позиции – нещо непознато у нас, но съвсем обичайно за политическия живот в Западна Европа.
В шестте месеца от началото на управлението на ГЕРБ Синята коалиция защити смисъла на съществуването си и трудната си парламентарна роля с няколко ключови позиции. Изброяването по-долу съвсем не е изчерпателно, а по-скоро е извлечено от личните ми наблюдения, опит и участие:
Подписахме споразумение с ГЕРБ за здравната политика, като защитихме възможността чрез реформи и прекратяване на злоупотребите да се осигурят пари за лечение на най-тежките (основно онкологичните) заболявания. Предстои да видим доколко управляващите имат воля и компетентност да вървят по този път – от това зависи и подкрепата ни през 2010 г.
Гласувахме против безотговорното повишаване на осигурителните прагове за свободни професии, занаятчии, дребни търговци и земеделци. Направихме конкретни предложения, защитаващи тези групи от населението, които несправедливо понасят тежестта от кризата и спирането на реформите от тройната коалиция. От хода на преговорите зависи и позицията ни по социалната политика през 2010 г.
Противопоставихме се «На измененията в Закона за електронните съобщения, които допускат директен и безконтролен достъп на МВР до разпечатките на мобилните телефони, активността в интернет и други лични данни. Утвърждаваме позицията си, че националната сигурност е сигурност за отделния гражданин, в това число и сигурност срещу настъплението на службите в личния му живот. И през 2010 г. ще подкрепим само такива решения, които не поставят под съмнение основните човешки права и демократичните ценности.
Твърдо, макар и не скандално и шумно (скандалът остава запазена марка на други политически сили и в 41-ото НС) на идеите за пререгистрация на изповеданията и минимален брой “привърженици” (?!) на всяко регистрирано изповедание, както и на опасната идея за референдум относно новините на турски език по БНТ. Останахме единствената политическа сила, която последователно защитава принципите на толерантността и зашитата на правата на българските граждани от малцинствата.
Същевременно първи предупредихме за откритите заплахи на ДПС за упражняване на политически рекет, яхнал тежките социални проблеми на тютюнопроизводителите, и за опитите на Ахмед Доган да договори имунитет за корупцията на ДПС срещу спасителен пояс за управляващите в тежки ситуации.
Междувременно разположението на силите в парламента в значителна степен се изясни. РЗС и Яне Янев предвидимо се завърнаха при създателите си. “Атака” и Волен Сидеров се отдадоха на безусловна и сервилна подкрепа за ГЕРБ, дори и с цената на потъпкване на дългогодишни свои позиции – например по въпроса с измененията на ЗЕС и безконтролното следене.
Оттук насетне идват и два възможни отговора на важния въпрос накъде ще “ни поведе” достолепният генерал от популярната сакрална поема “Премиер, избран от народа”. Пред него има две ясни и трудно съвместими алтернативи – да заздрави коалицията си с “Атака” и да установи популистки милиционерски режим, твърд към правата на гражданите, но мек към руските интереси. Или да продължи преговорите със Синята коалиция и да разчита на нейната подкрепа за реформи, които доближават обществото ни до европейските стандарти не само по общи стопански показатели, но и по отношение на човешките права, интеграцията на малцинствата и най-бедните и уязвими части от населението и в крайна сметка – изграждане на правова държава, в която законът е наистина оръжие на слабите. Това не са цели, постижими в рамките на една година или един мандат. Но 2010 е годината, в която България може да тръгне в тази посока.
This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.