Радан Кънев: Мишо Бирата и „Ченген

В петък вечер, по стара традиция, излязох да изпия няколко бири с приятели. Надали е чудно, че точно този ден и разговорите се въртяха около бирата. Или по-точно – около фабриката, която бутилирала бира без лиценз и проверката на митниците. И най-вече – около държавния глава, който се обадил на първия министър да го помоли да спрат проверката, и първия министър, който се обадил на шефа на митниците. Това е темата на седмицата, а може би ще бъде тема на годината. И по нея още дълго ще се говори …
На мен обаче ми направи впечатление, че по време на разговора пиехме чешка бира, която беше на горе-долу същата цена като българската, и с неколкократно по-високо качество. Докато обсъждахме протекцията върху български производител на бира, тя – българската бира – липсваше на бара. Докато използва политическите си връзки, за да придобие дребни местни конкурентни предимства (по-ниска цена заради скрито ДДС и акциз например), българският производител неусетно е загубил голямото състезание на големия, отворен и жестоко конкурентен пазар на ЕС. Както в много други сфери на производство, единственият шанс на нашия пивовар-връзкар е да произвежда мизерно качество в пластмасови бутилки и да се конкурира единствено благодарение на ниската цена (заради скрито ДДС и акциз например). „Ангажиментът“ на властта към Мишо Бирата е доста сходен с „ангажимента“ на последните две управления към големите курортни строители. Беше им разрешено (срещу съответни облаги, разбира се) да строят безразборно, грозно, без канализация и път, често пъти дори незаконно. И резултатът е налице – слабо конкурентен туризъм, основан единствено на ниска цена при безобразно качество…
И докато прилична бира, произведена у нас, все още може да се намери, какво да кажем за технологичните производства с висока добавена стойност, в които дори и самият Гоце не може да ти помогне да бъдеш конкурентен, като криеш акциз…
Историята с Мишо Бирата е история на стопанския провал на ченгеджийския модел икономика. „Протекциите“ на властта могат да осигурят единствено оцеляване в най-ниския сегмент на малкия местен пазар в България – там, където бирата е в пластмасови бутилки и единствената й значима характеристика е цената. Но те убиват здравословната конкуренция, инициативата и смелостта на обикновения предприемач. Убиват състезанието за качествен продукт, който може да се продава на световните пазари. Борбата да намалиш цената, като укриеш акциз ДДС замества стремежа да я намалиш чрез по-рационално производство. „Пазар“, на който пестиш като купуваш контрабандна безакцизна нафта „на далавера“ е обречен на големия пазар на модерните технологии, на който пестиш чрез енергийна ефективност. Всеки лев, инвестиран в джобовете на подобни покровители като държавния глава и премиер министъра, е два лева загубата конкурентност и инициатива.
Требва най-сетне да стане ясно: Ченгеджийските „протекции“ убиват българското предприемачество и стопанство. Политическите „покровители“ всекидневно бъркат дълбоко в джоба на всеки български потребител, и на децата му, и на неродените му внуци.

в-к „Седем“

Споделяне: 

Facebook

Последни Новини

Декларация на ПГ на ПП-ДБ по случай 100...
Днес се навършват 100 години от най-кървавия терористичен акт в историята на България и...
Рискът за помощта за Украйна и неговото възпиране....
Рисков контекст След началото на руската война срещу Украйна през февруари 2022 г., военната...
Радан Кънев за лъжовната кампания, че еврото ще...
„Мисля, че вече всички разбраха, че това не е възможно, а и че никой...
Бонка Василева: Транспортните дружества години наред са източвани....
„И четирите транспортни дружества в София са под властта на ГЕРБ, БСП и ИТН....
Радан Кънев: Спестяванията на гражданите на България и...
Спестяванията на гражданите на България и ЕС са защитени и без “срок на годност”....