Преди двайсетина дена писах за политическите позиции на Синята коалиция през 2009 г., които я разграничават от управляващите и от другия парламентарен партньор на ГЕРБ – партия “Атака”. Тези позиции започнаха да оформят образа на коалицията като основна реформаторска група в 41-ото Народно събрание и политически двигател на усилията за модернизация и създаване на правова държава. Това е и естествената роля на реформистката десница, която отговаря на очакванията на избирателите? Пред успешното изпълнение на подобна задача обаче стоят поне два много сериозни проблема:
Първият е ограничената подкрепа, която Синята коалиция получи на изборите през юли 2009 г. и съответно скромно политически представителство в парламента и липса на представители в изпълнителната власт. Присъствието ни в институциите не отговаря на влиянието на защитаваните от нас идеи и позиции. Голяма част от реформистки настроените и от десните избиратели гласуваха за ГЕРБ преди половин година, за да осигурят смяна на безобразното коалиционно управление. Добрата новина е, че след осем години пълна политическа изолация десницата е все пак в по-добро положение и очевидно се е научила да се възползва от малки възможности, за да постига сериозни политически резултати. Ако в края на 2009 г. заехме позиция срещу безконтролното следене на телефони и интернет чрез интерфейс, днес можем да се похвалим, че възраженията ни са приети от управляващите и в новия си вид Законът за електронните съобщения ще бъде приемлив от гледна точка на човешките права. Същевременно твърдата ни позиция срещу генномодифицираните организми (ГМО) в земеделието среща всеобща обществена подкрепа и по всичко личи, че и по този този твърде важен въпрос правителството ще отстъпи пред разумните ни аргументи. Тези “малки победи” по ключови политически и социални теми съдържат в себе си ключа към голяма победа – постигане на модел на трайно сътрудничество между реформистките политически кръгове и гражданското общество и съответно налагане в политическия дневен ред на важните за гражданите теми.
Вторият и със сигурност по-важен проблем е състоянието на дълбока стопанска криза. Реформите трябва да започнат именно в тези условия благодарение на безотговорността, с която предишните две управления пропиляха политическия и паричен ресурс на стопанския растеж. Най-лошото е, че управляващата партия е хипнотизирана от измеренията на кризата. С малки изключения представителите на ГЕРБ бягат от икономическата тема като дявол от тамян, а министрите наблюдават скока на безработицата и верижните фалити с нелепото очакване, че кризата ще “отмине”. Изглежда, че екипът на МТСП не оценява структурния характер на безработицата и не разбира опасността “дъното” на кризата да се превърне в жизнено равнище за голяма част от населението за години напред… В тези условия реформистката десница не може да си позволи лукса да предлага единствено ограничен брой решения по конкретни теми – иначе логично поведение за малък партньор в мнозинството. ДСБ и СДС са изправени пред отговорността да предлагат на управляващите както конкретни решения на основните стопански въпроси, така и обща визия за икономическо развитие отвъд “острата фаза” на кризата, когато трайната изостаналост и неконкурентоспособност на българската икономика ще възпрепятстват възстановяването.
Според станалите досадни до втръсване реклами японският йероглиф за “криза” означавал и “възможност”. Действително предизвикателствата пред Синята коалиция изглеждат непосилни за политическото ни влияние. Но именно в решението на тези две задачи – представителството на гражданското общество и създаването на смела антикризисна програма, се крие възможността за утвърждаване на позициите на десницата и политическото? влияние за десетилетия напред.
This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.