Радан Кънев в Благоевград: Предлагаме още по-смели реформи в правосъдието

Радан Кънев: В предстоящите дни, включително и празничната сряда, сме на

обиколка заедно с главния секретар на партията в целия Благоевградски

регион и ще обиколим повечето общински центрове. След шест месеца в

управлението, аз обикалям страната непрекъснато през два три дни и тези

обиколки вече са по-лесни, тъй като имаме достатъчно свършена работа зад

гърба си. Тоест имаме с какво да застанем пред хората, а истината е че

основните реформаторски политики заложени в програмата на

правителството, подчертавам тези, по които сме постигнали съгласие още

при съставянето на правителството, в момента са вече на фаза

законопроекти, като изключим няколко сфери, в които вече промените са

извършени. На първо място тук става въпрос за законодателството с МВР и

ДАНС и със закона за енергетиката, които са приети и чийто положителни

ефекти, както в кадрово отношение така и по отношение на качеството на

управление вече се проявяват много ясно. Тук следва да отчетем може би

на първо място постигнатата уговорка с американските тецове Марица 1 и 3

и договореното вече спестяване на една сума от порядъка на 100 млн. лева

ежегодно на НЕК, тоест в крайна сметка на българския консуматор на

енергия. Постигнатият с консенсус нов състав на КЕВР, който включва в

себе си безспорно някои от най- авторитетните експерти и говорители в

България по тези теми. Постигнатите кадрови промени в МВР, които също

смятам, че към настоящия момент вече дават съвсем ясен положителен

ефект.

По отношение на сектор правосъдие най-важната част от предизборната

програма на РБ и същност каузата на политическото ни обединение преди

две години. Трябва да подчертаем, че към момента надхвърляме

договореното в правителствената програма, защото ние там не засегнахме

темата за конституционни реформи, а това което договорихме беше една

мащабна промяна в закона за съдебната власт. Тя в момента е готова като

проектозакон одобрена е от МС, но изчаква, тъй като с ГЕРБ се разбрахме

да направим следваща и по-смела стъпка, да опитаме, дали в настоящия

парламент може да има конституционно мнозинство. В момента вече вървят

консултациите за внасяне на проект за конституционни промени и вярвам,

че в крайна сметка ще има такъв законопроект, който само на база

вносителите си ще бъде с осигурено конституционно мнозинство. Тоест

достатъчно политически сили ще се включат дори като вносители, не просто

на следваща фаза.

По отношение на образованието освен, че вече активно на второ четене се

обсъжда Законът за училищното и предучилищното образование, тук искам да

отворя скоба, че това е изключително дълъг процес. Там действително има

тежка дискусия в комисията по всеки отделен член на закона и така трябва

да бъде, не трябва да чакаме бързо да влезе в пленарна зала, а да чакаме

да влезе най-доброто. Имаме и вече цялостната концепция на проф. Танев

за развитието на образованието в България, която е най-смелият

реформаторски проект в тази сфера от много десетилетия. Като изключим

може би така и неслучилия се проект на проф. Александър Фол в средата на

80-те години. Аз го помня защото ме засегна като средношколец точно на

този етап, но той не се състоя освен в някои пилотни училища.

Предложената от министър Танев концепция е най-смелата, най-цялостна и

вътрешно най-еднородна. Като философия реформа на образованието

най-малко от 20-те години на ХХ век, тоест на практика за един век от

реформите на Омарчевски по времето на кабинета Стамболийски.



Има вече за обществено обсъждане предложен закон за обществените

поръчки, отговарящ на новата европейска директива, залагащ принципа на

електронната обществена поръчка и съответно едно потенциално намаление

на корупционните практики с около 30%, поне за едрите обществени

поръчки, по отношение на дребните може би ще се спрем, когато обсъждаме

и местни теми. А законът за здравното осигуряване и законът за

лекарствените средства вече са гласувани на първо четене, активно се

обсъждат на второ, закона за лечебните заведения е вече публикуван за

обществено обсъждане на сайта на Министерство на здравеопазването.

Искам да подчертая и съгласието, което постигнахме на КСНС по отношение

на отбранителната способност на българската армия, един също ключов

факт, който предстои тепърва в бюджета за следващата година вече да се

материализира с приемането на програма за въоръжението на българската

армия. Това е първата такава програма от десетилетия. Едно от основните

неща, които обсъждахме е, че от влизането ни в НАТО, вече повече от 10

години, България купува въоръжение на парче, без обща логика на

въоръжаване на армията, без обща философия на отбранителна готовност,

или казано директно, в момента, в който някъде е имало изгодна сделка,

България я е сключвала, което поражда огромни съмнения, че е правено

просто срещу едни комисионни. Изхарчени са над 15млрд. лева за

въоръжение, което всъщност не осигурява отбранителната способност на

българската армия към момента. В момента се тръгва точно по обратния път

– с обща стратегическа визия и със съгласие на всички основни

политически сили без БСП и Атака, че тази философия на въоръжаване на

българската армия, специализация в рамките на НАТО и обезпечаване на

отбранителна готовност, ще бъде обезпечена финансово, като в продължение

на едно десетилетие, бюджетите за отбрана плавно ще се увеличават,

докато достигнат 2% от БВП, което е стандартът на НАТО.

Не е случайно, че именно на тази вече свършена работа и на съвсем ясно

като готови законопроекти заявена воля на цялото мнозинство и на цялото

правителство за всички обещани от програмната декларация на

правителството реформи, започнаха изключително тежки атаки основно срещу

реформаторските министри, както срещу министрите Ненчев и Митов по

отношение на безапелационния външнополитически курс, който те поддържат

изцяло в национален интерес, така и по отношение на министър Москов,

който в момента е подложен без колебание, защото аз съм човек който

много внимателно следи публичната страна на политиката, най-силната

публична атака от последната година в управлението на Иван Костов насам,

която се е виждала в българското медийно пространство. Нищо чудно не е,

защото предложените от него реформи в момента застрашават бизнес

интереси в различни сфери – в източването на болничните бюджети, в

лекарствената политика, които смело можем да изчислим на над 300млн.

лева годишно. Говоря единствено за генерирани нечистоплътни приходи в

сферата, не за чисти обороти. Естествено, е че ще има и много остра

атака.

Преди да приключа, не мога да пропусна грубата и изключително обидна за

всички вярващи българи намеса на представители на българската

православна църква в политиката през миналата седмица. Изявлението на

пловдивския митрополит, в което той заяви, че реформите в България

трябва да спрат и влезе в груба политическа атака срещу конкретен

министър, каквато дори политици не си позволяват, и смехотворното

коронясване на бивш български премиер точно преди очакваното му

посещение в Москва на 9 май, защото, вярвайте ми, тук не става дума за

съвпадение, представляват груба, недопустима намеса на църквата в

българската политика, както вътрешната, така и външната политика на

България, намеса, която е изключително уязвяваща самата църква и

изключително обидна за вярата на истинските християни в България.