Присъединяването към Еврозоната ще ни завари неподготвени

Г-н Костов, фактът, че нарушихте двегодишното си мълчание, означава ли, че са се натрупали прекалено много проблеми в обществото и в държавата, които ви налагат да говорите. И трябва да гледаме на това като нов етап на политическото ви развитие?

– Заех отново политически позиции, защото според мен действията на управляващите и на СДС не отговарят на моите представи за добра и полезна политика.Първият повод да нарушите мълчанието си беше сделката с външния дълг, която финансовото министерство извърши през 2002 година.

Все още ли да сте убеден, че този начин за управление на дълга е вреден?

– Вече почти две години има категорични доказателства за вредността на замяната на брейди-облигациите. Удивлявам се, че не виждате числата и ми задавате такъв въпрос. Милен Велчев е единственият министър на финансите в света, който при тази сделка действа в интерес не на своите данъкоплатци, а в полза на своите колеги – инвестиционни банкери. Те натрупаха огромни печалби от неговото „активно управление“ на дълга.

Как тогава коментирате обясненията на министър Милен Велчев и тогавашния му заместник Красимир Катев, че преструктурирането на дълга повишава доверието на потенциалните инвеститори и води до покачването на кредитния ни рейтинг? Как си обяснявате, че в този случай критиците бяхте малцинство?-

Покачването на кредитния рейтинг от сериозните агенции е свързано с наличието на доброто и дълго (във времето) досие на политическа и финансова стабилност на България, с цялата система от макроикономически индикатори, с прецизен анализ на политическите и финансовите рискове. Да се вярва, че покачването на кредитния рейтинг зависи от две вредни за страната операции с дълга, е крайно наивно. В България все още няма професионални макроикономисти. Огромното мнозинство от претендиращите такива нямат нужното образование, опит и компетентност. А освен това са и политически пристрастни.

Предричате, че следващото правителство ще попадне в капан заради бездействието на сегашното управление в някои области. Кои отрасли или области имате предвид?

– Сигурността, земеделието, здравеопазването, образованието и структурната реформа на икономиката.Твърдите, че седемгодишната програма за регионално развитие се управлява много лошо.

Може ли да бъдете по-конкретен и мислите ли, че проблемът е само в ресорното министерство или отговорността трябва да се потърси на по-високо политическо ниво?

– Програмата е забравена, а съветът, който следи за нейното изпълнение, не заседава. Силно изостават, с две години, изграждането на пътна инфраструктура и магистралния пръстен; бави се водната програма за подмяна на хиляди километри водопроводна мрежа, което цели да се намалят загубите и съответно цената на водата. Изостават екологичните програми. Например пречиствателните станции на Стара Загора, Димитровград и Хасково. С две години закъснява и борбата със свлачищата. Нека вземем за пример свлачището при „Кабакум“. Премиерът Симеон Сакскобургготски носи отговорността за това, че Съветът за регионално развитие се е превърнал във фиктивен орган. Финансовият министър Милен Велчев съкрати и винаги е готов да съкращава първо средствата за публичната инвестиционна програма.

Обвинявате правителството за проблемите на здравната реформа. Но пък сегашните управляващи твърдят, че вината е във вашето управление, което не било поставило добри основи на този процес. Какъв е вашият отговор?

– При нас имаше силна политическа воля, осигурено външно и вътрешно финансиране и съобразена с най-добрия европейски опит програма за здравна реформа. Тази програма беше одобрена и подкрепена от Световната банка и Световната здравна организация. Разбира се, имаше технически несъвършенства и пропуски, но те са характерни за всички реформи в нашата страна. Фактът, че за повече от две и половина години към програмата за здравна реформа не е прибавено и променено нищо, е достатъчно красноречив за нейното качество. Дори БСП вече не се съпротивлява на тази начертана от нас политика.

На какъв етап трябваше да е днес реформата, ако не беше прекратена?

– Сега щяхме да имаме преструктурирани болници, завършена приватизация, преобладаващо финансиране на болничното здравеопазване от здравната каса, което щеше да освободи хората от нуждата да плащат допълнителни пари за лечение; щяха да се отделят още тази година 400 млн. лв. повече от сегашния бюджет, което е с 1% повече като дял от БВП.Повечето причини, които сегашните управляващи изтъкват за лошите резултати в земеделието, също са свързани с поземлената реформа, която направи управлението на СДС.

Какви мерки бихте предприели днес, за да преодолеете раздробяването на земята, което не позволява ефективно производство и привличане на инвестиции?

– Ние единствени имахме политическата воля да завършим реформата в земеделието. По време на управлението на СДС цялото производство в тази област стана частно. Не е вярно, че зърнената криза се дължи на раздробеността на земята. Така беше и преди две-три години, но криза нямаше. В началото на мандата на 39-ото Народно събрание депутатите от ОДС внесоха проект за Закон за комасация. Ако той беше приет, досега щеше да е решил повдигнатият от вас проблем. Той обаче беше отхвърлен от управляващото в момента мнозинство на НДСВ и ДПС като ненужен. Програма САПАРД, с напредъка по която се гордеехме, беше силно забавена поради станалата вече очевидна за всички некомпетентност на министъра на земеделието Мехмед Дикме и неговия политически екип. Парите, които преди давахме за реформи, сега се дават за субсидии, а резултатите са плачевни. Преди две години и половина подарихте писалка на Симеон Сакскобургготски с пожеланието да подпише с нея договора за присъединяване към ЕС. Преговорите с Брюксел ще приключат тази година и ще определят дневния ред на следващото правителство, което и да е то.

Как оценявате ангажиментите, които България е поела досега?-

Сегашното българско правителство поема непосилно тежки ангажименти, без да изчерпва възможността да защити интересите на страната ни. По този начин днешните управляващи остават тежко наследство за следващото правителство.

През ноември 2002 г. публикувахте статия за вредите от едностранното въвеждане на еврото в България. Имате ли опасения, свързани с присъединяването на България към еврозоната и свързаното с това излизане от Валутния борд? Смятате ли, че правителството и БНБ са подготвени за това изпитание?

– Това е огромен политически, икономически, финансов и монетарен проблем за България. Но за съжаление по него в момента не се работи. Затова имам опасенията, че присъединяването към еврозоната ще ни завари неподготвени. Ако имах време за научни изследвания, бих го посветил точно на този проблем.

Ако ви помоля да погледнете като държавник, как си обяснявате възникналия конфликт за мястото на данъчната полиция – към финансовото или към вътрешното министерство?

– Обяснявам си го с борбата за повече власт на министъра на финансите.

В едно интервю заявявате, че СДС не може да представи алтернатива на сегашното управление. Едва ли ситуацията е чак толкова безперспективна. Къде трябва да се търси алтернативата на сегашното управление и възможно ли е тя да бъде лява?

– Никога не съм казвал, че не може, а че не се представя. За БСП не е ясно дали може да предложи алтернатива на сегашното управление, защото два пъти, когато по време на демокрацията беше на власт, се провали напълно.

Твърдите, че БСП вече е реформирана. Това означава ли, че според вас нейните лидери имат добър потенциал да управляват страната?

– Твърдях пред Националния съвет на СДС, че не може с лекота да се слагат старите епитети на БСП, след като е променила напълно позициите си по отношение на НАТО, американските бази в България, и е станала член на Социалистическия интернационал. Лидерите на БСП нямат доказан потенциал да управляват страната, по-скоро има основателни съмнения, че им липсва такъв.

Очевидно много от процесите вече са необратими, но съществува ли опасност евентуално ляво управление да ги забави съдбоносно?

– В съществуващата надпревара и глобалната конкуренция всяко забавяне е съдбоносно.

Цялото ви поведение и мненията, които изразихте напоследък, дават да се разбере, че възприемате себе си като човек, който може да управлява държавата. Но има ли политическа сила в момента, с която можете да осъществите управленските си виждания?

– Възприемам се като бивш министър-председател, който има известна компетентност да анализира национални проблеми и да предлага решения. Мисля, че това е част от това, което се нарича „алтернативна политика“.

Преди парламентарните избори вие имахте доста конкретно мнение за г-н Симеон Сакскобургготски. През изминалите повече от две години и половина той изненада ли ви с нещо?

– Да. С лекотата, с която промени личната си позиция за НАТО.

Коя грешка сте готов да не повторите при евентуално второ управление?

– Предоверяването.

Споделяне: 

Facebook

Последни Новини

Йордан Иванов: Г-н Желязков, пред медиите изрекохте неприкрита...
Уважаеми г-н Желязков, Обръщам се към Вас, за да изясня, че Демократична България никога...
Любен Иванов: Туризмът е кауза, която обединява –...
С колегите Иван Белчев и Богомил Петков от „Продължаваме Промяната – Демократична България“ проведохме...
Кристина Петкова: Влизането на България в еврозоната остава...
Между Закона за чуждестранните агенти, създаден по путински законодателен модел, Комисията за Сорос и...
Владимир Славенски: Пловдив ще има модерен градски транспорт,...
Поръчката на общината, която трябваше да надгради системата на "Индра" за управление на градския...
Димитър Божилов: За конкретния случай с психичноболната жена...
Живея в кв. "Иван Вазов", който е изключително спокоен. Хората се притесняват с основание....