Димитър Бъчваров: Добър ден, дами и господа. Ще ви запознаем с позицията на Демократи за силна България относно проблемите по съставянето на бюджета за 2011г. и намеренията на правителството за увеличаване на данъчното облагане, които бяха изявени чрез министри, буквално вчера и днес. Ние от Демократи за силна България сме против намеренията за увеличаване на ДДС върху туристическите пакети, увеличаване на акцизите върху горивата и удължаване на амортизационните срокове. Причината е, че тези мерки ще доведат в туризма до увеличаване на сивия сектор, който и сега там е драстично голям. Последните проверки, които извърши НАП и полицията съвместно показаха изключително висок размер на сивия сектор. Този проблем не е решен и ще бъде задълбочен.
Второ, увеличаване на амортизационните срокове ще намали инвестициите и то във високите технологии и ще затормози дребните предприемачи. Тези, които са всъщност основата за излизане от кризата на една икономика подобна на българската.
Трето, увеличаването на акциза върху горивата, което е значително на фона на сегашните нива, т.е. ще доведе до 3-4 стотинки увеличаване на цената горивото на всеки литър, ще увеличи директно инфлацията.
Тези мерки, по принцип, увеличаване на облагането са прокризисни мерки и ние потвърждаване принципната си позиция, че ДСБ е против увеличаване на данъците по време на криза докато имаме ясни и категорични доказателства, че икономиката е преодоляла кризата, не може да се предприемат такива мерки.
Освен увеличението на сивия сектор тези мерки няма да решат основния въпрос, това е въпросът със събираемостта, за който сме изразявали много често тревогата си и това, че най-вероятно бюджета за 2010г. по отношение на приходите няма да бъде изпълнен и, че бюджета за 2011г. може да бъде съставен на неверна основа.
Това са много важни неща, по които ние не можем да се съгласим със заявените намерения.
Ние от ДСБ предложихме, ако си спомняте преди половин година, дори повече истински антикризисни мерки, които бяха съсредоточени първо върху повишаване на събираемостта чрез много конкретни предложения, които можете да видите в нашата декларация от тогава.
Второ, изваждане на сивата икономика на светло. В това отношене България има много големи резерви.
Трето, радикално намаляване на бюрокрацията и административните разходи и улесняване на започването на предприемачески инициативи в България.
И най-накрая насърчаване на дребното и семейно предприемачество за осигуряване на устойчива заетост.
Това са мерките чрез, които реално може да се излезе от кризата, а не чрез увеличение на данъчното облагане. Защото и в момента в България чрез бюджета се отнемат на 43% от брутния вътрешен продукт, т.е. от икономиката, от всеки лев създаден от българите, което е едно от най-високите нива през последните 10 години. Увеличаването на тази тежест, увеличаването допълнително на това отнемане всъщност ще задълбочи кризата. Затова сме длъжни да изразим тази позиция, да я споделим с вас. Г-н Радан Кънев ще допълни.
Радан Кънев: По отношение на направеното предложение от министъра на труда и социалната политика за увеличаване на минималните осигурителни прагове като решение на проблемите на осигурителната система искаме съвсем ясно да кажем, че се противопоставяме на опитите за вдигане на минималните осигурителни прагове.
По този начин правителството ще продължи да събира все повече средства от все по-малко хора. Следващата стъпка – отпадане на нови хора в сивата икономика, а следващата стъпка каква е тогава – ново увеличаване? Това не може да бъде решение. Ние няма да се уморим да повтаряме, че проблемът е в насърчаване на повече хора да се осигуряват, да работят, да правят бизнес, да се осигуряват на реалните си доходи, а не в наказването на работливите.
Когато се увеличават минималните осигурителни прагове в условията на криза, фонд работна заплата, разходите за труд на една фирма не се увеличават. Това означава, че на най-ниско квалифицираните ще трябва да се вдигнат заплатите и осигуровките, а на по-високо квалифицираните ще се намали дохода. На работливите, на образованите ще се намали дохода. Ние сме твърдо против това и смятаме, че това по никакъв начин не може да помогне да излезе държавата от кризата.
Димитър Бъчваров: Заповядайте с въпроси и коментари.
Как бихте коментирали изявлението на Бойко Борисов, че проблемите, с които се сблъсква това правителство са заложени още от правителството на ОДС?
Димитър Бъчваров: Бих коментирал, защото слушах неговото изявление. Двата примера, които той даде. Примерно, че ТЕЦ “Марица-Изток” поради дългосрочния ангажимент за изкупуване на високи цени е съсипала или ще съсипе ТЕЦ “Варна”, която има по-ниски цени. Как така една по-висока цена ще бъде конкурентна на по-ниска? Виждате, че този разговор не издържа елементарната логика.
По отношение на изграждане на терминали за насипни товари и, че това е едва ли не проблем и, че би могло да се даде тласък на икономиката чрез изграждане на терминали за контейнери. Бих казал, че терминалите за контейнери изискват изключително добра пътна инфраструктура, за да бъдат ефективни. Никой не изгражда терминал за контейнери там, където няма магистрални връзки до следващи терминали и до крайните получатели на стоките. По онова време 1997г. сключения заем не изглеждаше лош. Тогава беше година, в която поради стопанската катастрофа в България нямаше абсолютно никакви инвестиции, никакви възможности за кредитиране. А условията за този заем, мисля, че бяха договаряни през 1995г. Това по отношение на примерите. Изводите можете да направите сами.
Радан Кънев: Аз също бих коментирал това изказване, че икономиката е заспала по време на управлението на ОДС. Да разбирам, че тя е била особено жива и будна по времето на Жан Виденов. Ако е така това заспиване надали е било лошо. Ако по същия начин някой сега смята да я събуди… надяваме се, че няма такива планове. Но съвсем сериозно. Това е показателно изказване, защото по този начин сега управляващите се включват в дългата поредица от правителства, които отказват да продължат реформите. Отричат направените реформи и потвърждават тяхното 10 годишно спиране, което ни доведе до днешното стопанско състояние на държавата.
Димитър Бъчваров: Искам да допълня, защото все пак съм жив свидетел и помня. Ако икономиката беше заспала по времето на управлението на ОДС на Иван Костов то не би могло да се обясни как така в абсолютно изражение, в доларово изражение, тогава това беше валутата, брутния вътрешен продукт по време на това управление на страната се повиши двойно. Пожелавам такъв успех и на сегашното управление.
Отново започват призиви, че твърдо финансовия министър Симеон Дянков трябва да си ходи, защото не може да се справи с бюджети 2010г. и 2011г. ДСБ не веднъж декларира, че подкрепя Симеон Дянков, същевременно пък не подкрепяте финансовата политика на правителството. Няма ли някакво противоречие в това?
Димитър Бъчваров: Не, няма противоречие. Ние подкрепяхме Симеон Дянков доколкото той изрази воля за ограничаване на разходите по време на криза и стремежа му да постигне един балансиран бюджет. Ние не можем обаче да подкрепим провала на тези намерения.
Провал на какво?
Димитър Бъчваров: Ако тези намерения, декларирани от него и от правителството не бъдат постигнати имаме много сериозни тревоги и опасения, че това може да се случи.
Радан Кънев: Всички знаем, че разходите на управлението се увеличиха през последната една година не намаляха, което означава, че така заявената политика, която ние подкрепяхме явно търпи неуспех. В четвъртък на брифинг на Синята коалиция ще има много по-разширен коментар по въпросите на финансовата политика.
Димитър Бъчваров: Този четвъртък в бюджетната комисия на парламента ще има изслушване на основните институции отговарящи за приходната част. Това са НАП, митниците… ние искаме да присъстват представители на НОИ, НЗОК, за да имаме пълна представа какви са реалните перспективи за изпълнение на приходната част на бюджета за 2010г. Защото, както не веднъж сме заявявали нашите прогнози са много тревожни. Очакваме дефицит над планирания с актуализирания бюджет. Искаме да видим в Народното събрание, какви са прогнозите, как хората, които ръководят тези институции оценяват реално това, което ще постигнат и каква отговорност ще поемат в случай, че не бъдат изпълнени параметрите на актуализирания бюджет.
Благодарим ви.