Правителството разширява монопола на Лукойл

Михаил Михайлов: Здравейте. Искаме да направим изявление по повод цената на горивата и се връщам точно една година назад пак от същото място. Ако си спомняте точно преди летните отпуски пак с колегата Иванов говорихме за цените на горивата в България и начина, по който се формират те, и за наглото отношение на петролните компании към българския гражданин. Ще Ви дадем абсолютни факти, които ще бъдат в цифри, за да видите как става ценообразуването на петрола в България на ниво потребител. От началото на февруари до днешни дни цената на петрола на брента варираше от 124, днес е 103.2. Ето ги и цените. Връщаме се назад февруари месец и Ви казвам следното: Брента тогава беше с 20 долара по-висок. Беше 123, стигна до 124 долара. Цената на петрола беше 2.67 , в момента е 2.73. Веднага представителите на петролните фирми сигурно ще кажат “да, ама долара… ” Доларът беше от 1.47 до 1.51лв. Преди няколко дни, когато цената стана 2.73, цената на долара беще 1.56лв. Т.е. 3,4% е повишението на цената на долара. Следователно няма как да се обясни тази цена. Тази цена от 2.73, която в момента е най- високата цена, при условие, че международната цена на петрола е с 20 долара по-ниска. И веднага другото нещо, забележете какво се случи – в рамките на 4 месеца цената на петрола падна с 27 долара. Но какво се случи на реалния български пазар? Минаваха седмици, минаваха месеци, а спадаше с 2 – 3 стотинки максимум. Стигна до 94 долара брента и изведнъж тръгна да се повишава на международните пазари. Какво се случи в България? В рамките на единайсет дни повишиха цената от 2.50 на 2.73лв. С 23 стотинки за единайсет дни. Вижте справката. Това наистина е безумно и нагло отношение на фирмите, които продават горива на българския пазар. И самият министър днес, пред една телевизия си призна, че наистина в България няма реален пазар на горивата. И с колегата Иванов, много добре знаете от тази трибуна преди една година Ви казахме, че февруари месец 2011г. сме сезирали КЗК. И какво се случи? От 16 март тя казва: ” да има съмнения за картел”. Но днес сме 25 юли и няма произнасяне какво е станало. Колегата Иванов сега ще Ви представи цифри на кое място сме ние по цена на скъп петрол.

Иван Иванов: Здравейте и от мен. Българските граждани и българския бизнес са подложени на истински терор с непосилно високите цени на течните горива. Още в днешния ден може всеки чрез интернет да провери в енерджи портал, който дава всички данни за горивата в ЕС, че по един важен показател, а това е цената, която се формира извън цената на суровия петрол, извън акциза и извън ДДС, от тази цена България, най-бедната страна в ЕС има осемнайста позиция. Седемнайсет страни имат по-ниски производствени и транспортни разходи, разходи за съхранение и дистрибуция. Питаме как така страната с най-ниско заплащане на работната сила, с най-малките транспортни разходи поради малката територия на страната, седемнайсет страни имат по-ниски разходи от страната ни. Ако тези разходи са съпоставими с останалите разходи и намалеят така, както би трябвало, българските потребители, бизнеса и гражданите щяха да получават на много по-ниски цени течните горива. Още преди четири месеца, както каза колегата Михайлов, КЗК излезе с определение и заяви, че дава едномесечен срок на четирите компании, които бяха сезирани, че евентуално са в картел за течните горива, да дадат своите аргументи против подобно определение. От тогава изминаха четири месеца и ние поставяме следните въпроси: Защо КЗК при този драматичен скок на течните горива, не излезне най-сетне с решение относно картел между четирите петролни компании, начело на които е Лукойл? Защо КЗК вече една година бави отговора на въпроса има ли злоупотреба с господстващо положение на Лукойл в областта на авиационното гориво – Лукойл авиейшън, когато бе сезирана от тогавашния министър на икономиката, енергетиката и туризма г-н Трайчо Трайков? Но аз ще добавя и още един момент. През месец декември 2008г. излезе директива на ЕС относно течните горива, в които има разпоредба, която в продължение на три години управлението на ГЕРБ не я транспонира. Днес директно искаме да заявим, че това се прави умишлено, с което не се позволява да има конкуренция на пазара на течни горива в страната. Чл.31 от тази директива дава възможност, ако българското правителство сключи междуправителствени споразумения със съседните страни членки на ЕС, търговците на течни горива да съхраняват течните горива на територията на съседните страни и да ги внасят в страната за търговия с тях. След като тази част от директивата не е транспонирана всъщност правителството дава голям бонус преди всичко на Лукойл и на още няколко компании, които държейки практически изцяло данъчните складове в страната с високи наемни цени, държат и монопол в търговията с течни горива. Въпросът ни към правителството е защо не работи за създаване на конкуренция, защо разширява монопола на Лукойл и още няколко компании в търговията с течни горива. Това е в ущърб на българските граждани, които отново повтарям, се намират в състояние на упражняван върху тях терор от тези компании за търговия с течни горива.

Михаил Михайлов: Въпроси, ако имате? Благодарим Ви.

Споделяне: 

Facebook

Последни Новини

Катя Панева: Професор Хинков получава нашата подкрепа в...
Злоупотребите в доклада за "Пирогов" трябва да бъдат разследвани. Тя коментира обществените поръчки в...
Резолюция на Изпълнителния съвет на ДСБ, ...
1. Изказва своята благодарност на всички български граждани за дадената подкрепа на местните избори...
Георги Ганев: Бюджет 2024 не пречи за влизането...
Единственото продължаващо препятствие за еврозоната е инфлацията и предложеният бюджет за 2024 г. не...
Людмила Илиева: Съдебната реформа е най-важната част от...
За промените в Конституцията тя посочи, че на 8-и декември предстои т.нар. второ първо...
Ивайло Митковски: Скандалите са в НС и ...
Депутатите поругават парламента. Някои явно не отчитат нивото, за което са избрани. Парламентът е най-висшият...