Правителството разширява монопола на Лукойл

Михаил Михайлов: Здравейте. Искаме да направим изявление по повод цената на горивата и се връщам точно една година назад пак от същото място. Ако си спомняте точно преди летните отпуски пак с колегата Иванов говорихме за цените на горивата в България и начина, по който се формират те, и за наглото отношение на петролните компании към българския гражданин. Ще Ви дадем абсолютни факти, които ще бъдат в цифри, за да видите как става ценообразуването на петрола в България на ниво потребител. От началото на февруари до днешни дни цената на петрола на брента варираше от 124, днес е 103.2. Ето ги и цените. Връщаме се назад февруари месец и Ви казвам следното: Брента тогава беше с 20 долара по-висок. Беше 123, стигна до 124 долара. Цената на петрола беше 2.67 , в момента е 2.73. Веднага представителите на петролните фирми сигурно ще кажат „да, ама долара… “ Доларът беше от 1.47 до 1.51лв. Преди няколко дни, когато цената стана 2.73, цената на долара беще 1.56лв. Т.е. 3,4% е повишението на цената на долара. Следователно няма как да се обясни тази цена. Тази цена от 2.73, която в момента е най- високата цена, при условие, че международната цена на петрола е с 20 долара по-ниска. И веднага другото нещо, забележете какво се случи – в рамките на 4 месеца цената на петрола падна с 27 долара. Но какво се случи на реалния български пазар? Минаваха седмици, минаваха месеци, а спадаше с 2 – 3 стотинки максимум. Стигна до 94 долара брента и изведнъж тръгна да се повишава на международните пазари. Какво се случи в България? В рамките на единайсет дни повишиха цената от 2.50 на 2.73лв. С 23 стотинки за единайсет дни. Вижте справката. Това наистина е безумно и нагло отношение на фирмите, които продават горива на българския пазар. И самият министър днес, пред една телевизия си призна, че наистина в България няма реален пазар на горивата. И с колегата Иванов, много добре знаете от тази трибуна преди една година Ви казахме, че февруари месец 2011г. сме сезирали КЗК. И какво се случи? От 16 март тя казва: “ да има съмнения за картел“. Но днес сме 25 юли и няма произнасяне какво е станало. Колегата Иванов сега ще Ви представи цифри на кое място сме ние по цена на скъп петрол.

Иван Иванов: Здравейте и от мен. Българските граждани и българския бизнес са подложени на истински терор с непосилно високите цени на течните горива. Още в днешния ден може всеки чрез интернет да провери в енерджи портал, който дава всички данни за горивата в ЕС, че по един важен показател, а това е цената, която се формира извън цената на суровия петрол, извън акциза и извън ДДС, от тази цена България, най-бедната страна в ЕС има осемнайста позиция. Седемнайсет страни имат по-ниски производствени и транспортни разходи, разходи за съхранение и дистрибуция. Питаме как така страната с най-ниско заплащане на работната сила, с най-малките транспортни разходи поради малката територия на страната, седемнайсет страни имат по-ниски разходи от страната ни. Ако тези разходи са съпоставими с останалите разходи и намалеят така, както би трябвало, българските потребители, бизнеса и гражданите щяха да получават на много по-ниски цени течните горива. Още преди четири месеца, както каза колегата Михайлов, КЗК излезе с определение и заяви, че дава едномесечен срок на четирите компании, които бяха сезирани, че евентуално са в картел за течните горива, да дадат своите аргументи против подобно определение. От тогава изминаха четири месеца и ние поставяме следните въпроси: Защо КЗК при този драматичен скок на течните горива, не излезне най-сетне с решение относно картел между четирите петролни компании, начело на които е Лукойл? Защо КЗК вече една година бави отговора на въпроса има ли злоупотреба с господстващо положение на Лукойл в областта на авиационното гориво – Лукойл авиейшън, когато бе сезирана от тогавашния министър на икономиката, енергетиката и туризма г-н Трайчо Трайков? Но аз ще добавя и още един момент. През месец декември 2008г. излезе директива на ЕС относно течните горива, в които има разпоредба, която в продължение на три години управлението на ГЕРБ не я транспонира. Днес директно искаме да заявим, че това се прави умишлено, с което не се позволява да има конкуренция на пазара на течни горива в страната. Чл.31 от тази директива дава възможност, ако българското правителство сключи междуправителствени споразумения със съседните страни членки на ЕС, търговците на течни горива да съхраняват течните горива на територията на съседните страни и да ги внасят в страната за търговия с тях. След като тази част от директивата не е транспонирана всъщност правителството дава голям бонус преди всичко на Лукойл и на още няколко компании, които държейки практически изцяло данъчните складове в страната с високи наемни цени, държат и монопол в търговията с течни горива. Въпросът ни към правителството е защо не работи за създаване на конкуренция, защо разширява монопола на Лукойл и още няколко компании в търговията с течни горива. Това е в ущърб на българските граждани, които отново повтарям, се намират в състояние на упражняван върху тях терор от тези компании за търговия с течни горива.

Михаил Михайлов: Въпроси, ако имате? Благодарим Ви.