Политическото инженерство на президента

Нахлуването в местната власт на лица и формации чрез купуване и продаване на гласове стресна българското общество. Ясно е, че политическата система в България е дестабилизирана и се движи в нежелана посока. Като причина за това президентът посочи избирателната система и направи предложения за реформа на политическия модел http://www.president.bg/news.php?id=3076&st=0 на страната*. В първия раздел „Законови и обществени гаранции за национално представителство на партиите“ са предложени три мерки, рестриктивни за малките партии и коалиции, които нямат никаква обосновка. С тях

просто се ограничават конституционни и избирателни права

Като условие за участие в местни и парламентарни избори се въвежда изискването за регистрирани структури на партиите минимум в 2/3 от общините. Какво ще стане, ако една партия има регистрирани структури в София, Пловдив, Варна, Русе и Бургас, където живеят повече от половината български избиратели, а няма в Дряново, Мирково, Трекляно и Челопеч? Може би с оглед контрола ще се правят държавни партийни преброявания, като държавните синдикални преброявания ще са през няколко години?

В раздела „Прозрачност на финансирането на партиите“ се съдържат мерки за забрана партиите да се финансират от юридически лица и се предлага въвеждане на публичен регистър на рекламните, социологическите и PR агенциите, работещи за политически партии. Това си е чист популизъм, защото е нормално партиите да бъдат финансирани (законно и прозрачно!) от бизнеса и да възлагат поръчки на социологически и рекламни агенции, които никой не е освободил от задължението да декларират своите източници на доходи и разходи пред НАП, нито от задължението да си плащат данъците. Няма нормална европейска държава, в която можеш да развиваш дейност, без да докажеш произхода на парите си. В България обаче може и излиза, че PR агенциите са виновни в България да няма прозрачност във финансирането на партиите! Мярка № 8 е за партийните клубове, които не следва да се преотдават за търговска дейност. Всеки, който разбира от партии и политика, е наясно, че от наеми на партийните клубове не се осигуряват финансово предизборните кампании. Президентът знае, че през последните години общинската и държавната икономика са основните източници за това. Но той мълчи за партийните назначения в общинските и държавните фирми, във фондовете и агенциите, които разпределят пари.

Няма и дума за партийния контрол върху обществените поръчки

за замените „кон за кокошка“ на партийни приятели, нито пък за офшорките и тяхната дейност, които са основна предпоставка за корупция в България на всички нива, включително и партийното.

„Възвръщането на доверието на избирателите чрез реформа на избирателната система“ президентът вижда във въвеждане на мажоритарен елемент с промяна на избирателните райони, а именно „мажоритарните кандидати се кандидатират в окрупнени едномандатни избирателни райони, което допринася за тяхната обществена разпознаваемост и позволява ефективен контрол срещу купуването на гласове“. С тази промяна, известна с термина джеримендъринг, се очертават границите на избирателните райони спрямо политическите нагласи, така че да спечели кандидатът на управляващите. Проста хватка, която помага в някои страни с 15-20% от действителните гласове определен кандидат да бъде избран. Освен това окрупнените едномандатни райони не допринасят за обществената разпознаваемост на кандидатите, а точно обратното. И не е ясно как с тази промяна ще се преустанови купуването на гласове, което не е резултат от дефекти на избирателната система, а показва слаба власт и липса на воля за справяне с проблема.

Несъмнено избирателната ни система се нуждае от преосмисляне.

Тя възникна чрез преговори и компромиси с бившите комунисти

и резултатите от нейното прилагане са налице. Но посоката на промяната й зависи от това какво искаме да се получи като политически резултат. Например, ако при сега действащата избирателна система за парламентарни избори с многомандатни райони и изборна граница от 4 % се измени мащабът на избирателните райони или нивото на изборната граница, ще се получи различно политическо представителство в НС. Или ако в закона за избиране на народни представители се възприеме избирателна квота вместо бариера, представителство в парламента ще имат всички, получили поне 1/240 от общия брой на действителните гласове, което е по-малко от половин процент, или 9-10 пъти по-малко от действащото условие. Вижда се, че само този елемент освен върху състава на НС може

да повлияе и върху политическия модел на управление

Реформата в избирателната система е своеобразно политическо инженерство с граници, определени от конституцията от политическата, историческата и културната традиция, както и от социалния модел на страната. Много често изменението на даден елемент с цел повишаване на ефективността на избирателната система в една посока води до загуба на ефективност в друга, а внасянето в нея на нови елементи води до ново качествено взаимодействие, чиито резултати е трудно да се предвидят в дългосрочен план. Затова промените се правят с малки стъпки и те задължително се предхождат от:

· действия за стабилизация на политическите партии

· анализ на резултатите от действащата избирателна система

· заявяване на целите на нейното изменение

· оценка дали промените водят до политическа стабилност и представителство без голямо отклонение в съотношението гласове – мандати; до баланс на обществените интереси и до стабилни политически мнозинства

· оценка на предлаганите промени за утвърждаването на демокрацията и традициите на българското общество.

Но преди всичко стои оценката на наложения политически модел и очертаване на общите рамки на желаната политическа промяна, което президентът е пропуснал. А ако трябва да се предвиди резултатът от направените предложения, той ще е в посока към ликвидиране на малките партии и цялостен контрол на олигархията над политическата система, което устройва тройната коалиция.

Споделяне: 

Facebook

Последни Новини

Бонка Василева: Проектобюджетът на София e реалистичен план...
Проектобюджетът на София e реалистичен план за нашите възможности. Има две неща, които се...
Декларация на ПГ на ПП-ДБ по случай 100...
Днес се навършват 100 години от най-кървавия терористичен акт в историята на България и...
Рискът за помощта за Украйна и неговото възпиране....
Рисков контекст След началото на руската война срещу Украйна през февруари 2022 г., военната...
Радан Кънев за лъжовната кампания, че еврото ще...
„Мисля, че вече всички разбраха, че това не е възможно, а и че никой...
Бонка Василева: Транспортните дружества години наред са източвани....
„И четирите транспортни дружества в София са под властта на ГЕРБ, БСП и ИТН....