Политически доклад V НС

Скъпи приятели и съратници,

Посрещаме своето V-то Национално събраниев преддверието на икономическа криза; с нетърпимо недоверие към България и компрометирано европейско членство; с „прекалено“ корумпирани и некомпетентни управници; сред нахлуваща въввластта мафия.

Подготовката ни за изборите

След ІV-то Национално събрание проведохме две Национални съвещания с общинските председатели на 1-2.12.2007 г. във Велинград и на 7-8 юни в Шумен. На тях взехме важни решения.

Първо,аргументирахме своето участие в парламентарните избори и започнахме самостоятелна подготовка за тях. Това решение е основополагащо и аз предлагам Събранието да го потвърди с пълната убеденост, че можем да влезем самостоятелно в следващия парламент.

Проведохме почти всички регионални събранияи избрахме или преизбрахме нови регионални координатори, регионални изборни щабове и арбитражи. Така активирахме основните структури за бъдещата предизборна кампания.

Почти за всички областипроведохме семинари за обучение по политически понятия и публично говорене. За всички области, без София, проведохме подготовка на общинските организации за парламентарните избори. Стартирахме семинарите на Националния изборен щаб. Започнахме срещи-дискусии с местната общественост, които се посещават масово от гражданите и нашите членове и симпатизанти. Предстои да актуализираме персоналната си база от данни. Създадохме център за политически анализи и прогнози.

Второ, решихме да взаимодействаме с реални партии, с НПО и граждани,с които: споделяме общи принципи и програми; осъждаме комунизма и категорично отхвърляме всяко присъствие на репресивния му апарат в обществения и политически живот на страната; уважаваме взаимно своята идентичност и самостоятелност и сме готови да допринесем за успешна предизборна кампания. Независимо от честите провокации,не сме си позволили да изневерим на доброжелателния тон към опозицията.

Решихме също да взаимодействаме активно с парламентарната и извънпарламентарната опозиция за предизвикване на предсрочни избори. Осъществихме извънпарламентарни инициативи с ГЕРБ и СДС като тази за „уволнението“на Станишев. Внесохмечетиривота на недоверие на правителството: заради образованието, заради корумпираност, заради обвързаност с мафията и заради нанесените материални и морални щети на България от спрените европейски фондове. Политическото развитие показва, че сме имали всички основания за тези вотове срещу управляващите.

Трето,решихме да положим усилия за формиране на ново управление на страната. На 31 юли Националното ръководство обяви, че започваме да работим за нова проевропейска, реформаторска алтернатива за управление на страната от партиитечленки на ЕНП. Ще се върна на тази тема специално още веднъж.

След поредицатаот разочарования, този политически курс постепенно обедини голямото мнозинство от членовете и симпатизантите на ДСБ. Той породи вътрешни дискусии, но там не бе предложена друга политика. Не бива да допускаме да говорят от наше име тези, които мислят, че ДСБ е мъртва кауза. Затова очаквамесъбранието да потвърди избрания политически курс и с това действие да приключи окончателно вътрешната дискусия. Имаме две възможности:или да отворим честно врати за дясна изборна алтернатива и след това за проевропейско управление,или да отворим врати за нов мандат на БСП и ДПС.

Парламентарна опозиция

Всеизвестно е, че ДСБ е най-активната, най-категоричната, а на моменти и единствената опозиция в 40-ото Народно събрание. За онагледяване ще посоча, че ДСБ осъществява почти 37 на сто от контрола върху правителството. Но по-важното е друго – дейността ни в парламента показа, че една малка парламентарна група може често да задава дневния ред в българската политика. Всички политически наблюдатели признават феномена на изключителната ни парламентарна ефикасност. Причината е, че само в ПГ на ДСБ има едновременно смелост, политическа воля и компетентност не само да разкрива недъзите на управляващите, но и да предлага алтернативни решения. Примерите за това са много.

Първи предупредихме, че некомпетентният и престъпен начин, по който се ръководи българската икономика, ще доведе до тежка икономическа криза. Първи алармирахме, че световната финансова криза няма да подмине България. И днес, когато кризата вече става видима, само ние предложихме план срещу нея.

Атакувахме злоупотребите с европейските фондове и предложихме решения, които, ако бяха приети, България нямаше да загуби близо един милиард евро и да обезсмисли своето европейско членство. Единствени се противопоставихме на предоговарянето на газовите ни споразумения с Русия. Предложихме решения, които щяха да спестят тревогите на хората през зимата. Първи повдигнахме въпроса с опорочаването на изборите, за купуването на гласове и изборния туризъм. Първи поставихме въпроса за имотите и сараите на Доган, на който и досега не е даден отговор.

Ние упорито атакувахме: бездействието пред високата инфлация; посегателствата срещу българската природа, изсичането на горите и заменките им срещу евтини земи; унизителното положение на българските учители; ролята на ДС в обществения живот; полицейското насилие; злоупотребите със средствата, отпуснати при борбата с бедствия и аварии; многобройните посегателства върху свободното слово. Предложихме първи Народното събрание да подкрепи Пражката декларация срещу опитите за реабилитиране на комунизма. Първи предупредихме, че с ДАНС се възкресява чудовището на ДС. Ние направихме нетърпимо присъствието в правителството на прекия покровител на мафията – Румен Петков.

Още един управленски мандат на БСП, ДПС и НДСВ би бил непоносим. Когато се обявихме „За силна България в Обединена Европа“, за мнозина звучахме неразбираемо. Сега, когато станахме европейски членове, много ясно се вижда какво е да сме „слаба България в Обединена Европа“ – последни по доходи, по свобода на словото; първи по корупция и некомпетентност; най-санкционирани за лошо управление и за беззаконие. България е с най-тежка демографска катастрофа в Европа. Обществото ни е в „ядрен разпад“. Родители оставят своите деца и възрастните и отиват заради препитанието в чужбина.

Общественият ни образ

Националното ръководство изпълни решението на ІV-то Национално събрание да бъде разработена програма за популяризиране на ДСБ. Ръководството обсъди и прие стратегия за изграждането и налагането в обществото на убедителен положителен образ на ДСБ. Прието е и специално медийно планиране, съобразено с приближаващите избори и предстоящата предизборна кампания.

Според безпристрастния анализ, в последните месеци ДСБ има значимо медийно присъствие. Това свидетелства, че сме преодолели медийната изолация и не можем да се упрекваме за нея. Според социолози и политолози, медийното присъствие на ДСБ надвишава значително отчитаната при измерванията обществена популярност на партията.

Новата медийна стратегия си поставя за задача да преодолее посоченото разминаване и да превърне доброто медийно присъствие на ДСБ в широка обществена подкрепа.

Програмата за развитие на образа на ДСБ, както и специфичните техники ще се осъществяват в зависимост от финансовите параметри и възможностите ни.

За дясна изборна коалиция

Шансът на управляващите е в разпокъсаността на дясната опозиция. Личната неприязън, дребнавите политически сметки и недоверие я правят неубедителна. В ДСБ не сме позволявали личните отношения да определят политиката ни. Сега, изправени пред европейската изолация и нарастващата мощ на мафията, ние трябва да сме готови да загърбим и своите сметки. Целта ни не може да бъде просто самостоятелна група в следващия парламент, т.е. само политическото представителство.

Искаме мандат от Националното събрание да бъдем инициатори и да направим всичко възможно да създадем дяснаизборна коалиция, която да участва в управлението на страната. Чрез тази дясна изборна алтернатива да бъдем гарант и коректив за проевропейско, реформаторско управление.

Какво означава гарант и коректив в управлението на страната?

Първо, представляваната от нас засега неголяма, но компетентна и реформаторска общност да участва смело и решително за спасяването на България от престъпност и изолация.

Второ, че ще се провежда антикризисна политика, ще има справедливо разпределение на ползите от европейското ни членство, ще бъде отстранена мафията и олигархията от властта; че БСП, ДПС и НДСВ ще бъдат изпратени в опозиция, ще бъдат ревизирани делата им в управление и виновните политически лица и администратори ще бъдат изправени пред съдебната власт.

Трето. Нашето присъствие в управление ще доказва, че то съблюдава безкомпромисно етническата толерантност и работи за разрушаване на гетото, в което Доган и компания държат насила българските турци. Цивилизованата етническата толерантност е истинската гаранция за гражданския мир у нас, а не ДПС.

Четвърто, сonditiosinequanon– условие, без което не може,е, че ще участваме или подкрепяме само управление, което в разумен, но възможно най-кратък срок ще възстанови доверието и финансирането на ЕС към България. Това може да стане само с „чисти ръце“. Не подкрепяме и не участваме във фасадна промяна, която заменя едни с други корумпирани и престъпни лица.

Ще настояваме да се прекратят либералните експерименти, които деформираха устойчивото развитие на страната. Превърнаха го в нетърпимо и несправедливо за обществото, в непоносимо за нашата природа, в хабящо единствения ни икономически ресурс – хората. Тези експерименти поставиха българския икономически растеж на нездрава основа, върху сив и черен бизнес. Всичко това сега рухва пред очите ни.

Ще работим за енергийна сигурност и независимост на България. Ще противодействаме на връщането на страната ни в руската имперска орбита и откъсването й от ЕС и НАТО. Ние сме за управление, основано на професионални умения и почтеност, а не на квотен принцип. Ще настояваме за изваждане на бившите сътрудници на ДС от всички властови позиции, включително от ръководството на парламента, неговите комисии и делегации.

Даваме си сметка, че ДСБ сме труден партньор. Но мандатът е на границите на компромисите, които можем да направим преди и особено след изборите. Отвъд тези граници компромисът ще бъде не само неприемлив за ДСБ, той ще бъде лош за България.

За проевропейско реформаторско управление

Изграждането на дясна изборна коалиция е само първата ни стъпка преди изборите. Втората е участие в алтернативно на сегашното управление и ние ще работим за това.

Не крием различията, всъщност точно заради тях искаме ролята на гарант и коректив. Доброжелателното ни отношение не бива да се деформира в лицемерие. Още във Велинград, а и впоследствие, при разменените писма, ние констатирахме принципни и програмни различия с ГЕРБ. Първо, те нямат нашето еднозначно отрицателно отношение към тоталитарните режими и второ, абсолютно недопустимо за нас е от каквито и да е съображения, наш бъдещ политически партньор да приема целите на „Възродителния процес“. Насилственото прогонване на българските турци никога не е било възродителен процес.

Предлагаме Националното ръководство на ДСБ да даде отчет за изпълнението на мандата на следващото Национално събрание през пролетта на следващата година.

За промяна в Устава

НР и ПГ на ДСБ излъчиха работна група за промяна на Устава на ДСБ. Мандатът на групата бе да анализира слабостите в организацията на партията и да предложи мерки, за да подобри дейността ни на предстоящите избори за европейски и български парламент.

Националното ръководство и работната група на Екатерина Михайлова предлагат следните промени:

Първо, председателите на регионалните предизборни щабове и регионалните координатори да участват по право в Националния изборен щаб. Така регионите ще получат по-голямо и отговорно участие при изграждането и провеждането на предизборните кампании. Ще имат конкретни задачи. Ще има по-добра национална координация.

Второ, регионалните координатори да бъдат упълномощени и задължени да създават организации на ДСБ в общините и населените места, където такива няма, да гарантират присъствието на наши представители в избирателните комисии и секции. За целта, Националното ръководство ще им предостави необходимите финансови и други ресурси.

Трето, да се създадат механизми за излъчване на кандидати при променено изборно законодателство. Правилата ни съответстват на пропорционална избирателна система с твърди партийни листи в регионите. До този момент не е известно каква ще е промяната на закона. Възможни са мажоритарни райони, преференциални листи и промяна на регионите. Това налага да се заложи гъвкава норма.

Националното ръководство и работната група предлагат останалите предложения за промяна на Устава, направени между ІV-то и V-то Национални събрания, включително тези на създаденото сдружение за промяна на Устава да бъдат предоставени на всички организации в страната за обсъждане. Следващо Национално съвещание да ги обсъди и тогава да бъдат предложени на Националното събрание.

Обръщение към избирателите

Ние все още дискутираме решението за изработване на подробна предизборна управленска програма. Мнозина казват, че такава програма не се очаква от партия, която сама заема позицията на гарант и коректив.Други предлагат да стъпим на това, което не е изпълнено от Договора за силна България.

Аргументите ни за участие в изборите са всъщност нашите изборни послания. Те трябва да бъдат развити от настоящото Национално събрание. Основа могат да бъдат предложения от нас, а впоследствие потвърден от ЕК,антикризисен пакет от промени на данъчните закони; нашата антикризисна бюджетна политика на икономии на разходите и облекчаване на данъкоплатците.

***

Завършвам с призив към плодотворна дискусия върху най-важните въпроси. Вярвам, че Националното събрание ще се съсредоточи върху истинските приоритети на ДСБ.

Завършвам с надеждата, че ще намерим силен политически отговор на предизвикателствата пред нас, че ще пресрещнем очакванията на широката демократична общественост. Ние пазим през годините своите ценности, не заради себеси или за това да се харесваме помежду си.

Вярвам, че всички разбираме, че днес родината ни има нужда от нашата компетентност, смелост и решителност.