Политическа оценка на ДСБ на резултатите от тригодишното управление на НДСВ и ДПС в икономиката

Министър-председателят Симеон Сакскобургготски и неговият екип дойдоха на власт като обещаха незабавно и несимволично увеличение на трудовите доходи и пенсиите, понижение на данъците, бърза, прозрачна и икономически ефективна приватизация, по-добри условия за бизнеса и по-добър живот за всички българи.
Правителството на НДСВ и ДПС наследи от правителството на ОДС най-добрите икономически условия от началото на прехода: напълно преодолени последствия от икономическата катастрофа, причинена от управлението на БСП; извършена най-болезнената и най-трудната част от закъснялата структурна реформа – ликвидацията на над 300 губещите предприятия и приватизацията на 80 % от държавните дружества; постигнати широко балансиран бюджет и финансова дисциплина; трайно стабилизиран лев; реален икономически растеж от 16,73 %; реално нарастване на доходите над 9 % и на производителността над 6 % годишно; повишаване на валутният резерв от 0,5 млрд. евро на 3,7 млрд. евро.
Г-н Сакскобургготски сам призна, че “летвата е вдигната високо” и обеща неговото управление да я надхвърли като постигне много по-високи темпове на развитие. Страната ни наистина имаше възможности през изминалите три години да генерира средногодишен растеж от над 6,5 %, което е единствения начин България да се приближи в обозримо бъдеще до стандарта на живота в Европейския съюз.
Вместо да изпълни своите обещания, като реализира наследените възможности за ускорено развитие и подобряване живота на хората, кабинетът на г-н Сакскобургготски причини вреди на икономиката и на българските данъкоплатци.
Реалният растеж на разполагаемите доходи от 0,9 % и на пенсиите от 3,3 % годишно е най-ниският от 7 години насам. Общата данъчно-осигурителна тежест вместо да бъде намалена, беше увеличена и достигна 41 %.
Условията за бизнеса не бяха облекчени с нищо. Наблюдава се спад на растежа на производителността, а през 2004 г. и затихване нарастването на трудовата заетост.
Правителството е “рекордьор” по бавна и непрозрачна приватизация, като за три години успя да продаде по-малко от 5 % от приватизационния ресурс. Икономическата ефективност на раздържавяването се определя от сделката за БТК, която беше продадена в неподходящ момент, при неблагоприятни условия, на скандално ниска цена и с открито пристрастие към купувачите.
Не се състоя фискалната децентрализация, а държавните субсидии вместо да намаляват, ежегодно се увеличават. Правителството не намира решение за излизане от спиралата на нарастващите загуби в БДЖ и на някои комунално-транспортни и военно-ремонтни предприятия, здравни и учебни заведения и др. Отсъствието на структурни реформи отново създава квази-дефицити и възпроизвежда чрез бюджета стопанска неефективност на държавния сектор.
Решенията на правителството да финансира от фискалния резерв и да даде държавни гаранции за изграждането на АЕЦ “Белене”, както и на други големи проекти без доказана необходимост и икономическа полза, заплашва с тежко финансово бреме поколения напред. Същевременно правителството претърпя пълен провал в усвояването на предприсъединителните фондове на Европейския съюз.
Кабинетът извърши сделки с външния дълг против интересите на България и във вреда на данъкоплатците, в резултат на което сега плащаме 96 млн. щ. долара годишно повече разходи по дълга, а очертаващите се загуби в дългосрочен план са над 500 млн. евро.
Необосновано и рязко бяха повишени цените, контролирани от държавата и местните власти: на електроенергията за бита и на хлебните изделия – почти двойно; многократно на лекарствата; значително на телефонните услуги на БТК, на водата и на сметосъбирането. Държавата грубо манипулира цената на зърното.
Горното ни дава основание за следната
ОЦЕНКА:
1. Икономическата политика на сегашното правителството е инерционна, неефективна и непрозрачна. Тя не оползотвори фундаменталните реформи в България през 1997 – 2001 година, които правеха напълно възможно ускоряването на икономическия растеж над 6.5 % годишно.
2. Правителството блокира усвояването на предприсъединителните фондове на ЕС, което причини застой в изграждането на инфраструктурата, регионалното развитие и в подобряване качеството на живота.
3. Правителството провежда политика на ниски трудови доходи и пенсии и на запазване на висока данъчна и осигурителна тежест.
4. Правителството демонстрира неспособност да управлява държавния дълг и фискалния резерв и със своите сделки и действия причини вреди на националната икономика.
5. Правителството забави структурните реформи, и чрез бюджетните субсидии възпроизвежда неефективността и нарастващите загуби на държавния сектор.
6. Правителството не само допусна, но и способства за необосновано повишаване на контролираните от държавата цени на редица стоки и услуги, като с това създаде условия за неоснователно обогатяване на свои доверени лица в бизнеса.
7. Приватизацията е в застой, провежда се непрозрачно, фаворизират се лица и фирми, сключват се крайно неизгодни договори, не се поема политическа отговорност за резултатите от сделките.
8. Икономическата политика на НДСВ и ДПС не допринася за развитието на пазара и за подобряването на общата стопанска активност. Тя е свързана предимно с уреждане на лични и групови интереси на хората във властта и на близките до тях бизнес-среди.
29 юли 2004 г.

Споделяне: 

Facebook

Последни Новини

Стоян Михалев: Трябва ни реформаторско програмно правителство с...
ПП-ДБ няма да направи компромис и да участва в управление, в което е ДПС...
Атанас Атанасов: Има риск под давление на Пеевски...
"Служебната власт е изключително удобна на статуквото. Но основният въпрос на тези избори е...
Свободата е ценност, за която е наша отговорност...
Да гласуваме преди бандата, която управлява България, да стане мафия. Ярки гласове на демократичната...
20 години Клуб “Лучников”
Националния клуб за демокрация "Светослав Лучников" отбеляза 20 години от създаването си. 20 години...
Йордан Иванов: Иска ли (може ли) Борисов да...
Нескрит принцип е, че политиците говорят пред медиите това, което искат да се чуе....