Позиция на ДСБ по Закона за публичните финанси

IMG_8011Промените в Закона за публичните финанси вкарват в правна рамка съществуващата практика централната власт да подпомага общините в страната при финансови затруднения. Разпоредбите на Закона за публичните финанси към момента предвиждат изключителна власт в ръцете на Министъра на финансите, която може да бъде използвана само и единствено за борба с последствията, а не с причините за лошото финансово състояние на общините в България. Чрез промяната в закона се търси регулация, основана на централизация, която дори и да се окаже в помощ на някои общини, в средносрочен и дългосрочен план ще задълбочава проблемите на регионите в страната. Кметовете на общини са подчинени на централната власт и не могат със собствени политики да осигурят просперитета на местните общности. Разбирането, че централната власт е тази, която трябва непрекъснато да подпомага и спасява финансово закъсалите общините, е погрешно. Убедени сме, че общините могат да бъдат стабилизирани, ако се постигне истинска децентрализация с второ ниво на местно самоуправление. Категоричното ни мнение е, че този вид централизация не помага на общините, пречи на икономическото развитие и задълбочава социалното неравенство в страната. От друга страна, източниците на  приходи на общините, които законите регламентират, не съответстват на законовите им ангажименти към гражданите. България е може би най-централизираната в целия ЕС, по отношение на местната власт, а неоспорим е фактът, че най-децентрализираните държави в ЕС предлагат най-добро качество на живот на своите граждани. За да се постигне ефективно и работещо местно самоуправление, което носи отговорност и само решава своите проблеми, следва да се извърши административно-териториална реформа с второ ниво на местно самоуправление, предполагаща повече възможности на общините и областите по отношение на образование, данъчна политика и местно законодателство. Провеждането на децентрализацията ще доведе до конкуриращи се области и общини с по-висока функционална компетентност и управленска и финансова самостоятелност; рязко намаляване на административния апарат в централните администрации; чувствително намаляване на риска за провеждане на мащабни корупционни практики на национално ниво.]]>

Споделяне: 

Facebook

Последни Новини

Бонка Василева: Защо и кой има изгода да...
Разпадът на "Топлофикация София" е очевиден. По един брутален начин подмениха управителните съвети и...
Любен Иванов: ГЕРБ дължат отговор на въпроса защо...
ГЕРБ-СДС трябва да спрат да менят мнението си на всеки половин час. Първо бяха...
Кристина Петкова: Костадинов и Борисов си кимнаха и...
„Бойко Борисов никога не дойде да поиска от нас подкрепа за Рая Назарян. Той нямаше...
Ивайло Митковски: ПП-ДБ издигнахме ген. Атанасов, защото вярваме,...
Ние положихме всички усилия да намерим решение на кризата с избор на председател на...
Йордан Иванов: Издигаме кандидатурата на ген. Атанасов за...
ПП-ДБ издигаме единно утре кандидатурата на Атанас Атанасов за председател на Народното събрание. Генерал...