Водеща Надя Обретенова: И така, продължаваме с бързи крачки напред в днешния ден. Възможна ли е бърза реформа в здравеопазването? Сигурна съм, че всеки втори ще отговори с “не” на този въпрос, затова всяка идея заслужава да бъде обсъждана. ДСБ предложи да се закрият всички институции, които се занимават с лекарствена политика и на тяхно място да бъде създадена агенция. Дали това е подходяща антикризисна мярка? Сега ще говорим в студиото с Петър Москов от ДСБ. Добро утро, добре дошъл.
Петър Москов: Добро утро. . .
Водеща: Защо такава реформа сега? Какво очаквате да се промени със създаването на агенция?
П. Москов: Нека да уточним, че създаването на тази агенция е една от многото мерки, които пък са част от, така, една голяма реформаторска програма, която ние имаме за сферата на
здравеопазването. Ако това е хванало вашето внимание, тогава да кажа следното – в момента няма яснота за начина, за механизма, по който се формират цените, степента на реимбурсиране, терминът, който всеки български гражданин вече е чувал, и начина, по който тези лекарства достигат до публичните фондове. С това нещо към момента се занимават, ние изброихме девет на брой, има хора, които са готови да се хванат на бас, че са повече, различни колективни органи, които се занимават с изработка на цени, с изработване на позитивни листи и т.н. Какво значи позитивна листа? Позитивна листа значи, че има медицинска необходимост от това един медикамент да бъде на наше разположение и предмет на заплащане от публичния фонд. Реимбурсиране значи финансовата възможност този медикамент да бъде заплатен от този обществен публичен фонд или от държавата. В момента няма видимо, прозрачно, с кредит на доверие място, където тези две неща да се срещнат – медицинската необходимост и финансовата възможност, а комисии, комисийки към Министерски съвет, към Министерство на здравеопазване, към Министерство на икономика, по цените, по качеството, по позитивната листа и т.н., където, забележете, освен всичко друго няма и ясно носене
на отговорност. Това са колективни органи, които взимат някакви решения, разбира се, мотивирани по съответния професионален начин. Това, което предлагаме, пак казвам, това е една от мерките, е създаването на такава агенция към Министерски съвет, в която има назначени с пряка отговорност специалисти по фармако-икономика, които всъщност да генерират основите, различния начин на планиране на тази политика, и за обществото да е ясно, че тази среща между медицинска необходимост и финансова възможност е видима, няма драма, няма корупция, няма всъщност гавра с парите ни за здраве.
Водеща: Вие всъщност настоявате за регулация на цените на лекарствата. . .
П. Москов: Регулация на цените на лекарства има и сега, само че. . .
Водеща: Може би по-ясна регулация.
П. Москов: . . . тя се извършва на парче, извършва се по договорка с конкретни фирми, срещу други договорки с други фирми. Т.е. към момента няма ясно съществуващ строен механизъм, който да каже, няма ясна структура, ясна позиция, ясна платформа, която от името на държавата и на обществото да защитава тази позиция, която да застане в разговор с фармацевтичната индустрия, между другото бързам да кажа, че за разлика от, така, ширещо се мнение през последните години – фармацевтичната индустрия не е враг.Това са хора, това е бизнес, който просто иска самият той ясни правила, при които да се развива, ясна перспектива, а не, ако стане с 5 процента, плюс 10 процента. Вчера гледах. . .
Водеща: Знаете ли нещо всъщност. . .
П. Москов: Кажете, да.
Водеща: Извинявайте, че ви прекъснах, но знаете ли нещо за онова картелно споразумение, което разследва комисията за защита на конкуренцията, между фармацевтичните компании, които, така, са се договаряли, за да предлагат по-високи цени на лекарствата на болниците и лечебните заведения?
П. Москов: Знаете ли, аз искам да изключим чисто криминалния момент, защото ако има такова картелно споразумение, това е предмет на конкретни текстове в Наказателния кодекс. Има си служби, има си белезници, как беше там? Легни, защото си престъпник и. . .
Водеща: Вашата реформа. . .
П. Москов:
. . . и заминават там. Аз казвам следното – смисълът на
политиката, на политиките, на държавата, на министерството, на
Министерския съвет е това да създаде ясни правила, защото към
момента към подобен тип споразумения, подобен тип сделки под
масата или отстрани на масата, биват тикани и представителите на
държавата, и представителите във фармацевтичната индустрия,
точно защото няма ясен, видим и прозрачен регламент за това как
се осъществяват тези неща и няма политика по отношение на
лекарствената политика. Който пробие, по какъв начин се
пробива… Има различни начини, Моше казал – в брой, кеш и на
ръка.
Водеща: Вие предлагате за скъпите лекарства до търговете да се допуска само по един представител на. . .
П. Москов: Това е нещо. . .
Водеща: . . . производителя. Това обаче няма ли да има един много такъв обратен ефект, да се откажат някои от компаниите да кандидатстват и да участват в тези търгове?
П. Москов: А защо да се откажат. Нека да разясним какво имаме предвид. В момента за един производител, примерно българския гигант “Софарма”, той произвежда, да кажем, аспирин. За този аспирин той се явява на публичен търг в Министерството на здравеопазването или в касата. За този аспирин, от името, който се произвежда от “Софарма”, в момента в този търг играят най-малко 3 фирми дистрибутори, които играят с различни цени. Едната от тези цени задължително е фалшива и е с цел да потопи конкуренцията, която дава своята реална цена. Защото другите фирми, примерно “Рош”, която нашумя и т.н. . .
Водеща: Не използвайте, не, недейте. . .
П. Москов: . . . играят собствения си…
Водеща: Мач, да
П. Москов: Искам да е ясно на зрителите за какво става въпрос. Когато производителят може да изпрати на такива публични търгове само един свой представител, било то директен представител на производителя и търговски представител, тогава решаваме тоя проблем с фиктивните участници в търговете. И това дава възможност на тези институции, на тази агенция да договори много по-големи обеми при много по-разумни цени на медикаментите, което всъщност е доброто за нас, ползвателите на медикаменти. Защото парите идват от нашите данъци. Те, ако идваха от другаде, добре.
Водеща: Имате ли съгласието и подкрепата от страна на управляващите за мерките, които предлагате, и въобще възможно ли е те да се случат?
П. Москов: Имаме сериозен разговор с министър Борисова и мислим в една посока.
Водеща: Тя диалогична ли е в този разговор?
П. Москов: Но това, което. . . Знаете ли, ето това може би е нещо, което бих искал да кажа. Това, което държите в ръцете си, е част от причините, защото имаше много разкази, много питания, а защо подкрепяте един човек, който не е диалогичен, пее песни и какво беше още. Знаете ли, не ме интересува дали министърът е диалогичен и пее песни, и дали пее добре. Интересува ме каква политика ще води. А ако в следващите месеци остро и рязко не бъдат развити тези неща, за които ние казваме, че трябва да се случат, или подобни, нека ГЕРБ формулира подобни, нека използва собствени формулировки, есента нещата няма да изглеждат добре за нас, за ползвателите на българското здравеопазване и на българската фармацевтична. . . фармацевтичен пазар. Това означава, че ние сме дали своя кредит на подкрепа и на доверие срещу конкретни неща, които трябва да се свършат. Ако не дадеш
това нещо в момента, ако сега е реанимация, може би в края на годината ще присъстваме на аутопсия…
Водеща: Казахте за, споменахте името на един министър от кабинета. А какво ще кажете за друг, Цветан Цветанов, и започналата кандидат-президентска кампания вече? Къде стои ДСБ в това поле – по-близо до ГЕРБ или по-близо до СДС, в рамките на “Синята коалиция”?
П. Москов: Дали сме по-близо до Цветан Цветанов и до Бойко Борисов или…
Водеща: До ГЕРБ като цяло.
П. Москов: Знаете ли, малко ми е весел целият този разговор – този ще бъде президент, не, другият ще бъде президент. А вчера видях, че г-н Борисов е заявил, че ако много го ядосат, той ще си промени мнението за това кой ще бъде президент. Това, което мога да кажа, е, че “Синята коалиция” ще търси още партньори около себе си, заедно със себе си и ще излъчи, когато дойде времето за този разговор, когато дневният ред на обществото е свързан с този разговор, свой кандидат за президент. Твърдим, че сега разговорът дали. . .
Водеща: Т.е. категорично различен от този на ГЕРБ.
П. Москов: … г-н Цветанов, дали г-н Борисов, дали друг, безспорно качествен представител на ГЕРБ, ще бъде кандидат за президент, не е дневният ред на обществото или поне ние така мислим. За нас дневният ред на обществото е друго – какво правим с данъците, какво правим със здравната реформа, какво правим с борбата с престъпността. Това е важно. Искам да. . .
Водеща: В борбата?
П. Москов: . . . подкрепя в това отношение усилията, които единият от бъдещите възможни кандидати за президент води. Г-н Цветанов води една тежка борба и това му прави чест.
Водеща: Имате ли вече конкретни имена, които обсъждате в рамките на този разговор за кандидат-президентската кампания вътре в “Синята коалиция”?
П. Москов: Това, което ме карате да казвам, е по-скоро да влезем в разговора познай още кой ще дойде на вечеря. Някак си още е сутрин и формално, и в политическия смисъл на думата от гледна точка на президентските избори. Мен повече би ме вълнувало кой би стоял начело на тази агенция, която ще даде яснота на лекарствения пазар в момента. А мисля, че и всички нас би трябвало да ни вълнува повече.
Водеща: Имате ли свое предложение?
П. Москов: Не, в никакъв случай. Пак казвам, ние сме за това да бъдат изработени ясни, прозрачни и видими правила, по които да се развиват нещата. А иначе има управляваща политическа сила, тя е ГЕРБ и тя има правото на своите назначения.
Водеща: Добре, благодаря ви.
П. Москов: И аз ви благодаря.
Водеща: Нека така да приключим.
This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.