Само че да се отива дотам – да се карат хората насила да вкарват децата си в детски градини, за да има назначени учители, това вече е разюздан популизъм! Нямам друго обяснение. Как така – създаваш хляб, като караш хората насила под страх от нарушаване на закона да си дават децата?! От една страна, създаваш необходимостта със закон, от друга страна, пресрещаш с парите на държавата. И това го прави държавата в условията на тежка икономическа криза – това е прокризистна политика.
АЛЕКСАНДЪР РАДОСЛАВОВ (КБ,от място): Съвременни еничари!
ИВАН КОСТОВ: Това е прокризистна политика! Това означава, че в момента с този закон се създава задължение на държавата и едновременно с това насила се създава търсене, за да могат да се изразходват едни пари, за да има хляб за учителки, при които деца, така или иначе, няма да отидат.
Тук един колега от ГЕРБ ми каза, че трябва да обявим конфликт на интереси тези, които сме дядовци, защото не можем да разсъждаваме без чувства по отношение на внуците си. Аз имам частично конфликт на интереси. Трябва да си призная, имам двама внука на 9 и 10 години, но имам малка внучка, която е на 2 години. Наистина мисля за нея, когато говоря от тази трибуна. Едно знам: децата на 4 години трябва да се гушкат, трябва да се обичат, трябва да се научат да обичат и трябва да се научат на ценности, а не на абстракциите на числата или на някакви други стандарти, които някой чиновник от Министерството на образованието ще им напише.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЦЕЦКА ЦАЧЕВА: Господин Костов, времето изтече, благодаря Ви.
ИВАН КОСТОВ: Това е пълно безобразие! Да знаете, вършите огромно безобразие по отношение на тези мънички български граждани. Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЦЕЦКА ЦАЧЕВА: Благодаря, господин Костов.
Реплики?
Госпожа Катя Чалъкова – първа реплика.
КАТЯ ЧАЛЪКОВА (ГЕРБ): Уважаеми господин Костов, искам да направя една аналогия. В сега съществуващия Закон за народната просвета съществуват държавни образователни изисквания. Уважаеми колеги, искам да Ви кажа, че те са разработени от тогавашното Министерство на образованието, респективно от специалисти. Аналогията на държавните образователни изисквания в сегашния текст са държавните образователни стандарти, които също ще бъдат разработени от специалисти. Учебното съдържание за определена възраст и за определен клас трябва да бъде разработено от специалисти.
За да Ви успокоя, господин Костов, мога да кажа, че в учебното съдържание за първи клас се започна с изучаване на цифрите от нула до девет. Децата в детската градина в никакъв случай няма да бъдат подложени на толкова хипотетични и сложни неща, свързани с математиката.
Колеги, няма място за притеснение, но специалистите са тези, които трябва да кажат съдържанието, което да бъде заложено за всяка една възраст и за всеки един клас. Смятам, че всички Вие ще се съгласите с мен, че ние тук, в залата, нямаме готовност за това.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЦЕЦКА ЦАЧЕВА: Втора реплика?
Дуплика – господин Костов.
ИВАН КОСТОВ (СК): Това – с образователните изисквания, господин Местан е тук, ние го писахме и го създадохме като система на образование. И Вие да ми обяснявате на мен сега какво е образователен стандарт и какво са изисквания е крайно нелепо! Всичко това е създадено от нас в едни години, които Вие отричате напълно. Това ние сме го измислили, ние сме го внедрили, ние сме го усвоили като европейска практика, ние сме го сложили в системата на държавното и общинското образование, ние сме го защитили, ние сме го аргументирали и сме го направили с много широко обществено съгласие – ГЕРБ трябва да знае това! Така ли е, колеги? – имаше ли широко обществено съгласие, когато се градеше тази система? Имаше.
Сега първото нещо, което правите Вие, е че нарушавате това широко обществено съгласие. Нарушавате го.
Да Ви обясня нещо, ако позволите, в отговор на въпроса какво значи „съдържание“. Смисълът на думата „съдържание“ е взаимно свързани в система значения, които означават дадени стойности или дадени смисли в живота, в езика. Хайде сега ми кажете: кое е съдържанието, кои са значенията, кои са стойностите за 4-годишно детенце, с които Вие ще изравните всички деца, за да им дадете тапии?! За какво съдържание говорите Вие?! Това е съдържание в лингвистичен смисъл, в смисъла на педагогиката, това е семантиката на значението. Дайте да не злоупотребяваме повече с термините и особено с термини, които не всички дълбоко разбираме в тази зала.
Аз призовавам Народното събрание: Народното събрание първо трябва да обича тези мънички български граждани! Първо ние трябва да дадем пример и ако някой не знае да си обича децата, ние трябва оттук, от тази трибуна, да му покажем как се обичат деца, как се грижим за тях, как ги обгрижваме. Иначе какво Народно събрание?! Тук всички ставаме някакви диви политици, които гонят някакви свои интереси и се чудят как да угодят на популизма в обществото.