в. Преса
Г-н Кънев, наскоро се завърнахте от първата си задгранична визита като лидер на ДСБ. Как в Брюксел възприемат позицията ви, че съвместно явяване и предизборни коалиции с ГЕРБ не са възможни?
Позицията ни, че не следва да се явяваме заедно с ГЕРБ, защото не отговаря на интересите на българските граждани, беше напълно разбрана, без да казвам, че е била приета. В крайна сметка ние представяме политиката си, а не търсим височайше одобрение за нея.
Но вие казвате, че не допускате предизборни коалиции, а следизборни възможни ли са?
Страната ни се управлява от една изключително несносна, срамна коалиция – в Брюксел зависимостта от “Атака” се възприема като срам за България, която няма никаква възможност не само да направи сериозни промени, но и да свърши някаква работа поради липсата на доверие. В тази посока атаките на Реформаторския блок и на ГЕРБ са сходни. Това е логично, защото непосредствената политическа задача – да бъдат предизвикани незабавно предсрочни избори – е обща. Но ние не можем да видим ГЕРБ като съюзник в програмата.
в името на която бе създаден Реформаторският блок. Няма как да обсъждаме и следизборни споразумения с ГЕРБ, защото вадим радикални предложения за реформи – по-миналата седмица в икономиката, предстои в правосъдието, а това, което до момента имаме и като практика, и като програма от ГЕРБ, не съвпада с тях.
А как ще правите реформи тогава?
Реформи се правят с мнозинства, а не като даваш акъл отстрани. А за да имаш мнозинство в България, вотът на средната класа, макар и доста събудена и активна напоследък, просто не стига. С тази подкрепа, която имаме напоследък, ние можем да бъдем единствено ключов партньор в някакви бъдещи коалиции, но не и водещата политическа сила, каквато е нашата цел.
Т.е. целта ви е да вземете властта?
Целта ни е да поемем управлението с достатъчно влияние, за да можем да осъществим важните реформи за страната.
Кой ще бъде министър-председателят, излъчен от Реформаторския блок?
Мнозина в Реформаторския блок подкрепят точно такава идея – ние да предложим на обществото кандидат за премиер, който да бъде олицетворение на промените, които искаме да извършим. Това е трудна задача, защото българското общество много бързо изхабява, понякога заслужено, понякога не толкова, естествените си лидери. Българската медийна среда е изключително неблагоприятна за израстването на нови политически ръководители. Ще посрещнем тази задача, но на по-късен етап, когато парламентарните избори са на хоризонта.
При представянето на икономическите мерки на Реформаторския блок се забелязаха и леви.
На терена на политологията мога да споря дали т.нар. леви мерки са леви, но това няма никакво значение. Всеки, който твърди, че необлагаемият минимум е нещо лошо, е добре дошъл на дебати с мен. Тази мярка е полезна не само за бедните, но и за бизнеса, чиито продукти те потребяват. В трудовото законодателство предлагаме две важни посоки – защита на работника от некоректния работодател и превръщането му в последен негов кредитор, когато не може да вземе кредит от банки, да взема безлихвен кредит от работника си, като не му плаща заплата. Това е скандално, подобно нещо не може да се случи в нито една европейска държава, независимо дали е управлявана от леви или десни. А другата посока, която е безспорно дясна, е гъвкавостта на трудовия пазар – съвместяването на длъжности чрез почасова и надомна работа. В Германия тази реформа бе извършена от левоцентристкото правителство на Герхард Шрьодер.
Има тенденция и сред левите, и сред десните да твърдят, че това деление е отминало времето си. Да не би да имате комплекс от десността си предвид натрупания и негативен опит?
Дали си десен или не, те определят позициите ти. Личното ми мнение е, че лявото и дясното не са отживелица, но в България на това деление не му е дошло времето. Да има истинско правосъдие и вътрешен ред, е въпрос от порядъка има ли я държавата, а не дали е лява или дясна. Дайте първо да си изградим държавата, да стъпи на здрави крака, а след това да решаваме дали те ще тръгнат наляво или надясно.
Какви реформи предлагате в областта на правосъдието?
Ще ги обявим, но мога да ви дам една посока – много сериозна промяна в държавното обвинение. По същество това е разпускане на сегашния сталинистки тип прокуратура, която е напълно безконтролна, но не и от задкулисните си господари. Тя трябва да носи политическа отговорност. Сега отделният прокурор е безгласна буква, структурата е напълно вертикална и централизирана, всички права и отговорности са съсредоточени в една личност, избирана от ВСС, който заслужено е органът с най-ниско обществено доверие в България. Главният прокурор трябва да се отчита пред парламента. Със сигурност мястото на ГДБОП не е в ДАНС. Сегашната ГДБОП трябва да престане да съществува в този вид. Трябва да има съвсем друг орган, който да е близко до държавното обвинение. Ще има промени на всички нива в съдебната система, част от тях ще изискват промяна на конституцията.
И с кого ще ги направите, пак ви питам за следизборно сътрудничество?
Част от мерките ни ще изискват конституционна промяна и няма как да сътрудничим с някой, който няма да бъде заедно с нас в такова мнозинство. Ако някой иска да пази сегашния модел на ВСС, от който всички досега се възползваха, не може да има нищо общо с нас.
Очаквате ли правителството да се справи с проблемите, които зимата извежда на показ, през бюджета си?
Фактът, че в средата на октомври сме далеч от проектобюджета, е скандален. Но не е неочаквано, защото и правителството, и парламентът са блокирани от зависимостта си от “Атака”, от липсата на доверие, от разпада в отношенията между БСП и ДПС. Виждаме ясно, че кръгът около Сергей Станишев, който поддържа управлението, иска да го спаси чрез безумно харчене на пари, при положение че имаме колапс в събираемостта на данъци, откакто кабинетът е на власт. За това се мълчи, а българските граждани трябва да го знаят. При това състояние бюджет, какъвто си го представя БСП, не може да има. ДПС, изглежда, са узрели за тази идея и се опитват да внесат разум.
Често споменавате “Атака”, това ли е основният виновник за лошия ни имидж в Европа, както споменавате неведнъж?
За Европа този въпрос е много важен. Реформаторският блок никога няма да направи компромис с ксенофобска, крайнонационалистическа и антиевропейска формация. С радост бих чул същата заявка от ГЕРБ. Ние поставяме на равна нога с “Атака” и НФСБ и ще се радвам да чуя Бойко Борисов, че под никаква форма няма да има сътрудничество с тях.
Не се ли притеснявате, че ще ви обвинят, че не сте патриот?
Какво общо има патриотизмът с рубладжийството? Българският патриотизъм от Възраждането насам винаги е бил проевропейски, така че ние продължаваме да се борим за възрожденския идеал.
Доколко Реформаторският блок е в състояние да се превърне в траен политически съюз?
Ако не можем да се справим със задачата си да бъдем траен политически съюз за повече от едни избори, най-вероятно няма да можем да се справим и със задачата за промяна на страната, която си представяме. Това беше тъжната съдба на Синята коалиция, защото в очите на хората тя се превърна в конюнктурен проект. Не може да стане реалност и идеята, че ние можем да се разпуснем и утре да се съберем в нова партия, без да пренесем в нея всички възможни противоречия. Убеден съм, че системните изборни поражения предизвикат разделение. Обединението е бавен процес, чрез изборни успехи се върви към консолидация. Това беше и пътят, по който шарената коалиция СДС се превърна в партията, която промени България.