Модерната държава има важни задачи и поема отговорности за онези неща, с които не могат да се справят сами нито гражданинът, нито семейството, нито отделно взетият град или село, а дори и най-проспериращата фирма. Това са летищата, пристанищата, автомагистралите, главните и общинските пътища, енергийните и екологичните обекти, комуникациите, водоснабдяването. Накратко – публичната инфраструктура.
Така е записано и в приетата наскоро Национална стратегия за интегрирано развитие на инфраструктурата на Република България за периода 2006-2015 г.
Изграждането и развитието на публичната инфраструктура и незавършената реформа в регионалното развитие и местното самоуправление са горещо дебатирани теми в България. Спорът се води в контекста на редица важни въпроси, като се започне от членството в Европейския съюз (ЕС) и се стигне до определянето и подбора на регионалните проекти; от подобряване условията на живот и устойчиво развитие до това дали областните управители да се избират или назначават. По тези проблеми има различни мнения. Все пак има три главни взаимосвързани цели: първо – по-добра политика за регионално развитие и изграждане на публичната инфраструктура в България; второ – по-ефективни връзки между местните власти и правителството, и трето – активно пряко участие на общините в усвояване на европарите от структурните и кохезионния фонд след приемането ни в Евросъюза.
В резултат на управленския “миш-маш” обаче липсват нови проекти, които да съответстват на предстоящото членство на България в Европейския съюз от 1 януари 2007 г. В стратегията например липсва автомагистрала София – Калотина, т.е. София – Ниш, няма я автомагистрала “Хемус”, няма ги пътните връзки север-юг.
В документа се посочва, че за автомагистралите “Тракия”, “Люлин”, “Марица”, “Струма” и “Черно море” ще са необходими 3.3 млрд. евро. Това показва, че кабинетът “Станишев” упорито продължава да върви по корупционния модел “Сакскобургготски”, известен с концесията за автомагистрала “Тракия”. Защото с посочената цена изграждането на един километър нова магистрала ще струва над 5 млн. евро.
Пише, че тези средства ще бъдат осигурени от държавния бюджет, Кохезионния фонд на ЕС и публично-частното партньорство.
Позицията на правителството, че само парите от еврофондовете няма да бъдат достатъчни, е твърде повърхностна и неглижираща. Финансирането би било задоволително, ако кабинетът има очертани приоритети и поетапно, в зависимост от средствата, може да реализира това, което в момента е нужно на България.
Вместо всичко да се отдава на концесия, много по-добре би било да се заложи на смесения модел на финансиране
Той ще е по-рентабилен и за данъкоплатците, тъй като отдаването на концесия излиза два пъти по-скъпо. Още повече че смесеното финансиране се доказа като работещ модел в предишни години. Какво пречи със средства от европейските фондове и с кредити от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ), които са най-изгодни за България, да се довършва изграждането на пътната инфраструктура или поне на някои от най-ключовите обекти?
Усилията би следвало да се концентрират преди всичко в довършването на магистрала “Тракия” и на магистрала “Марица”.
Към днешна дата за България има и нов приоритет и това е завършването на нашата част от отсечката София – Ниш, защото това е историческият път на страната ни към Европа. По най-бързия начин трябва да се даде приоритет на тази отсечка, за да може да генерираме повече трафик. Още повече че София – Ниш има и алтернативно трасе, което дава възможност България да се свърже както със Скопие, така и с Белград.
За съжаление правителството има съвсем други виждания. Фактът, че цялата власт – финансов ресурс, проектиране, одобрение на проектите, провеждане на тръжни процедури, надзор и т.н., се концентрира в т.нар. фонд “Републиканска пътна инфраструктура”, който заменя Изпълнителна агенция “Пътища”, за пореден път доказва, че се създава едно широко поле за корупция по модела на автомагистрала “Тракия”.
След като с парите от европейските фондове можем да строим за 2-3 млн. евро на километър, не е ясно защо трябва да го правим за 5 млн. евро, както предвижда договорът за “Тракия”. Още повече че за автомагистрала “Тракия” има готови участъци и двете отсечки Оризово – Стара Загора и Карнобат – Бургас могат да бъдат завършени много бързо. И е напълно реалистично цялата магистрала да бъде завършена в рамките на следващите две години. Защото има проекти, има подготвена тръжна документация, само трябва да се проведе търгът.
Сравнително бързо, в рамките на около три години, може да бъде направено и трасето от София до Калотина. Вместо това сроковете са отнесени в необозримото бъдеще 2009-2010 г.,което показва, че правителството няма ясен план за действие. Защото ако имаше, сроковете за голяма част от проектите можеха да бъдат 2007-2009 г., а не да бъдат изтласкани за края на мандата или дори за след това.
Още по-голям миш-маш е сготвен в частта на пътищата извън автомагистралите. Пише, че ще бъдат изградени нови и модернизирани съществуващи пътища с обща дължина 175 км, което ще струва близо 400 млн. евро. Още 457 млн. евро са записани за рехабилитацията на около 1500 км, а 80 млн. евро за околовръстни пътища. Най-елементарната сметка показва, че със стратегията ще бъдат обновени към 2000 км, или само около 10% от републиканската пътна мрежа
Същевременно пише, че до края на мандата ще се модернизират 913 км пътна инфраструктура, и то преимуществено по направление на европейските транспортни коридори. Това показва нагледно, че правителството на Станишев няма ясна визия за решаване на проблемите на останалите 90% от пътната инфраструктура на страната.
Ако теглим калема, излиза, че за строителството на автомагистралите и републиканските пътища са нужни близо 4.4 млрд. евро, от които 3.3 млрд. евро за автомагистрали и около 1.1 млрд. евро за републикански шосета. От тях засега са сигурни, и то под условие, 1.180 млрд. евро, които ще получим от ЕС след 2007 г. За другите, както е модерно да се казва, правителството ще мисли “ад хок”.
Положението с обезпечаването на останалата транспортна инфраструктура не е много по-различно. До 2009 г. в жп инфраструктура ще бъдат вложени само 250 млн. лв., а след това сумата ще нараства с над 1.3 млрд. до 2011 г. Отново е отложен пускът на новия терминал и новата писта на летище София, както и Дунав мост-2. Правителството силно е подценило и водния транспорт.
Което за пореден път навежда на мисълта, че стратегията по-скоро ще се окаже добре пакетиран бонбон с лошо съдържание.
This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.