Ние ще подкрепим промените в Закона за дипломатическите служби, защото трябва да защитим външнополитическия курс на страната

ИВАН КОСТОВ: Благодаря Ви, уважаема госпожо председател.

Колеги народни представители, господин министър! От името на Синята коалиция заявявам, че ние ще подкрепим този Законопроект за изменение и допълнение на Закона за дипломатическата служба.

Първо, защото ако са прави тези, които твърдят, че това е затворена система, която трябва да бъде реформирана, това е законът, който позволява тази реформа, тази модернизация на службата да бъде осъществена – няма нищо по-естествено тази реформа да бъде осъществена от упълномощен и овластен, да я направи министърът на външните работи – няма кой да я осъществи.

Практиката, изобщо мисленето на десницата, е, че личната отговорност на хората е двигателят за решаване на проблемите на обществото, а не някакви групови колективни решения, така наречената колективна безотговорност. В този смисъл аргументите, че министърът получавал власт не са валидни за Синята коалиция. Да, министърът трябва да има власт, за да може да отговаря на външната политика и да отговаря за дипломатическата служба. Който е спечелил изборите, той определя министъра и той на свой ред носи отговорността за външната служба. Защото ние си спомняме, че имаше периоди, в които външните министри бяха или шутове, или абсолютно безлични хора, които нямаха никаква физиономия и така нареченият професионализъм в никакъв случай не може да бъде отнесен към тях.

По отношение на темата за присъствието на политически лица в дипломатическата служба. Това не може да се анатемосва и не бива, защото всъщност дипломатическата служба е политическа работа. Ако някъде се трупа опит, да се извършва дипломатическа служба, то това е политическата работа. Политическата кариера готви човека за дипломатическа служба. Един политик, добре подготвен, печелил доверието на хората, познаващ устройството на страната, познаващ начина, по който се общува политически, може да работи дипломатическа служба. Това не е невъзможно и по никакъв начин не е основание да бъде възразявано срещу закона. Това се отнася за политици въобще, не се отнася само за политици от ГЕРБ. Разбира се, се отнася за всички политици. В този смисъл всеки е достатъчно готов да заеме дипломатическа служба.

Трето, по отношение на това, което тук се нарича лустрация. Ние считаме, че този текст е добър и ще го подкрепим, както подкрепяме на първо четене целия закон, но едновременно с това ще предложим на второ четене да отпадне § 12 от Преходните и заключителни разпоредби на Закона за разкриване на досиетата на сътрудниците на бившите служби. Надяваме се господин министърът да ни подкрепи, тъй като вътре в състава на министерството може да присъстват хора, които са били практически кукловоди или ръководители на мрежи от доносници, от които ние считаме, че министерството трябва да бъде освободено на същото основание, на което ще бъдат преназначени на други длъжности хората, излизащи от списъците.

Тук искам да приведа този аргумент: няма нищо по-неестествено хора, които са се борили срещу свободните демокрации, сега да претендират, че трябва да заемат ключови длъжности или да представляват държавата в отношенията точно с този свободен демократичен свят. Няма аргументи за това! Не може да иска бивш сътрудник на Държавна сигурност, възможен двоен агент и на руското разузнаване, да представлява България примерно в НАТО. Това е абсурд! Аз даже се чудя на тези хора! Ако те имат идеология, ако те имат възгледи и остават верни на тези възгледи, те не би трябвало да искат въобще да служат в тази посока на държавата, защото държавата е променила рязко политическия си курс. Съвсем неуместно е да ги виждаме сега в друга роля, опитващи се да се представят, че искрено служат на новата кауза. Нашата страна има нова кауза, нашата страна има нов път, нашата страна има друга геополитическа принадлежност, тя е ориентирана по друг начин. Аз не отричам, че има хора, които могат да се преориентират. Има хора, които могат, но те трябва да се стремят да бъдат полезни там, където са в дипломатическата служба, а не да ги защитават тук политически от Българската социалистическа партия.

С удивление чух за приноса на тези хора за членството на България в НАТО и Европейския съюз. Искам тук да напомня, че едни от най-опитните български дипломати бяха или изгонени от Министерството на външните работи, или понижени… Искате ли да дам имена? Стефан Тафров! Стефан Тафров е дипломат, на когото като му чуят кариерата чуждите дипломати, се респектират докрай, защото той е бил посланик в големи западни страни, бил е председател на Съвета за сигурност. В ключов момент – по време на война, справял се е блестящо и вие го изгонихте. Къде са ви аргументите след това, че някой щял да бъде освободен със заслуги. Да не говорим, че хора с посланическа длъжност са били изтикани на младши длъжности в Министерството на външните работи, което го направихте като отмъщение за някаква политическа работа на съответни лица. Това са недопустими неща! Вие сте прилагали този партиен подход, то е очевидно, че сте го прилагали! И сега няма как да твърдите, че във Външно министерство друг няма право да прилага политически подход.

Трябва да е ясно следното: има дипломация, има външна политика на страната, тя се задава от правителството – правителството през министъра на външните работи. Този дипломат, който не е съгласен с тази политика, той не може да изпълнява ръководна роля. То е много просто, защото иначе ще саботира външната дипломатическа служба на страната. Как така с несъгласие по ключови въпроси, примерно, господин министър, човекът е „за“ изграждането на Южен поток и „против“ изграждането на Набуко и застава като представител на българската държава в политическия комитет за Набуко? Как ще работи, при това и бивш сътрудник на Държавна сигурност? Как ще стане тази работа? Той е привърженик на другия… Илюстрирам само какво означава външнополитически курс. Само го илюстрирам, за да е съвсем ясно, включително и на тези, които най не могат да се ориентират в нещата – в залата, от лявата страна.

Така че, ако не може да работи от сърце, с хъс и душа в съответното политическо направление, разбира се, че не може да заема съответната длъжност. Да, защото в България трябва да има дисциплина, за да се осъществява една добра външна политика. Не може да се прави иначе външна политика. Всеки, който разбира от външна политика, ще ви го каже, защото трябва да излъчва едни и същи сигнали, те трябва да са смислени, да са хомогенни, да са добре обмислени, да са защитени, да са защитими от целия състав и така нататък. Как се прави това нещо, като има хора, които вътре са „против“? В този смисъл законът е добър, ние ще го подкрепим, надяваме се, че министърът ще подкрепи в Преходните и заключителни разпоредби да премахнем § 12, за да свършим докрай тази работа, която действително само министър Николай Младенов може да свърши в момента. Благодаря ви за вниманието.