Водещ: От ДСБ обвиниха правителството, че се договаря зад гърба на парламента и обществото с международните финансовите институции. Според партията, ако това договаряне приключи успешно, от българската икономика ще бъдат отнети 1 милиард и 370 милиона лева. Всяко българското семейство ще бъде ощетено средно с 450 лв., а от бизнеса ще бъдат иззети допълнително над 260 милиона лв. С коментар по тези твърдения потърсихме Нено Димов, депутат от ДСБ и член на бюджетната и икономическата комисия в парламента. Добро утро.
Нено Димов: Добро утро.
Водещ: Какви са данните на ДСБ, според които се заключава, че правителството се договаря тайно с международните финансови институции?
Н. Димов: Ами, два факта ще съпоставя. Ако си спомняте, само преди 2 месеца министър Орешарски внесе в парламента проекта за бюджет 2006, който вече е факт, и каза, че това е първият балансиран бюджет. В момента се договаря с международните финансови институции да има до 3 процента излишък. Това означава, че бюджетът няма да е балансиран, тъй като ще бъдат отнети повече пари, три процента повече, и този милиард и 370 млн., който вие споменахте, от българските граждани. А ето защо е на тъмно. Преди два месеца се твърдеше, че това не е така, че няма да има излишък, а сега се твърди, т.е. се договаря да има излишък.
Водещ: А каква точно е схемата, по която ще бъдат отнети, както каза Веселин Методиев, тези над милиард и 300 млн. лв. от икономиката?
Н. Димов: С данъци, с данъци. ДСБ доказахме с цифри по време на гледането на данъчните закони, които предхождаха бюджета, че ако те останат с тези ставки, с които бяха приети, ще има повече приходи в бюджета, отколкото е предвидено, и тези повече приходи щяха да бъдат точно три процента. Странно е съвпадението, аз съм убеден, че Министерство на финансите и правителството са знаели още по времето на бюджета за предстоящата договорка с фонда, т.е. цифрите са били ясни още по времето на гледане на бюджета, но са скрити от Народното събрание, скрити са от българските граждани, за да може бюджетът да мине по начина, по който мина, и след това зад гърба, както казахме, да бъде договорено друго с МВФ. И нека само да отбележа, че това договаряне противоречи на минимум два закона. Единият е законът за устройството на бюджета и другото е самият закон на бюджета. И аз си задавам въпроса как една договорка, която е с по-ниска степен на приоритет от закон, ще бъде спазена, след като противоречи на закона.
Водещ: Е, и аз бих ви задал този въпрос. Отговорете според вас.
Н. Димов: Аз не мога да отговоря. Това е нарушение на закона и то умишлено. Аз мисля, че едно умишлено нарушение на закона е много тежко и затова ДСБ алармирахме вчера българските граждани и общественост. Ние сме започнали инициатива за среща с работодатели, за среща със синдикати и ще излезем с позиция след тези срещи, защото за нас това е недопустимо. Нещо повече, това става на първата година от девет насам, в които гражданите в края на годината ще бъдат по-бедни, отколкото са в началото. За да го обясня, по времето на правителството на Костов всяка година два пъти по 10 процента имаше увеличение на заплатите и около 4 процента инфлация, т.е. реално 16 процента подобряване на състоянието, на доходите. По времето на правителството на Сакскобургготски беше горе-долу фифти-фифти. Колкото инфлация, толкова повишаването на доходите. В момента, тази година – 2006 – доходите, повишаването на доходите ще бъде около 2 пъти по-малко от очакваната инфлация. Ето как се получава в края на годината българските граждани да могат да купят по-малко, отколкото в началото на годината. Това също предупреждавахме от ДСБ по време на гледането на данъчните закони, на бюджета, не бяхме чути, и то най-вече с аргумента, че бюджетът е балансиран и няма откъде да дойдат резерви. Сега, два месеца по-късно се оказа, че има резерви от милиард и 370 млн. Огромна сума и това съпоставено с ниската конкурентоспособност на българските фирми и с обедняване на българските граждани. Това за нас е недопустимо и тук това не е законовата страна. Това е моралната страна.
Водещ: А възможно ли е правителството да се противопостави на желанието на МВФ за залагането на излишък в бюджета и въпреки това да приключи споразумението с фонда?
Н. Димов: Аз съм убеден, че ако правителството защитава българските интереси, може да се договори. В случая обаче имаме правителство, което иска просто да живее спокойно, да осигури себе с, да си осигури собственото спокойствие и използва фонда като параван. Това е истината според нас. Използва фонда като параван за неща, които самото правителство иска. Това, че фондът настоява за излишък, в никакъв случай не означава, че българското правителство трябва да отнема повече пари от българските граждани и българските фирми. Просто може да преосмисли политиката си по преразпределението, но правителството не иска да върви в тази посока. То просто иска да осигури собствен комфорт за сметка на всички граждани и фирми.
Водещ: Добре, вие споменахте, че макар бюджетът да се твърди, че е балансиран, в него е заложен излишък, това, което се знае, чрез занижени приходи, каквато е явно практиката през последните години. Няма ли как да се оповести излишъкът официално и той да се представи пред МВФ, за да не се орязват разходи или да не се увеличават данъци?
Н. Димов: Това беше според мен честната позиция. Ако Министерски съвет искаше да има излишък, ако беше убеден, че може да докаже необходимостта, трябваше да застане пред Народното събрание и да каже – да, бюджетът ще е 40 процента разходи, искаме 43 приходи, имаме нужда от тези приходи, три процента повече, защото, и да обясни защо. Правителството обаче нямаше тази убеденост и страхувайки се, че не може да представи доказателства, че има нужда от тези три процента, ги скри, а това вече е на тъмно.
Водещ: А как ще се съвмести сега искането за излишък в бюджета с настоящия закон? Според вас трябва ли да се направи актуализация на бюджета?
Н. Димов: Извинете, не чух началото на въпроса, ако може да повторите.
Водещ: Трябва ли да се направи актуализация на бюджета сега, след тази ситуация?
Н. Димов: Не, аз мисля, че още не е късно, още не е финализирано споразумението и точно затова ДСБ в този момент алармираме, защото може да се потърси преразглеждане на споразумението с фонда евентуално. А бюджетът да се приема отново, това ще бъде решение на правителството. За нас фактът е факт – договаряне на тъмно, знаело се е, че ще има този излишък и въпреки това се лъгаха и граждани, и народни представители, и фирми, че това няма да се случи.
Водещ: Ако правилно съм ви разбрал, по-добре е бюджетът да си остане такъв, но да се… по-гъвкава политика спрямо МВФ?
Н. Димов: Политика, която да защитава националните интереси, а не интересите само на правителството или само на фонда.
Водещ: Така, и един последен въпрос, това, което споменахте, че ще се проведат консултации по темата с работодатели и синдикати, кога ще бъдат срещите и какво ще предприемете при разговорите?
Н. Димов: Ние ще представим нашите опасения и ще говорим със синдикати и работодатели по възможност как може да влияем върху правителството при предстоящите разговори в САЩ, в Ню Йорк. Срещите започват в петък, за да бъда конкретен, но кога ще свършат, не мога да ви кажа, тъй като ние сме отправили вчера предложение за срещи. Получили сме два отговора, очакваме другите. Самите синдикати и работодатели също си имат програма, но предполагам, че в рамките на следващата седмица ще приключат тези консултации и ще излезем с позиция.
Водещ: Благодаря ви за времето, което ни отделихте, и мнението, което изказахте в нашия ефир. Нено Димов, депутат от ДСБ и член на бюджетната и икономическата комисия в парламента, за обвиненията на ДСБ, че правителството се договаря зад гърба на парламента и обществото с международните финансови институции.