Нено Димов: Българските граждани плащат заради некомпетентността на правителството

Преди Коледа късно вечерта на 20 декември парламентът одобри чрез бюджета промени в няколко други закона – за акцизите, за ДДС, за мерките срещу прането на пари, за счетоводството и за административните нарушения – в преходните и заключителни разпоредби на бюджет 2007, който се разглеждаше по това време. Този факт даде основание лидерът на Демократи за силна България да заяви, че ще сезира Конституционния съд заради тези промени. Повече яснота по проблемите при обсъждането на новия държавен бюджет търсим в разговор с депутата от ДСБ Нено Димов, който е член на комисията по бюджет и финанси.

– Парламентарната група на ДСБ определи бюджет 2007 като противоконституционен. Кое ви дава основание за това?
– Преди да се обоснова, искам да кажа, първо, че като цяло бюджетът се оказа пълен с грешки и с неясноти. В течение на дебата по самия бюджет и министърът на финансите, и шефът на комисията по бюджет трябваше да признаят, че има грешки. Това, че в рамките на четенията открихме тези грешки, ни кара да мислим, че сигурно при по-задълбочено вглеждане ще открием още такива. Грешките касаят както срокове, така и пари. Едната грешка е, че два милиарда и четиристотин милиона харчове не бяха показани в документа, те бяха скрити. След обяснението на Пламен Орешарски, че е сгрешил, самият той намери извън таблиците милиард и четиристотин, а другият един милиард остава неясно къде ще отива.
– Според вас за какво е предназначен той?
– Не мога да кажа, може би ще бъде за предизборна кампания или директно за корупция. Наистина не мога да гадая, но става дума, че когато не можеш да обясниш от къде идва и къде ще отиде тази сума, това е много съмнително. Второто, което лъсна по време на обсъждането на бюджета, е в изказването на Петър Димитров, шеф на комисията по бюджет. Той призна, че има разминаване в срока на изпълнение на някои положения от бюджета. Примерно за акцизите за горивата за селското стопанство, което пряко касае приходната част на бюджета и хората, които се занимават с производството на селскостопанска продукция. Изведнъж за маркирането на горивата се оказа, че няма да е през 2007, а ще влезе в сила от 2009 г. Но в течение на дебата стана ясно, че това няма да стане в нито една от тези две години, а ще се случи през 2008 г. Това са двата типа грешки – неяснота кога започват да действат клаузите на бюджета и неяснота къде отиват парите.
– Кои са точно грешките, които правят текста противоконституционен?
– Така, в преходните и заключителни разпоредби има, от наша гледна точка, внесени поне два закона за изменение и допълнение на други закони. Единият е Законът за ДДС. Става дума за пет страници промени, извършени в рамките на Закона за бюджета. За информация на хората, Законът за изменение и допълнение се гледа в рамките на две четения с интервал от две седмици. Ние на практика в рамките на час и половина трябваше да разгледаме тези промени и никой сериозен човек няма представа какво точно става с тези промени. Същото се получи със Законът за счетоводството, за административните нарушения, за акцизите и прочие. Представете си, че Закона за счетоводството е приет само преди една седмица, а сега чрез бюджета се налагат нови промени. В рамките на една седмица се правят промени в закона, преди той още да е обнародван в Държавен вестник. Това, според нас, е противоконституционно.
– В крайна сметка на какво отдавате тези грешки, на липсата на опитни специалисти в министерството, които изготвят бюджета, или на умишлени опити за проправяне на скрити вратички в текста, за да се играе свободно с бюджета от страна на правителството?
– Ние смятаме, че става въпрос за скрити текстове в бюджета, които дават огромна власт на министъра на финансите да се разпорежда с фирмите в България по начин, по който той реши. Той има право в бъдеще да издава наредби и да маркира директиви. Директивата обаче е закон и трябва да се разпише със закон. А с един текст се дава право на Орешарски, без санкция от страна на парламент и правителство, да се разпорежда с бюджета.
– Как ще се справи бюджетът с очакваната инфлация след 2007 г., със социалните нужди на обществото и исканията на бизнеса?
– Големите проблеми на бюджета са неравнопоставеността на приходната част. Имаше възможност и ние от ДСБ дадохме идея как да се намали данъкът на физическите лица на 17% плосък данък. Най-големият проблем на бюджета вече е, че той не отчита новите договорености на българското правителство с Газпром. Тези нови договорености на практика ще налеят може би около 500 млн. лв. допълнително в бюджета само от акциза и ДДС – върху повишението на цената на газта. Т.е., като прибавим онзи един милиард, се получава огромен буфер, който ще нахвърли 2 млрд. следващата година под формата на излишък.
– В частност ДСБ и като цяло – опозицията в парламента, как могат да контролират безразборното харчене на тези скрити милиарди?
– Само в рамките на парламентарния контрол и с подкрепата на обществената нетърпимост към скритите пари. Но тук искам да спомена нещо много важно. Този излишък се оправдава с дефицита по текущата сметка. Масово се натяква, под формата на евроскептицизъм, че, видите ли, българинът си купува европейски стоки, повече вносни, и същевременно не изнася, затова се натрупва този дефицит. Аз си направих труда да анализирам тази година дефицита и установих, че 85% от него идва заради отрицателното въздействие на търговията между България и Русия. Всъщност дефицитът на България спрямо Европейския съюз е от порядъка на 3-4%. Нашият проблем е свързан с търговията с Русия и в този момент нашето правителство договаря на практика повишаване на газта с 40%, което ще увеличи значително дефицита по текущата сметка и срещу това не договаря никакъв износ от страна на България за Русия. Ние изнасяме стоки за Русия за 120 млн. долара и внасяме за над 2 млрд. долара. От тук е големият проблем и той се замазва, като се казва, че е защото ние си купуваме европейски стоки и затова се образува този дефицит, следователно правителството ще ни държи бедни, няма да увеличава доходите на работещите, защото по този начин се намалява дефицитът. Ние като граждани плащаме заради некомпетентността на правителството да ни договори по-добри условия, за това, че ни е продало интересите на Русия.