Настояваме всички стенограми от всички срещи на президента Първанов да станат публично достояние

Екатерина Михайлова: Добър ден на всички. Днес заставаме пред вас, за да направим няколко изявления. Първото е във връзка с действията на президента Георги Първанов. Второто е във връзка с нещо, което миналата седмица представихме пред вас. А именно нашите предложения към правителството за управлението на европейските фондове. Но да започнем от злободневната тема.
Какво смятаме ние в Демократи за силна България. Намираме, че с незаконните си и противоконституционни действия и средства президента Първанов направи така, че урони авторитета и престижа на институцията. Действията, които той предприе и начина, по който се държа и изнесе тази стенограма и поведението, което четем вътре говори за едно поведение, което напомня наистина едно време, което ми се струва, че бяхме забравили. Едно болшевишко поведение. И може би ни изненадва, че това се случва на 8-та година откакто той е президент. Ние от Демократи за силна България именно поради това настояваме за следното. Народното събрание да изрази отношението си към президента Георги Първанов като стартира процедура. Обръщаме се към ГЕРБ да се стартира процедура, в която парламента да изрази отношение. Това става с подписите на 60 народни представители. А отношението си парламента може да заяви след гласуване. Това е , което ние искаме и смятаме, че ако се предприемат тези действия ще се получи един своеобразен вот на недоверие от страна на Народното събрание към президента. Смятаме, че е абсолютно задължително това действие да се предприеме. Не може да бъде подминато поведението на Георги Първанов. Това, което направи наистина ей така само с думи да остане. Трябва институциите да реагират. От там нататък след като мине тази процедура какво ще направи Конституционния съд е втори въпрос. Политическото действие, отношението, защитата на институциите преминава през първото, а именно предприемане на тези действия, които са политическо отношение, което ние от Демократи за силна България настояваме да стартира.
Второто нещо за което настояваме да се случи е разбира се всички стенограми от всички срещи на президента Първанов да станат публично достояние. Независимо от това дали са били официални, служебни или друг тип срещи. За изясняване на лични отношения, каквато среща всъщност беше срещата между Симеон Дянков и Георги Първанов.
Следващото нещо за, което настояваме и ще предприемем като законодателно действие е промени в Закона за държавния протокол. По силата на който за всички институции в България да съществуват правила. Кои срещи се обявяват публично, кои стенограми се качват публично, къде се публикуват и докъде могат да стигнат правомощията на лицата, които представляват една или друга институция. Трябва да се пресече тази злоупотреба с право, която видяхме и на която станахме свидетели през последните дни. Именно за това ще настояваме в закон да бъде разписано. Когато президента прави една или друга среща какво следва от тази среща, т.е. какво излиза наяве. Когато един министър-председател прави една или друга среща какво излиза наяве. Досега единствено уредени са официалните срещи, които са свързани с посещения на чуждестранни делегации. Нямаме точна уредба какво се случва и как се процедира когато се правят друг тип служебни срещи. Именно за това смятаме, че трябва да се попълни законодателството и в тази посока.
Веселин Методиев: ако не възразявате само няколко думи и след това ще задавате въпроси. Първата тема е свързана с управлението на европейските фондове. Една идея, която представихме тук пред вас миналата седмица и по която министър -председателя Борисов взе становище на парламентарния контрол в петък. Мнението на ДСБ е, че правителството и в частност върви по пътя, по който ние смятаме, че е най-ефективен и ефикасен за усвояването на европейски пари. Смятаме, че всеки приоритет на изпълнителната власт в борбата на организираната престъпност и мафията, кризата, стопанската криза. И третия приоритет усвояването на европейските пари трябва да бъде в ръцете на зам. министър-председателя. В момента имаме двама такива. Г-н Цветанов е вицепремиер и отговаря за този приоритет. Г-н Дянков е вицепремиер и отговаря за стопанската политика, за кризата. Третият висш политик, който да носи отговорност за приоритет трябва да бъде също вицепремиер, който да отговаря за усвояването на фондовете. Смятаме, че към него трябва да бъде цялата администрация по европейските фондове с изключение единствено на касата, която трябва да си в Министерство на финансите. Този човек, този политик трябва да може ефикасно да налага санкции имайки до себе си инспекторат, с който да контролира цялата система. И разбира се имайки този политически модел на вицепремиери, които носят политическа отговорност естествено е арбитража между тях да се случва при министър-председателя. Така най-ефикасно политически ще може да се работи с европейските фондове и още тази година ще имаме напредък и влизане на конкретни големи суми в българската икономика. Сега очакваме вашите въпроси.
Стартирането на евентуална процедура по импийчмънт зависи в момента от депутатите от РЗС и Атака как определяте тяхното поведение и смятате ли че трябва да се водят разговори с тях?
Екатерина Михайлова: Стартирането на процедурата е от 60 народни представители, така че 60 народни представители, мисля аз има в този парламент, които могат да стартират тази процедура. След това наистина трябва да гласуват, за да може да продължи процедурата на импийчмънт са 160 народни представители. На съвестта на всеки от тях ще лежи това как ще гласуват, дали ще подкрепи процедурата или ще подкрепи президента Първанов. От Демократи за силна България се обръщаме към всички, които подкрепиха създаването на ново правителство в България. Правителство, което не е „тройната коалиция“. Смятаме, че трябва да се предприемат действия и институциите да се защитят. Парламента трябва да реагира на това, което се случи. Именно за това смятаме, че трябва да се предприеме този ход. И се обръщаме наистина към всеки един от народните представители. И към тези от опозицията. И към тях. Това ще е политическо отношение.
Веднъж ГЕРБ дадоха на заден ход при стартирането на такава процедура, смятате ли че сега ще стигнат до края?
Екатерина Михайлова: Ние се обръщаме към тях. Те са тези, които трябва да стартират тази процедура.
Веселин Методиев: Искам да ви помогна малко. Ако 145, 152, 157 народни представители подкрепят решение, което има политическа оценка, че президента на страната е действал незаконосъобразно според тях, че уронва престижа на държавата, че е съсипал институционалния престиж на България пред външния свят с подобно „ченгесарско“ поведение. Това има силен отзвук, както в страната, така и навън. Някой трябва да брани България и нейния образ от такива посегателства. Защото това е посегателство, политическо. И ние искаме да се постигне на този етап, този отговор. За следващия етап в момента не коментираме. Но не искаме да се спре само тук на това място, на което сме днес.
Екатерина Михайлова: И то да се спре на базата на сметки. Дали този, дали онзи. Тук става въпрос наистина за политическо действие.
Може би един малко психологически въпрос и вашата позиция как гледате на поведението на Дянков, ако сте чели стенограмата от срещата, като самочувствие и като позиция на финансов министър? Той остава с впечатлението, че се явява с по-ниско самочувствие.
Екатерина Михайлова: Ние първо не сме психолози. И второто нещо, което искам да кажа е, че ми правят впечатление следните анализи, които се срещат последните дни. Когато един човек се държи възпитано започват да гледат на него, като че ли е по-слаб човек. Възпитания човек е възпитан човек. Той не може да се държи арогантно или нахално. Това че министър Дянков се държи възпитано не е порок. Това е политическата ми оценка, а не психологическа
Вие как бихте се държали в подобна ситуация?
Веселин Методиев: Аз ще ви отговоря за себе си, защото съм бил зам. министър-председател и министър. И съм бил в този кабинет и съм участвал в срещи с президента и някои от тях са били записвани, други не са били записвани. И съм се стремял да се държа винаги институционално независимо от това дали ми е харесвал разговора или не ми е харесвал разговора. Тази зала е институционално място , в което човек би трябвало да се държи по този начин, по който се държи министър Дянков, поне от това, което успях да прочета. Въпросът е президента да не се държи по начина, по който се е държал. Независимо кой е той. Аз съм се виждал с трима президенти в тази зала. Това поведение е недопустимо. Аз съм абсолютно сигурен, че в един момент има текст, който е прочитан и е говорено. Това не е импровизация. Това не е разговор. Това е подготвен текст. По всяка вероятност е подготвен от специалисти като вас по медии и изчетен. Доста е подредено. Това сигурно е начина, по който са работили навремето в специалните служби на тоталитарната държава. Някой дава папка, друг я прочита и така нататък. Не знам как точно е бил механизма, но си личи че има подготовка. Аз помня импровизации на президенти, които сега не бих искал да разказвам, защото е минало време, вече е история. Това е оценката, която мога да направя като човек, който е заел малко идентична позиция.
Томислав Тончев – как гледате на кандидатурата той да бъде вицепремиер?
Веселин Методиев: На това нещо отговорих миналата седмица. Ние от ДСБ пазим институционалните права. Това е изцяло право на министър-председателя. Той определя структурата и състава на министерски съвет. Ние сме гласували за този министър-председател дали сме му това доверие. Негов е въпроса. Лично на вас съм отговарял след гласуването на първия състав на кабинета и знаете колко ми беше трудно. Но пак казвам това е институционален въпрос. Когато даваш доверие на един човек, който е спечелил така убедително доверието на обществото да направи своя структура и свой състав на кабинета. Това доверие си остава. Така че г-н Борисов ще реши.
До колко се разминала с вашата идея със структурата маркирана от премиера?
Веселин Методиев: Това е важен въпрос и важен детайл. Аз се надявам, че г-н министър-председателя ще има срещи в Брюксел по които ще говори за тези теми. Тъй като той все пак трябва да сондира мнението на Брюксел за управлението на европейските пари това е съвсем естествена процедура. И се надявам че ще вземе предвид тази политическа отговорност, за която говорех и политическите приоритети, които начерта. Защото в противен случай има опасност да не се постигне политическия ефект от една страна. От друга страна този човек трябва да има пълен административен портфейл, да го нарека. Тоест цялата администрация наистина да е подчинена. Одита, Агенцията , Дирекциите които в момента са към Министерски съвет и към Министерство на финансите. Тази администрация трябва да бъде подчинена на този заместник министър председател според нас, за да има конкретен бърз резултат. Но оставяме на министър-председателя да реши. Да отбележа все пак, че той каза заместник-министър, а сега казва министър. Значи той се ориентира политически. А и съвсем не смятам, че му е леко, за да мога аз ехидно да казвам „ама той трябва да направи еди как си“. Това е министър-председател и той трябва да бъде уважаван и оставен да реши сам. И какво решение ще предприеме след консултациите в Брюксел, които мисля че ще се в края на този месец, предстои да видим.
Казахте, че е била подготвена срещата при президента Първанов, каква е била целта на подготовката?
Екатерина Михайлова: Мисля, че много ясно от изявленията му в края на тази среща става ясно, че има атака веднъж общо към цялото правителство. И второто нещо, заявки за бъдеща политическа дейност. Явно няма намерение да изкача края на мандата.
Благодарим ви.