Господин Димитров, заплашено ли е нашето европейско членство в края на 2006 г.? Да, и причината е в липсата на комуникация в самия Министерски съвет. Къде се къса връзката? Между самите министри и между главния преговарящ. Реално липсва човек, който да координира и да насочва този процес. Министър-председателят е човека, който трябва да осъществява тази координация, най-малко на заседания на кабинета. Не е ли все пак Меглена Кунева натоварена с тази координация? Има и ресорен вицепремиер по евроинтеграцията. Г-жа Кунева явно няма информация по дейността на отделните министерства. Вярно е, че има и ресорен вицепремиер Пламен Панайотов, но работата продължава да не върви.Виждаме как се поема някакъв ангажимент по преговорния процес и след това се оказва, че той е или трудноизпълним, или в някои случаи дори е невъзможно да бъде изпълнен. Преговорните позиции са функция на съответните ресори на министрите, на които като че ли все още им липсва опит, макар че вече би трябва да го имат. Друг от проблемите е корупцията. Това са основните “препъни камъни” към Европейския съюз. Каква беше причината за бързането при затваряне на преговорните глави? Причината беше, че се търсеха политически дивиденти и политическа изгода. Министрите като че ли не осъзнаваха, че по тази начин причиняват щети на България и на българското общество. Какво ще се случи при налагането на мониторинг в някои от договорените позиции? Ние в момента сме в така наречения постмониторинг. Ако действително се окаже, че без да има решение на Министерския съвет, Соломон Паси и Меглена Кунева на своя глава са подписали тази “предпазна клауза” за срок от една година, това ще бъде много сериозен гаф. Това още веднъж ще потвърждава, че липсва координация между министрите. Какво ще означава за всеки един гражданин и за икономиката ни като цяло да се задейства въпросната предпазна клауза и да се отложи членството ни в ЕС с една година? Това означава първо морална щета за страната защото българското общество има нагласата за членство в ЕС през 2007 г.. Ще последва изоставане на всички процеси, съпътстващи реалното присъединяване, т.е. с една година всичко ще изостане. Това ще увеличи с няколко пъти икономическите тежести за хората. Защото хармонизацията на различните сектори хранително-вкусовата промишленост, селското стопанство, транспорта, изисква субсидии, изисква финансиране, което няма да го има. От друга страна ще се забавят реалните доходи на хората. А това ще е в ущърб на всеки български гражданин. Т.е. избързването на хармонизацията по отношение на доходите и забавянето на присъединяването ни ще бъде двоен удар за всеки българин. От ДСБ какви предложения сте правили с цел да се предотвратят подобни последствия? Предлагали сме изключително много неща, при това сме го правили конструктивно, на за съжаление никой не се вслушва в това, за което настояваме. Имахме много сериозни предложения например при обсъждането на Стратегическия преглед на отбраната, където ставаше дума за синхронизация на нашите стандарти с тези на Евроатлантическия договор. По време на дебата, който беше закрит, на практика бяха извити ръцете на народните представители. Трябваше да гласуваме за едно финансиране със сума /цифрата нямам право да съобщя/, която е значително голяма по отношение на бюджета. Става дума за пари за армията, без да имаме обаче ясна представа къде точно отиват те по дейности. Не беше ли представена разбивка на разходите по пера? Какъв процент отиват за дейности на мисиите ни в чужбина например? Самият документ не даваше ясна представа за това. Дава се някаква консолидирана сума и гласуването в Народното събрание имаше за цел да се узаконят тези пари. Става въпрос за твърде много пари, за доста сериозна част от бюджета. Нашите народни представители и председателят на ДСБ Иван Костов направиха изключително критични бележки към този документ настоявахме той да се доработи и народните представители да получат ясна представа за това къде отиват парите на данъкоплатците. Но както се казва, нашият глас беше глас в пустиня. Преди време представители на вашата партия лансираха идеи за изход от ситуацията по закриването на III и IV блок на АЕЦ “Козлодуй” чрез вмъкване на клаузи в последната преговорна глава , условно наречена “Други”. При положение, че и тя е затворена, загубено ли е всичко? Аз мисля, че в това отношение вече всичко е вече предрешено. Но темата за закриването на блоковете е много сериозна. И вече се говори за корупция на много високи нива. Защото закриването на АЕЦ “Козлодуй” е свързано с изграждането на АЕЦ “Белене” за да се компенсира по някакъв начин енергийният баланс на страната. Но в обществото остава много сериозно съмнение по отношение на строежа на АЕЦ “Белене”, защото пак става дума за много пари и за ангажиране най-високопоставени служители на изпълнителната власт. В момента сред министрите няма чуваемост и каквото и да се предлага, практически те и мнозинството си правят това, което сметнат за добре. И това е най-сериозният недостатък на 39-ото Народно събрание. Аз не виждам да се води някакъв сериозен професионален дебат, след който нещата да се проектират в решения на кабинета. Става дума за абсолютен диктат в момента, за съжаление, парламентът е придатък на изпълнителната власт, макар че той избира правителството и трябва да го контролира. Защо, според вас, Иван Костов беше обект на терористичен акт? До какъв извод стигате във вашата парламентарна група? Единственото обяснение за това е сплашване защото Иван Костов взима активна позиция напоследък, особено след учредяването на партията. И той определено е заплаха за много големи икономически интереси. При тишина и тъмнина те се осъществяват много по-лесно. Фактите, които изнасяме, определено притесняват доста хора. Аз обаче съм възмутен от това, че някои политически сили едва ли не изкараха този инцидент автопровокация, което е пълен абсурд. Имате предвид реакцията на вътрешния министър Георги Петканов? Мисля, че вътрешният министър е в сянката на главния секретар Бойко Борисов този специалист по пожарно дело. Не случайно заявихме, че МВР играе ролята на Министерството на пропагандата. Аз не виждам нищо друго, освен PR-акции. В последно време пак взеха да се хвалят, че имало разкрити поръчкови убийства, което не е вярно и всички го знаят. От вашата формация ще присъствате ли на срещата на “новия” 10 ноември, която СДС организира? Това са пак елементи от PR-а, с който СДС упорито се занимава. “Новият10 ноември” е синоним на псевдоинициатива и това е много жалко. Лидер на дясното пространство може да бъде и е единствено Демократи за силна България. Това го виждаме и по време на срещите си с хората по места. Вярвате ли на социологическите прогнози, които дават преднина на БСП и НДСВ, а на вас определят твърде нисък процент? Не, защото те са пълна манипулация. И това ще стане ясно догодина. Къде виждате мястото на ДСБ при следващите парламентарни избори? Тя е единствената автентична, дясна и национално-отговорна партия. В политиката се участва, за да реализираш идеите си чрез управление. Ние имаме не само идеи, а и хора, които да ги осъществят. Участието в политиката заради самото присъствие не е присъщо на хората от Демократи за силна България. И ние сме доказали това през последните 15 години.
This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.