Лидия Йорданова, НЦИОМ: За последната седмица Беронов умножава над два пъти подкрепата си, подрепата за Първанов

Водещ: Пет дни преди изборите, какви са тенденциите, нагласите за гласуване, добър ден на социолога Лидия Йорданова от НЦИОМ. Лидия Йорданова: Добър ден. Водещ: Какви са последните резултати от проучването ви? Лидия Йорданова: Всъщност стратегията на НЦИОМ включваше да се направи едно изследване пет дни след началото на кампанията, което ние представихме пред нашия медиен партньор БНР през началото на октомври и сега в края на месеца да направим едно изследване пет дни преди края на кампанията. Това предполага да имаме достатъчно отчетливи данни за това в каква посока се развиват нещата, какво може да се очаква, кои са и неизвестните, разбира се, това е твърде голям въпрос. Ние, както и повечето агенции ще дадем в числа, в проценти, в дялове своите прогнози в утрешния ден. Аз, обаче, настоявам пред своя медиен партньор да запозная, именно днес, с основните тенденции от нашето изследване, което още на практика се обработва в своя малка част. Така или иначе това, което ние считаме към този момент е, че на изборите все повече хора гледат като на възможност да изразят отношението си към всичко, случващо се около тях и за тях лично в това число. И в този смисъл изборите, включително и тези за президент, са повод за българите да демонстрират мнение и отношение към своя живот и оценка за политиците, което някога има много малко общо с предмета на изборите, в случая избора на президент. На тези избори има една интрига, която излиза извън конкретния мажоритарен избор. На лице е прочит, който няма много общо с кандидатите, нито с техните качества, нито с техните недостатъци. Този прочит е и по-общ, и като цяло протестен. И тук една цифра – 2/3 от българите към вчерашна дата ни заявяват, че са разочаровани от всички политици в България, а половината от населението не одобрява начина, по който протича техният собствен живот. Следователно, ние можем да третираме в голяма част вотът, който ще получим в неделя като вот на протест и вот на изразяване на лично мнение, т.е. президентските избори ще бъдат един повод хората да заемат своя персонална позиция. Нашите очаквания са, че активността не може да надхвърли 45%. Възможно е обаче тя да падне под 40%. Така или иначе на активността влияят множество фактори, включително какво ще бъде времето в неделя … Водещ: Доколкото разбирам това все пак е повишаване в сравнение с предишните данни, които изнесохте за избирателната активност? Лидия Йорданова: Мисля, че няма социолог, който да твърдеше, че активността ще е висока, а ми се струва, че в последните дни няма социолог, който да не отбелязва известно покачване на вероятността, или покачване на шанса вероятността да не е срамно ниска, както се изрази на скоро един социолог. Но така или иначе, ние твърдим, че на активността в крайна сметка, през тази седмица ще повлияят множество фактори, както казах освен времето, така и последните диспути. Определено, утре и в други ден могат да се очакват диспути между основните кандидати. Самите последни дни на кампанията способността на партиите да мобилизират своите избиратели, също ще бъдат от решаващо значение. Предполагам, че искате да чуете какво се случва с всеки кандидат? Водещ: Ами, да. Лидия Йорданова: Така че ще бъда съвсем конкретна. Регистрираме през последните десетина дни спад в подкрепата за Георги Първанов и веднага ще обясня с какво ние си обясняваме този спад. Имах повод пред вас, веднага след като огласих далечните данни от 5 октомври, да кажа, че има едни свръх очаквания към Първанов, че на него му пречи и му вреди дори това, че хората са свръх напрегнати в това да виждат в него категоричния и безапелационен победител, ето сега, имаме имперични основания да твърдим, че всички тези приказки и хипотези се потвърждават. От пренавиване на вота по отношение на Първанов, следва подценяване на първия тур от страна на социалистите, според нас. Волен Сидеров, от своя страна, се приближава до прогнозирания от НЦИОМ свой максимум и към момента остава втори. Това, което ние твърдим, че Волен Сидеров не добавя значителен потенциал, че това, което регистрирахме в началото на октомври не претърпя особено голямо развитие и че той по-скоро запазва, отколкото да увеличава дела на своите избиратели. Най-интересна промяна в последните две седмици, бележи кандидатът, издигнат от Инициативен комитет, който в публичното пространство се разглежда като кандидат на десницата, това е Неделчо Беронов. Той е кандидатът, който през последната седмица, особено изразително подобри своя имидж и оттук позициите си в изборната надпревара. Можем да твърдим, съвсем по обективни, така, данни, че той умножава над два пъти своя електорат и смятаме, че той до последно ще се бори за ръст на избирателите. Доколко ще успее, вече, е въпрос наистина на прагматика и на избор на самите десни избиратели. Водещ: Означава ли това, че десният електорат най-бързо може и се мобилизира сега? Лидия Йорданова: Десният електорат беше недостатъчно мобилизиран към 5 октомври. Факт, който аз коментирах по ефира на БНР. В момента има всички симптоми за бърза, главно бързо протичаща мобилизация на десния електорат и особено на ДСБ и на СДС. Една така сериозна вълна на масова мобилизация, протича сред избирателите на тези две политически формации. Продължавам да твърдя, че активността продължава да остава най-голямата въпросителна. Избирателната активност не само в България, искам да ви кажа, а и в целия свят, е феномен, който се регистрира от социолозите. На предишни избори 2005, 2001 разликата между декларираната пред социолозите и отчетената от ЦИК активност идваше главно от фантомите, за които много пъти сме говорили с вас. Сега твърдя, че има ревизиране на списъците, но ние отново очакваме разлика между заявената готовност за гласуване и реалната. Така че въпросът с активността виси със страшна сила, ако мога така грозно да се изразя, до последния момент. Повтарям, колеги от САЩ и от Англия отчитат разминаване до момента между деклариране и реална активност при тях, от порядъка на 10-14%, което означава, че това е една трудна задача пред социолозите. Повтарям нашата прогноза, очакваме активността да не надскочи при никакъв случай над 45%, но не изключваме възможността да падне по 40%. Друго, което измерихме с това наше последно изследване и за което можем да бъдем по-спокойни в цифрите, говорим, тъй като няма да даваме прогноза по тези цифри, това е как са възприемани медиите през цялата тази кампания, доколко хората се доверяват на медиите в тази кампания … Водещ: Какви са резултатите, данните? Лидия Йорданова: Ще ви кажа резултатите с тази част, която касае радиостанцията. Ние попитахме, цитирам въпроса: „От коя радиостанция предпочитате да се информирате за президентските избори?“ Искам да ви кажа, че 30% от българите предпочитат да се информират от радиостанции, а не от други медии за хода на изборите. А от тези, които предпочитат да се информират от радиата и следят кампанията, именно по радиата, 64% посочват, че БНР и „Хоризонт“ е предпочитаната от тях радиостанция. На второ място е посочена „Дарик“ с 15 %. На трето място „Веселина“ с 5 %, радио „Шумен“, забележете, е посочено от 3% от хората, които се информират за изборите от радиостанциите, а също с 3% е и БНР „Христо Ботев“, което означава, че БНР съвкупно държи не по-малко от 70% от радиоаудиторията, която държи да се информира постоянно за състоянието на изборната надпревара, именно чрез радио. Водещ: Това е една наистина добра новина. Благодаря ви, за съжаление просто … Лидия Йорданова: Това е добро за София за работата на екипа. Водещ: …просто нямаме повече време. Лидия Йорданова – от НЦИОМ за последните нагласи и тенденции около президентските избори.