Корупция и лобизъм на изборите

ЕКАТЕРИНА МИХАЙЛОВА: Благодаря, господин председател.
Уважаеми колеги, искам да изразя позицията на Синята коалиция относно внесения законопроект. Ние няма да подкрепим този внесен законопроект за избирателен кодекс по следните 10 причини:
Първо, няма съществена промяна на изборните правила, сравнено с това, което имахме до настоящия момент в законите, които не бяха предложени. Това е първата най-голяма критика, която отправяме към изборния кодекс.
Смятаме, че трябва да бъдат направени много по-сериозни, много по-смели крачки, така че да се осигури един честен избирателен процес, нещо от което страната ни има огромна нужда.
Второ, заради което няма да го подкрепим. Българите, българските граждани ще гласуват и ще избират по-малко, ако този избирателен кодекс бъде приет, поради това че 1 млн. 700 хил. избиратели ще бъдат лишени от правото да избират районните си кметове. Хиляда и шестотин населени места ще бъдат лишени от правото си да избират кметове на кметства. С 20% по-малко ще се избират общински съвети, тоест 20% по-малко политическа представителност на органите за местно самоуправление.
Третата причина, заради която няма да подкрепим този законопроект. Не отпадат имунитетите на кандидат-депутатите по време на изборната кампания. Нещо, което Синята коалиция поиска още по време на кампанията, нещо, което представители на управляващата партия ГЕРБ заявиха също и по време на кампанията, и след това – цитирам дословно: „Изказвания на госпожа Цецка Цачева – председател на Народното събрание; на господин Бойко Борисов – министър председател на Република България.“
Между другото препоръките на група ГРЕКО, към други страни, които са имали подобни имунитети на кандидат-депутати е те да бъдат свалени и Румъния вече е направила това. Отнела е привилегията да има имунитет кандидатът за депутат – злоупотреба, с която се срещнахме всички по време на изборната кампания.
Надявам се това, което казаха по време на кампанията и след това представители на управляващата партия ГЕРБ, след първото четене да бъде възприето и да отпаднат тези имунитети на кандидатите.
Четвърта причина, заради която няма да подкрепим този законопроект. Не се създават необходимите, според нас, предпоставки да бъдат ликвидирани образуванията на местни бизнес коалиции или коалиции, преследващи определени лобистки корупционни схеми. Защо? Защото регистрацията за местни избори, така както е предвидена, на ниво Централна избирателна комисия, не създава никакво препятствие за никоя партия, която има документ. За другите регистрации за парламентарни, европарламентарни и президентски – има. Има лимити, свързани с внасяне на финанси, има лимити за събиране на подписи.
За местни избори подобни препятствия няма, което означава, че регистрацията за местни избори ще бъде така, както сме я виждали и преди. Знаем, че това доведе до купуване на цели партии и създаване на неясни или ясни преследващи корупционни лобистки подобни интереси, местни коалиции под най-различни имена и форми.
На пето място, няма да подкрепим този законопроект, защото не се създаде постоянно действаща изборна администрация, която да действа професионално, а не политически, преследвайки в определени моменти определени тясно партийни цели и може да се стигне дори до това, което видяхме на последните избори – едно мнозинство в Централната избирателна комисия да прави всичко възможно, за да възпрепятства една партия да участва на избори, говоря за Съюза на демократичните сили. Ние като Синя коалиция отидохме на избори с решение на съд, а не с решение на Централна избирателна комисия. Тоест правилата на политизирането са оставени в сега предложеното ни от вносителите.
На шесто място, няма го така прокламирания и желан мажоритарен елемент при изборите.
Съществуващите граници, които ни се предлагат – 20% за парламентарни избори, прави практически неприложим мажоритарния елемент. Тук е другата ни критика, че нямаше смелост да се направи крачката за промяна на избирателните райони, за прегрупиране на тези райони, така че да може да бъде направена и една друга преференция – много по-ниска от това, което ни се предлага от вносителите.
Седмият ни аргумент – нещо, за което много сме настоявали, внасяли сме законопроекти в предишни парламенти, електронното гласуване и регионалните преброителни центрове съществуват в този законопроект само експериментално. Шест секции – три в чужбина и три в България ще са единствените, в които ще има електронно гласуване. Нещо, което според нас е крайно незадоволително.
Осмата причина. В чужбина няма да създаде отделен избирателен район. Българските граждани в чужбина, живеещите извън страната, ще продължават да гласуват по сегашния начин, даже няма да гласуват въобще за личности, а ще гласуват само за партии.
На девето място, аргументът, заради който няма да подкрепим този законопроект, е свързан с ненужните препятствия, които се създават за регистрацията на коалиции в случаите, когато ще участват на парламентарни, европарламентарни и президентски избори.
Десетата причина, заради която няма да подкрепим законопроекта. Ние настоявахме, и това е крайна политика на Синята коалиция, гласуването извън България, в чужбина, да се извършва единствено и само на територията на посолствата и консулствата на Република България.
Предложеното ни в законопроекта дава възможност за разкриване на допълнителни секции извън посолствата и консулствата. Затова ние не сме удовлетворени от този резултат, който ни се предлага в този проект.
Разбира се, има и добри неща в този проект и аз не искам да казвам само критиките. Искам да кажа, че има – ще изброя пет причини, заради които могат да се кажат добри думи за законопроекта.
На първо място е това, че има кодифициране. Събрани са на едно място всички видове избори. Крайно време беше това да се направи, така че това е позитив.
На второ място, ние приветстваме, и е нещо, което трайно сме правили и преди това като позиция, и сме настоявали да бъде въведен принципът на уседналост при гласуване, особено за местни избори. Виждаме тази заявка в проекта за Изборен кодекс.
На трето място, много от техническите въпроси, но понякога техническите са много важни с политически последствия, са заложени в закона и не са оставени в ръцете на Централната избирателна комисия, което е добре да бъдат уредени възможно по-трайно през закон.
Освен това е добре, че представители на Външното министерство по силата на текстовете, които се предвиждат в закона, ще има във всяка една изборна секция в чужбина, което в определена степен предполага, че ще има по-висок контрол и няма да има своеволия само от една политическа сила, която ще бъде представена в секционни комисии.
Приветстваме също така – като пета добра позиция в този проект за Избирателен кодекс предвиждането да има публичен регистър за дарителите, които ще правят дарения на партиите по време на провеждането на изборите.
С тези аргументи „за“ и „против“ позицията на Синята коалиция е, че не може да подкрепи Избирателния кодекс, защото негативите, според нас, вътре в него са повече и най-вече това, че няма истинско, съществено променяне на правилата, по които ще се проведат изборите.
Надявам се все пак между първо и второ четене, когато направим своите предложения поне част от това, което предлагаме, да стане факт, което ще е в полза за българските избиратели.