Константин Димитров: Ние сме против типа политически кабинети на сговора и на феодалното разпределение на постовете

Водеща Дияна Найденова: Константин Димитров, депутат от Демократи за силна България, следващият събеседник на „Седмицата“ на „Дарик“ радио.

Константин Димитров: Добър ден.

Водеща: Господин Димитров, вашата партия напусна преговорите за реализация на втория мандат, предвид участието на БСП в тях.

К. Димитров: Да, и предвид, освен това от очевидното желание на НДСВ преди всичко наляво да погледне и да реализира този мандат с помощта на доскорошния си партньор в управлението „Сакскобургготски“ – Българската социалистическа партия. Това е ясна и напълно логична позиция.

Водеща: Разговорите преди този, който водим в момента в студиото, подсказват обаче, че дори и БСП да се оттегли от преговорите, както се очаква да вземе решение след час на „Позитано“ 20, НДСВ въобще не мислят за опцията дясноцентристки кабинет?

К. Димитров: Разбира се, това е логично, имайки предвид генезиса на това движение. Така или иначе НДСВ бе създадено от кръгове, близки до социалистическата партия, те проведоха съвсем задълбочени, желани от двете страни, преговори с БСП, а това, което се случи е – просто те не можаха да се разберат за разпределянето на плячката на властта, не можаха да получат може би в НДСВ гаранции за неприкосновеността на имотите на господин Сакскобургготски. И това е причината, а не различия в идеологията или в програмните намерения. Така че спорът между клановете може да се изроди някой път и в пълна непримиримост, но в това няма нищо принципно, нито базирано на идейни или програмни различия за управлението на страната. Така че не бих се изненадал, ако НДСВ не може да реализира този мандат, въпреки че се предлага така упорито на социалистическата партия, компрометирайки за пореден път своя лидер, който заяви в предизборния период, че при никакви обстоятелства това движение няма да влезе в коалиция, доминирана, ръководена от „Коалиция за България“. А с предложението именно тази „Коалиция за България“ да излъчи премиера, те правят точно това – продават взетия нечестно десен вот, или центристки вот, в ръцете на бившите комунисти.

Водеща: Всъщност две тези има за поведението на Демократи за силна България във времето на преговори, следизборното време. Вие на практика сте млада политическа формация, но ръководена от, така, бивш министър-председател, политик от класа в България.

К. Димитров: Да.

Водеща: Всъщност вие сте просто последователни в позицията си или гоните политическия интерес, който имат Демократи за силна България в средносрочен план?

К. Димитров: Ние сме последователни както от гледна точка на краткосрочния и средносрочен интерес на България, така, разбира се, сме и верни на нашите избиратели. И доброто е, че двете съвпадат. Ето защо ние предлагаме единственото реално решение, което при воля е възможно – в рамките на втория или на третия мандат да се формира програмно експертно правителство, подкрепено от политическите сили, които стоят вдясно от БСП. Защо е много важен този тип кабинет? Той между другото ще прекрати тази практика на непрекъсната феодализация, договаряне коя партия кое министерство ще вземе, което води именно до провала на вече може би втори проучвателен мандат. Когато политическите сили, особено тези, които се чувстват проевропейски, именно извън социалистическата партия и „Атака“, направят крачка назад със своите лидери, които ламтят за властта, и кажат – нека да направим една добра, подробно разработена програма и да дадем възможност на един съгласуван помежду ни кандидат за премиер да подбере своя екип, който да изпълни тази програма под зоркия контрол на компетентните парламентарни комисии – това именно е национално отговорното решение, което Демократи за силна България предлагат. И смятам, че то има перспектива, ако партийният егоизъм, особено на партиите извън БСП и „Атака“, отстъпи на заден план.

Водеща: Добре де, господин Димитров, в разговор с колегата ви Димитър Абаджиев, той също като мен се усъмни в наличието на такова животно като независим експерт, при все, че всички онези експерти, които ще бъдат изпратени в едно евентуално правителство, ще бъдат излъчени от политическите формации, те ще изпълняват политическа програма.

К. Димитров: Да, вие сте много права, но нека се фокусираме върху понятието политическа програма. Експертите може би не са напълно независими, но те ще бъдат подбрани екипно, екипно от кандидата за министър-председател, като човек, който може да работи с тях поради техните професионални и общоидейни убеждения, а не защото те са квотирани човек по човек от партиите, които ще подкрепят кабинета. Защото в тази програма, която НДСВ предлага, и която БСП предлагаше, там ясно е казано, че всяка партия, която ще предлага министри, има право, въпреки волята на министър-председателя, по свои някакви приумици да изтегля своите министри и премиерът само да подписва процедурата, за да може тя да се реализира в парламента. Това означава, че този премиер не може да разчита на силен екип. А как може едно силно управление да съществува, без министър-председателят, централно конституционна фигура, да може да реализира програмата в много отговорен за България момент. Ето защо ние сме против типа политически кабинети на сговора и на феодалното разпределение на постовете между жадни за плячка министри, което се предлага вече втори проучвателен мандат. Ние предлагаме за пореден път реализацията на този програмно експертен кабинет на дясноцентристките сили като най-морално оздравителния и като най-перспективния изход от една действително тежка ситуация за нашата страна.

Водеща: Добре, ако се правят опити за съставяне на коалиция вдясно от центъра, реалистично ли е според вас да се мисли, че между НДСВ, всички десни, подкрепени от „Атака“, може да се състави нещо, било то и експертен кабинет? За вас приемлив ли е такъв вариант?

К. Димитров: Вижте, ние посочихме, че партията „Атака“ е вляво от БСП, това е една националистическа левичарска организация, създадена от среди, близки до социалистическата партия. Нека не спорим по този въпрос. Тя няма нищо общо с дясното. Това, което се изисква, е НДСВ и други партии, които са близки до господин Ахмед Доган, да му подскажат, да го убедят, че той би трябвало да изостави своята тясна обвързаност със социалистическата партия и в името на България да подкрепи един такъв програмно експертен кабинет. Тогава този кабинет би бил възможен. Същото се отнася и за НДСВ, ако желае да скъса пъпната си връв със социалистическата партия и нейната олигархия. Това е тестът за тези центристки партии – дали те са центристки или са фактически придатъци и метаморфози на комунистическата олигархия, която ни управляваше до 1989 година. Това е големият тест за тези две партии от гледна точка на бъдещето на подобен програмен кабинет.

Водеща: Всъщност ако НДСВ и ДПС постъпят така, както вие току-що ги посъветвахте, тогава каква ще е вашата позиция – подкрепяте такова правителство, но не участвате в него, защото ДПС е вътре, или?

К. Димитров: Ако се реализира програмно експертен кабинет, когато политическите фигури не участват в кабинета, ние сме готови да участваме в него чрез предлагане на експерти, чрез активно разработване на неговата програма и контрола върху него. Ако обаче има втори вариант, който примерно…

Водещ: Е политически вариант.

К. Димитров: … е политическият вариант, тогава ние няма да участваме в този кабинет, но, както ние казваме – такъв дясноцентристки кабинет би имал нашите 17 гласа, при условие, че програмата, която този кабинет реализира, е съгласувана с нас и строго се изпълнява. Това според мен е втори вариант на нашата отговорна позиция в настоящия ключов и, бих казал, драматичен политически момент. Страната има нужда от скорошно ефективно членство в Европейския съюз, освен това, което може би е по-важно, страната има нужда от едно мощно правителство, което да се справи с природните бедствия, което да уталожи надигащите се етнически конфликти, и правителство, което веднъж завинаги да започне отново да прекършва гръбнака на вилнеещата се организирана престъпност, която всеки ден може да отнеме и невинни жертви наред с бандитите, които се разстрелват по улиците на София и други градове.

Водеща: Не бъркам, че приехте да отидете на лидерската среща, на която ви покани Надежда Михайлова. Трябва ли обаче да има парламентарен съюз между десните и защо според вас лидерът на Обединените демократични сили го предлага именно сега, с оглед на политическата ситуация в страната?

К. Димитров: Бихме казали, че това е една лишена от смисъл идея, но, разбира се, е проява на кавалерство от наша страна, включително към една дама, която в момента изпълнява длъжността на лидер на партия, да се говори за това какво става при трети мандат. Според нас тази идея има значителни недостатъци, първо, защото ние не знаем президентът Първанов какво ще реши, той може спокойно да възложи мандата за съставяне на кабинет и без да има парламентарен съюз. Числеността не е конституционно обусловена, числеността на политическата фракция, която ще поеме…

Водеща: Разбрах ви.

К. Димитров: … може би за нашите слушатели, ще поеме кабинета. Това, което в крайна сметка е национално отговорно, както се говори тези дни, но без елемента на ирония, е лидерите на така наречените десни партии да се съберат в ситуация, когато предстои да се връчи трети мандат, и да се види тогава, първо, дали тези десни партии приемат за сетен път идеята на Демократи за силна България за излъчване на програмно експертен кабинет, това е една от опциите, която може да дефинира въпроса за това как да се поеме мандатът. Вторият вариант е, ако те настояват, че трябва да се прави политическо правителство, тогава просто някои от тях, ако получи мандата от господин президента Първанов, тя може да се опита да реализира този кабинет, а ние вече казахме, дори в това предаване, какви са условията на нашата подкрепа на подобно правителство на, бих казал, дясноцентристкото малцинство.

Водеща: Защото говорим за възможните хипотези по намеренията на госпожа Надежда Михайлова за този парламентарен съюз, снощи в предаването „Денят“ на „Дарик“ радио социологът Юри Асланов видя съвсем друго намерение на лидера на Съюза на демократичните сили, по-скоро с този ход десните да придърпате, както той се изрази, Български народен съюз от възможна коалиция, която се готви между социалистите, Движението за права и свободи, НДСВ и Български народен съюз, тоест да върнете съюза, коалицията БНС където й е мястото – вдясно.

К. Димитров: Вижте, аз не съм склонен да подкрепям виждането, че на някой като, политик или политическа сила, като на мирно, палаво, подкупно детенце трябва да му се предлагат по-дълги локумчета от една или от друга страна. Българският народен съюз достатъчно ясно показа, че това не е единна организация и че тя е под най-различни въздейства. Тестът на конституционната процедура ще покаже те къде стоят. Ако те откажат да влязат в кабинет – било то като мандатоносител, било то като немандатоносител, а в кабинет, който е доминиран от БСП и ДПС, това означава, че те се връщат след своето залитане на ляво към центъра, към… да кажем, следващата седмица. Ако те обратно постъпят, очевидно е, че няма нужда от придърпване или непридърпване. Всяка партия затова е партия, за да има ясна и последователна идеологическа принципна позиция. Тази изкуствено сглобена коалиция с крайно разнородни лидери и мотиви за участие в политиката, трябва да издържи теста на конституционната процедура. Това е моят отговор.

Водеща: Господин Димитров, според вас възможно ли е другите партии да приемат вашето предложение за експертен кабинет при противоречията, които имат помежду си при опитите за съставяне на партийно правителство? Вие виждате експертния кабинет като възможност за изход от ситуацията, но това ще са множество интереси, които ще стоят зад тези така наречени експерти, които ще трябва да бъдат балансирани по някакъв начин. Това не е ли опасно?

К. Димитров: Това не е опасно, а е изключително оздравително – веднъж завинаги политиците да направят крачка назад и да овладеят своите властови апетити чрез пряко, лично управление на министерства, ведомства и агенции. Нацията е отвратена от алчността на политиците, отделно от решаването на парламентарната криза този тип кабинет има и морално-оздравителен ефект. Това действително е тест, и това не е пропагандно клише, именно за възможността политиците да овладеят своите апетити, да упражняват зорък парламентарен контрол, а същевременно прякото изпълнение на властта да се даде на един екип, премиер и негови експерти, които с цялата си почтеност и идеологическа сходимост да поемат изпълнителната власт, за да може държавата да изпълни важната външнополитическа и изключително важната вътрешнополитическа цел – да се възвърне държавността в управлението, която бе тотално разбита от господин Сакскобургготски и чиято по-нататъшна деградация виждаме в седмиците на нереализираните мандати.

Водеща: Господин Димитров, не какво искат Демократи за силна България, а каква ще е развръзката, според вас, не в смисъла на вашите чертежи какво да се случи, как ви изглеждат преговорите за втория мандат, възможността въобще да се реализира той, или вече пътуваме към третия?

К. Димитров: Вижте, всяка възможност в рамките на ясно очертаните позиции трябва да се използва. НДСВ има възможност във всеки момент да скъса всякакви контакти с левицата и да помисли за реализацията на програмно експертен кабинет. Ако тази партия се провали, следващият мандатоносител, особено ако той не е БСП или ДПС, или включително и да е ДПС в крайна сметка…

Водеща: Той не може да е БСП, БНС имате предвид…

К. Димитров: Не, казва се който желае… президентът би могъл на който прецени, не е изключено възможността да се върне към някоя от партиите, които… Водеща: Нали си давате сметка, че президентът няма повторно да даде мандата на политическата сила, от която е излъчен.

К. Димитров: Вижте, има достатъчно сигнали за провала на президента Първанов, той носи пряка вина за желанието да формира неуспешна коалиция БСП-ДПС-НДСВ, така че в неговото объркване всичко може да се очаква. Но който и да е мандатоносителят, ако той приеме идеята и споделя идеята за този тип програмно експертен кабинет, вдясно от БСП, това е един национално отговорен изход, защото действително хората не могат да търпят повече пазарлъците между политическите сили, за да наместят своите лидери в министерски кресла.

Водеща: И защото, за да си последователен, се иска да виждаш един ход напред, Демократи за силна България могат ли да видят от днес кога ще са следващите парламентарни избори, те редовни ли ще са, предсрочни ли ще са, предвид ситуацията в страната?

К. Димитров: Не мога, не мога да се ангажирам с този тип хипотеза, защото отговорното поведение е да се изчерпат възможностите от конституцията за формиране на кабинет на България, особено такъв, какъвто ние го виждаме като най-полезен за страната. Предсрочните избори винаги могат да настъпят, било то след няколко месеца, било то след края на един по-ограничен мандат на програмно експертен кабинет…

Водеща: 1 януари 2007 например.

К. Димитров: Например. Но пак казвам – тези хипотези демобилизират политиците от гледна точка на тяхната зрялост. Те трябва да се опитат да реализират това, което конституцията им дава като възможност, и това, което нашите сънародници очакват.

Водеща: Благодаря ви за това интервю.

К. Димитров: И аз ви благодаря.