Калин Янакиев: Християнството 2

Според християнския възглед при общото за всички сино-поло-жение правото иманентно се дава – синовете не го при-свояват, а то им е у-своено; те се „намират“ в него. Тук, сиреч, правото ни е у-своено от общото ни „синовство“, т.е. усвоено ни е от Отеца – от Отеца на когото сме (всичките). Правото не се явява резултат: от еманципация от едно първоначално състояние на „лишеност от право“, от „зависимост“ (както се получава в новоевропейската мисъл). Напротив: правото е изходна позиция, ние сме надарени с него.
Ето защо постулирането на тъй наречените универсални и „неотчуждими“ (т.е. принципно неоспорими и неподлежащи на отнемане) права на човека като род не може да бъде обосновано в последна сметка без позоваване на Бога, направо казано, в Когото те изобщо се коренят. Защото, пак повтарям, именно в Него ние сме „едно“ (а не само „множество“), имаме нещо „общо“ (а не сме просто „събрани заедно“). В Него „светът“ е нашият (отечески) „дом“ (а не просто съденото на всички нас „пространс¬тво“). В Него ние (многото) сме „едно“: една „челяд“, едно „синовство“ – сиреч помежду си „братство“. Ние сме едно отческо общество. В Неговото отчество имаме общото си братство. В Неговото отчество светът ни е общ „дом“. Именно защото този свят е „Негов“, ние, синовете му, го имаме общо – с право (с правото на „синове“ и „наследници“).
Пак призовавам да се помисли: откъде бих могъл да имам „право“ – което винаги се има редом с някого, пред някого, заедно с други – ако съм „чужденец“ за „чужденци“? Чуждият именно няма „право“ в „нашето“, защото то не е „негово“ (не е И „негово“). А пък ако всеки един е „чужд“ на всеки друг, то никой няма „право“ пред другите и по отношение на света. А как бихме могли да не сме „чужденци“ един за друг и един с друг инак, освен ако не сме „братя“? А как пък бихме могли да сме „братя“ инак, освен ако всичките не сме все „синове“ на един Отец?
Следователно правото идва при нас от Отеца. От Отеца и в Отеца е нашето (на всички нас и на всеки от нас) право.
„Правото“ като такова е немислимо без (общо) „отчество“ и е налично в „синоположението“.
Следователно трябва да кажем, че типологически, същностно домът, семейството е лоното на правото. То е родилната почва на правото като такова. Понеже това (и тези) е „на отца ми“, а аз „съм му“ (ние „сме му“) „син“ („синове“), то аз имам право на ето това и ние – всеки от нас (които еднакво сме синове) имаме право. Семейството обаче в този свят – земното семейство – е ограничено, неуниверсално. То е семейство редом с (сред) семейства, които са „чужденци“ едно за друго. Вярно е, че може да има (да възникват) права освен от кръвните семейства в тесния смисъл на тази дума, още и от някои по-големи общности: например от семействата с общ корен (от „племето“, от „народа“, от „семействата“ на народите и т.н.), но на основата на земните семейства и семейства от семейства все пак никога не биха могли да възникнат универсални права.
Защото, както се вижда, всички „права“ изобщо – това да имаш „право“ изобщо – се корени в „свой“-ствеността. Ти имаш „право“, защото си „свой“ и значи – в последна сметка, защото си “ свой“ -на-определен-отец (пра-отец, родо-началник и т.н.). Но „на кого“ (си „свой“), на кого са всички хора, племена, народи? Единствено на Онзи на Когото „дом“ е целия свят, Който е създал („построил“, „устроил“) този свят; на Твореца, Чиито създания на хората (племената, народите), на Когото те всичките са „синове“ и затова светът им е „право“, те имат „право“ един пред друг, като братя помежду си. Ако няма Отец на всички люде, то няма и „право“ вън от семейството (от племето, от народа). Има само „семейно право“ (с всичките въз можни негови „разширения“ в този свят), а между семействата (и всичките им възможни „разширения“ в този свят) няма „право“ – има само сила и договаряния между силите (на основата на силите).
Следователно едно всеобщо право, едно право „на човека“ (а не само на определени човеци в определени, „одомашнени“ пространства) т.е. права на човеците един с друг, на всички човеци -на всеки един пред всеки друг, може да има единствено ако в Някого човеците са „синовете Му“,.ако в Някого те всички имат Свой Отец. Единствено от Него и в Него има онтологически основани „права на човека“. Единствено от Него и в Него правата на човеците (а не просто на синовете на своите семейства) могат да се обосноват като такива. „Универсалните човешки права“, следователно, са в пределната си дълбочина теономни и други не биха могли да бъдат.

ледна сметка без позова¬ването на Бога, направо казано, в Когото те изобщо се коренят. Защото, пак повтарям, именно в Него ние сме „едно“ (а не само „мно-жество“), имаме нещо „общо“ (а не сме просто „събрани заедно“). В Него „светът“ е нашият (отечески) „дом“ (а не просто съденото на всички нас „пространс¬тво“). В Него ние (мно¬гото) сме „едно“: една „челяд“, едно „синовст¬во“ – сиреч помежду си „братство“. Ние сме ед¬но отческо общество. В Неговото отче-ство има¬ме общото си брат-ство. В Неговото отчество светът ни е общ „дом“. Именно защото този свят е „Негов“, ние, си¬новете му, го имаме об¬що – с право (с правото на „синове“ и „наследници“).
Разбира се, че общата воля на „народите“ би могла да „декретира“, да даде „права“ на всичките членове на своята „общност“ -както това например е сторено от „организацията на Обединените нации“ с нейната „Всеобща декларация“ след Втората световна война – но има ли право самата „обща воля на народите“ да направи това? Или тя просто има (при това в този определен момент) сила? А доколко е в дейст¬вителност “ обща“, а не доминираща – воля на доминиращите нации? Това винаги ще си остане под въпрос при подобно декретиране на правата на всички от волята на всички и тогава винаги ще бъде проблематична общността на оправомощаващото (воле-) изявление.
Разбира се, също така, че теономната основа на „универсалните права“ (правата на човека) е тяхна основа само ако Бог е тъкмо „Отец“ на „синове“, а не просто Творец на „креатури“; ако, с други думи, Неговото господство е господство на такъв Бог, Който създава и споделя (създава, за да сподели) със създанията Си Своето висше достойнство и своята неоспорима власт. Защото именно „отецът“ създава не просто „творение“, „свят“, а „дом“ и извиква, въвежда в него (своите) „синове“. Именно „отецът“ създава, извиква в битие, за да даде това последното на „синовете“ си, за да сподели с тях „своето“, за да го направи и тяхно, за да изрече “ всичко мое е твое“, както казва на един от синовете си бащата в притчата за блудния син. Изобщо Богът, Творецът затова е в християнското му изповядване „Отец“ на людете, защото не просто „създава“, а из-виква, по-канва, въ-вежда тези люде в Своето Собствено.(от една страна) и в „създадения свят“ (от друга) – с което именно им дава не просто „битие“, но и „право“.
„Правото“, дадено на „човека“, се състои следователно, първо: в това, че той е направен причастник в достойнство(то на Отца си) „образ и подобие Божие“ е, казано на теологически език (поради което битието му има „право“, а не просто „качества“ и „сили“, които, каквито и да биха били, сами по себе си не могат да имат и легитимност); състои се, второ: в това, че е направен причастник във власт(та на Отца си) и поради това има „право“ обладаването му на външното битие.
Ако се замислим, така е и със сина на земния отец. Именно понеже е причастен на достойнството ми на човек, имащ вече място и положение в света – защото е „мой“, „на мен“, имащ вече достойнството – моят син има не просто битие, но и право. Което не би имал, ако не би бил „мой“, ако би бил „ничий“.
Кой дава „правото“ на този нов член на рода на човеците? Защо той не е „чужд“ на досегашните и бъдещите причастници на битието? Аз, родителят му, който имам (вече) право, го въвеждам в правото си, с-поделям го е него. И пак: понеже е причастен към владяното от мен (към моята „власт“, към моята „собственост“), защото е син в дома ми, защото е син на мен който го имам като „имот“, моят син не просто е сред определени „неща“, „вещи“, „ресурси“, към които посяга и които ползва, но и има право да посяга към тях и да ги ползва. Което не би имал, ако не би бил в „отчеството си“.
(Очаквайте продължение в следващия брой)

в-к „Седем“

Споделяне: 

Facebook

Последни Новини

Атанас Атанасов “затвори с ритник отворената от ГЕРБ...
Лидерът на ДСБ генерал Атанас Атанасов отговори на лидера на ГЕРБ Бойко Борисов, който заяви,...
Позиция на коалиция „Демократична България“
“Демократична България” потвърждава своята позиция, че изборът на номинацията за министър-председател и съставът на...
Атанас Атанасов: Трябва да намалим емоциите и да...
Коалицията ни е стабилна. Имаме еднакви цели, но по различен начин виждаме тяхната реализация....
Бонка Василева: Защо и кой има изгода да...
Разпадът на "Топлофикация София" е очевиден. По един брутален начин подмениха управителните съвети и...
Любен Иванов: ГЕРБ дължат отговор на въпроса защо...
ГЕРБ-СДС трябва да спрат да менят мнението си на всеки половин час. Първо бяха...