РАДАН КЪНЕВ (РБ): Уважаема госпожо Председател, уважаеми колеги! Въпреки комизма на ситуацията с това напълно излишно среднощно гласуване в момента, ще се опитам да бъда много сериозен по темата за заличаването от избирателните списъци.
На първо място, хубаво е, че в проекта на ал. 6 се предвижда, че това не важи за хората, пребиваващи в чужбина. Целият текст обаче показва дълбоко неразбиране на принципа на свободно движение на хора в Европейския съюз. Той съдържа в себе си и предварителна абдикация от идеята за членство в Шенгенското пространство, защото, както за да отпадне задължението за гласуване, така и за да си получи човек, който не е гласувал, извинителната бележка, се предполага да може по някакъв безспорен начин да установи пребиваването си в чужбина, което в рамките на Европейския съюз, особено в рамките на Шенгенското пространство, е напълно невъзможно. Периодът със задължителните печати в паспортите отмина. Той е в нашето минало, той не е в нашето бъдеще. Така че дали човекът, който е бил в чужбина може да установи този факт, е неясно. По тази причина разпоредбата противоречи на принципа на свободно движение на хора. Той противоречи и на принципа на свободно движение и на работна сила, и на принципа на свободно движение в търсене на образователни услуги в рамките на Европейския съюз.
Хубаво е все пак, че предложихте това безумно “инцидентно” да отпадне. Приветствам това редакционно предложение.
На второ място, колкото и да е важно задължението за гласуване, то разбира се не е важно и, както видяхме от една днешна стенограма, всички в тази зала знаем, че то не е и конституционно, но отново казвам – колкото и да е важно, за да погазим Конституцията, явно тази демонстрация е много важна, не може санкцията за неговото неизпълнение да е отнемане на конституционни права. Това е смехотворен текст или може би не толкова смехотворен, колкото опасен текст. Защото показва склонност в името на дребни конюнктурни интереси, а по-точно в конкретния случай в името на едно детинско нежелание да си признаем каква глупост сме сътворили с този Проектозакон, да си играем с конституционните права на гражданите. Днес ще е това, утре ще е друго, някой път няма да се съберат 48 подписа за Конституционен съд и ще вземе да остане и в сила.
Извън всичко това, колеги, повече от ясно е, че един подобен текст ще има тежък обратен ефект. Той ще възмути голяма част от активните български граждани, които имат високи критерии за почтеност в политиката и не харесват нито една българска партия. Тези хора демонстративно няма да гласуват, демонстративно ще се отчуждят от политическия процес и Законът ще постигне цел обратна на прокламираната и заложената, което ме кара да мисля, че този Закон има именно така скрита цел – да отчужди будните и активни граждани с високи критерии за политическа почтеност от политиката, тъй като на тях не им се предлага достоен политически продукт, така че по-добре да ги няма.
Освен това ще настъпи един изключително тежък административен хаос. Оня ужас със забранителните списъци от изборите през 2011 г. ще ни се стори разкош в сравнение с това, което ще настъпи след доста години.
И тук, преди да приключа минавам на този последен, много важен момент. Знаете ли, колеги, в Германия мотивите за законопроекта за интегрална част от него. Съдът е длъжен да ги тълкува, да търси рацио легис, когато прилага един закон.
В случая за това да са еднакви по вид поредни избора, мотивите са в един разговор, слава Богу, публичен и с публикувана стенограма. Какъв е мотивът за това да са два избора? Мотивът е да го отложим във времето, защото знаем, че е безумие, защото знаем, че ще се провали, защото знаем, че ще предизвикаме реакцията на хората. Ама, за да не си признаем, че е глупост и да отстъпим, поне да го разкараме достатъчно далеч във времето. Това е несериозно, това е обидно за Вас вносителите. Благодаря Ви.
***
ДИМИТЪР ЛАЗАРОВ (ГЕРБ): Уважаема госпожо Председател! Принципно нямах намерение да се изказвам, но тук се изрекоха откровени неистини и внушения.
Първата неистина и внушение, че, видите ли, лишават се гражданите от правото да гласуват. За съжаление, това го казват хора, които много добре знаят, че не е така и не е така разписано в Кодекса! Казват го, за да правят политически внушения и говорят на хората навън, говорят на нашите избиратели. Никой никого не лишава да отиде в деня на изборите и да гласува!
Уважаеми колеги, Вие много добре знаете, че ако и сега отидете и проверите списъка, по една или друга причина не сте в списъка, има си ред да поискате да бъде допълнен списъка, но никой не може да Ви лиши от правото в деня на избора да отидете и да бъдете вписан под черта.
Уважаеми колеги, много добре знаете – в чужбина, когато има заявление, направен списък от 40 или 50 човека, и отидете в секцията, никой не може да Ви лиши от правото да гласувате. Да, попълвате едно заявление, че няма да гласувате на друго място.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЦЕЦКА ЦАЧЕВА: Разбрахме Ви тезата, господин Лазаров.
ДИМИТЪР ЛАЗАРОВ: Това всички много добре го знаете! И много Ви моля, не намесвайте забранителните списъци, когато става въпрос за уседналост.
Ако някой иска да премахнем принципа за уседналост, нека да дойде тук и да каже: “Искаме да махнем принципа за уседналост!”. (Шум и реплики от ДПС.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЦЕЦКА ЦАЧЕВА: Реплика – господин Радан Кънев. (Реплики.) На господин Лазаров.
РАДАН КЪНЕВ (РБ): Уважаема госпожо Председател! Господин Лазаров, не случайно в изказването си преди малко дадох един пример, който явно не сте чул или сте забравил, а не би трябвало, защото управляваше ГЕРБ еднопартийно и носеше цялата отговорност тогава.
През 2011 г. стотици, може би хиляди български граждани, не можаха да упражнят правото си на глас, бяха лишени от възможността да гласуват на местни избори, поради включването им в така наречените “забранителни списъци” и каскада от административни грешки, свързани с краткосрочни пътувания в чужбина, приключили много отдавна, и зловещ административен хаос.
В момента има всички предпоставки хаосът да бъде по-голям отколкото беше тогава. Те са заложени в този проект за закон, така че дори само по тази причина рискът страшно много български граждани да загубят правото си на глас заради тази недомислица, е очевиден. Той е написан, така че недейте да подвеждате, че няма такъв риск, но съвсем отделно е, че това заличаване от списъците се прокламира като санкция, поради липса на други санкции за неизпълнение на задължението, така че на българските граждани, както казвате Вие “навън”. Ами те – те гласуват на изборите, тези, които са навън.
На тях им се внушава от вносителите на Закона, че става дума за санкционна разпоредба и че те ще бъдат наказани за неизпълнение на граждански дълг чрез лишаване от право на глас. Това е впечатлението в цялото общество. Не го създаваме ние – противниците на този текст, създавате го Вие.
И още нещо. Като говори колегата Кирилов за доказателства, свобода на доказване, по какъв начин в изборния ден пред секционната комисия, доказване ли ще провеждаме?