Изказване на министър Москов пред НС преди второто четене на промените в Закона за лечебните заведения

Уважаема госпожо Председател, уважаеми госпожи и господа народни представители! Взимам думата сега за едно много кратко и общо аргументиране на философията на промените в Закона, защото нямам намерение да я взимам нататък в хода на дискусията.

По някакъв начин призовавам и народните представители да се придържат към работата, към смисъла, към вече одобрените в Комисия по здравеопазване текстове и да не влизаме в провокации и утежняване на работата, защото след малко тук, в залата, ще бъде чертана картината на хаос, на разпад, на лошо здравеопазване като аргументи срещу текстовете за промяна в Закона.

Истината е, че всички знаем – какво знаем ние няма значение, всички български граждани много добре знаят, че всъщност тази картина на хаос, разпад и лошо качество е сегашната снимка на българското здравеопазване. Ние не сме нищо друго, освен изпълнители на волята им да променим това.

Основните цели, които си поставя правителството с текстовете в този Закон, са в изпълнение на програмата за управление на парламентарното мнозинство и могат да бъдат групирани в три основни стълба. Тези стълбове са обвързани в обща логика и взаимно се допълват.

Първо, спиране на безразборното роене на болници. Този процес доведе, първо, до тежък регионален дисбаланс в достъпността и достатъчността на болничната помощ; второ, до компрометиране на качеството на дейността на големите структуроопределящи болници, защото с течение на времето те бяха дренирани от паралелна болнична мрежа, наградена с тлъсти договори от НЗОК за нискоразходната и високодоходна дейност. За областните, университетските и отделни частни болници остана тежката, истинска болнична патология, свързана с продължителен болничен престой и високи разходи. И ако това би могло да има своето бизнес обяснение, че по-добрият и по-конкурентният побеждава, то понятието „по-добър в света на здравеопазването“ има само един-единствен измерител – по-добри здравни показатели на гражданите и на нацията като цяло. На фона на целия този описан структурен процес здравните показатели на нацията се влошават – смъртност, продължителност на живота, продължителност на живота в здраве. Това означава само едно – че по този досегашен модел всъщност ние финансираме бизнес планове, а не адекватен лечебен процес.

Приемането на предложените текстове гарантира налагане на европейски критерии за достъпност и достатъчност и ще даде възможност на държавата, общините и частния капитал за политика и инвестиции, насочени към намаляване на регионалните дисбаланси само и единствено в условията на гарантирана достъпност и подобрен достъп.

Искам да благодаря на партиите от мнозинството за подкрепата на тези тежки текстове в комисиите и се надявам, че този процес ще продължи и сега.

Мога да разбера начина, по който реагираха партиите от опозицията. Доколкото това винаги е било позиция на Движението за права и свободи, не я приемам, но мога да я разбера, защото за тях това, разказано като либерален модел, винаги е било един вид начин да бъдат брокери на тази система, на едно здравеопазване, което от моя гледна точка е лошо и насочено към бизнес интереси, а не към здравето на хората; трудно мога да разбера позицията на Българската социалистическа партия, противопоставяща се на тези текстове. Единственото, което мога да си хрумна – не правя някакво политическо изказване, е, че е задействан отново рефлексът на старата коалиция между БСП и ДПС и всъщност волята на реалния носител на политически решения в тази коалиция – ДПС, се изпълнява и от Българската социалистическа партия.

Искам изрично да благодаря на АБВ за това, че в условията на запазване на лявата си идентичност, различна от идентичността на другите три партии в управляващото мнозинство, те застанаха зад тези тежки текстове, заедно с депутатите от ГЕРБ, Патриотичния фронт и Реформаторския блок.

Вторият важен стълб – законова регламентация на възможността болниците да си взаимодействат и да формират обединение помежду си. Резултатите от това трябва да бъдат подобрено качество на лечебния процес при максимално удобство за пациентите. И второ, възможност такива болнични групи да оптимизират взаимно структурите си и да намалят общите си разходи за немедицински дейности.

Третият важен стълб – законова регламентация на философията на мнозинството за връщане на функцията на Националната здравноосигурителна каса като институция, гарантираща и отстояваща правата и нуждите на здравноосигурените – ясен сигнал, че системата трябва да се нагоди към нуждите на пациентите, а не обратното. Това са текстовете, които регламентират, че за заболявания, за които е предвидено осигуряване на комплексно лечение, НЗОК сключва договори само с тези болници или техни обединения, които структурно, апаратурно и кадрово са осигурили тази комплексност. Това не е текст, който изисква сливане насила, структурно, на болниците, а е текст, който гарантира, че Касата само при функционално обединение на такива структури, гарантиращи целия процес на моето и Вашето лечение, от името на здравноосигурения финансира лечението за конкретното заболяване.

Още веднъж благодаря за подкрепата досега и се надявам, че ще извървим бързо пътя, защото хората очакват тези промени.