ИВАН КОСТОВ: Благодаря Ви, господин председател.
Уважаеми господин вицепремиер, дами и господа министри, уважаеми колеги! Аз не знам защо господин Лютви Местан не отговори на своя млад колега Георги Андонов. Всъщност това беше тежкият въпрос към Вас, а не другото, което чухте. Аз в този дебат няма да влизам.
Най-важната политическа причина Синята коалиция да подкрепи актуализацията е, да бъде запазена стабилността на правителството, на малцинството в условия на икономическа криза, защото има криза и каквато и да е дестабилизация на политическата ни структура на правителството, ще бъде сериозен негатив.
Едновременно искам да кажа на всички, които проявяват интерес и задават въпроси, че Синята коалиция по никакъв начин не е участвала в намирането на решението на тази актуализация. Ние не сме консултирани, не сме вземали отношение, не са търсени нашите позиции по който и да е въпрос. Тоест това е бюджет на политическа партия ГЕРБ и на нейното правителството.
Има две причини, които са безспорни и които отговарят на нашите политически идеи, встрани от основната политическа причина да подкрепим бюджета. Това е, че бяха запазени данъчните ставки. Правителството успява да удържи много трудна ситуация и да не повишава данъчните ставки, независимо от промяната на финансовите и икономическите условия в страната.
Втората причина, е, че правителството спира неефективните проекти, които ние отдавна настояваме да бъдат спрени, като основен аргумент за икономия на правителствени разходи – говоря за АЕЦ „Белене“ и Бургас-Александруполис.
Ние от Синята коалиция си представяме в този момент, ако управляваше тройната коалиция, как и тези разходи щяха да бъдат записани в разходната част на бюджета и това щеше да бъде наистина финансовият край на страната. В този смисъл тези неща отговарят на нашите виждания.
Рискът за актуализацията, не мога да не кажа това пред народното представителство, е прекомерният дефицит в края на годината. Затова искам добре да бъдат чути думите на моя колега господин Мартин Димитров. Трябва да се направи всичко възможно да не се допусне прекомерен дефицит в изпълнението на бюджета, защото това ще доведе Международния валутен фонд и ще доведе процедура от страна на Европейската комисия за действия по отношение на българското правителство, които ще костват отнемане на суверенитета за правене на финансова политика от страна на българското правителство. Затова трябва да се направи всичко възможно.
Добре е мнозинството да чуе тези предупреждения, още сега, за да направи наистина всичко възможно да не допусне прекомерен дефицит. Ако трябва всички да носят лична отговорност.
Аз тук имам едни разчети, в които не искам изобщо да влизам, тъй като те са достатъчно притеснителни. Ние сме ги споделили на няколкото срещи, които имахме с екипа на правителството.
За 2010 г. ние настояваме за следните неща:
Първо, да бъдат съкратени всички неефективни, административни, включително териториални структури. Да бъдат реформирани всички министерства и ведомства.
Господин вицепремиер, идея нямате какво има в тези министерства – научни институти, научно-приложна дейност, какво ли няма – няма политика, няма анализ, няма решение, няма смелост, няма кураж – има всичко останало.
Българската администрация – центнралната, последните осем години е обраснала от излишни институции и институции, които имат статут, какъвто те не трябва да имат. Тя е обраснала с администрация, която ние настояваме да бъде ревизирана, да бъде реформирана и това да започне веднага, защото в противен случай следващата година ние ще влезем с още по-тежки проблеми за изпълнението на бюджета от тези, които има в момента.
Не трябва да се правят никакви изключения, независимо как се нарича ведомството – дали се нарича МВР, дали се нарича Министерство на труда и социалната политика, дали се нарича Министерство на отбраната. Нека да си прочетат, да видят какво съдържат вътре в собствените си упражнения по бюджета, да видят колко разпоредители с бюджетни средства имат, за да разберат точно какво говорим.
Второ, ние настояваме да се направят промени в Устройствения закон за бюджета, да се премине към изчисляване и отчитане на бюджета по методиката на Евростат, и да не се допусне неконтролиран растеж на задълженията на министерствата, общините и болниците. Защото, ако това не се направи, ние предупредихме и тук ще го кажем и от трибуната, големите рискове за страни с валутен борд са, че те се пробиват през бюджетите на общините, през бюджетите, които не се контролират от централната администрация.
Ние предлагаме да се предвидят законови промени за засилване събираемостта на приходите от Национална агенция за приходи и агенция „Митници“ като се увеличи облагането на оборотите и доходите реализирани на вътрешния пазар. Защото това показва анализът на събираемостта.
Събираемостта върви, когато има голям внос, когато се облага вноса. Вътрешният пазар не се облага по начина по който трябва това нещо да става. Да се предложат мерки за стимулиране на вътрешните и чуждестранните инвеститори, за да се спре процесът на декапитализация, който започва в условията на криза.
Ние предлагаме и настояваме да се представят актуализирани изчисления за изпълнението на консолидираната фискална програма, и които заедно с мерките за ограничаване на дефицита да не допускат прекомерен дефицит, тоест да остане в рамките на 3%. Повтарям още един път, потретвам това настояване, което е позиция на Синята коалиция.
Освен това ние настояваме да бъдат представени промените в бюджетите на Националната здравноосигурителна каса. Трябва да се променят тези бюджети, и евентуално да се види, дали няма да се наложи актуализация на бюджета на Националния осигурителен институт. Защото и двата бюджета заплашват да не съберат планираните приходи, а те не са намерили промени в тази актуализация, което ще наложи да се увеличи бюджетната субсидия от централния републикански бюджет.
Освен това, ние настояваме, да се завишат с 54 млн. лв. заложените разходи за лекарства и за лечебна и диагностична дейност на Министерството на здравеопазването. Работата е там, че това съкращение от 160 млн. лв., което се предлага в момента, ще засегне по непоправим начин разходите, които се правят от министерството за лекарства и за лечебна и диагностична дейност, и ще доведат до много по-големи разходи в края на годината, ако се опитаме да направим тази икономия.
И накрая, във връзка с преодоляването на бюджетната криза през 2011 г., ще бъде целесъобразно между първо и второ четене министърът на финансите, вицепремиерът господин Симеон Дянков да предостави бюджетната макрорамка за следващата година, за 2011 г., в която да не бъдат променяни тежестта на данъчното облагане. Според мен могат да бъдат променени и пренастроени данъците, но тежестта не трябва да бъде променяна, и да бъде постигнат широко балансиран бюджет през следващата година, защото в противен случай страната наистина ще загуби своята самостоятелност на финансова политика. Благодаря ви за вниманието.