Правителството на Костов започна реформата в енергетиката
Иван Шиляшки, Управлявал енергетиката на България в Правителството на г-н Иван Костов
Компетентността и волята за промени в посока налагането на ясни финансови и пазарни правила в България, които демонстрира до момента финансовият министър Симеон Дянков са достойни за уважение и ще продължат да получават нашата подкрепа винаги, когато целят запазване на финансовата стабилност и постигане на реален икономически и социален растеж.
Държа да отбележа обаче, несъгласието си с тезата на министъра, че от 20 години в енергетиката не е имало никаква реформа. В тази връзка държа да припомня, че след тежката финансова и икономическа криза в която беше доведена страната ни през 1996 – 1997 година, правителството на Иван Костов изпълни успешно Три годишния план за действие “За преструктуриране и финансова стабилизация в българската енергетика” с МВФ и Световна банка за периода 1998 – 2001 г.
В изпълнение на този план бяха разработени и въведени в действие следните основни документи:
Национална стратегия за развитие на енергетиката и енергийната ефективност до 2010 г. – приета през март 1999 г. с пълното съгласие на всички политически партии в 38-то Народно събрание, която дефинира основните цели на българската енергетика и определи пътищата за тяхната реализация при енергиен баланс с минимални за обществото разходи.
Закон за енергетиката и енергийната ефективност (ЗЕЕЕ) – приет от НС през юли 1999 г., при съществуващ Закон за електростопанството от 1978 г. Със Закона се определиха държавните органи за управление и регулиране в сектора:
– Държавна агенция по енергетика и енергийни ресурси към МС;
– Създаде се нов независим регулаторен орган – Държавна комисия за енергийно регулиране (ДКЕР) към МС, за провеждане на ценовата и тарифна политика и лицензионен режим в енергетиката.
В изпълнение на тези основни документи се проведе дълбока структурна и ценова реформа, която постави началото на пазарното функциониране на отрасъла:
Сектор Електроенергетика:
Съществуваше Национална електрическа компания, която притежаваше и управляваше производството, преноса и разпределението на електроенергията с 28 клона, 7 броя ТЕЦ, АЕЦ “Козлодуй” и други собствени обслужващи фирми.
През май – юни 2000 г. НЕК – ЕАД беше преструктуриран и разделен на следните самостоятелни юридически лица:
-Национална електропреносна компания с Централно диспечерско управление и 3 ВЕЦ групи;
– Седем електроразпределителни дружества;
– Седем самостоятелни дружества – ТЕЦ и АЕЦ “Козлодуй” – ЕАД;
В АЕЦ “Козлодуй” беше изпълнена инвестиционна програма в следните направления:
– Триетапна програма за над 100 милиона долара за повишване на ядрената безопасност при експлоатацията на блокове 3 и 4 съгласно изискванията на МААЕ;
– Подготвени и подписани основните договори за модернизацията на блокове 5 и 6 със “Сименс”, “Уестингхаус” и “Атомстройекспорт” и осигурено финансиране от 220 милиона долара от Европейския ядрен фонд;
– Подписано споразумение за създаване на международен фонд АЕЦ “Козлодуй” с осигурени 94,5 милиона долара;
Разработени и подписани договорите за изграждане на новата централа ТЕЦ “Марица изток 1” за 980 милиона долара и рехабилитацията на ТЕЦ “Марица изток 3” за 490 милиона долара, без държавно гарантирани заеми.
Държавната комисия за енергийно регулиране (ДКЕР) започна да извършва лицензирането и регулирането на дейностите между търговските дружества в енергетиката и на ценовата политика.
Инвестиционната програма, включително заема по “Енергия 2” на Световната банка, в този сектор създаде условия към 2001 г. за изпълнението на всички условия за присъедниняването ни към европейската електроенергийна система.
Сектор Природен газ:
В изпълнение на Три годишния план за действие в “Булгаргаз” – ЕАД беше изпълнена програма за финансово оздравяване, която доведе до:
– изпълнен план за погасяване на старите задължения на топлофикационните дружества към “Булгаргаз”;
– инвестиционна програма за над 100 милиона долара за развитие и модернизация на националната и транзитна газопреносна мрежа;
– предоговаряне и поставяне на равоправни договорни начала на търговските отношения с “Газпром” – договори без посредници;
– подписан първия концесионен договор за газовото находище “Галата” с френската фирма “Петреко”;
– подписан договор с TDA – САЩ за 500 000 долара за модернизацията на газохранилището в Чирен.
Сектор Топлоснабдяване:
– Разработена програма за погасяване на старите задължения на топлофикационните дружества към “Булгаргаз” и към ЗУНК;
– Програма за пазарно преструктуриране и финансово оздравяване на топлофикационните дружества и закриване на губещите и неефективни дружества – с водещ експерт г-н Салман Захир от Световната банка;
– Изпълнен план по заема от Световната банка за подмяна на абонатни станции и топлопреносната мрежа;
Сектор Въгледобив:
– Изпълнена Три годишна програма за преструктуриране на въгледобивните дружества и закриване на губещите и неефектовни подземни участъци и мини;
– Освобождаване на цените на въглищата за населението на чисто пазарен принцип и пазарна договорна политика с топло-електрическите централи и топлофикационните дружества;
За да отговори на извършените от 1997 до 2001 г. структурни реформи в отрасъла Закона за енергетиката и енергийната ефективност беше актуализиран и приет на първо четене от НС през март 2001 г.
През март 2001 г. МВФ и Световната банка приеха за успешно изпълнението на Три годишния план за преструктуриране и финансово оздравяване на дружествата в енергетиката.
Всички действия, описани до тук са реални факти и постижения на българската демократична политика, на които стъпва и настоящето правителство .