Иван Н. Иванов: Ще бойкотираме управлението

– Г-н Иванов, цялата опозиция се обедини около искане за импийчмънт на президента Георги Първанов заради обвързаност с бизнесмените Людмил Стойков и Марио Иванов, посочени в доклад на ОЛАФ за източване на еврофондове. Каква е конституционната процедура по отстраняването на български президент и в какви случаи би могла да бъде задействана?

Прекратяване на пълномощията на президента се извършва, съгласно изискванията на чл. 103 от Конституцията на Република България. Процедурата стартира, когато една четвърт от народните представители (60 депутата) повдигнат срещу президента обвинение за държавна измяна или нарушение на Конституцията. Обвинението се разисква на пленарно заседание на Народното събрание и ако при гласуването получи подкрепата на две трети от народните представители, се изпраща в Конституционния съд. Съдът разглежда обвинението в едномесечен срок и ако установи, че президентът е извършил държавна измяна или е нарушил Конституцията, прекратява пълномощията му.

ДСБ настояваме за отстраняване на Първанов от поста му, защото след като бе избран с лъжливото обещание да бъде „социален президент“, сега става ясно, че е истинският покровител на престъпния свят. Преди две и половина години чрез организиран от него натиск бе избран за главен прокурор неговият съветник Борис Велчев и така бе осигурена неприкосновеност на престъпните мрежи от съдебно преследване. Това е истинската причина да останат ненаказани тежките престъпления на спонсора му Людмил Стойков. Вместо да защити националната сигурност, като поиска засилени марки за разобличаване на корупцията и престъпността, Първанов постави под съмнение доклада на ОЛАФ и настоя дори за опровержение, ако не му бъдат представени достатъчно доказателства. Отговорът на ОЛАФ, че стои зад всяка дума в своя доклад, е достатъчно красноречив. Петдесетте хиляди лева, а може би много повече, които Людмил Стойков е дал за кампанията на Първанов, са престъпни пари, откраднати от българските и европейски граждани. При подобно дарение Хилари Клинтън отказа парите на Илия Павлов. Гоце Първанов не ги отказа, той просто защитава мафията и й осигурява неприкосновеност. Такъв човек руши авторитета на институциите и няма морално право да бъде президент на България.

– ДСБ също така поиска Станишев да обяви оставките на министрите Пламен Орешарски, Асен Гагаузов и Петър Мутафчиев заради същите престъпни мрежи по изразходване парите по програмите ФАР и ИСПА. Разполага ли ДСБ с данни, които могат да потвърдят такива измами?

Тримата министри – Орешарски, Гагаузов и Мутафчиев, като членове на управителния съвет на Фонд „Републиканска пътна инфраструктура“ са длъжни да контролират целесъобразното разходване на средствата по фонда, съгласно чл.21б от Закона на пътищата. Те са проявили престъпно бездействие, чрез което са съдействали за злоупотреби в особено големи размери. Впрочем следователят Александър Тодоров в писмо до главния прокурор настоява да се започне досъдебно производство срещу тримата министри за извършени престъпления в особено големи размери, представляващи особено тежък случай по чл.219, ал.4 от Наказателния кодекс. Отговор досега няма.

Одитният доклад на KPMG разкрива редица закононарушения и измами: 14 случая на тежък конфликт на интереси, при които възложител, изпълнител и надзорник са семейно свързани лица; фирмата „Мостстрой“ на Васил Божков печели 4 проекта по „Транзитни пътища“ без да отговаря на критериите за участие; по редица проекти липсват важни документи или са унищожени, за да се прикрият измами; по редица проекти цената е била допълнително повишавана без ясни основания; има дори проекти,като пътя „Мездра – Ботевград“, които са спечелени от фирма, която не е предоставила никаква документация. На приятелските фирми на Васил Божков и на братя Галеви („Инфрастрой“ ООД) авансово са плащани до 50% от стойността на договора, а обратно – на други фирми плащанията са забавяни с години, което ги е изправяло пред опасността от фалит.

Това е причината Европейската комисия да отнеме правата на двете български агенции към МРРБ и МФ да сключват договори и управляват парите по ФАР. По този начин България, заради тримата министри, е лишена от права, които всичките други 26 страни от Европейския съюз имат – да управляват парите за съответната страна, отпуснати от Общността. Ако те все още имат капка морал, трябва сами да си подадат оставките, както това се прави в страните с демократични традиции.

– Лидерът на ДСБ Иван Костов предложи следствието и прокуратурата да излязат от съдебната власт и да преминат под контрола на Народното събрание. Тази идея е била предлагана и в миналото, но винаги се е стигало до констатацията, че за това се иска промяна в Конституцията? Смятате ли, че на този етап парламентът може да генерира воля предложението да бъде реализирано?

ДСБ последователно отстоява принципа, че в съдебната система трябва да остане само съда. Следствието и прокуратурата трябва да бъдат под парламентарен контрол. В противен случай там винаги ще цари чувството за недосегаемост, несменяемост и безнаказаност, което бившия главен прокурор Филчев изрази с думите „Над мен е само Господ“. Това е един от най-тежките недостатъци на Конституцията от 1991г., заложен умишлено от БСП. Така беше криминализиран българския преход, защото престъпниците се чувстваха недосегаеми, знаейки, че винаги ще успеят да се договорят с корумпираната и политически зависима съдебна система.

Очевидно е обаче, че доминираното от БСП, ДПС и НДСВ 40-то Народно събрание няма политическата воля да промени радикално съдебната система, която продължава да прикрива корумпираните властимащи. Промяната на съдебната система трябва да е една от първите задачи на следващия парламент.

– Ген. Атанас Атанасов в интервю за „Седем“ бе категоричен, че отвличанията на богати хора е бизнес, свързан с полицейски среди и това е наследството на Румен Петков. Ще успее ли според вас новият вътрешен министър Михаил Миков да се справи с проблема?

Отвличането на богати бизнесмени и неспособността на МВР да разкрие бързо похитителите е едно от доказателствата за провала в борбата с организираната престъпност. Случаят с Ангел Бончев и съпругата му е само поредното потвърждение на тази констатация, която сигурно ще намери място в доклада на Европейската комисия. Новият министър на МВР Михаил Миков не може да се справи с този проблем, защото генезисът на това явление е обвързаността на служителите на МВР с престъпния свят, където често действат техни бивши колеги. Тази обвързаност, съчетана с подкупност, правят престъпниците особено дръзки, защото знаят, че ще бъдат навреме информирани за всяко действие на органите на МВР и ще го обезсмислят. Нали си спомняте за записа, от който личи как зам.директор на ГДБОП информира по телефона престъпни бизнесмени за воденото разследване срещу тях и се договаря за цената на потулването му.

– Как според вас ще реагира тройната коалиция на доклада на Европейската комисия, ако този доклад наистина се окаже много негативен?

Тройната коалиция ще разиграе няколко сценария: преди всичко ще се постарае да омаловажи констатациите в доклада, като заяви, че се е очаквало да бъде още по-лош. На второ място ще изтъква непрекъснато несъществени неща като назначението на Миглена Плугчиева, което ще се представя като голямо събитие. На трето място ще продължава да се оправдава, че проблемите са натрупани от предишни правителства и затова им е трудно да ги решат. И накрая, както се досещате, ще обвинят опозицията и най-вече ДСБ, че разкривайки срастването на сегашната власт с престъпния свят ние злепоставяме България.

Надявам се българските граждани да отминат с презрение и подигравка всички тези нескопосани твърдения на едно провалило се управление.

– Вие познавате много добре парламентарната практика и настроенията сред депутатите. Възможно ли е този път вотът на недоверие да произведе парламентарна криза и евентуално да предизвика предсрочни избори?

Във всяка парламентарна република вотът на недоверие е най-силното действие на парламентарната опозиция срещу управлението. Това е заложено в Конституцията на страната. Безспорно целта е смяната на правителството. Наистина това почти никога не се случва по време на самото гласуване, но добре подготвеният вот винаги предизвиква правителствена криза, която се изразява в смяна на ключови министри. Спомнете си, че именно след предишния, пети вот на недоверие, си отидоха няколко министри, сред които и сивия кардинал Румен Петков, считан за несменяем, защото като министър на МВР знаеше твърде много за съмнителната обвързаност на представителите на висшия ешелон на БСП с престъпни групировки. Но като резултат от вота беше принуден да напусне поста си.

Убеден съм, че при предстоящия вот натискът върху правителството ще бъде още по-голям. Министри като Орешарски и Гагаузов незабавно трябва да напуснат правителство. И не само те. Колкото е по-силна опозицията с мотивите и фактите при вота, толкова по-отслабена ще излезе властта от него и толкова по-добри перспективи ще имаме на предстоящите избори.

За да се стигне обаче до предсрочни избори, е необходим разпад на мнозинството. Като имаме предвид, че БСП и ДПС са се врекли във вечна вярност, очевидно единствената възможност за разцепление е оттеглянето на НДСВ. След тригодишно участие в управлението редом с БСП, рейтинга на НДСВ вече е под 1%. Логиката сочи, че ако се оттеглят от властта имат шанс да възвърнат, макар и само частично, изгубеното доверие на техните избиратели. Но очевидно надделява другата логика- Симеон Сакскобургготски ще продължи да е част от управлението, за да брани придобитите държавни имоти, фалшиво наричани „царски имоти“.

– Реалистични ли са според вас слуховете, че ДПС може да поеме инициативата за т. нар. експертен кабинет, който да се окаже спасителен за БСП на следващите избори, както това се случи през 1994 г. на парламентарните избори след управлението на кабинета „Любен Беров“?

Считам, че няма да има експертен кабинет. Сравнението с правителството на Любен Беров е подвеждащо, защото тогава ДПС нямаше почти никакво пряко участие в управлението. Днес ДПС има министри, заместник-министри, областни управители. Неговата парламентарна група е близо три пъти по-голяма от тази преди 15 години. Днес ДПС преяжда с власт. Всеки ден в управлението налива в касата на Доган милиони, които ще му свършат добра работа при купуването на гласове в следващите избори.

Освен това, днес България е член на ЕС и всякакво повторение на събития от безвремието на Беров би имало крайно негативни последици за страната.

Възможен ли е десен алианс и при какви условия?

Аз не зная какъв смисъл влагате в думите „десен алианс“. Ако се касае за обединени усилия при дадено действие или отделна политика, това е налице и сега – постигнато е единодействие по повод на вота на недоверие на правителството.

Ако въпросът е отправен по повод на следващите парламентарни избори, ще Ви отговоря в двата аспекта.

Ще има ли предизборна коалиция на десните сили? Считам, че няма да има. ДСБ на две свои национални съвещания обяви, че започва самостоятелна подготовка за явяване на изборите. Последователно стартирахме наши проекти за предизборна кампания, свързани с публичния образ на ДСБ и медийното отразяване на нашите послания. Структурираме по нов начин националния изборен щаб така, че всички многомандатни избирателни райони да имат представители в него, които да участват при вземане на решения. Усилено тече подготовката на предизборната ни програма, от която ще бъдат изготвени основните ни кратки послания към избирателите.

Предстои ни през есента сериозна работа с общинските организации. Те трябва да бъдат връзката ни с редовите избиратели от страната. От тяхната мобилизация и способност да разпространяват посланията ни зависи в голяма степен успеха в изборния ден.

Ако ме питате дали ще има десен алианс за управление след изборите, отговорът ми е следния: Първото нещо, което ДСБ счита за задължително, е да се изработи програма за алтернативно управление на България. Алтернативно по отношение на сегашното провалило се управление. В пълно съгласие с програмните насоки на ДСБ, утвърдени при нейното учредяване. В пълно съгласие и с Договора за силна България, който председателят на партията Иван Костов подписа от името на ДСБ пред българските избиратели. През изминалите 4 години партията ДСБ се превърна в синоним на смелост, компетентност и последователност в българския политически живот. Ще останем верни на тези принципи в проекта за алтернативно управление на страната, като изведем на преден план мерките за подобряване на стандарта на живот, разбиване на олигархично-мафиотския модел на управление на държавата, ликвидиране на политическата корупция и прозрачното спазване на европейските правила, включително при разпределение и изразходване на еврофондовете.

Дясна партия, която допринесе за създаването на програмата и я споделя, може да бъде наш партньор. Кои ще са тези партии-партньори ще стане ясно в следващите месеци. Повтарям, че това няма да е партийно-квотен алианс, а съгласие около програмата за управление. Но отсега мога да кажа, че ние ще изпълним начертаната висока цел, само ако имаме убедителни резултати, които да позволят на ДСБ да бъде гарант за следващото дясно управление на страната.

Смятате ли излизането на опозиционните партии от парламента, предложено от Бойко Борисов, за смислено?

За една опозиционна парламентарна партия трибуната на Народното събрание е мястото, от където звучат техните декларации, техните позиции по проектозаконите, техните въпроси и питания към министрите. В Народното събрание се разглеждат вотовете на недоверие към правителството. За една силна и компетентна парламентарна група Народното събрание е важен инструмент за изразяване и защитаване на позиции.

Напускането на Народното събрание е крайна стъпка, която може да бъде предприета, само ако общественият натиск върху властта е много силен и това ще доведе до сваляне на управляващите.

ДСБ предлагат на всички опозиционни партии, представени в парламента или в местната власт, да започнем бойкот на държавното управление, за да покажем на българските граждани, че не може да имаме нищо общо с една власт, която се е сраснала с престъпния свят и превърна България в синоним на некадърно управление и корупция.