Иван Костов: Целта на вота е да покажем, че ключът на реформата е счупен

Водещ Асен Григоров: Добро утро, ако сега се събуждате. Аз съм Асен Григоров и тази седмица, въпреки че медийно започва с нахлуването на Волен Сидеров в редакцията на „168 часа“ в края на миналата седмица, всъщност политически ще мине под вота на недоверие, който дясната опозиция внесе в Народното събрание, вота за здравеопазването. Добро утро на г-н Иван Костов.

Иван Костов: Добро утро.

Водещ: Като един от хората, които инициирахте всъщност дебата по здравеопазването преди месец и половина – два, започна този разговор. Сега, не зная, да започнем с политическите ви очаквания. Понеже един вот на недоверие е изцяло политически акт, така да се каже, на опозицията в рамките на Народното събрание. Какви са вашите очаквания за дискусиите през тази седмица?

Ив. Костов: Самото ни очакване е да можем да изразим ясно критиката си към държавната политика за здравеопазване, защото според нас тя е причинила кризата, която е налице в момента, и, разбира се, да покажем алтернативата, или да кажем какво трябва да се прави и да предупредим какво ще се случи, ако това нещо не се направи. Тъй като обстановката е такава, че мнозинството ще трябва да избира между това да подкрепи правителството или да го свали и да му подскаже, че трябва да направи дълбок ремонт или да направи друго правителство, защото не се справя с държавната политика в здравеопазването. Ще бъде интересен вот, защото залогът е много голям. Залогът е здравето на нацията, от една страна, и този вот не бива да се гледа само през призмата на политическия му ефект дали някой ще заема някакво място, дали едно управление ще стои, или няма да стои.

Водещ: Съвпада обаче по време вота с едно разклащане в коалицията, което беше предизвикано от гласуването на прочутия вече член трети в закона за избор на депутати.

Ив. Костов: Няма връзка.

Водещ: Няма връзка, но има контекст.

Ив. Костов: Контекст има, но има връзка с проявленията на кризата, за които и журналисти, и медиците на всички свои форуми вече признават, и отказът на министър-председателя, на министъра на здравеопазването да признаят състоянието на криза. Затова какъв е контекстът е такъв, да го кажем с две думи: 92 процента от хората считат, че здравеопазването е зле. Считат така, защото нямат свободен достъп до медицинска помощ. Плащат най-често нерегламентирано, за да отидат на специализиран преглед или влязат в болница. Чакат дълго на опашки за специализиран преглед или за болница. Лекарствата, които здравната каса им отпуска стават все по-малко и все по-недостъпни. И накрая хронично болните паркинсоници, онкоболни, дори деца асматици, нямат полагаеми те им се грижи и съдят и осъждат държавата и протестират пред Народното събрание.

Водещ: Гледахте ли вчера премиера Станишев по Нова телевизия, даде едно интервю, какво каза всъщност на въпросите за здравеопазването. Той каза: няма държава, в която гражданите да са доволни от здравеопазването, вижте например в Англия какъв дебат тече и т.н. В смисъл че има проблеми, но не е кризисна ситуацията, това казва премиерът.

Ив. Костов: Никога здравната система няма да може да произведе и да даде на всеки гражданин, който се разболее, на най-високо ниво възможната най-ефикасната медицинска помощ, защото това струва огромни пари, но това е друг въпрос. Защо криза още, аз искам да продължа. Според Световната здравна организация, не според „Демократи за силна България“, през 2005 година нерегламентирано в здравеопазването са вкарани от населението над 1 милиард лева, т.е. с 50 процента повече, отколкото бюджетът. Това са огромни пари, това е огромен сив сектор дори за икономиката.

Водещ: Т.е. по корупционен начин е вкарано 50 процента от повече от бюджета на здравеопазването.

Ив. Костов: От бюджета. Това е огромен за мащабите на страната сив сектор, който разлага икономиката, разлага самото здравеопазване и деморализира обществото. И накрая вижте, за разлика от министъра, който твърди, че парите са малко, между другото и част от опозицията твърди това, ние считаме, че парите са достатъчно. В сравнение с 2001 година, 2006 парите са двойно повече. Ако са били милиард и сто, сега са два милиарда и 200. Тези обаче пари, огромни пари в сравнение с началото на 2000 година, са успели да създадат само мафия с бели престилки. За какво става въпрос. Увеличен беше съставът на бордовете на болниците. Тези бордове заедно с изпълнителните директори в момента се държат така, както се държаха ръководителите на предприятията през началото на 90-те години. Стояха на входа и на изхода приватизираха печалбите, тези един милиард, за който говорим, нерегламентираните, и оставяха на държавата загубите. Министърът призна, че от предишното правителство, ама не на Иван Костов, а предишното, на Сакскобургготски, са му останали 240 милиона задължения. Това са национализираните загуби от този лекарски елит, който вече е срещу реформите, който не иска реформи. Това е криза.

Водещ: Защо не иска защото е лесно да влезе в тази схема на входа и на изхода. Така ли?

Ив. Костов:Да и защото се обогатяват, защото за тях вече тази система е добра. Само че тази система, ако погледнем на какво се дължи, ще видим поне три причини. Първата причина е, че още със самото си идване на власт НДСВ и ДПС спряха здравната реформа по какъв начин, ще кажа съвсем ясно. Първо саботираха въвеждането на информационната система. В момента здравната каса няма информационна система, а според признанието, според оценката на Световната банка тя беше изградена 95 процента. Шест години тази информационна система я няма, което означава, че не е ясен броят на заболелите, не е ясно какви са отпуснатите лекарства, не е ясно какви са произведените лекарски услуги, не е ясно каква е ефикасността на доболничната, болничната, спешната медицинска помощ, не е ясно коя болница колко работи тези неща въобще не са ясни, тъй като информационната система не действа. Второто нещо, което не е направено. Трябваше да се премине към финансиране на болнични услуги, на лекарски услуги, а не към финансиране на здравеопазване, на здравни заведения. Заради това се случва така, че в момента най-големите болници, които имат най-много клиенти, имат най-много пациенти, трупат най-много дългове защото те работят най-много. Не трупат дългове тези, които не работят. Така че по този начин…

Водещ: Сега обаче това пак е един аргумент на министър Гайдарски. Той казва, че е намалил два пъти или там колкото беше задлъжнялостта на здравните заведения.

Ив. Костов: Там е работата, че е не е така. Така го каза, когато освободи седем-осем директори, изпълнителни директори на болници.

Водещ: Той така започна мандата си всъщност.

Ив. Костов: Така започна, но възстанови тази практика. Ами, той раздаде 71 милиона само в края на миналата година на калпак по социалистически на болници, които формираха дългове, включително и на тези, които той назначи. А и другото, което не се случи. Не се приватизираха здравни заведения, а трябваше да се приватизират поликлиники и други малки заведения, от които с изобретателността на хората да се превърнат в конкурентни болнични звена. Вижте, най-важното в здравната реформа е да се създаде конкурентно здравеопазване, при което човекът да може свободно да избира, пациентът, между кои болници трябва да отиде, в коя трябва да отиде, за да направи така, че парите, идващи след него да направят финансирането на тези болници, на тези лекарски екипи, на тези клиники, да ги направят способни да се развиват, да получават големи доходи и да поемат съответно…

Водещ: Добре, как ще мине сега вотът?

Ив. Костов: Това нещо не се случи.

Водещ: При положение че най-вероятно и управляващите ще се съгласят, че има проблеми, но ще започне и един спор дали е криза, или са дребни проблеми, които трябва да с усилията на цялото общество примерно, на една консенсусна политика да се преодоляват.

Ив. Костов: Имаше консенсусна политика. Това е важно и това трябва да се каже. Когато г-н Гайдарски, аз всъщност поисках право на отговор за него, защото той ме спомена по име и си позволи да критикува нашето правителство в новините в петък, аз искам да кажа, че ние не сме оставили своите заблуждения и своите съмнения. Ние сме оставили изградени институции на здравната реформа. Ние сме оставили национална здравноосигурителна каса, лекарски съюз със скрепени в закона правомощия да участва в процеса на договаряне. Оставили сме здравна стратегия до 2010 година. Оставили сме план за действие, впрочем неизпълнен, до 2006 година. Оставили сме многобройни здравни закони и подзаконови нормативни актове. Т.е. ние сме създали една цялостна система, която, ако беше следвана, здравната реформа щеше да бъде завършена. Ако не беше саботирана, както казах, от правителството на Симеон Сакскобургготски, а беше продължена нататък и ако сега откровено не се прави опит да се върне назад. Това е било национален консенсус за това в каква посока да върви здравната политика. Ако се спре, трябва да се изработи нова политика. Вижте какво направи това правителство. През лятото на миналата година възложи на здравния министър да изработи нова стратегия. Той не можа да я изработи. Повикаха го да докладва в края на декември. През декември той предложи някакви свои виждания, които бяха отхвърлени от коалиционните партньори. Сега му дадоха срок до края на януари, той не влезе и в този срок. Т.е., от една страна, има изградена нормативна основа и институции на реформата, от друга страна, има опит за демонтаж на тези институции и на тези закони.

Водещ: Вие казвате, един министър, който не се движи по…

Ив. Костов: И правителство, което не може да изработи нова стратегия, защото…

Водещ: Добре.

Ив. Костов: Защото или имаш алтернатива и я реализираш като алтернатива, за да не допускаш тези милиарди, за които говорихме в началото, или следваш стратегията и продължаваш с приемственост политиката, която трябва да…

Водещ: Пак да се върнем на целта на вота, каква е? Да смените здравния министър или да работите за консенсусна политика в областта на здравеопазването.

Ив. Костов: За мен целта на вота е преди всичко да покажем, че ключът на реформата е счупен. Че обществената солидарност се разпада и се стига дотам, който има пари да живее, а който няма да умира. На това нещо трябва да се намери решение, защото милиони български граждани ще останат сред тези, които нямат пари и ще умират, ако няма система на солидарно здравеопазване. Тази система, която в момента съществува, ако продължи да действа, тя ще доведе дотам. Защото всяко здравеопазване, включително и нашето, е икономическа система, която сама не може да се реформира. Трябва да воля, трябва решителност, трябва съгласие поне сред управляващите, а както виждате, те нямат съгласие дори стратегия да приемат. Трябва съгласие, за да може да се излезе от това състояние, в което се намира. Това е откровена криза. Ако ги няма тези неща се получава следното: остава правителството и цената е още по-нататъшно влошаване здравето на нацията.

Водещ: Пак ви питам. Ако в резултат на този вот и на всичко, което се случва около тройната коалиция, падне здравният министър, бъде сменен, това като успех ли ще го разчетете?

Ив. Костов: Аз ще разчета като успех вота, ако наистина се набележат стъпки, за да се продължи нататък, и се излезе от това блато, в което е вкарано българското здравеопазване. Ако наистина се ориентира здравната политика към подобряване на здравното състояние на нацията, ако се опре на редовни годишни доклади за здравното състояние на нацията. Всъщност ние нямаме редовни годишни доклади. Ние нямаме анализ на заболеваемостта, нямаме прогнози за заболеваемостта, нямаме пакет от услуги, договарят се само цени, не се договарят количества от здравната каса. Здравната каса определя лимити и изпраща хората за лекарски услуги и за болнични услуги, ги изпраща на опашки и там ги чака корупцията.

Водещ: Последен въпрос.

Ив. Костов: Ако това нещо се промени, разбира се, че сме си постигнали целта, защото това не е използване на един изключително тежък национален проблем за политически цели. Това е опит да приковем вниманието…

Водещ: За това ви питам. Това е конструктивен вот, така мога да го определя на базата на това, което казвате.

Ив. Костов: А от друга страна, за мен това правителство няма решимост, няма съгласие помежду си да ни извади от това състояние и заради това цената на неговото оставане ще бъде продължаване влошаването на здравето.

Водещ: Кажете с едно изречение като бивш премиер. Време ли му е на Станишев да прави промени в кабинета?

Ив. Костов: Самият Станишев не управлява това правителство, това е очевидно за всички. Да възлагате на г-н Сергей Станишев такива права и отговорности ще бъде силно пресилено, тъй като от него не зависи нито състава на министрите, нито структурата на кабинета. Всичко това се договаря по друг начин, за това е много пъти говорено, има си формула осем, пет към три…

Водещ: Добре, по друг начин ви питам, Време ли е във втората година, време ли е да стане радикална промяна на кабинета, както направихте вие в средата на мандата си, както направи и г-н Симеон Сакскобургготски?

Ив. Костов: Вижте, не е тайна, че министър Гайдарски и самото правителство е атакувано от ДПС и НДСВ точно за здравната му политика. Ние следим изказванията на нашите колеги, виждаме, че те говорят със същите думи за същите явления в здравеопазването. Говоря за г-н Щерев, за представители на Движението за права и свободи. Виждаме хора, които са всъщност под тяхна закрила, атакуват здравната политика на правителството, така че там има процес на осъзнаване на това, че този път не води към никъде.

Водещ: Добре. Благодаря. Това беше Иван Костов, с което открихме в тази седмица дебата по вота на недоверие, който ще се проведе и в Народното събрание.