Фокус: Г-н Костов пред делегатите на Третия национален съвет на ДСБ Вие заявихте, че всяка една от партиите в управляващата коалиция е направила компромиси със своя електорат. Излъгани ли са според Вас хората в България от настоящото управление на страната?Иван Костов: Да, защото наистина двете големи партии, представени с по-голям дял по формулата 8-5-3, БСП и НДСВ, напълно изоставиха своите предизборни обещания. На БСП това са най-вече обещанията за рязко повишаване на доходите, за търсене сметка от управлението на Сакскобургготски и Доган, особено за големите корупционни сделки. А от страна на Симеон Сакскобургготски-това е обещанието да бъдат алтернатива на БСП и да водят политика, която да доведе до достойно членство в Европейския съюз. Очевидно нещата не отиват в тази посока. Така, че и двете партии направиха големи отстъпки. НДСВ дава по-щедри обещания по отношение на бизнеса, но и бизнесът в момента не в добро състояние. Напротив, преговорите по някои глави са водени много лошо, например по главата за земеделието. Поети са такива ангажименти, които карат малки и средни български фирми да напускат собствения си бизнес и да се насочват примерно към строителна спекулация, хотелиерство и прочие, което лишава индустрията от така необходимата свежест и кръв за добро развитие. Нито НДСВ, нито БСП изпълняват предизборните си обещания и това е наистина коалиция на измамения вот.Фокус: Правителството обеща мерки в борбата с корупцията и престъпността и твърди, че полага сериозни усилия в тази посока. Това обаче са областите, по които Европейската комисия продължава да ни критикува. Каква е вашата оценка за направеното от управляващите и за ефективността на начините им за борба с корупцията и престъпността?Иван Костов: Не може да се отрече, че има риторика в борбата с корупцията. Тоест риторично борба има. Има и стъпки, но стъпките са противоречиви. Всички помним, че имаше унищожителни атаки срещу председателя на Българския Червен кръст. Имаше унищожителна атака срещу директора на Националната пожарна служба. От тях не произтече нищо. Очевидно ДПС разчиства някакви хора, които са му неудобни, и които обвинява в някакви прегрешения. Що се отнася до значителната корупция, например тази, която става в Държавния резерв, където има огромни злоупотреби и със зърно и с горива, по отношение на тази корупция се мълчи и всички я прикриват. На практика никой не търси сметка за големите злоупотреби, които са видими и са съвсем ясни за управляващите. Тоест, корупцията на ДПС е силно потулена. Говорим за най-високата корупция в самото ръководство на страната – министрите. Същото стана и с парите, отпуснати от държавата за компенсиране на щетите от наводненията на общините и гражданите. Нищо не стигна там. Беше злоупотребено с тях. От друга страна, вижте кой печели примерно Лотовете за строителство на магистрала. Вижте какво стана с автомагистрала “Люлин”. Отиде в турска фирма, отново. България се превръща в страна, която прехвърля пари в посока на Турция. Всичко това минава през корупцията на ДПС и това е очевидно за всички. От друга страна основни престъпни корупционни практики на НДСВ останаха абсолютно защитени. Това са имотите, които Симеон Сакскобургготски заграби от българската държава. Така е с автомагистрала “Тракия”. Така е с експлантацията на тъкани от човешки трупове в “Съдебна медицина”. Държавата е превърната в най-големия донор в света, и това става извън правителството, извън Изпълнителната агенция по трансплантации, встрани от законите на страната и в нарушение на тези закони. Всички тези големи, на високи нива корупционни практики останаха незасегнати, неразкрити. Тоест правителството наказва определени хора, или ДПС наказва определени хора, или Румен Петков наказва определени хора, или някой друг министър наказва определени хора. Практически обаче няма никакво фокусиране върху високите нива на корупцията. А Европейският съюз казва, че иска да бъде атакувана корупцията на високо ниво. Иска там да бъдат ограничени действията на управляващите. Това не се случва. По този начин управляващите се опитват риторично, със случаи на дребно да се представят като борци срещу корупцията, което не може да заблуди никой. Фокус: Говорите за корупция в ДПС. Никоя власт в страната обаче досега не е предприемала мерки срещу присъствието на тази партия в управлението на България?Иван Костов: Може би не срещу присъствието на ДПС. Нормално е ДПС да бъде коалиционен партньор. Но срещу корупционните практики на ДПС отдавна трябваше да има много сериозни мерки. Проверките на злоупотребите с отпуснатите помощи за преодоляване на щетите от наводненията могат да изискват време за доказателство. Платени са пари на фирми, които са усвоили средствата, а не са свършили работа. Изисква се замерване, строителен контрол, инвестиционен контрол. Сложно е. Но това, което е станало в Държавния резерв е съвсем очевидно. Очевадно е. Там просто ги няма количествата зърно, няма ги количествата горива. Защо прокуратурата не предприема каквито и да било действия. Защо отговорният за действията на вицепремиера , министър -председателят Станишев, ако изобщо е отговорен, защото аз се съмнявам, че е, не предприеме действия срещу самия вицепремиер. Нали той отговаря за резерва. Ако не може да се справи с корупцията на собствената си партия, да му се потърси сметка, да бъде отстранен. Това нещо не се случва.Фокус: Защо не се реагира на това?Иван Костов: Опозицията винаги е реагирала. Въпросът е, че от управленска гледна точка никой не реагира. Първо Симеон Сакскобургготски беше отворил политически чадър над корупцията на ДПС, а сега това е направила Българската социалистическа партия.Фокус: При откриването на новата парламентарна сесия Вие заявихте, че членството на България в Европейския съюз (EС) ще бъде членство по милост, и предупредихте, че ако бъдем приети с предпазни механизми ще поискате вот на недоверие към правителството. Твърдите, че членството ни в ЕС се саботира от управляващите. Какви са аргументите Ви за това?Иван Костов: Първият основен аргумент е свързан с унищожаването на възможността членството да помогне на България финансово, раздвижвайки инфраструктурни, инвестиционни и други проекти на българската икономика , за да се покачат доходите. Това няма да се случи. По признание на самия министър-председател от структурните фондове на ЕС ще се усвояват около 20%. Това означава, че България ще плаща по-висок членски внос, отколкото ще получава като пари от ЕС. Най-бедната страна ще бъде донор на ЕС. И това ще бъде със сигурност първата, а може би и втората година на нашето присъединяване. Тоест България влиза и ще понесе материални щети от своята неподготвеност за членство. Втората причина да твърдим това, е обстоятелството, че ще бъдат наложени санкции върху български граждани. В ЕС ще влязат управляващите. Правителството ще влезе там. Ще отидат по разни комитети, комисариати, хората ще си останат тук. Българите няма да влязат в ЕС, защото дебатът, който се води последните седмици, е свързан с налагането на ограничения върху българите да заемат работни места и изобщо да се конкурират на европейския пазар на труда. Това означава, че правителството не се е справило с основната задача да даде перспектива на българските граждани да преодолеят затрудненията. Всички страни, които по-късно са се присъединявали от по-ниска степен на развитие са имали тази възможност . Ние нямаме. Ние се превръщаме в нещо като втора или трета категория член на ЕС. Третият ни аргумент е свързан с налагането на различни видове ограничителни условия, чрез мониторинг, или предпазни клаузи, които практически ще водят до санкции на българската държава. Фирмите и гражданите ще понесат санкции заради неконтролиран наркотрафик, неконтролиран трафик на хора, контрабанда, заради липса на противодействие на организираната престъпност, затова, че не се разкриват убийства, за корупционни практики и т.н. Ето, Европейският съюз казва, че нямаме никакви разкрития на пране на пари. Защо няма разкрития на пране на пари, като всички са убедени, че в България се перат пари в големи мащаби, че има много голям сив сектор на икономиката ? Това не се случва. Миналата година, когато се намали осигурителната вноска се каза, че ще има покачване на броя на социално осигурените лица. Ами няма покачване на осигурените мярката е била палиативна. Никой не вярва на правителството, че разкрива сивата икономика и намалява прането на пари. Ето, заради тези неща ще има санкции върху гражданите и върху фирмите. Това членство, по този начин, с щетите, с ограниченията, със санкциите, то се обръща в своята противоположност. В последна сметка това членство не води до настигане на страните, които се движат напред с европейските си стандарти и качество на живот. Ние не ги настигаме. Ние оставаме все по-назад, и по-назад.Фокус: При подписването на договора за присъединяване на България към ЕС правителството обеща обществото да получи максимална информация за същността на членството ни и за това, какво ни очаква след като се присъединим. Сега, няколко месеца преди очакваното присъединяване подготвени ли са според Вас българските граждани за приобщаването ни към европейската общност, готов ли е българският бизнес за високите критерии, които трябва да покрие?Иван Костов: Ако слушаме самия бизнес, не е готов, той се притеснява. Притесняват се и хората. Бизнесът не е подготвен, защото първо нямаше възможност да се адаптира. Нямаше необходимите преходни периоди. Да вземем за пример една мандра за преработка на мляко. Тя няма възможност да се адаптира към европейските изисквания, за извади сертификати за качество на продукцията. Стотици мандри по този начин отиват към закриване или се закриват в момента. Тоест унищожава се някакъв вид бизнес. Но се налагат големи млечни монополи, например “Данон”. Ще има два-три чужди монопола, а дребният български бизнес все повече ще бъде изтласкван. Това се случва, защото на този бизнес не му беше обяснено какво го очаква като европейска конкуренция. И заради това няма да издържи. Освен това бизнесът не участва в преговорите. Не взе позиция, когато се договаряха условията, нито за енергетиката, нито за земеделието, за свободното движение на хора и капитали. Вследствие на това бизнесът ще бъде изненадан от европейската конкуренция. Ще дойдат големи европейски инвеститори, ще смачкат българските инвеститори примерно в строителния сектор. Ще дойдат големи търговски монополи, които ще изместят дребните търговци. Ще дойдат големи индустриални фирми, които ще смачкат хранителната промишленост, леката промишленост. Това трансформиране ще остави българските бизнесмени без собствения им бизнес и те ще отидат в пенсия. От тази гледна точка бизнесът не може да е спокоен. Другото, което не става, е, че те не се готвят да посрещнат конкуренцията на индустриалния мениджмънт и на маркетинга, която идва от Европа. От там хората идват обучени в много сериозни умения и практики за управление на предприятия, на търговски фирми, на фирми за услуги и други. Тук това нещо не се разви добре. Тук не можа да бъде поставено на здрава основа развитието на тези хора, с възможността да достигнат високи нива на компетентност, за да бъдат способни да се противопоставят, както стана в Унгария, в Чехия, както става в Русия. И от гледна точка на компетентност българските фирми са заплашени. Те трудно се справят. Повечето си мислеха – ще купя предприятие от приватизацията и то изведнъж ще започне да ми носи пари. Ами не става това. Сега ще има нова вълна от фалити на приватизирани предприятия. Ще има нови изкупувания . Това не е добра перспектива, но все пак българската икономика ще се преструктурира. Но ще се преструктурира п д влияние на европейски фирми. Българите ще изпаднат от конкуренцията за високо платените бизнеси и за високо платените работни места. Заради това не сме добре подготвени.Фокус: Сред приоритетите на ДСБ за новата пленарна сесия на Народното събрание посочихте приемането на закон за достъп до архивите на бившата Държавна сигурност (ДС) . Вашата партия има своя позиция по този въпрос и тя е разсекретяване на досиетата. Защо настоявате за това?Иван Костов: Настояваме, защото трябва да има яснота в каква степен българският обществен политически живот е зависим от бившия репресивен апарат. Тези неща трябва да са известни. Трябва да е известно примерно колко от кандидатите за президентския пост са били служители на ДС. Защото на мен са ми известни доста. Нека хората да знаят, че тези кандидати са били сътрудници или доносници на ДС и ако искат, да гласуват за тях. Естествено е обаче, това да се знае, преди да се гласува, а не да се научи след като сме ги избрали, както стана с Георги Първанов. Фокус: Бяха предложени три законопроекта за достъп до архивите на Държавна сигурност, на ДСБ, ОДС и ДПС . Взе се решение работна група да обедини трите проекта в един. Допускате ли, че в общия законопроект може да залегнат текстове, които да позволят двоен стандарт по отношение на разсекретяването на досиетата?Иван Костов: Първо една добра дума. ДПС заимстваха много текстове от нашия закон, който е работен много дълго време и е много прецизно направен. Така, че има възможност голямата база от текстовете да бъде добра. От друга страна обаче, вие сте права. В проекта на ДПС се прави опит за разделяне на репресивния апарат на добър и лош, което е недопустимо. Няма добър и лош репресивен апарат. Има вътре в апарата хора, които са работили почтено и които са вършили работа по техническо разузнаване, нещо, което се доказва с конкретни случаи. Но има и хора, които са писали и са обслужвали директно чужди специални служби, специално КГБ . Работели са срещу НАТО и т.н. Трябва да си получат заслуженото. Няма добри и лоши сектори на службите. ДПС ще се опитат да направят невъзможно да се разкрие всичко, което е необходимо под претекст, че има държавна тайна, засягаща националната сигурност, което е абсурдна теза. Националната сигурност на комунистическа България няма нищо общо с националната сигурност на натовска България, на България в ЕС. Това са съвършено различни колективни системи за сигурност, в които участваме. По съвсем различен начина са позиционирани ресурсите, заплахите, рисковете. Така, че това е абсолютно фалшива основа. Това е опит да бъдат прикрити разузнавачите, работили за КГБ и за Главно разузнавателно управление на съветската армия в България.Фокус: Предстои ни изключително важно политическо събитие – президентските избори. Пред делегатите на съвета на ДПС Вие говорихте за връзките на настоящия президент Георги Първанов с управляващата коалиция и с ДПС. Считате ли за опасен негов втори мандат ? Иван Костов: Първо той е безличен. Знаете ли, в моите представи Първанов е водачът на ариергарда, той е шефът на обоза. Ако си представим племето на израилтяните, което Мойсей е водил пред пустинята, Мойсей е бил отпред, крачил е пред всички, и е водил след себе си вождовете и хората, които могат да водят племето. А отзад са се движили обозите. Там също е имало някой, който да ги кара да не изостават много от тези, които се движат отпред. В моите представи Първанов е точно такъв водач. Той е водачът на тези, които не могат да ходят, на тези, които трябва да ги бутат, трябва да бъдат убеждавани. Той е такъв. Той е човекът, който може да застане отпред. Просто не е този лидер, от който има нужда държавата. Една такава общност, каквато сме ние, не може да се води от този, дето може да води обоза. Защото тази общност в момента влиза в Ханаан, в обетованата земя. Само, че обетованата земя е точно както в библията. Там ние казвахме досега, че текат реки от блага, но всъщност там има огромни предизвикателства. Просто важно е да стигнем там. Да, ама ние стигаме без водач. Стигаме с един, който води отзад обоза.Фокус: Все пак Георги Първанов е основният опонент на Неделчо Беронов в предстоящите президентски избори. Какви са личните Ви очаквания за развръзката в тези избори?Иван Костов: Цялото опониране на Георги Първанов е на тази основа. Ама хайде да сме добре с Държавна сигурност, ама хайде да не ги санкционираме, да ги интегрираме с нас, хайде да им дадем ордени. Тези, които ни караха да останем в робството, дайте да им дадем националните отличия. Хайде да продадем на Русия каквото иска, газопреносна мрежа, или да си съсипем природата, да строим каквото те кажат. Или хайде да се откажем от атомните централи, или да се откажем от договора за доставка на газ. Всичко е компромис, всичко е липса на национална политика или светкавична реакция, когато му кажат да поеме ангажимент, който е опасен за България. Примерно, хайде ще вървим в Ливан. Какво ще правим в Ливан? Георги Първанов няма лидерското говорене, няма визията. Той не знае какво става с България, влизайки в НАТО и в Европейския съюз. Той си мисли, че ще изпълнява същата слугинска роля към Вашингтон и към Брюксел, каквато изпълняваха неговите предшественици от БКП пред Съветския съюз и Москва. Той не знае, че там някъде между обсъждането и вземането на решенията има позиция и на България, и тя трябва да се защитава с оглед на националния интерес. И накрая най-голямата му измама за социалното президентство. Какъв социален президент е той? Кой социален закон защити? Защо поне не спря налагането на данък добавена стойност върху най-важното, върху учебниците на децата. Защо не го направи? Вярно е, че той изглежда с голямо доверие. Но аз винаги съм обяснявал, че личното му доверие не е доверието му като президент. Когато човек стане президент, доверието става компонент от много неща към него – и от това, че е върховен главнокомандващ, носи част от доверието на армията, и от това, че представлява нацията. Той просто се радва на доверие, което институцията носи. Без институцията Георги Първанов въобще не е това, което е като кандидат. Без институцията е това, което казвам аз – водач на обоза.Фокус: Президентът Георги Първанов заяви наскоро, че несправедливо го съдят за участието му при формирането на управляващата коалиция. По думите му преди една година коалицията е нямала алтернатива и нейното създаване е било условие за стабилност. Първанов каза още, че в бъдеще отново ще има многостранни коалиции? Как приемате тези негови думи? Иван Костов: Коалиции може да има. Въпросът е да има контрол върху корупцията, която коалицията по необходимост очевидно създава в България. Не за коалицията трябва да има упрек към Първанов, а за корупционната схема на коалицията -8 – 5 -3. Той е виновен за този корупционен модел. Затова, че отвори чадър и постави над закона върхушката на ДПС, над Симеон и хората около него, които направиха големите бели. За това е отговорен Първанов, защото създавайки тази конструкция, тази коалиция, той всъщност прикри корупцията и по този начин организира престъпност. Фокус: Социологическите агенции прогнозират втори тур на президентските избори. Имате ли опасения, че може изборите да се решат още на първи тур? Иван Костов: Това е манипулиране на обществото през уж социологически изследвания. Не можеш да направиш социологическо изследване, без да знаеш кои ще бъдат кандидатите, не можеш да мериш рейтинга като участие в едни избори на хора, които няма да участват в тях. Това са манипулации. Първото възможно, чисто, честно, почтено социологическо изследване ще стане възможно от 18 септември нататък. 48 часа след като хората видят кои ще застанат на стартовата линия на президентската надпревара с имената си, с подкрепата зад тях, с вицепрезидентите, могат да решат за кого ще гласуват. Когато застанат двойките на президентската надпревара, определена част от хората ще кажат – ще гласувам. Друга част ще кажат – ще проследя състезанието и тогава ще реша. Трети ще кажат – няма го там моят герой Бойко Борисов, крайно разочарована съм, няма да гласувам. Тогава се определя активността. Тя зависи от състава. Още не може да се каже нищо за процента на участие. Това ще стане ясно в последните дни на септември. Тогава аз ще коментирам тези, които считам за коректно осъществени. Защото все пак има двама-трима души, които се опитват почтено да свършат тази работа. От политическа гледна точка има всички основания да се счита, че ще има по-голям отлив на избиратели в първия тур. Управляващите ще бъдат санкционирани през негласуване. Първият начин левият електорат да покаже на Първанов, че не одобрява това, което е направил като държавен глава, че не харесват това, че даде власт на Доган и го остави да краде ще се изрази в негласуване. Това ще повлече надолу процента на гласоподаватели, упражнили правото на вот. Няма как да достигнат 50% на първи тур при това правителство, при тази политика, при тези очертаващи се огромни компромиси и измами, дошли от предходните парламентарни избори. В това аз съм абсолютно сигурен. Нямам нужда от социологически проучвания.Фокус: Как ще коментирате решението на Конституционния съд (КС) с което се отнема възможността парламентът да отзовава тримата висши магистрати?Иван Костов: Това решение е един неочакван от мнозина принос към европейската интеграция на България, защото критиките на Европейската комисия бяха по отношение на тази поправка на Конституцията и по отношение на още едни текстове, които обаче Върховният касационен съд не атакува. Конституционният съд направи сериозен принос за България. Европейските комисари очакваха КС да отмени най-негативните поправки в Конституцията, тези, които променяха в лоша посока държавното устройство на страната. Но ще коментирам и поведението на Неделчо Беронов. БСП си позволи да атакува с декларация на парламентарната група бъдещото решение на КС заради участието на Беронов в него. Това беше грозно и много глупаво. Казвам глупаво, защото го няма събитието. Има само едно очакване. И да построяваш политическа акция на базата на собствените си страхове и очаквания за това, че човекът ще бъде неморален като теб, е глупаво. От тази гледна точка г-н Беронов е първият човек, който пред очите на всички, заради достойнстовото и безспорността на решението на КС излезе от участие в него. Той няма да може утре да каже – аз участвах в отменянето на тази Конституция, защото това са моите убеждения. А това са неговите убеждения. Правя го, за да бъде безспорно решението на КС. Аз се отказвам, за да дам авторитет на решението на КС. Колко хора са направили заради институцията такова нещо? Георги Първанов не го направи. Първанов използва президентството, за да се скрие от петролния скандал със Саддам. Той направи обратното. Окраде авторитета на президентството, за да прикрие себе си. Направеното от Неделчо Беронов беше чудесен пример за проява на истинска почтеност и достойнство, проява на грижа за силата и авторитета на КС. Сега и най-отявленият комунист не може да каже нищо срещу г-н Беронов. Защото без него, едно внушително мнозинство отхвърли опита да бъде подчинена съдебната власт.
This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.