Фокус: Г-н Костов, затвърждава ли България монопола на “Газпром” с енергийните проекти, към които се присъедини? Чу се и такова експертно мнение.
Иван Костов: Безспорно “Газпром” установява пълен контрол за десетилетия напред върху доставките на газ в България. Целта на газовия монополист чрез “Южен поток”, не е пазарна, а политическа – да обезсмисли опита за конкурентни източници на доставка чрез газопровода “Набуко”. Не само да определя монополно цената на природния газ, но и да слага и сменя политици и правителства. Това ще се отрази много лошо не само на битовите потребители, но ще подбие конкурентноспособността на българските стоки, чиято цена периодично ще поскъпва с цената на газа. Затова ние определяме действията на управляващите и Първанов като стратегическо предателство. Така България става слабото звено в ЕС, чрез което Русия ще се стреми в бъдеще да монополизира доставките на газ за цяла Европа. Едновременната реализация на “Южен поток” и “Северен поток” заедно със съществуващата газопреносна мрежа от Русия към Европа ще затвори пътя за алтернативни доставки, които ще се окажат закъснели и икономически неизгодни. Това е пример за антиевропейска политика, тъй като е насочена срещу основните изисквания на енергийна политика на ЕС различни източници, конкуренция и сигурност. Правителството избра да предаде българските интереси на Путин вместо такава европейска политика.
Фокус: Няколко са руските енергийни доставчици, държавни компании, свързани с руския управляващ елит. Това проблем ли е?
Иван Костов: Големите руски компании-доставчици на енергийни суровини като “Транснефт”, “Росьнефт” са производни на най-големия руски монополист “Газпром”. Чрез тях се осъществява олигархичното управление на Русия. Неслучайно Путин посочи за свой наследник на президентския пост Дмитрий Медведев, сегашния изпълнителен директор на “Газпром”. Това е ярък пример за срастване на икономическата и финансова власт с политическата. Това е и доказателство, че сегашните и бъдещи управници в Кремъл ще използват енергийните доставки в Европа за оказване на политически натиск и постигане на политически цели.
Фокус: ДСБ има трайна позиция срещу Бургас – Александруполис. Кое най-много възмути вашата партия – екологичните параметри на Бургас – Александруполис, печалбата от него за България, присъствието на Русия в този проект или нещо друго?
Иван Костов: Най-възмутителното в подписания договор за Бургас-Александруполис е, че правителството на БСП-НДСВ-ДПС предаде националния интерес – няма нито финансова, нито икономическа изгода. Управляващите жертват нашата природа и нашето черноморско крайбрежие, излагайки на риск бизнеса и околната среда на българските граждани заради чужда сметка.
Фокус: Политически, икономически или екологичен е спорът в България за този проект, според ДСБ?
Иван Костов: Спорът безспорно има големи политически измерения, защото засяга ориентацията на България за десетилетия напред. Но за обикновените хора от Бургас основно значение имат икономическите и екологични щети от реализацията на Бургас – Александруполис. Неслучайно организаторите на протестите са туроператори, хотелиери, ресторантьори и рибари. Те се борят за своя проспериращ бизнес и за неговото сигурно бъдеще, заплашвано от проекта. Борят се за чисто Черно море, което е основата на туризма в района.
Фокус: Ще печели ли или ще губи България от Бургас – Александруполис?
Иван Костов: България само ще губи от петролопровода Бургас-Александруполис. Нищожни са българските приходи от таксите за пренос по-малко от 35 млн. долара (около 20 млн.евро) годишно и то при максимална запълняемост на тръбата, което няма да стане според самите руски източници. В замяна на това обезценяване на недвижимата собственост и земите по Южното Черноморие, тежки екологични проблеми в Бургаския залив, непрекъсната заплаха от разлив, който ще съсипе процъфтяващия туристически бизнес по цялото Южно Черноморие, поражения върху най-запазената природа у нас – Странджа и Сакар и удар върху туризма и в този район.
Фокус: България повече от година е член на Европейския съюз и от още по-отдавна е член на НАТО. Защо въпреки това продължава да подписва подобни мащабни споразумения с Русия? Това означава ли, че въпреки всичко, страната ни остава обвързана повече с Русия, отколкото повече с ЕС?
Иван Костов: Макар България военно-политически – чрез НАТО и ЕС, да е обвързана с евроатлантическата общност, сегашното правителство чрез поредицата от договори за АЕЦ “Белене”, за Бургас – Александруполис, за “Южен поток” и за доставката на газ от “Газпром” прави нашата енергетика напълно зависима от Русия. Тази васална зависимост в икономиката ще позволи на Кремъл да упражнява силен натиск върху решенията на бъдещите български правителства. Още по-тревожно е това, че чрез България Русия ще се опитва да шантажира и влияе върху решенията на целия ЕС. Когато Първанов казва: “България се върна в мача”, редно е да уточним: върна се в отбора на Русия срещу ЕС.
Фокус: Как се реализират подобни проекти в Европа? Има ли партньори на ДСБ в Европа, с които да сте обсъждали Бургас – Александруполис? Какво казва Европа за проекта?
Иван Костов: В Европа подобни проекти се реализират единствено от фирми-стопански субекти. Правителствата не поемат такива ангажименти, които намираме в договора за Бургас – Александруполис – най-благоприятен митнически и данъчен режим, освобождаване от заплащане на ДДС или ускорени процедури за възстановяването му, опростен ред за преминаване през границите и т.н. Подобни казуси са скрита форма на държавна помощ, което е против принципите на свободната конкуренция.
Що се касае до позицията на Европейския съюз, тя проличава отчетливо в изброените приоритети на общностите. От трите бъдещи нефтопроводи на Черно море: Бургас – Вльора, Констанца – Триест и Бургас – Александруполис приоритетни, ползващи подкрепата на ЕС, са първите два, защото те ползват нефт от Каспийския регион и по този начин намаляват монополната роля на Русия при снабдяване с нефт.
Фокус: Смятате ли, че държавата пренебрегва местната власт при този проект? ДСБ направи кръгла маса по проекта преди време – запознати ли са местните власти, запознати ли са хората?
Иван Костов: ДСБ първи информираха бургаската общественост за вредите от реализацията на проекта. Ние направихме първата пресконференция, която предизвика много голям интерес и даде началото на организираните протести на бургазлии. Стремим се и сега с всички наши публични участия да информираме гражданите за всички опасности от проекта. Само информираните граждани могат свободно и неманипулирано да се произнесат в референдума.
Фокус: Какво очаквате на референдума в Бургас за Бургас – Александруполис?
Иван Костов: Очаквам гражданите на Бургас да защитят цените на своите имоти и земи, своя туристически бизнес, своя рибарски бизнес и своята природа. Не трябва да остават безразлични към бъдещето на града и общината. Нека покажат, че в Бургас има силно гражданско общество.
Фокус: Г-н Костов, как ще коментирате протокола от заседание на МС от 24 ноември 1997 година? 18 000 000 лева за Бургас – Александруполис?
Иван Костов: БСП разбира, че с проекта Бургас-Александруполис не е защитил българския интерес и отчаяно се мъчи да прехвърли вината другиму, като нагло лъже за решението на МС от 24 ноември 1997 г. Тогава по инициатива на Гърция бе създаден Тристранен инженерингов комитет на паритетен принцип с единствена цел проучване и проектиране на евентуален бъдеш нефтопровод, след което да прекрати дейността си. Правителството отпуска сумата от 18 млн. стари лева, което тогава бе около 10-12 хиляди долара, за функциониране на комитета. Работата на комитета е блокирана от липсата на интерес от руска страна. Нашата позиция винаги е била: 1/ изграждането на тръбопровода на българска територия да бъде изцяло от български компании; 2/ български компании да участват в транспортирането на петрола по море до Бургас; 3/ равностойно участие на трите страни в собствеността; и 4/ строителство на един универсален терминал в Бургас, който да бъде 100% българска собственост, за да се минимализира рискът за околната среда. Но преди всичко и на първо място – съобразно законите на страната, да бъде извършена предварителна оценка за въздействието на проекта върху околната среда и туристическия отрасъл. Сегашното правителство предаде всички тези български искания и капитулира пред натиска на Путин – и тръбата и терминалът ще бъдат фактически руски, тъй като ще владеят 51% от тях.
Фокус: Каква е оценката Ви за изказването на премиера в пленарна зала?
Иван Костов: Сергей Станишев имаше виновно поведение в пленарна зала. Приличаше на предател, който се мъчи да убеди залата, че причинената от него беда все пак не е толкова голяма. БСП беше самотна в дебата. НДСВ в изказването си подреди АЕЦ “Белене” и Бургас – Александруполис до концесионния договор за автомагистрала “Тракия”. Това е така – по непрозрачност, по неизгодност и по корупционни механизми тези проекти са си лика-прилика. ДПС изобщо не взеха думата и не допуснаха да се внесе и гласува декларация в подкрепа на проектите. Нещо повече – коалиционните партньори на БСП отсъстваха от залата, когато Станишев се оправдаваше за подписаните договори.
This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.