Иван Костов: Румен Петков се опита да представи дисциплинирането на доносниците от ДС като борба срещу тях

Водеща Цветанка Ризова: Здравейте. Вие отново сте с предаването „На четири очи“. В тази гореща политическа седмица съм поканила двама политици, които да гостуват при нас, чието мнение е важно за обществено-политическото разчитане на знаците, които получихме. Във втората част на предаването ще ни гостува председателят на парламентарната група на „Коалиция за България“ господин Михаил Миков.

А сега наш гост вече е лидерът на Демократи за силна България Иван Костов. Здравейте, господин Костов.

Иван Костов: Здравейте.

Водеща: Веднага бързам с най-общия възможен въпрос, но въпрос, който, според мен, се отнася до всекиго конкретно. Как става така, че докладът на еврокомисията, който на практика не посочи дата за членство на България, се чете по различен начин от опозицията и управляващите?

Ив. Костов: Да вметна, че той се чете по различен начин и от авторитетните европейски медии, и от нашите медии. Европейските предпочетоха да акцентират върху критиките и върху това, което трябва да направи България, и това, че тя не е получила зелен семафор към 1 януари за членство без предпазни клаузи. Докато нашите предпочетоха този път, и управляващите, и значителна част от медиите, да видят напредъка, регистриран от докладчиците в доклада, който, нали, без съмнение е налице, въпросът е, че не е бил…

Водеща: Да, това е хубаво, точно това щях да ви кажа…

Ив. Костов: … достатъчен, въпросът е, че не е бил достатъчен да позволи съветът на министър-председателите, Европейският съвет да посочи през юни датата.

Водеща: Добре де, но в някаква степен може би са прави управляващите, че румънската опозиция, в Румъния всички са единни в желанието си Румъния да стане член на Европейския съюз, нямат това самобичуване, тези упреци, лобирали са румънските опозиционери до последната минута, а всички казват, че българската опозиция, ако не е навредила, да кажем, това е силна дума, но по някакъв начин е попречила или дава лоши сигнали навън.

Ив. Костов: Ако забелязахте, Европейската народна партия застана на позиция да подкрепи датата за членство 1 януари 2007 година. Това е наша работа, това е нашият принос. Най-голямата формация, парламентарна формация в Европейския парламент на Европейската народна партия, беше на противоположно мнение. Така че не са прави тези, които твърдят, че ние не сме направили нищо, напротив – направихме много. Това обаче няма да ме отклони да отговоря директно на въпроса ви. В Румъния се предприеха много решителни, много категорични действия – отвориха се досиетата на „Секуритате“, започнаха процеси срещу корумпирани политици, показа се, че политиците не са над закона, показа се категорично, че се върви решително с противодействие на организираната престъпност и корупцията, и това беше отчетено. В момента на Румъния правят много малко забележки за управленски действия, а да си спомним, че там управлява дясно управление. А при нас повечето забележки са за сфери, в които има видим и очевиден провал в очите на българските граждани. Аз искам някак си, ако може, да се отдалечим от критериите на Европейския съюз и да кажем как хората виждат нещата, дали те живеят по-добре, дали доходите им са нараснали, дали не ги смачкват сметките за отопление, дали не ги смачкаха зимата лекарствата и прекъснатите снабдявания от Националната здравноосигурителна каса на хронично болни и т.н., и какво ли не, дали те считат, че ние се справяме, в смисъл като държава дали управляващите се справят с организираната престъпност и с корупцията, дали тяхната оценка е положителна. Ние някак си гледаме сега, в момента, втренчени в оценките на Европейския съюз, това са същите оценки, които опозицията дава в последните години.

Водеща: Добре, но вие настоявахте, аз сега ще ви попитам да кажете точно какво настоявате, но в началото като че ли искахте оставка на кабинета, след това поискахте оставка на няколко министри, след това искахте промяна във формулата 3-5-8. Какво точно искате и това всъщност не прави ли трус за правителството, което трябва да се съсредоточи и да работи до октомври?

Ив. Костов: Ние считаме, че трябва да има решителни действия от страна на управляващите, които да покажат, че пресрещат предизвикателствата и критиките, които Европейската комисия отправя. Трябва да бъдат извадени от правителството… първо трябва да бъде променена правителствената формула, защото формулата 8-5-3 е формула на узаконено разделение на баницата и фактически позволява корупцията в страната. Много пъти беше показано пред очите на хората, че се злоупотребява както с 8, така с 5, така и с 3.

Водеща: Но това пък гарантира сигурността на кабинета, господин Костов. Извинявайте…

Ив. Костов: Да, но…

Водеща: … сетих се за първото правителство на СДС – на господин Филип Димитров, според мен каквито и версии други да има, една е, че нямаше такава формула на подкрепа.

Ив. Костов: В момента трябва да се направи решително нещо, трябва да се прекъсне с практиката на одържавена и провеждана по математическа формула корупция това трябва да се направи, и трябва да се направи решително. Освен това, имаше министри, които злоупотребиха с нещастието на хората по време на наводненията. Тези хора трябва да си ходят, първо, защото са некомпетентни, защото направиха всички тези безобразия, защото изпускаха язовири по време на дъждове, защото пометоха къщите, защото излъгаха хората, че ще им ги оправят, след това им казаха оправяйте се сами, излъгаха и хората, излъгаха и общините. Това нещо трябва да бъде санкционирано. И накрая има в тази сфера, вътрешен ред и правосъдие, която наистина е в изключително тежко положение, в тази сфера работят двама министри от кабинета, които очевидно пред очите на всички са се провалили, това са министър Петков и министър Петканов, на вътрешните работи и на правосъдието, трябва да отидат, трябва да се намерят други хора. Сега, някой казва да, но ако се промени правителството в момента, няма ли да настъпи трус, няма ли това да попречи?

Водеща: Това е основният въпрос.

Ив. Костов: Няма да попречи провалилите се министри да бъдат сменени с други, защото ще излезе, че в България няма хора, които да управляват страната от името на такава огромна коалиция, каквато виждаме в лицето на БСП, НДСВ и ДПС. Те твърдят, че имат голям потенциал, би трябвало да има и хора за министри, тоест отговорни хора.

Водеща: Сега ще ви помоля да направите един коментар, но не като опозиционер, а като бивш министър-председател. Наш колега, така, с много активна гражданска позиция, след участието на министър-председателя Станишев миналата седмица в това предаване, коментира по следния начин отговора му, че няма да има смяна в правителството: „Станишев прави грешката на Костов, не иска да смени хората тогава, когато има обществена нагласа да бъде приета тази смяна, а ако му се наложи, ще бъде тогава, когато няма да може да обясни защо ги сменя“. Приемате ли тази аналогия, че той повтаря вашата грешка?

Ив. Костов: Не, защото тогава, когато имаше очевиден обществен натиск за смени в кабинета, те бяха осъществени 1999 година, нека да не забравяме това. Само две години и във връзка със…

Водеща: Вие направихте, но според мнозина беше прекалено закъсняло…

Ив. Костов: Не, напротив, започнаха преговорите с Европейския съюз, преструктурира се кабинетът и на основание на бъдещите преговори, и на основание на критиките от страна на общественото мнение, аз направих смените точно, когато трябваше. Затова…

Водеща: Така си мислите вие.

Ив. Костов: Вижте, въпрос на преценка е…

Водеща: Да, моля ви наистина така да коментирате, не опозиционно, като…

Ив. Костов: Въпросът на преценка, въпрос на преценка е от страна на всеки министър-председател кои ходове са най-добри. Но господин Станишев… оставам с впечатление, че той не решава тези въпроси. Формулата 8 към 5 към 3, по силата на която всеки си слага министри и си ги вади, ако реши, от този кабинет, и те са недосегаеми за министър-председателя, му пречи той да вземе каквито и да било управленски решения по отношение на кадровия състав на изпълнителната власт. Това, ако вие не виждате, значи, ще бъде много тъжно, защото то е част от механизма, по който функционира коалицията. Господин Станишев не може да смени нито хората от БСП, защото те са там по силата на точно определени лобита и на определени крила в БСП, той не може да смени министрите на ДПС, ако не иска господин Ахмед Доган да бъдат сменени, той не може да смени и министрите на Симеон Сакскобургготски, ако Симеон Сакскобургготски не каже ето този е за смяна. Той не може да смени никой. От тази гледна точка изглежда напразно ние да искаме от него да прави смени, тъй като тримата Ахмед Доган, Симеон Сакскобургготски и Станишев, разбира се, нали, с невидимото присъствие на кръстника на този кабинет господин Първанов, взеха решение да издържат тази атака без никакви промени, без никакви смени на формулата, без никакви неща, които иска опозицията. По този начин обаче, да не забравяме, че остават 99 дни до този срок там, в който ние трябва нещо да сме показали…

Водеща: Точно. Мислите ли, че нови хора биха могли обаче да се ориентират, да свършат тази работа?

Ив. Костов: Да. Разбира се, че могат, има такива примери. И в кабинета, който наследи този от 1999 година, имаше министри, които влязоха, устремно започнаха да си вършат работите. Така че това може да се случи, но той не може да го направи, така че…

Водеща: Сега, да не си помислите, че защитавам г-н Станишев, а се заяждам с вас, но очевидно винаги всяка коалиция изисква жертви. Признайте си, че и на вас ви смениха Веселин Методиев, без вие много да го искате това. Нали?

Ив. Костов: Да, да, разбира се, разбира се.

Водеща: Това е една, как да кажа, обществена тайна за…

Ив. Костов: Признавам, че Веселин Методиев си отиде заради промените в ръководството на Демократическа партия. То е очевидно…

Водеща: Така, че очевидно е, когато едно коалиционно правителство съществува, човек се съобразява с партньорите си.

Ив. Костов: Да, но нека това да не се разбира, че вие считате, че аз съм бил в същото положение, в което е г-н Станишев сега по отношение на кадрите…

Водеща: Не, не, опазил ме…

Ив. Костов: … тъй като, за да сменя десет души…

Водеща: Разбира се, че му е по-трудно на него, разбира се, че му е по-трудно…

Ив. Костов: … от 16 души кабинет, значи не е било, не съм бил в това положение.

Водеща: Не, не, разбира се, че не…

Ив. Костов: Слава на Бога, че не съм бил.

Водеща: Безспорно му е по-трудно. Както и да е. Аз обаче искам да ви попитам…

Ив. Костов: То е невъзможно да го направи, това е точната дума. Не може да направи тези промени, които са необходими.

Водещ: Добре. Да ви попитам нещо друго вие казвате, казвате, че има, така, връзки на организираната престъпност с правителството. Дори споменавате за срещи на един министър с престъпни босове. Защо не искате да кажете докрай тази информация, ако наистина знаете нещо, г-н Костов?

Ив. Костов: Трябва да се изчистят всякакви такива сигнали. Трябва много бързо да действа министър-председателят, например.

Водеща: Ами той казва г-н Костов го казва, да ни каже кой е човекът, ще проверим, примерно.

Ив. Костов: Не мога да им казвам аз кой е човекът, тъй като аз нямам факти. Фактите могат да ги придобият те, ако са заинтересовани, по много прост начин.

Водеща: Не искате да ни кажете?

Ив. Костов: Факти трябва да придобиват управляващите, а не опозицията. Опозицията няма как да дава факти на управляващите за действията на министрите, защото ние не знаем какво точно правят министрите от кабинета на г-н Станишев, с кого се срещат…

Водеща: Да де, но казвате нещо, казвате нещо, възбуждате любопитството на обществото…

Ив. Костов: Това, което казах, беше написано във вестник „Монитор“, „168 часа“. Не си спомням точно в кой от двата вестника, но…

Водеща: В „168 часа“, аз си спомням.

Ив. Костов: Да, но то излезе съвсем категорично. На тези неща трябва бързо да се реагира.

Водеща: Само една теза, която напоследък се лансира, че част от организираната престъпност или в основата си, най-голямата й част се дължи на лошата приватизация или на криминалната приватизация. Това е една теза, която и бившият главен прокурор г-н Филчев застъпва…

Ив. Костов: Да, има такава тема.

Водеща: …и мнозина вярват в това, уверявам ви.

Ив. Костов: Има такава теза.

Водеща: Сега, между другото, най-много приватизационни сделки станаха по ваше време.

Ив. Костов: Да, има такава теза. Тя се поддържа само в България от определен кръг лица. Това, което твърди Европейската комисия, Европейският съюз, когато наблюдава приближаването на България към момента на членство, е съвсем друго. Те казват така: У вас организираната престъпност е възникнала на базата на Държавна сигурност, на базата на репресивния апарат, на комунистическата държава. Този репресивен апарат е служил на комунистическата партия, не на българската държава. Той е служил на съветските разузнавателни служби, не на българската национална сигурност. Тези хора са осъществявали контрабандни сделки, те са се занимавали с организирана престъпност, която впоследствие е била приватизирана. Те го казват, не го казваме ние само, тези, от опозицията. Тоест версиите са две едната е на Филчев, който е чест гостенин, както се разбра, в руското посолство, и другата е тази, която твърди, че тази организация на престъпността идва по линията на репресивния апарат на комунистическата партия. Това е вярната теза.

Водеща: И ако пред нас стоят…

Ив. Костов:А ако отидем още по-напред, във времето, когато съвсем се зараждаше организираната престъпност, нека да не забравяме, че те започнаха тези действия във връзка с югоембаргото. Първото югоембарго даде възможност да се проработят каналите, по които Държавна сигурност си гарантираше преминаване на така наречената държавна контрабанда и тогава те бяха приватизирани и организираната престъпност в България започна да набира сила като пари.

Водеща: Добре, в такъв случай, ако приемем, че ние сме безсилни на този етап с инструментите, които имаме, към тази организирана престъпност, която е огромен проблем за България, и вътрешен, оказва се и външнополитически, защото това е един от основните проблеми, които евроекспертите посочват като наши недостатъци, бихте ли подкрепили идеята на президента Първанов за нов закон за съдебната власт, за орган антикорупция, който да е отдалечен от различните власти? Намирате ли рационално зърно в това, което той предлага, като начин да победим това зло?

Ив. Костов: Писането на нов закон за съдебната власт, при положение, че самият президент не е върнал стария с големите му поправки, на мен ми говори повече за объркване, отколкото за сериозна идея. Антикорупционен орган извън компетенциите на изпълнителната власт и извън компетенциите на съдебната власт няма да направи абсолютно нищо. Той е абсолютно безполезен. Където и да е правено такова нещо, то е правено чрез създаване на специална организация на взаимодействие между изпълнителната власт и между досъдебното производство, специално прокуратурата. Дори въвеждане на специално съдопроизводство срещу организираната престъпност пример Италия, пример САЩ и т.н. Никъде не се правили такова нещо. А такъв специален орган има, и той се казва Национална служба за борба с организираната престъпност.

Водеща: Мислите, че той би могъл да свърши тази работа?

Ив. Костов: Ами би трябвало да свърши, то това му е работата на него по смисъла на това, за което е създаден. Освен това вече има модерни средства за борба срещу корупцията. Например, те се намират в ръцете на финансовото министерство, в Агенцията за финансово разузнаване, в данъчните и т.н. Изобщо иска се много високо ниво на компетентност за прилагате на всички правомощия на изпълнителната власт срещу групите на организираната престъпност. Те трябва отвсякъде да бъдат атакувани, за да има резултат. Не може от една страна това нещо да се случи, ако от една страна се упражнява атаката.

Водещ: Добре. Сега като един преход към една от темите…

Ив. Костов: Вижте, ако се върнем към двете обяснения това, което аз казах, че и европейците вече дават, за генезиса на организираната престъпност, и за причината за нейното съществуване и жилавост, и неподдаване, и от друга страна, обяснението, за което вие твърдяхте, какво да атакува изпълнителната власт? Трябва да избере коя от двете посоки. Едното е да последва призива на „Атака“ да национализира приватизираните предприятия, а другото е просто да се разправи с организираната престъпност като преди това прекъсне всичките й връзки, буквално хирургически ги пререже, с репресивния апарат на комунистическата партия.

Водеща: Сега, не мислете, че говоря несериозно, но като видях последната сметка, която БТК ми е изпратила, искам да ви кажа, че направо заставам зад национализацията, наистина. То просто е… Понякога наистина трябва да се гледат тези приватизационни сделки по-сериозно. Както и да е, това беше шега, но…

Ив. Костов: Нека са гледат приватизационните сделки. Никой не казва, че не трябва да се гледат внимателно и, ако има извършени нарушения… Но това въобще е друг въпрос. Въпросът е къде е генезисът и коя е причината за съществуването на организираната престъпност.

Водеща: Добре. Сега като преход към една от най-трудните, тежките, горчивите, въобще както искате ги наречете, теми темата за досиетата. Ще пуснем един репортаж. Репортаж с продължение, защото колежката ни, редактор на предаването, Мира Христова, отиде в едно село, близо до София, даже може би и квартал Мировяне, където разговаря с хората. В първата част ще чуете какво мислят те за досиетата, а във втората ни част, когато ще гостува г-н Миков, ще говорят по друга тема. Чуйте ги.

ххх

Водеща: Виждате ли колко са объркани хората в мисленето на темата досиета.

Ив.Костов: Да, но задават здрави въпроси.

Водеща: Здрави въпроси задават.

Ив. Костов: Защо точно на журналисти. Аз веднага имам отговор.

Водеща: Имате отговор? Да, кажете.

Ив. Костов: Разбира се. Беше проведена наказателна акция срещу хора, които са изоставили основната линия и се движат по някаква своя линия. Беше проведена наказателна акция избирателно от г-н Румен Петков. Едни журналисти бяха премазани, а други бяха… на други бяха поднесени извинения за едно и също нещо за сътрудничество с бившата Държавна сигурност. Такава наказателна акция се прави, за да се стегнат редиците на състава, т.е. г-н Румен Петков се опита да направи следното. Той се опита да представи дисциплинирането на агентите, на доносниците от Държавна сигурност като борба срещу тях, поне да го представи пред европейските проверяващи. Но аз искам да кажа нещо добро. Искам да кажа, че ние трябва да бъдем радостни, от Демократи за силна България, защото това не успя, защото се надигна голямо обществено мнение, което поиска вече окончателно тази страница да бъде прочетена и да бъде затворена…

Водеща: Вие сте по-оптимист от мен. Аз нещо…

Ив. Костов: Аз виждам такова обществено мнение, даже го виждам в поведението на управляващите, гледам ги какво говорят в последните дни. Те казват, че са готови…

Водеща: Дано сте прав, че този път, дано сте прав.

Ив. Костов: …те казват, че са готови да се приеме закон за досиетата и те да се хвалят, че са открили разковничето. Ние сме внесли свой законопроект, ние отдавна имаме внесен законопроект, отдавна работим по тази тема, премислили сме всички рискове, на всички въпроси, ако има дълго време аз бих отговорил на всички тревоги на хората, дали няма да бъдат засегнати националната сигурност на България и т.н.

Водеща: Кажете основната…

Ив. Костов: Основната идея е, че се създава специална комисия, която осветява публични политически и обществени позиции, хората, които ги заемат, и от които зависи много в българското общество. Само тези хора биват осветени, за тях се знае всичко и когато се избират хора на тези длъжности, или когато се назначават на тези длъжности, всичко трябва да бъде ясно за тях. По тази логика главните редактори, собствениците на вестниците, изпълнителните директори, членовете на редакционните състави, както и собствениците и говорителите на социологическите агенции, всички те трябва да бъдат наясно. И тогава например всички трябва да вземем едно принципно отношение, не по отношение на Х и У, на който, който е бил премазан от събитията, а по отношение на абсолютно всички, които са сътрудничили. Не можеш да бъдеш главен редактор на вестник „Труд“, господин Тошо Тошев, защото си доносник или защото си сътрудник, или защото по някакъв начин си сътрудничил на Държавна сигурност. Не може да бъдат и другите.

Водеща: Ама господин Петков казва, че той не е знаел.

Ив. Костов: Това е съвсем друг въпрос. Компетентностите на господин Румен Петков много пъти в последните дни стана ясно, че са ограничени, той не може да каже всичко за сътрудничеството на който и да било с бившите репресивни служби на комунистическата партия, защото те, освен в МВР, в момента са в Националната разузнавателна служба, те са в разузнавателните служби на Българска народна армия, така че не са при него всички документи, на базата на които той може да оневинява или да обвинява който и да било. Той не знае истината, за която и да е персона. Затова не е негова работа. Той извърши закононарушение, за да санкционира.

Водеща: А защо смятате, че е закононарушение, като има едно решение на Народното събрание, които…

Ив. Костов: А знаете ли защо се извини на Тошо Тошев? Защото президентът Първанов награди господин Тошо Тошев с най-високия орден, за специални заслуги, сред които оклеветяването на правителството от 1997 г. до 2001 г., и не само на него.

Водеща: Мнителен сте. Чак пък заради това.

Ив. Костов: Не, не съм мнителен, защото има…

Водещ: Едва ли човек може да получи орден „Стара планина“, защото е оклеветил вашето правителство.

Ив. Костов: Да. И има една персона, която си играе на писател и пише някакви романи, тя също получи наскоро някакъв медал също служител на бившата Държавна сигурност, също клеветник