Иван Костов: Ние сме щастливи, че България успя да реализира цели, които ние поставихме и за които работехме в продължение на 4 години по време на собственото си управление

Водещ Кирил Вълчев: Лидерът на „Демократи за силна България“ Иван Костов в студиото на „Годината“. Добър ден, господин Костов. Иван Костов: Добър ден. Водещ: Създаването на вашата партия беше посочено от редица медии като едно от политическите събития на тази година. Тежко ли беше това решение – да изоставите СДС, да не останете вътре да продължите участието си в политиката чрез СДС? Ив. Костов: Беше правилно решение, като гледам накъде върви Съюзът на демократичните сили, особено след като зае и тази позиция срещу казаното от американския посланик Пардю във връзка с кризата в българската досъдебна система – прокуратурата и следствието, мисля, че беше много правилно. Водещ: А никакъв ресурс ли нямахте в партията? Ив. Костов: Искам да кажа, искам да ми позволите да поздравя нашите 15 500 членове с това, че са ни подкрепили, че са се записали като членове, регистрирали са се като симпатизанти, и близо 150-те ръководства, които вече са избрани в общините на страната. Това е голям успех, тъй като вече ние сме покрили близо 73 процента от населението на страната със своите организации. Това наистина е събитие за нас. Водещ: А след като оставихте СДС, защо сега държите да задържите ОДС? Ив. Костов: Ние предложихме на БЗНС-НС и на Демократическата партия, и на БСДП да създадем нова коалиция Обединени демократични сили за явяване на изборите, защото с тях имаме общи ценности, общи принципи, включително принципи и за коалиране, и общи политически цели в следващия период след 2005-та. Водещ: Впрочем вие споменахте структурите, които създавате. . . Ив. Костов: Те не са се отказали никога от управлението на ОДС, както повтаря след нас господин Сергей Станишев, току-що го чух, а той всъщност повтаря това, което ние говорим. С останалите ние имаме много сериозни различия по отношение на собственото си управление и по отношение на управлението на Симеон Сакскобургготски и. . .и бъдещите ни планове са различни. Водещ: Споменахте структурите, които създавате, 150 общини казахте. Ив. Костов: Близо 150 – 145. Водещ: Появата на партията ви съвпадна с вашите анализи, посветени на етническия модел в България. Промени ли нещо вашата партия в тоя етнически модел, в тия общини има ли структури, които реално привличат турци например? Ив. Костов: Нека да кажем, да напомним, защото това стана в тази година. След като атакувахме т.нар. български етнически модел, а ние го атакувахме за конкретни неща. Ако си спомняте, тогава ДПС се намеси драматично в проблемите на мюсюлманското вероизповедание. Проведе един фалшив конгрес, който беше свален от съда. Опита се да назначи един член на ДПС – Фикри Сали, за главен мюфтия, след това използва влиянието си и един съдия в София назначи трима, триумвират начело на мюфтийството. Посрещнаха свои големи мюсюлмански празници без глава на мюсюлманското вероизповедание и изобщо там се получи една голяма криза. Това стана все вследствие на българския етнически модел. И да си спомним, че след нашите атаки пак американският посланик, ако не си. . . някъде около 12 март беше, каза, че етническите партии са опасни, и призова българите от турски произход да подкрепят различни лидери и различни политически партии, и го каза в Кърджали. Оттогава се разви един дебат, който беше загубен категорично от Движението за права и свободи. Те са се отказали да защитават вече тезата, че има български етнически модел. Последната фаза на защитата беше преодоляна в Боровец, а последната защита беше, ако си спомняте, казаха през устата на Андрей Райчев, че те спасили България от фундаментализма. И отговор на това беше дружният смях на хората, които представляваха 38 изселнически организации в Боровец, когато чуха това нещо, че ДПС е имала такава заслуга за България. Освен заслугата, че не сме си пролели реки от кръв, както казваше Юнал Лютфи. Така че приключи, приключи един дебат с очевидното изоставяне на българския етнически модел от Движението за права и свободи и вследствие на това, и вследствие на други неща нещата се обръщат в смисъл такъв, че в „Демократи за силна България“ влизат и етнически турци, български турци и български роми, хора с най-различно вероизповедание. Ние направихме един много успешен семинар. Участвахме в други два, събития техни и така нататък. Изобщо отворили сме се наистина по отношение на тези хора. Водещ: 2004-а беше годината на НАТО и приключването на преговорите с Европейския съюз. Впрочем и за двете започнахте вие преговорите. Това означава ли, че сега ще погледнете назад към тази година откъм добрата й страна? Ив. Костов: Моят коментар е, че ние сме щастливи, че България успя да реализира цели, които ние поставихме и за които работехме в продължение на 4 години по време на собственото си управление. На 2 април България беше приета официално в НАТО, а на 17 юни България официално приключи преговорите за присъединяване с Европейския съюз. Това са големи събития на България, но те нямат този политически характер, който имаха преди три години и половина, когато все още се водеха остри дебати, когато тези, които бяха за НАТО биваха наричани престъпници, хора, които вкарват България във война, вееха се черни знамена в парламента, имаше митинги и т.н. От три години и половина, даже от четири, ние постигнахме силен консенсус за европейския и атлантическия път на страната и сега просто това е вън от политиката. Но това е голям успех на държавата България и на българската общественост. Водещ: Къде виждате вие събитията тогава на тази година? Ив. Костов: Казах – голямо събитие за държавата България и за българското общество. Водещ: А политическите? Ив. Костов: Политическите предизвикателства, за съжаление така трябва да обърнем нещата, политическите предизвикателства следват от членството на България в НАТО и от приключването на преговорите с Европейския съюз. Огромни задачи има да решава България. Водещ: Понеже говорим за събитията, виждам пред вас листовете. Вие сте се подготвил, извадил сте хроника от събитията през 2004 година. Ив. Костов: Аз помолих хората, моите колеги, да ми направят една хроника на годината. За съжаление аз виждам преди всичко черна хроника – убийства от деца, смърт на деца, 10 деца в река Лим, потъна кораб „Хера“ с 18 моряци, либийският съд осъди на смърт чрез разстрел български медицински сестри, бяха заловени двама български шофьори от терористи в Ирак и бяха убити, „Ал Мада“ публикува пълен списък на фирми и личности, които са получавали, са били корумпирани от режима на Саддам – петрол срещу съвест, както го нарече световната общественост. След това това беше потвърдено в доклад на ЦРУ, и. . . ужасни убийства в центъра на София. Гърмяха с гранатомет в центъра, убиха, първото масово убийство на хора стана в един асансьор. След това убиха 6 човека, още по-масово убийство имаше. Застреляха човек на „Витошка“. Изобщо, изобщо цялата година е. . . Водещ: Да, но вие изтъквате събитие като катастрофата при Лим, които са просто съдба, а пък това, че има убийства . . .. Ив. Костов: Да, казах черна хроника. Казах черна хроника. Водещ: Свързвате ли я по някакъв начин с политиката в страната? Ив. Костов: Черна хроника е и това, че терористи заловиха българи и го убиха по жесток начин в Ирак. И това е до голяма степен съдба, но има и неща, които са очевиден признак на дестабилизацията на сигурността в страната. Българите са по-малко сигурни в днешния ден за себе си. Нека си спомним, че имаше съвети да напускат ресторантите, когато вътре влязат хора от престъпния свят, дадени от главния секретар на Министерството на вътрешните работи. Българите са несигурни. Няма нужда да чакаме посланици на чужди държави да ни го казват. Те са несигурни, защото съдебната система функционира неефективно и зле, защото е в криза. Те са несигурни, защото няма в България пазител на закона, а такъв пазител е българската прокуратура. Българската прокуратура трябва да бъде стожерът за спазването на законите на страната. Тя очевидно не изпълнява тези свои задачи. И в този смисъл преходите оттук са много директни към нашите политически инициативи, например към започналите консултации. Вчера например се състоя кръг от тези консултации, които ние водим със своята концепция за промяна на конституцията, защото вече почти всички са убедени, че без промяна на конституцията тия проблеми няма да бъдат решени. Водещ: Какво включва тази концепция през 2005 година? Как си представяте да продължите политическата битка за промяна на мястото на прокуратурата. . . Ив. Костов: Ние убеждаваме всички колеги за това, че е най-добре. . . Първо, нека да подчертая нещо, без да е самохвално, че ние сме единствените, които предлагаме конкретна концепция, която представлява доразвитие на нашата позиция от 2002 година, нашите 24 идеи за промяна в конституцията. Тези неща трябва да се виждат в този, в този задължителен контекст. От тези 24 идеи се разви и се доразви предложението, първо, съдебната власт да бъде само съдът. Второ, следствието, Висшият съдебен съвет да останат само представителите от съда, а представителите от следствието и прокуратурата да преминат всички, да преминат към изпълнителната власт. Следствието – към МВР, където заедно с криминалната полиция да формират единна структура за противодействие на престъпността, а прокуратурата да премине към Министерството на правосъдието. Такъв модел фактически имат почти повечето, голямото мнозинство от европейските страни. Такъв е моделът и в Съединените американски щати. Ние предлагаме освен това прокурорите и следователите да станат специални държавни служители, статутът им да бъде уреден със специален закон и самите, самите служби да бъдат уредени със специален закон. Вече има такава достатъчно практика, която да бъде приложена. Водещ: Очаквате ли да ви поискат имунитета? Прокурорите заговориха за 25 милиарда лева, отмъкнати от приватизацията, като визираха периода на вашето управление? Ив. Костов: Това са несериозни неща. Водещ: След изказванията на американския посланик обявиха, че водят конкретни проверки лично срещу вас? Ив. Костов: Да. Водещ: Докъде може да стигне противопоставянето? Ив. Костов: Да. Знаете ли, те поведоха конкретните проверки след едни дълги клеветнически твърдения на бившия министър на вътрешните работи Богомил Бонев. Тези твърдения, аз обръщам внимание, че в следващите две седмици всички конкретни негови твърдения бяха опровергани като лъжливи. Всички конкретни явления бяха опровергани като лъжливи, а скандалът от вчерашния ден, свързан с тези проверки на прокуратурата, е в следното – че една парламентарна комисия провери един случай на явни злоупотреби при възлагане на строителството на една детска педиатрична болница, където един квадратен метър ще струва над 2000 евро, което е пладнешки обир. А 7 депутати от различни парламентарни групи изпратиха преди десетина дни на прокуратурата много сериозни документи и факти за това нарушение, което е заключение на комисията. Прокуратурата ги мота 10 дена, до вчерашния ден, когато й беше напомнено отново и реагира по толкова вулгарен начин, че не ми се говори. Водещ: Днес тая история е отразена във вестниците. В „24 часа“ – „Парламентаристи: Филчев ни руга. Прокуратурата: номера на Костов“ Ив. Костов: Да. Жалка работа. Водещ: Как си представяте управлението на България през 2005. . . Ив. Костов: Лошото е, знаете ли, лошото е, че главният прокурор излъга вчера. Той каза, че не се е обаждал на тези хора, но всички журналисти видяха, че от неговата секретарка, от неговия номер е звъняно на господин Димитър Игнатов. Нещо повече, около Димитър Игнатов имаше свидетели, както е имало свидетели и около неговия колега Пламен Кенаров. Чули са го депутати от парламентарната група на Народен съюз. Не могат тези неща да не правят впечатление. Лъжещ главен прокурор е опасна работа. Водещ: Как си представяте управлението на България през 2005-та? Ив. Костов: Знаете ли, аз искам да приключим тази тема, но не по този начин, по който вие предлагате. Аз искам да кажа нещо много сериозно за прокуратурата. Прокуратурата засилва репресиите си, защото, вие това искахте от мене вероятно да кажа, засилва репресиите си и вече парализира законодателното тяло и частично изпълнителната власт. Нека да си припомним какво каза Брус Джаксън. Той каза, че прокуратурата е повече място за печалба и правене на пари и каза, че президентът, премиерът, властите са до голяма степен съучастници, защото те не смятат, че това е ключов проблем за развитието на страната. Искам да кажа в какво е ключовият проблем, ако позволите. Ключовият проблем е в това, че, започвайки дела и спирайки дела срещу ключови представители в законодателната власт, например срещу Надежда Михайлова, срещу мъжа й по-точно, срещу Камен, срещу Румен Петков спрени две дела, срещу господин Герджиков спряно едно дело, срещу министър Станков спряно едно дело. Срещу Кошлуков започнати и недовършени дела. Прокуратурата по този начин парализира политическата система и държавните институции. Имаше случаи, при които, когато се работеше върху промените върху конституцията, ключови народни представители от управляващото мнозинство промениха становищата си, които предварително са взели, и видимо беше, че го правят под натиск. Това означава, че вредното влияние на прокуратурата не е само за това, че е парализирала борбата с престъпността и вместо държавен обвинител се е превърнала в защитник на организираната престъпност, а в това, че парализира политическата система, спира законодателния процес, спира изобщо демократичния процес в страната, като се намесва грубо в него. Аз искам да ви кажа сега, вече в отговор на вашия въпрос – нищо не може да ме спре, никакви такива инсинуации, никакви такива атаки не могат да ме спрат,пПърво, защото аз не съм с гузна съвест. Промените сега изискват наистина смелост и почтеност. Аз искам да призова всички тези, на които имената споменах, да не се страхуват, ако са почтени и ако са сигурни, че не са извършили нарушения, няма от какво да се страхуват. Защото не може една прокуратура да парализира държавните институции в страната. Не може тя да изнудва държавата. Защото това се получава с тези действия. Водещ: Пропуснахте Стефан Софиянски и драмата срещу него. Ив. Костов: Това е също част от черната. . . Водещ: Имате ли, имате ли еволюция в тезата си за тези дела, защото вие се позовавахте на тях в Будапеща, на това, че прокуратурата преследва Софиянски. Ив. Костов: Това е също част от черната проника. Прокуратурата обаче не преследва Софиянски по този начин, за който аз говорих. Тя не се стреми да му започва дела, да го парализира да не действа или да стане послушен, като му спира делата. При него делата са вкарани в съда. Има формирани обвинения, има обвинителни актове и ако не се лъжа, те са три или четири. Делата на Софиянски са конкретно доказани, поне от прокуратурата и следователите, нарушения, които той е извършил по служба. Така че. . . но все пак те влизат в тази, в тази черна хроника на годината. Водещ: И все пак ще повторя въпроса си – как си представяте управлението на България след изборите? Някои казват, че вие играете през една ръка, че вашата цел не е управление след следващите избори. Ив. Костов: Ако ние успеем да създадем отново коалицията Обединени демократични сили, тя ще бъде мандатоносител. Тя ще спре БСП по пътя й към властта и ще направи невъзможен втори мандат на Симеон Сакскобургготски. Водещ: Трябва ли правителството да отстоява позициите си пред Международния валутен фонд? Вие се разбирахте с тях, а това правителство сега не се разбра, но с цената на отстояване на интереса на българите, казват управляващите, да се повиши например минималната работна заплата, доходите – нещо, с което МВФ не са съгласни. Кой е по-правият в този спор, според вас? Ив. Костов: Правилно беше да се въведе почасово заплащане, минимално почасово заплащане, но да не се вдига минималната работна заплата, Защото вдигането на минималната работна заплата въздейства върху заетостта – намалява заетостта и прави неконкурентна българската икономика, когато тя се бори за позиции на световния пазар. Така че правилната позиция беше да се постави минимално почасово заплащане, а не минимална работна заплата. В това отношение правителството направи грешка и не защитава българските интереси в последна сметка. Водещ: А вие не можехте ли да го направите? Ив. Костов: Освен това истинската причина за скъсването е друга. Международният валутен фонд не разрешава на правителството да похарчи целия излишък, който то ще реализира тази година, а той ще бъде, чистият излишък ще бъде някъде около 700 милиона лева. Международният валутен фонд се е съгласил да бъдат похарчени около половината от парите, а другите да бъдат записани като излишък в бюджета и да влязат в резерва. Но най-вероятно той ще бъде похарчен за операции с дълга. Изобщо в тези две седмици, които предстоят до Нова година, ние чакаме да бъдат направени много тежки, да бъдат нанесени много тежки удари върху интересите на страната, които започнаха например с разрешението за даване на концесия на автомагистрала „Тракия“, което е директно ощетяване на интересите на всички, които пътуват по <