Колко места очаквате да има ДСБ в следващия парламент?
Очакваме да бъдем най-голямата партия вдясно, с парламентарна група достатъчно голяма да ни превърне в решаващ фактор в парламента.
Основната конкуренция ще бъде в дясното пространство. Според доста анализатори дясно ориентираният електорат е объркан от голямото разслоение и роене.
От своя страна, всяка дясно ориентирана партия твърди, че тя е „лидер и истинското дясно“. Къде и в какво е разликата между ДСБ и другите десни партии?
Разликите са в следните направления.
Първо, ние сме не само срещу БСП, но и против реабилитацията на бившия комунистически режим и срещу мястото, което заема неговият репресивен апарат в днешни обществен живот. Ние сме единствените, които искат промяна в Конституцията, за да нямат давност престъпленията, извършени от бившата компартия и нейния репресивен апарат.
Второ, ние сме били винаги, както и в момента решителни противници на управлението Сакскобургготски. Ние сме срещу него, защото той подмени вота на избирателите и даде властта в ръцете на БСП. Той управлява с министри комунисти, даде на БСП контрола върху армията, върху полицията, назначи бивши служители на репресивния апарат в специалните служби, изпрати видни лица от БСП за посланици на ключови места в чужбина. Сакскобургготски, дори стигна дотам да назначи Виденовия министър на финансите – който разсипа българския лев – за подуправител на Българската народна банка.
На трето място, ние сме единствените, които не се „умилкват“ около Ахмед Доган. Ние го виждаме като много отрицателно явление в българската политика, преди всичко защото той се опитва да изнудва и да корумпира българското общество с това, че представлява етнически вот. Опитва да представи, че етническият мир се дължи едва ли не лично на неговата персона. За нас той не е „голям патриот“, както го нарече президентът Първанов, нито е „голям политик“, както го определи Надежда Михайлова. Ахмед Доган е човекът, който държи в страх на първо място българските турци и ги принуждава да подкрепят партията му срещу всяко нещо, което биха желали да получат от местната или от централната власт – било то някаква публична услуга, било разрешение, било достъп до работа в централната или местна администрации.
На четвърто място, ние сме партия защитник на националните интереси, за разлика от останалите десни партии. Виждаме мястото си в НАТО и Европейския съюз като шанс да реализираме собствените си национални интереси, а не да служим на някаква неясна, безлична кауза.
От тази гледна точка, ние се различаваме съществено и от управлението Сакскобургготски и Доган и различията преминават през участието на България с контингента в Ирак.
Ние сме убедени, че правителството на Сакскобурготски не успя да защити българските интереси, които изискват връщането на дълга на Ирак и участието на български фирми и специалисти във възстановяването на Ирак.
Друго наше различие от останалите десни претенденти е фактът, че ние сме единствената партия, която се обяви за радикална промяна в Конституцията, за да се осъществи истинска съдебна реформа и да има върховенство на закона. Никоя друга партия, не е стигнала дотам. Сега мнозина твърдят, че подкрепят такива идеи, но не ги подкрепиха, когато ние предложихме проектозакона за промяна в Конституцията. Сегашната им реакция е по-скоро имитация за пред общественото мнение.
Последната разлика, която бих подчертал е, че Демократи за силна България сме единствените, които предлагаме политически проект отвъд прехода. Проект, който не е свързан само с излизането от зловещия комунистически експеримент, а дава перспектива за България за десетилетия напред. Вдигнали сме очи и сме поставили амбициозни цели пред страната с нашия проект за силна България в обединена Европа.
Ако цената на недопускане на БСП до властта е коалиция между ДСБ и НДСВ, бихте ли приели и при какви условия?
Ние взехме решение, да се явим самостоятелно на изборите и работим да получим одобрението на всички демократични избиратели – на тези, които не биха подкрепили бившата комунистическа партия. Искаме доверието им, защото ДСБ, за разлика от десните коалиции и от НДСВ, предлагаме съвършено различни модели за поведение и за политика в бъдеще на тези демократични избиратели. Ние гледаме отговорно на вота на избирателите и не искаме да печелим гласове чрез коалиционни залитания и флиртове преди изборите.
Срещу вас ОДС изправя кандидатурите Надежда Михайлова и президента Стоянов – и двамата са били издигани и подкрепяни от Вас преди. Смятате ли, че другите партийни лидери се страхуват да се изправят срещу Вас?
Въпросът не е съвсем точен. Демократи за силна България бяха една от последните политически сили, които определиха своите водачи на листи. Аз бях определен за водач в 23 МИР в София и в 16 МИР Пловдив, след като там вече бяха Надежда Михайлова и Петър Стоянов, както и повечето от другите ни опоненти. Така че, не мога да кажа, че някой партиен лидер се страхува от мен.
Какво е мнението ви за съществуващия в момента т.нар. „български етнически модел“ – има ли той бъдеще и възможност за развитие в светлината на присъединяването на страната към ЕС?
„Българският етнически модел“, такъв какъвто го представя Доган, е мит. Фактически това е измислица на стария репресивен апарат, за да държи в подчинение българските турци чрез страх. Те самите казват, че при тях демокрацията още не е дошла.
„Българският етнически модел“ на Доган е точно обратното на това, което е европейският начин на съжителство между различни етнически групи. „Българският етнически модел“ напълно подменя и фалшифицира европейското бъдеще на българските турци. По същия начин, той се изправи и като претенция пред българското общество, което изнудва в материално и властово отношение.
Върхушката на ДПС и самият Ахмед Доган на практика осребряват присъствието си в българската политика, което няма нищо общо с присъединяването на страната към Европейския съюз.
Наличието на „българския етнически модел“ в този му вид прави невъзможно ефективното ползване на европейски фондове. Казвам това съвсем отговорно. Защото фондове ще има за България, но те ще бъдат усвоявани, само ако България спазва „Рамковата конвенция за защита правата на малцинствата“, която изключва монополизиране на етническия вот.
Доган трябва да се извини на всички български граждани, защото два пъти спря реформата в страната и забави влизането на България в Европейския съюз със 7 години.
В Договора за силна България на ДСБ се казва, че вие сте готови да „установите върховенство на закона с всички средства, включително с промяна на Конституцията“. Какво смятате да промените в Конституцията?
Основната ни цел е да довършим съдебната реформа. Ще премахнем имунитетите на депутатите, несменяемостта на магистратите. Следствието и прокуратурата трябва да отидат в изпълнителната власт, Главният прокурор да се избира от Народното събрание и да подлежи на контрол. Трябва да се намали броят на народните представители. Конституцията на прехода има нужда от сериозни помени.
В момента страната извървява последните си стъпки в процеса на пълноправно членство в ЕС. По какво се различава политиката на ДСБ по отношение на постигането на поставените за изпълнение от страна на ЕС критерии спрямо другите политически формации?
Опитът от присъединяването на други страни показва, че членството е съпроводено с „шок“ основно за бедните и средни обществени слоеве (2007 г.), това важи и за последващите години (2009 г.) във връзка с приемането на еврото. Какви конкретни стъпки предвиждате за избягването им?
Демократи за силна България бяхме първите, които повдигнахме въпроса за рисковете за България и от България при нейното членство в Европейския съюз.
Трите риска, върху които сме акцентирали вниманието си са всъщност неизпълнение на Копенхагенските критерии: провеждането на съдебната реформа и гарантирането на върховенството на закона, което в България отсъства; това е отсъствието на силна икономика, способна да произведе добавена стойност и високи доходи за хората; и накрая – опасната изолация на българските малцинства, което се превръща в много сериозна заплаха както за страната, така и за останалите европейски държави, тъй като изведнъж граждани на ЕС ще станат много хора, които нямат работа и които не са данъкоплатци, които не плащат за ползването на публични услуги, които не попадат в здравната и пенсионната мрежа, не получават качествено образование и т.н.
За да смекчим „шока“, трябва още сега да пресрещнем предизвикателството и с много силна, решителна и компетентна политика да предизвикаме бързи темпове на икономически растеж, за да почне да се скъсява това различие и шокът да бъде по-мек.
ДСБ е относително млада партия. Смятате ли, че вашата партия разполага с достатъчно количество високо квалифицирани кадри, необходими за формиране на цялостен административен апарат на страната?
ДСБ наистина е млада партия, но в ДСБ е почти целият управленски екип от 1997 до 2001 г., така че по отношение на компетентност ние разполагаме с повече високо квалифицирани кадри, отколкото която и да било друга политическа партия и сме доказали това в управлението в страната.
Моят екип като министър-председател си остава около мен.