Иван Костов: Мафията има ятаци в органите за сигурност. Правителството няма схема как да преодолее рисковете пред европейското ни членство

Седемте проблема на България

Новото правителство и конкретно министър-председателят Станишев очевидно не са анализирали пропуските и грешките на предишното правителство и нямат план за преодоляване на рисковете пред европейското ни членство. Към петте рискови области, които Европейската комисия изреди през юни в специално предупредително писмо до българското правителство ­ свобода на предоставяне на услуги, дружествено право и правата на интелектуалната собственост, селско стопанство, околна среда, правосъдие и вътрешни работи и реформата в съдебната система, вече са прибавени и две нови. По време на посещението в Брюксел на премиера Сергей Станишев европейските комисари са изтъкнали и изоставането в изпълнението на ангажиментите, поети от страната ни в сферата на свободното движение на хора и слабостите в усвояването на еврофондовете. Управляващите имат задача да компенсират изоставането на България в седем области. Министър-председателят Сергей Станишев не може да каже какви действия ще предприеме, за да се справи с организираната престъпност, с корупцията по високите етажи на властта и с лошото състояние на етническите малцинства и междуетническите отношения. Последните три направления не изискват приемането на нови закони, но са в основата на политическите резерви на някои държави по отношение на членството на България.

­ Г-н Костов, има ли правителството ясен план са справяне със седемте риска пред България за членство в ЕС. Ефективна борба ли поведе срещу престъпността, например?

­ Първо, сегашният министър-председател лично се ангажира с радикални мерки срещу престъпността и корупцията. От тази гледна точка това, което прави Румен Петков ­ вкарването на генералски борд, който да го опекунства, съставен от бивши висши офицери и генерали от ДС, безспорно не е решение. Това, което трябва да направи правителството като цяло, а не Румен Петков, е да действа по следния начин във всяка една от сферите. Трябва да направи оценка на мерките и действията на предишното правителство, които са довели до появата на тази сфера на загриженост, примерно, в противодействието на престъпността и корупцията. Трябва да е ясно на сегашното правителство с какво предишното е предизвикало тези рискове пред европейското членство ­ това се отнася за всяка една от седемте сфери на загриженост. Трябва да се проверят действията на всички звена вътре в министерствата ­ и това трябва да го разпореди министър-председателят ­ за това дали имат възможност да предприемат съответните действия да неутрализират рисковете.

След това да бъде проверена нормативната уредба и накрая да се направи оценка на нивото на координация и организираност между отделните нива на изпълнителната власт. Тя беше много зле по времето на министър-председателя Симеон Сакскобургготски, който не беше в състояние поради известни субективни причини да създава организираност около себе си. Оттам трябва да се почне. След това всяка една от организационните структури трябва да се има предвид от самото правителство, защото всяка една от тях има определени функции, възложени от законите и вътрешната нормативна уредба, създадена от МС. Така например за престъпността има Съвет за сигурността към МС, но и Съвет за координация за борбата с престъпността при президента. Освен това има важни служби в МВР като НСС, БОИ, ДОТИ, дознанието, особено НСБОП, което получи много лоша оценка от европейските наблюдатели, дали функциите, които са им възложени могат да ги изпълнят и дали са в състояние да поемат нови.

Това се отнася не само за МВР, а за всички служби и на Министерството на финансите, а и на всички служби на изпълнителната власт. Има един специален ангажимент, който Европейската комисия иска – към всички министерства да се създадат специални звена за противодействие на корупцията. В каква степен това е разгърнато също трябва да бъде ясно. Това, което трябва да се прави и което не виждаме да се прави, са функционалните елементи, с които са натоварени съответните служби и ведомства в изпълнителната власт. Например ­ информационните масиви на всяка служба. В случая информационни масиви за престъпниците за техните фирми, сътрудници, приятели, роднини, фирми, имотно състояние…

­ Тази стара идея така и не заработи през последните години.

­ Тя беше започната от нас и така и си остана – това информационно проникване в мафията, което изисква и Европейската комисия. И като говорим за функционалните връзки и компоненти трябва да се направи специално усилие да се създаде взаимодействие между службите. Службите са много, те не са координирани помежду си, има нещо, което е известно отдавна ­ нарича се ведомствен монополизъм, информацията се задържа на определени места, което пречи на противодействие на мафията, този въпрос също е посочен от европейските наблюдатели. И накрая вече специалните цели ­ трябва да се променят целите на съответните органи и служби. Трябва да им се създадат задачи в съответствие с конкретната оперативна задача, нещо, което също не е направено специално за престъпността. Това, което виждаме, е, че мафиотските кланове продължават да се избиват помежду си.

­ Те се избиваха и при предишните правителства.

­ Навремето вестниците писаха, че се водят мафиотски войни, но тогава нямаше убити. Сега има купища трупове и никой не пише, че се водят мафиотски войни. Даже никой не го произнася това от медиите. Ако е така, някой трябва да го каже и да го постави като цел. Да се приеме някаква спешна програма да се овладеят тия убийства, да се поиска да бъдат разработени ядрата, които воюват помежду си, ако щете дори да се запази животът им, защото е по-важно да бъдат осъдени за извършеното, отколкото да се избиват помежду си. Горе-долу това е схемата, по която трябва да се действа навсякъде, а такава схема няма.

­ Това е схемата, според вас, която ще доведе до резултат.

­ Това, което казах, е много сложен комплекс от усилия, които трябва да бъдат координирани политически, трябва да бъдат приети от всички и да бъдат направени. Но дори и да бъде направено всичко това, то няма да доведе до резултат, няма да има прелом в борбата срещу мафията, докато досъдебната фаза не бъде извадена от съдебната власт и следствието не отиде в МВР, и прокуратурата не отиде към изпълнителната власт, за да бъдат административно контролирани ­ да бъдат наказвани, принуждавани да работят, да бъдат привлечени от стимулите, които една администрация може да даде. Това нещо не е направено. Не е само компетентност. Трябва смелост и решителност, която да стига дотам да се промени конституцията.

­ Какво не стигна на вашето правителство, за да направи реформите в МВР например?

­ Ние нямахме време за всички тези неща. По наше време нямаше такива убийства. Имаше няколко и те не бяха между мафиотски кланове. Сега бяха убити знакови фигури от престъпния свят. Бяха обезглавени пирамидите на няколко престъпни клана и те се превърнаха в тъпи трапеци. Нагоре в момента се появяват нови босове и това няма да спре никога. Това, което ние можехме да направим тогава, беше да спрем поне да не се избиват помежду си и да ги махнем от улицата, защото те бяха размахали бухалки и бяха поставили навсякъде стикери с трибуквените си групировки. Това успяхме да направим тогава. А следващите правителства трябваше да разгърнат реформата. Всеки е наясно какво трябва да се направи в МВР. Това е девоенизацията, например, за която сега много се пише, а дали ще се направи или не времето ще разочарова тези, които очакват, че нещо ще се свърши.

­ Смятате ли, че вашият министър Бонев и другите бивши генерали са хората, които могат да дават добри съвети на правителството и да правят тези реформи?

­ Най-неуместно е да ме питате за Бонев. Той преди известно време показа нивото на некомпетентност и неграмотност. Специално срещу мен той изля поток от обвинения, които бяха веднага опровергани. Има хора, които с времето си заеха позиция, която е значително по-различна от тази, която са имали преди 8 или 10 години. За съжаление, хората се променят. Това, което мафията има като способност, е да пречупва хората и да ги привлича към себе си и да ги насочва срещу властта. Мафията има информатори, има ятаци в органите за сигурност и това не е тайна за никого и за това никой не говори. Никой не казва как ще се справи с това и това е много по-тежкият въпрос.

­ Как ще коментирате отстрняването на ген. Бойко Борисов?

­ Не искам да коментирам главния секретар на МВР. В никакъв случай не ми се ще да го коментирам като жертва или като потърпевш от нещо. Това не е политическа фигура. Вие, журналистите, го превърнахте в политически герой и направихте огромна грешка, защото първо на него му навредихте. Той се откъсна от реалността и стана това, което се случи. Той трябваше да бъде само професионалист, а вие го напривихте герой. Това не е мой въпрос.

­ Бойко Борисов ще ли е заплаха за кандидата за кмет на София на ДСБ?

­ Единственото нещо, което може да направи, ако се съгласи да бъде издигнат от „Гергьовден“ и „Новото време“, е да отклони гласове от НДСВ. Това ще направи кандидата на НДСВ много по-слаб в надпреварата с г-н Гаврийски и г-н Гаврийски със сигурност ще отиде на втори тур.