Само заради вдигането на акцизите през 2008 г. бюджетът ще отнеме 800-1000 лева от всяко обикновено българско семейство, твърди лидерът на Демократи за силна България Иван Костов
– Г-н Костов, сериозно ли предлагате на правителството да раздаде допълнителни пенсии и заплати, защото иначе няма да успее да похарчи 1 млрд. лева излишък за оставащите дни до края на годината?
– Това е единствената възможност. Другото – харченето на пари за някакви незнайни проекти, скрити под името енергетика, пътища, телекомуникации, за заеми за общини, говори за черна каса – ще дават на едни, няма да дават на други, не е ясно по какви критерии.
– Кой е правилният начин – представяне на списък с обекти?
– Не само списъци. Трябва да има сериозна обосновка, аргументи. Трябва да има доказателства, че това е в духа на Националната програма за развитие, че това е приоритетно, отговаря на определени критерии. Не се харчат така бюджетни пари. Защото подобно харчене поражда подозрения. А ако не се усвоят до 31 декември, тези пари трябва да отидат във фискалния резерв. По техния си начин могат да усвоят най-много 350 млн. лева. Освен ако не се вслушат в нашите думи и не дадат 13 пенсия и заплата.
– Но нали това би довело до по-висока инфлация?
– Те искат да харчат тези пари, нали? Дали ще дадат за пенсии и заплати или за строителни обекти, е едно и също, защото така или иначе тези пари ще влязат в обращение. Въздействието върху паричния баланс е едно – увеличава се търсенето. Нали фирмите, които ще ги вземат, веднага ще потърсят стоки и услуги. Влиянието е едно и също, не се лъжете, няма значение за какво ще се харчи сумата.
– Не е ли парадокс, че държава, която през последните години има надбюджетни излишъци над 1 милиард, а тази година и над 3 млрд. лева, складира тези огромни пари като фискален резерв, а продължава да тегли външни заеми?
– Няма разумно обяснение. Кредитите се взимат с лихви, които са по-високи от лихвите, които се получават от стопанисване и от инвестирането на фискалния резерв. Ако фискалният резерв се инвестира примерно в американски съкровищни бонове, ще се получат 5-5.25% лихва, а по кредита, който ще се вземе, ще се платят 6.5-7% лихва. Тези разлики се плащат и никой не дава обяснение защо. Излиза, че България поддържа отношения с европейските институции, от които всъщност няма нужда. Затова ги поддържа формално, през кредити.
– Министър Орешарски обясни, че взимаме заеми от международните финансови институции не толкова защото имаме нужда от техните пари, а заради логистичната им подкрепа – проектите, финансирани от тях, напредвали по-добре.
– Това е признание за голяма слабост на сегашната администрация. Искам да припомня, че рекордът за пускане на магистрални отсечки и ремонт на обикновени пътища от 1997-2001 г. още не е надминат. А това бяха трудни, бедни години. Но тогава администрацията имаше капацитет да строи – при това много по-евтино за километър, отколкото сега. Което говори за голям упадък на административния капацитет, за сериозна корупция…
– Как си обяснявате този срив в качеството на чиновниците за броени години?
– Знаете ли, има един голям проект в Дубай с изграждането на изкуствени съоръжения. Човекът, който го управлява, и екипът му са специалисти със суперквалификация. Такива хора по света има малко, а за такъв проект вероятно са единици. И за нашите големи инфраструктурни проекти са необходими мениджъри от подобен калибър – защото строителството на една магистрала или пречиствателна станция е сложен проект с многобройни процеси, с търгове, има проектиране, избор на изпълнители, процедури за отчуждаване, набавяне на финансови средства чрез различни схеми. Всичко тече едновременно, управляват се паралелно 7-8 процеса и затова са необходими опитни хора, истински мениджъри. Слаби ли са тези хора, цената на проекта веднага нараства. Веднага започват да се преразходват средства и да се бавят срокове. Наскоро гледах филм как американците са изграждали тяхната трансконтинентална железница и много ясно се видя как и там в момента, в който отслабне контролът, започват кражбите.
България имаше подготвени, опитни хора през 1997-2001 г., те работеха в 2-3 министерства, които бяха основните усвоители на средства. Едва ги събрахме, а когато дойде правителството на Сакскобургготски, тези ценни кадри бяха прогонени и местата им бяха заети от хора като Хасан Хасан.
– Който беше заместник на строителния министър Валентин Церовски, а сега е зам.-директор на фонда “Републиканска пътна инфраструктура”?
– Една нелепа фигура. Даде всички търгове на турски фирми. Това му беше по силите, това направи. Но спря всичко останало.
Разгонването на опитните хора и липсата на представа за измеренията на нещата – защото усвояването на 1 млрд. лева е изключително сложна задача – са много опасни. Ние от месеци предупреждаваме, че се трупа огромен бюджетен излишък. За това време можеха да се подберат важни обекти, да се подготвят търгове, да се класират изпълнители. Защо не подготвиха усвояването на излишъка по разумен начин, с аргументи? И ние сме се разплащали по същия начин между Коледа и Нова година, всичко е минавало в счетоводството през последната седмица на годината, но преди това е била свършена огромна работа.
Сега наистина нищо не може да се направи. 1 млрд. лева са гигантски средства, те не могат да се усвоят за 30-40 дни. С такива суми се строят големи неща. С един милиард може да бъде завършена автомагистрала “Хемус”, да бъде изградена останалата част до Търново. Магистралите “Тракия” и “Марица” могат да бъдат изградени за тази сума.
– Какви са най-големите дефекти на проектобюджет 2008?
– Най-големият дефект е, че една бедна държава, влизайки в ЕС, вместо да превключи на по-висока скорост, да тръгне към максимално усвояване на европейската подкрепа в името на бърз икономически растеж и бързо намаляване на разликите в качеството на живота, води рестриктивна политика, по силата на която всички европейски средства остават неусвоени. Получава се парадокс – България плаща на ЕС за това, че е член, а не извлича никаква полза. Усвоените пари от кохезионния и структурните фондове са 0 евро. Оправдават се с процедурите на ЕК, но истината е, че дори да им бяха дали парите от ЕС, те пак щяха да отидат в излишъка. Такава е политиката на държавата.
– Нарекохте проекта за 2008 г. бюджет на измамата…
– Защото основата му е фалшива, базиран е на неистински данни – подценена прогноза за БВП и за тази, и за следващата година. Инфлацията също – няма как да слезе от 13 тази година на 6% догодина, по света такова нещо не се е случвало, никой не е наблюдавал такова понижение. Приходите ще са много по-високи от заложените.
– Постъпленията от акцизи изглеждат много подценени – при положение че от 1 януари ще се вдигнат ставките за цигарите, тока, бензина?
– Точно така, а именно от повишението на акцизите ще дойде най-големият удар за българските данъкоплатци. Ще направя елементарна сметка за едно обикновено младо семейство, а те са 380-400 хиляди. Да кажем, че семейството има две деца, кола и двамата са пушачи. Ето какво ще се стовари върху тях догодина – 20% по-висок акциз върху тока, 33% по-висок акциз върху въглищата, повишение на акциза за цигарите, което прави 80 лева на един пушач годишно повече. Сложете и по-скъпо гориво за колата и ще излезе, че само заради вдигането на акцизите през 2008 г. бюджетът ще отнеме от това семейство допълнителни 800-1000 лева. В същото време, ако двамата взимат примерно по 350 лева заплата, те попадат в границите на хората с доход до 430 лева, които ще пострадат от въвеждането на плоския данък без необлагаем минимум. Значи удрят ги през акцизите, удрят ги с отпадането на необлагаемия минимум. Удрят ги и с отнемането на семейното подоходно облагане. Управляващите с огромен цинизъм обясняват, че това били само 7-8 лева месечно облекчение. За нашето младо семейство с двете деца обаче това означава над 160 лева годишно. А с тези пари могат да се купят учебниците на децата, тетрадки, дрешки, обувки.
ДСБ ще предложи плосък данък със запазване на необлагаем минимум от 220 лева, колкото ще е минималната работна заплата.
– Хазартът отново се оказа водеща тема в парламентарните дебати?
– Това, че предложението на правителството за двукратно, дори 2.5 пъти намаляване на данъците на Васил Божков няма да мине, вече е успех. Това е хубаво.
Ние обаче ще предложим схемата с данък върху постъпленията, облагане на залозите, да се запази, но ставката да се вдигне и за всички игри да стане 15%. И по същия начин да се облагат и игрите със съоръжения – ротативки, рулетки, зарове, блекджек, всичко да мине през залога. Ние ще предложим тези неща, защото трябва да покажем на хората, че хазартът е нещо недобро, че не е бизнес като останалите, а бизнес, който експлоатира човешките слабости, да не казвам пороци. Да видим как ще реагира мнозинството.
– Мнозинството изглежда доста разколебано, по всички важни въпроси в тройната коалиция има разнобой – и за плоския данък, и за хазарта, и за по-нататъшното намаление на осигуровките?
– Прави впечатление, че НДСВ и ДПС са оставили групата на БСП сама да защитава финансовата политика, предложена от правителството. Няма я тази солидарност, която е необходима в една коалиция. Тезите са трудни за удържане, има негативи, които трябва да бъдат поети от някого, да бъдат записани в пасива на някоя политическа сила, и партньорите на БСП я оставят тя да поеме товара.
– Но и в самата БСП има тежки разногласия. Депутатът Близнашки упрекна съпартийците си, че с плоския данък хранят олигархията?
– Това са самотни изказвания. Те си остават буря в чаша вода на фона на подкрепата, която БСП дава и на бюджетния, и на данъчните закони.