Иван Костов и Мартин Димитров: Експертният кабинет е начин Доган и Станишев да останат в управлението

Не сгъстявате ли черните бои в икономическата картина заради предизборната ситуация?

– Мартин Димитров (М.Д.): Сегашното управление има сериозна вина за кризата в България. Дълго Станишев обясняваше, че криза няма, дълго нямаше програма, да не кажа, че и сега няма. Трябва да се носи отговорност за това, че България от икономика със стабилност и растеж стана икономика с дефицити. Първи поискахме съкращения на разходите и актуализация на бюджета, а другите, дали от неразбиране, дали от конформизъм, мълчаха. Защото в условия на криза да вдигаш разходите при падащи приходи е просто скандално. Не е глупаво, а скандално.

– Иван Костов (И.К.): Може да има такова подозрение, но аз не мога да направя компромис с професионалната си оценка. Ще припомня, че бях единственият от макроикономическата общност в България, който заговори за криза много преди тя да се разрази като спадане на брутния вътрешен продукт. Тогава останалите от макроикономическата общност говореха по начина, по който вие сега ми задавате въпроса. Защото мнозина от тях мислеха, че признанието за настъпващата криза ще ускори идването й. Подобен случай имаше, когато се готвеше замяната на българския дълг. Само аз написах предупредително писмо до министър-председателя тогава Симеон Сакскобургготски, че това ще бъде предателство към националния интерес, всички останали приветстваха сделката. И ако някой от тях сега пак е недоволен, че се говори откровено за истинските размери на кризата, тези спомени трябва да редуцират съмненията му. Реалността е очевидна – рецесията на икономиката, спадът на промишленото производство, спадът на износа и вноса са вече факт. И най-страшното – очертаващото се огромно несъбиране на бюджетни приходи, включително данъчни, огромните допълнителни дефицити, които ще реализират НОИ – около 400 млн. лв., и Националната здравноосигурителна каса – около 350 милиона… И за всичко това да не се говори, да се твърди, че нещата са наред, означава да се налива вода във воденицата на управляващите. Те искат точно това – да се твърди, че криза в България няма, понеже те са я спрели. А те няма как да я спрат, защото „планът Станишев“ е бюджетът на страната, а той няма да бъде изпълнен.

Кое е първото, което смятате да направите, ако участвате в следващия кабинет?

– М.Д.: Още през август-септември ще предприемем актуализация на бюджета. Съкращаване на разходите в размер на 2-3 млрд. лв. Ще спрем голф комплексите и индустриалните зони. Парите за индустриални зони са пари, които се дават на червените кметове, без никой да ги е поискал.

– И.К.: Ще бъдат съобразени реалните приходи с това, което ще е на разположение до края на годината. В момента те са планирани с около 22-24% по-високи. Трябва да бъдат съкратени администрации, институции, учреждения, поне три министерства могат да бъдат закрити. Трябва да бъдат спрени всички глобални макроикономически проекти на това правителство, включително и Българската банка за развитие. Защото чрез нея, без да е ясно по какви критерии и срещу какви политики, ще се отпускат пари на фирми, които могат да бъдат от обръчите около тристранната коалиция. Частично по този начин могат да се решават и проблеми с ликвидността на някои банки.

Това ще спести ли 2-3 милиарда, колкото казахте, че ще трябва да се икономисат?

– М.Д.: Веднага могат да се спрат знакови руски проекти, в които потъват пари. Знаете ли, че в АЕЦ „Белене“ вече са потънали над половин милиард лева? Без тежки реформи могат да спрат още „Южен поток“, „Бургас – Александруполис“. Трябва да се спрат огромните кражби през обществените поръчки. Необходимо е ново управление, което да върне еврофондовете. След това трябва да се справим с корупцията. Тя тръгва от най-високо политическо ниво и това, което трябава да се случи, е Станишев и Доган да не бъдат във властта.

Ще се наложи ли България да финансира дефицита със средства от фискалния резерв или с дълг?

– И.К.: Има няколко възможности. Първо, трябва да се види от какво естество е дефицитът, къде ще удари най-тежко. Ако въздейства много сериозно върху платежния баланс, ще трябва да се подпише споразумение с Международния валутен фонд. Ако удари в сферата на някои от проектите на правителството, може би ще може да се финансира със средства от фискалния резерв. Най-вероятно така ще се финансира дупката в НЗОК.

Има ли България шанс да мине през тази криза без споразумение с МВФ?

– М.Д.: В момента никой не знае реалностите – нито за спада в икономиката, нито за бюджетния дефицит. Не се знае и реалният размер на безработицата. При това положение не мога да отговоря. Едно демократично управление може да преодолее тези проблеми и да се избегне споразумение с МВФ, но то не трябва да се изключва в сегашната ситуация. След всяко управление на БСП идва такава ситуация. Трябва да има контакт с фонда, със Световната банка, с Европейската комисия, но за споразумение не трябва да се бърза, защото то ще е знак за сериозен недостиг на средства, за слабост и води след себе си падане на кредитния рейтинг на България. А условията за финансиране на домакинствата и бизнеса са един от най-важните показатели за стабилността на страната.

– И.К.: Трудно ми е да прогнозирам. Зависи от състоянието на платежния баланс. Ако продължи да намалява валутният резерв, мерките трябва да се вземат предварително.

Ще се наложи ли намаляване на пенсиите и държавните заплати?

– М.Д.: При нормално и силно управление мисля, че не. При сегашното управление може да се стигне до момент, в който просто няма да има пари за пенсии.

– И.К.: Не. За да не се налага това, би трябвало да се съкратят излишни държавни институции и да се рационализира работата на останалите. Днес например осем национални институции се борят с корупцията и още трийсет на регионално ниво. Ефект никакъв.

Кой е най-изгодният начин за финансиране на инфраструктурните проекти?

– И.К.: С кредити от Европейската инвестиционна банка да бъде подкрепено българското участие. Навсякъде в Европа така се правят пътища. Тази е формулата и единствените, които са доказали, че могат да я приложат, а не само да обещават, сме ние – демократичната десница.

Ще бъдат ли достатъчни европейските структурни фондове за финансиране на инфраструктурата и за компенсиране на спада на чуждестранните инвестиции?

– И.К.: В много страни са достатъчни, лошото е, че в България не е така. Всичко е завързано в една и съща политика – връщане доверието на Европейския съюз, ликвидиране на корупцията на най-високи нива, достъп до фондовете, за да се противодейства на рецесията.

Ще може ли със спестявания на държавни разходи да се избегне увеличение на данъците?

– М.Д.: В условия на криза не трябва да се мисли за увеличение на данъците, защото това ще увеличи фалитите и после няма да има кой да плаща тези данъци. Трябва да се мисли за понижаване на осигурителната тежест. Не знам с колко, защото не знам каква ще е дупката в бюджета, но смятам, че уместното решение е с между 5 или 10 процентни пункта. Трябва да се понижи данъкът за едноличните търговци. Въобще да се обмислят мерки, които да предпазват фирмите от фалит и да запазват работните места.

Какво е мнението ви за емитирането на глобални облигации за инфраструктурно строителство, залегнало в стратегията на финансовото министерство?

– М.Д.: Според мен това се прави, за да могат ДПС и БСП да си финансират кампаниите. Това са огромни разходи, за които се вземат комисиони, а кампаниите струват пари. В момента не трябва да се предплаща държавен дълг. Тези облигации са дълг, който има цена, непостижима в сегашните условия.

– И.К.: Крайно неразумно решение. Ако се пуснат такива облигации, те ще бъдат с двуцифрена лихва сега. А как ще бъде след три години, никой не може да прогнозира.

Орязването на разходите сигурно ще породи социално недоволство – по-тежко ли ще бъде то сега, отколкото при предишната криза в края на 90-те години?

– М.Д.: Ако сегашното управление продължи, социалното недоволство ще се задълбочи. Спрат ли кражбите по обществените поръчки, ефектът ще е най-силен.

– И.К.: Много зависи от това какво ще решат българските избиратели за управлението на страната след 5 юли. Ако доверието бъде дадено на партии, които не са в сегашното управление, шансът това доверие да издържи на оздравителните мерки за икономиката и бюджетната сфера е голям. Но ако десният център не успее да състави правителство и управлението се поеме отново от БСП и ДПС, мисля, че недоволството в края на годината ще бъде много голямо.

Социолозите са все по-единодушни, че ще се наложи коалиционно управление след изборите. По-лесно или по-трудно ще е съставянето на правителство през 2009 г. в сравнение с 2005-а?

– М.Д.: Надявам се този път партиите да си спазват обещанията. През 2005 г. те излъгаха. Ние казваме, че няма да пускаме Доган и Станишев в следващото управление. Колкото по-голям процент подкрепа постигнем на изборите, толкова по-голямо влияние ще имаме и след това. Стабилността на обещанията в цялата политическа система я има само в „Синята коалиция“.

– И.К.: Знам само, че след 5 юли дясно-центърът може само веднъж да опита да състави правителство. И то ще бъде със сигурност коалиционно, защото очевидно ГЕРБ не може да вземе броя депутати, който ще му позволи самостоятелно да управлява. Следователно ГЕРБ ще трябва да излъчи представител и негова ще е задачата да намери подкрепа за това правителство. Но ще има само един опит, докато сегашните управляващи ще имат право на следващите два опита.

Вече излизат наяве целите на т.нар. мажоритарни кандидати – на някои места ДПС не издигна кандидати в полза на БСП или ЛИДЕР. Освен с ГЕРБ виждате ли се в десноцентристки кабинет още и с ЛИДЕР, РЗС, „Атака“, НДСВ?

– М.Д.: Още преди няколко месеца предупредихме, че БСП и ДПС ще играят заедно. Според нас ще има едно-единствено принципно управление, което ще свърши работа, и то е между Синята коалиция и ГЕРБ. В крайна сметка, който получи най-висок резултат, ще трябва да покани другите участници в коалиция. Ние казваме кой е принципният вариант за нас. Всеки друг има въпросителни.

– И.К.: Целите на т.нар. мажоритарен елемент ние ги предричахме, не ги виждаха от ГЕРБ. Дали ще има участие и на други партии в бъдеща дясноцентристка коалиция е въпрос на този, който ще получи мандата. Много баби, хилаво дете – нали я знаете тази поговорка… Да не му баем на този, който ще носи тази отговорност пред съдбините на страната. Това не е задача нито на вестниците, нито на коментаторите, нито дори на другите партии, които могат само да кажат: „ще участвам или не“, „ще участвам при следните условия“ или „по следния начин“.

Да поясня въпроса: при по-широка коалиционна конфигурация няма ли да се размият поетите ангажименти за търсене на отговорност от сегашното управление?

– М.Д.: Не. Ние, „Синята коалиция“, сме гаранцията за това. Гарантираме, първо, че Станишев и Доган ще бъдат извън властта, второ, че ще се търси отговорност за злоупотребите, заради които пострада имиджът на България в ЕС и се изгубиха милиони в условия на криза.

– И.К.: Няма как да се размият ангажиментите, защото те ще бъдат част от правителствената програма. Когато някой съставя кабинет, не може да дойде при сериозни политици, каквито сме ние в „Синята коалиция“, с въпроса „а вие, г-н Костов, ще участвате ли лично в правителството“. А трябва да носи със себе си ясната идея какво трябва да направи и ние ще си кажем условията.

Какви са условията?

– М.Д.: Нашето участие в дясноцентристка управленска коалиция би било гаранция, че ще бъдат изпълнени целите да има бърза антикризисна програма, която ще гарантира възстановяването на европейските фондове и доверието на ЕС. Надявам се, че ГЕРБ ще приеме тези условия.

– И.К.: Участието може да бъде и от дистанция, правителството може да бъде подкрепено като кабинет на малцинството и да изпълни крайно наложителните за страната неща: да възстанови европейското финансиране и доверието на Европа. Ако се влезе в управлението обаче, трябва да бъдат изпълнени определени условия – ние, ДСБ, а вероятно и „Синята коалиция“, настояваме в определен срок освен възстановяване на доверието и на достъпа до европейските структурни фондове да се ликвидира корупцията на най-високите нива и сред политическите кабинети. А ако ще участва и НДСВ в управлението, нашето условие е държавата да отмени актовете, по силата на които семейството на Симеон Сакскобургготски е станало собственик на държавни имоти при съмнителни основания. Ако той не е съгласен, да се обърне към съда. Както препоръча впрочем Върховният административен съд по спора за чифлика „Кричим“.

Ако след продължителна рулетка се стигне до експертен, програмен или „кабинет под условие“, както го нарече Доган, каква ще е позицията на „Синята коалиция“?

– М.Д.: Това е непочтена работа, защото такива кабинети винаги крият нещо зад себе си. Както Любен Беров криеше ДПС и мутрите, така и Доган и Станишев искат да се скрият зад един експертен кабинет. Ще кажат – това са експерти, вината е тяхна. Експертният кабинет не е решение, той ще е по-лош и от това, което имаме в момента. Нужен е политически кабинет с ясна отговорност, която ще се носи не само от хората в правителството, но и от партиите, които го формират. В момента Станишев и Доган опитват да направят една мешавица от 6-7 партии – в името на кризата, в името на хората… Експертен кабинет, който да продължи кражбите.

– И.К.: Ще бъдем против. Разбира се, ще погледнем с най-голяма сериозност на отговора на този въпрос, но експертният кабинет е начин сега управляващите да останат в управлението. Не случайно Доган защитава тази формула.

Да разбираме ли, че предпочитате нови избори наесен, отколкото експертен кабинет?

– М.Д.: Да.

– И.К.: Нови избори наесен не са решение в условия на криза и ще задълбочат лошите последици от забавянето на оздравителните мерки.

Изявленията на Ахмед Доган в стил „Аз съм властта“ вдигнаха много шум. Допускате ли и задкулисна игра, която цели да провокира напрежение, което да мобилизира не само неговия електорат, а и да помогне на други партии да влязат в парламента, както стана с „Атака“ през 2005 г. след изявлението му за обръчите?

– М.Д.: Мисля, че Доган просто се е самозабравил и е поставил себе си над закона и държавата. Той говореше за обръчи от фирми и ги направи. Без да говори за обръчи от партии, направи и тях и вече си позволява да казва, че „държавата, това е Ахмед Доган“. Сега е моментът всички демократи в България да станат и да гласуват. Знаете ли, че само в София се очаква половин милион души да не гласуват! А само те ако се вдигнат, цялото купуване на гласове и всичките преливания ще станат пренебрежимо малък процент, както и цялото гласуване в Турция. Само от нас зависи да се изправим и да си върнем държавата, морала, достойнството.

– И.К.: Има такава игра, но не бива да се абсолютизира. В изявлението си той казва – „ето я госпожата, която управлява фонд „Земеделие“, но аз решавам“. Когато има толкова конкретно посочване, да търсим игровия смисъл ще бъде опит да размием остротата на неговото признание. А точно това е политическата корупция.

Какво ще стане с партньорството ни с Брюксел, ако все пак се наложи властова конфигурация, чиято цел всъщност ще е да опази статуквото?

– М.Д.: Няма да успеят да опазят статуквото. Затова направихме „Синята коалиция“ и събрахме всички демократи заедно. Постоянно растем като влияние, до изборите има още време и ще спечелим още гласове. Колкото повече хори ни подкрепят, толкова гаранцията, че статуквото няма да бъде запазено, ще е по-силна и по-сигурна.

– И.К.: Не съм пророк, знам само, че на България й е нужно ново доверие. Както в Америка – със старо доверие България не може да реши натрупаните стари проблеми. Нужен е ентусиазъм сред хората, те трябва да се убедят, че тръгват по верен път, че скоро ще намерят работа, че ще има перспектива за децата им, че България ще стане сигурна за живеене държава.