Иван Костов: Губим посоката, ако на всеки натиск следват отпускания на стотици милиони лева

ИВАН КОСТОВ (СК): Уважаема госпожо председател, уважаеми колеги народни представители! Вземам думата, за да подкрепя по принцип идеята да се направят бюджетни икономии, като се намалят или като се блокират, замразят възнагражденията на висшите служители и на администрацията в страната. Ако това нещо беше направено като антикризисна мярка, аз щях да гласувам с пълната убеденост, че то е необходимо и че трябва да се направи. Включително говоря и за намаление. Защото не искам да виждам в България да стават събития като в Гърция. Но вие не предлагате такъв ход. Това, което се предлага, е популистки отглас и нищо друго!
РЕПЛИКА ОТ КБ: Правилно!
ИВАН КОСТОВ: Аз предлагам за втори път от тази трибуна на мнозинството на ГЕРБ: трябва да се разгледа сериозна програма за икономии и освобождаване на излишни държавни институции, закриване, сливане, намаляване на високоплатени длъжности. Това трябваше да направите още в началото на годината. Трябва да преразгледате цялата система на заплащане – повтарям го пак за втори път – системата на висшите длъжности в съдебната власт, изпълнителната власт, законодателното тяло и излъчените от Народното събрание органи. Трябва да откъснете връзката между заплатите на администрацията и висшите служители със средната работна заплата в администрацията, защото това е колело, обратна връзка, която непрекъснато генерира покачване на заплатите. Това трябваше да го направите цялостно, защото в момента заплатите на значителна прослойка от висши служители в държавата – магистрати, изпълнителна власт, Конституционен съд, на народните представители и кой ли не още, са закачени със заплатите на държавните служители и паразитират по този начин върху възнагражденията. Това трябва да се преразгледа изцяло. Трябва да се създаде строг ред във възнагражденията на държавните служители. Това нещо трябва да може да се управлява от финансовия министър и от Народното събрание със Закона за бюджета. Трябва да се казва: „Тази година, която идва, ще има замразяване, няма да има индексация или ще има индексация, но тя ще става по такъв и такъв начин“, но не отдолу да действа този непрекъснат двигател за увеличаване на работната заплата. Тогава аз щях с цялата си убеденост да подкрепя тази мярка.
Това, което се случва в момента, е мнозинството да започва да реагира на всяко напрежение с отслабване на дисциплината. Ние губим посоката, ако на всеки натиск следват отпускания на стотици милиони за доктори, вдигане на здравноосигурителната вноска или паническо намаляване или замразяване на заплати. Това означава, че се губи посоката накъде точно вървим.
В каква посока сме тръгнали да преодоляваме кризата? Питам, защото подкрепям това правителство. Не може такава палиативна мярка да бъде обяснена на хората. Може да бъде обяснена на жълтите вестници, може да бъде обяснена на някои масови паразитиращи върху политическия живот издания. Това може да бъде обяснено. Ще го приемат и след това веднага ще поискат нещо друго. Аз съм против този начин на управление на страната. Категорично съм против. Искам да видя смислени, дълбоко премислени, а ако трябва – и самоограничителни мерки, но искам да ги видя взети съзнателно.
Пак повтарям, не искам България да става Гърция. Гърция стана това, което е сега, защото следваше точно такива нагласи: един казва едно – хайде, друг казва друго – хайде, трети казва трето… Запалиха се къщи, нарочно изгориха половината Гърция и непрекъснато – пари, пари, пари! И ето вижте докъде се докараха! И сега стачкуват, защото им махат бонусите. Защото им махат бонусите – четиринадесетата заплата, тринадесетата заплата! Вижте докъде са се докарали! Не искам това да се случва в България. Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЦЕЦКА ЦАЧЕВА: Реплики? Няма.
Има думата народния представител господин Имамов.
АЛИОСМАН ИМАМОВ (ДПС): Уважаема госпожо председател, уважаеми колеги народни представители! Народното събрание е част от проблема, наречен криза, и съвсем в реда на нещата е когато се замразяват заплати в публичния сектор, да бъдат замразени заплатите на народните представители и съответно производните заплати, които се определят на база на заплатите на народните представители. Даже бих казал – ние сме съществена част от този проблем, наречен криза.
Но аз съм съгласен с твърдението, че това решение е откровено популистко. Защо? Защото замразявайки заплатите в публичния сектор, след като нашата заплата е функция на тези заплати, тя автоматично се замразява. Няма механизъм, при който след като са замразени публичните заплати, нашите заплати да растат или да намаляват. Това е проста елементарна схема.
Второ, замразявайки нашите заплати или отвързвайки ги от средните заплати в публичния сектор, ние губим възможността да реагираме в обратна посока. Представете си – утре тенденцията за развитие на заплатите в публичния сектор тръгне надолу. Тогава ние няма да имаме възможност съгласно това правило да коригираме с отрицателен знак заплатите на депутатите и всички останали.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЦЕЦКА ЦАЧЕВА: Това не е вярно. Прочетете решението.
ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Не сте прочели решението.
АЛИОСМАН ИМАМОВ: Освен това, един чисто процедурен въпрос. Проблемът с нашите заплати, доколкото знам, е формулиран в Правилника за организацията и дейността на Народното събрание. Дали едно решение би могло да промени онова, което е записано в правилника? Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЦЕЦКА ЦАЧЕВА: Има ли реплики към изказването на господин Имамов?
Заповядайте, госпожо Фидосова.
ИСКРА ФИДОСОВА (ГЕРБ):Уважаема госпожо председател, уважаеми колеги народни представители! Уважаеми колега Имамов, на зададените и поставени от Вас няколко въпроса ще започна с моят отговор отзад напред по отношение на това, какво би се случило, ако следващо и последващо тримесечие средната работна заплата или трикратният размер, върху който стъпваме, за да се определят възнагражденията на народните представители, стане по-нисък с това замразяване или спиране. За това е краят на изречението в т. 1 – „ако така определеното месечно възнаграждение е по-високо от полученото възнаграждение за м. декември 2009 г.“. Това означава, че ако има такава хипотеза, в следващо или последващо тримесечие народните представители с тази формулировка няма как да получат по-голямо възнаграждение, тоест да получат възнаграждение, което не им се дължи, и по този начин да нарушим основни разпоредби на закона.
По отношение на въпроса защо трябва да приемем това решение. В изказването си господин Имамов спомена, че има замразяване на заплатите в публичния сектор. Все още няма взето такова решение за замразяване на заплатите. Не знам откъде имате тази информация и цитирате прието такова решение. Затова смятам, че ние трябва да подкрепим това решение, което касае не само нашите възнаграждения по т. 3, а влече след себе си и възнагражденията на министрите, на президента – това, което вече сме коментирали в няколкото проведени срещи между отделните парламентарни групи.