Основният аргумент на ЕС да натискат в България да бъде приет законът за досиетата на сътрудниците на ДС беше да се разкрие цялата мрежа на ДС, за да се видят връзките между нея и организираната престъпност, която тя впоследствие създаде, заяви за БГНЕС съпредседателят на ПГ на СК Иван Костов в НС.
Това стана след дебат в пленарна зала по поправка внесена в Закона за достъп и разкриване на документите и за обявяване на принадлежност на български граждани към Държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия от него и колегата му Йордан Бакалов.
Поправката, която предлагаме е ключова, защото в сега действащия закон, приет под натиска на ЕС като условие за членството на България, беше направено изключение за определен род служители – началниците на отдели и секции, уточни Костов. За тези от тях, които останаха на служба след 1991 г. няма обявяване на принадлежност към ДС и разузнавателните служби на БНА, допълни той. Според него няма равнопоставеност на служителите – едни ги обявяват, други – не. Не обявяват тези, които са управлявали мрежите на агентите, т.е на доносниците и на всички останали, каза синият лидер.
А връзка между агентурния апарат на ДС и организираната престъпност е установена навсякъде в страните от бившия източен блок – в момента членове на ЕС, коментира Костов. Една от мощните групировки на организираната престъпност у нас навремето “Мултигруп” беше създадена директно с участието на ръководни кадри от ДС, посочи той. Връзката е видима и известна на българското общество, те са персонални връзки и се вижда прякото участие на 6-то управление на ДС в създаването на групировката ВИС, на 1-во управление – в създаването на групировката СИК и “Мултигруп”, поясни Костов. Изскачането нагоре на “сокове” от тази тайна, скрита обвързаност, която захранва организираната престъпност е големият проблем, обобщи той. Поправката, която искаме да бъде отменена беше направена в последния момент в нарушение на правилника от депутата от БСП Татяна Дончева, която беше юриста на “Мултигруп”, припомни Иван Костов. По-късно народните представители отхвърлиха поправката на Костов и Бакалов на първо четене.
ПЪРВО ЧЕТЕНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТА ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ДОСТЪП И РАЗКРИВАНЕ НА ДОКУМЕНТИТЕ И ЗА ОБЯВЯВАНЕТО НА ПРИНАДЛЕЖНОСТ НА БЪЛГАРСКИ ГРАЖДАНИ КЪМ ДЪРЖАВНА СИГУРНОСТ И РАЗУЗНАВАТЕЛНИТЕ СЛУЖБИ НА БЪЛГАРСКАТА НАРОДНА АРМИЯ.
Вносители са народните представители Иван Костов и Йордан Бакалов на 7 декември 2010 г.
ИВАН КОСТОВ: Благодаря Ви, уважаеми господин председател.
Уважаеми колеги, ние внесохме на основание чл. 87, ал. 1 от Конституцията Законопроект за изменение и допълнение на Закона за достъп и разкриване на документите и за обявяване на принадлежност на български граждани към Държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия и молим да подкрепите този законопроект. Той е изключително прост и кратък, съдържа единствен параграф – отпадане на § 12 от Преходни и заключителни разпоредби на сега действащия закон.
Какво гласи § 12 на сега действащия закон? Той гласи: “за лице, заемало или заемащо длъжност “началник на отдел” или “началник на сектор” в служба “Военна информация” към Министерството на отбраната или “началник отдел” или “началник секция” в Националната разузнавателна служба след 16 юли 1991 г., не се установява принадлежност към органите по чл. 1 по смисъла на този закон”.
Ще разкажа историята на присъстващите в залата, тя е следната.
Законът за достъп и разкриване на документите и за обявяване на принадлежност на български граждани към Държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската народна армия беше приет под силния натиск на Европейския съюз като едно от условията за влизането на България в Европейския съюз през 2006 г. Мнозинството – тогава на тройната коалиция – отстъпи пред натиска на Европейския съюз и създаде един добър закон. В последния момент, при завършването на гласуването на закона депутат от Парламентарната група на Българската социалистическа партия внесе тази поправка. Каза, че Българската социалистическа партия не може да приеме закона в този му вид.
Имаме типичен случай със ситуация, в която дяволът е скрит в подробностите. Искам да обясня тези подробности на Парламентарната група на ГЕРБ, от която очаквам активна подкрепа за приемането на този законопроект. Подробностите са в следното.
Ако се вгледате внимателно в текста на параграфа, ще видите, че той прави две неща. Първо, не равнопоставя служителите на Държавна сигурност и разузнавателните служби на Българската армия. Третира ги по различен начин. Едните ги обявява публично като принадлежащи, а други не ги обявява като принадлежащи. Кого не обявява като принадлежащ към службите? Не обявява определена категория лица, а именно тези, които са заемали началнически длъжности – началник отдел или началник сектор.
Всички, които познават системата на Държавна сигурност и на разузнавателните служби на Българската армия знаят, че точно началниците на сектори са хората, които са управлявали мрежите от доносници.
Всъщност в закона по този начин се постига разкриване на обикновените служители от Държавна сигурност и разузнавателните служби, а не тези, които са били началници на отдели или началници на сектори. Ако щете дори между приемането на закона и публикацията му са станали някакви началници на сектори в Националната разузнавателна служба. Ние не знаем това, но тогава, когато се приемаше, се говореше за около 40 души, намиращи се на видни позиции в администрацията на президента и стигнем до енергетиката. По този начин бяха прикрити част от служителите и то ключови служители от системата на Държавна сигурност и на Разузнавателната служба към Българската народна армия.
Ние се надяваме, че мнозинството на ГЕРБ няма никаква причина да държи тази подробност, в която е скрита една дълбока интрига на бившата Държавна сигурност и ще направим усилие заедно да махнем този текст и по този начин законът да стане, първо, еднакъв по отношение на всички граждани, и второ, да доведе до разкриване на тези, към които е насочено основното подозрение, че са управлявали и ръководели мрежите от доносници на бившата Държавна сигурност и Разузнавателното управление на Българската армия.
Благодаря ви за вниманието и вярвам, че ще подкрепите законопроекта.
…
ИВАН КОСТОВ: Благодаря Ви, господин председател.
Уважаеми колеги, аз ще се възползвам от възможността, която ми дава правилникът, да направя изказване в подкрепа на законопроекта.
Основният ми аргумент за това да се обърна към Парламентарната група на ГЕРБ да подкрепи този законопроект не е някакво състезание и някакво надбягване в лицемерието, за което бяхме упрекнати.
Основният аргумент се състои в следното. Ние вярваме, че ще подкрепите законопроекта по следната проста причина. Ако той бъде приет и Комисията за разкриване на досиетата и за оповестяване на принадлежност излезе с група граждани, на които ще обяви принадлежност и ще попълни вече обявени списъци, ще покаже, че Българската социалистическа партия е действала неискрено; действали са с желание да прикрият част от актива на Държавна сигурност и Разузнавателното управление на Българската народна армия.
Ще излезе, че са били неискрени и буквално са излъгали Европейския съюз, че са изпълнили неговото настояване за пълно разкриване на досиетата! Това е основният страх на Българската социалистическа партия!
Тези допълнителни досиета трябва да бъдат разкрити, за да стане ясно послужила ли си е Българската социалистическа партия – да оставим настрана Движението за права и свободи и НДСВ, те не са имали нищо съществено като участие там; дали Българската социалистическа партия е била искрена по отношение на европейските й съюзници, по отношение на Партията на европейските социалисти, като е обявила, че е изпълнила условията и е приела законопроект, с който е дала достъп до документите на бившите сътрудници на Държавна сигурност.
Мисля, че ако вие, колеги от ГЕРБ, подкрепите този законопроект, БСП ще изпие горчива чаша. Колко пълна ще е тя зависи от това заради колко души те са направили това изключение! Но във всички случаи ще стане ясна тази неискреност.
Аз благодаря за изказването на господин Найденов, защото по-добра защита на този законопроект от неговото изказване не можеше да се направи в Народното събрание. Искам само едно нещо да кажа – това по отношение на смисъла е много важна тема. Едни виждат смисъл в едно, други виждат смисъл в друго. Такъв е животът – хората са различно устроени, за тях различни неща имат стойност.
Ние сме общество. Ние сме общество обаче, което е видяло с очите си, че бившите ръководители, и то на ниско ниво, в Държавна сигурност и Разузнавателното управление създадоха организираната престъпност в страната и това не е тайна за никого! Смисълът е да се стигне до основите на организираната престъпност! Смисълът е да се разкрият връзките, за да се види принадлежността на едни и същи хора към организираната престъпност и към Държавна сигурност, която така или иначе започва да излиза на повърхността! Защото в това има смисъл и това е смисълът на защитата на националната сигурност на страната!
Не бива в това Народно събрание да има каквато и да е политическа формация, която да защитава и да прикрива тази позорна връзка между днешната организирана престъпност, с която не могат да се справят толкова правителства, и бившата Държавна сигурност. Това е смисълът! Той не е някаква реанимация, не е някаква борба за рейтинги. Смисълът е всичко да бъде ясно на българското общество, за да може да се подпомогне борбата и защитата на националната сигурност на страната!
Откъде идват монополите в момента? Откъде идват монополните цени? Защо летят цените на стоки – да се върна към първоначалното изказване, което Мартин Димитров направи от името на парламентарната ни група? Откъде идва натискът върху цените?
Какво казва господин Путин в Русия, когато цените на горивата тръгват минимално нагоре? “Русия е най-големият производител на петрол” – казва той. “Не може да има растеж на цените на горивата! Не може руските граждани да плащат тези цени на горивата, които плащат останалите, защото ние произвеждаме!”
Защо не го каже българската страна това нещо? Защо не го кажем така? Не можем ние, най-големите производители на зърно, относително най-големи, на слънчоглед, да търпим тези монополно високи цени на зърнените продукти и на олиото! Защо не го кажем?
Защото там някъде, в организацията на този пазар, парцелиран впрочем, са внедрени ето тези системи! Това не е някаква тайна. Това е истина, която Европейският съюз знае и знаят всички в Европейския съюз! Това са официално оповестени неща! Тази връзка между организирана престъпност и Държавна сигурност е проследена навсякъде в страните, които бяха в бившия съветски блок и в момента са членове на Европейския съюз! Така че това е вън от всякакво съмнение.
Заради това смисълът – пак да се върна към темата за смисъла – на разкриването е пред Европейския съюз ние да бъдем наистина почтени, да покажем, че сме готови да посегнем към този корен на организираната престъпност и да го прережем в бъдеще с решителност! По този начин ще станем както останалите.
Отново използвам възможността да призова Парламентарната група на ГЕРБ и народните представители, които слушат този дебат, да подкрепят законопроекта – не за да наказваме лицемерието и двуличието на Българската социалистическа партия, а заради втория ми сериозен аргумент. Той е връзката между Държавна сигурност и организираната престъпност в страната, която трябва с всички средства да бъде осветена. Този законопроект ще помогне за прозрачност и за осветяване на тази връзка. Затова очаквам подкрепата на народните представители. Благодаря.