Водещ: Сега Иван Костов – председател на ДСБ. Добро утро!
Иван Костов: Добро утро!
Водещ: Имаше ли смисъл от вота на недоверие?
Иван Костов: Да, защото основният въпрос е кой носи отговорността за това, че децата не ходят на училище получи отговор- както от наша страна, така и от премиера Станишев.
Водещ: Какво каза от наша гледна точка премиерът?
Иван Костов: Премиерът каза, че вината за това, че децата не учат, е на учителите.
Водещ: Така.
Иван Костов: По различен начин го аргументира, с различни аргументи. Вината е на учителите заради това, че 18 години не е правена реформа, заради това, че учениците, една значителна част от тях отпадат от учебния процес, заради ниските заплати, цялата финансова стабилност на страната се крепи върху мизерните възнаграждения на учителите. Общо взето- много са виновни- за това, че са вдигнали най-голямата стачка в страната-това излиза от тях, някой ги обвини дори в наглост, цитираха се еленските чорбаджии, дето казали на даскала, че искал да му плащат колкото на говедарите. И така. Изобщо, имаше грозни сцени.
Водещ: Чета тук заглавие от “Стандарт” – “Станишев: “Чистачка с пари на професор – не!” Това е заглавието на материала на вестник “Стандарт” за вчерашния вот, само да кажа.
Иван Костов: Това е ясно, че е така. Ако се повдигнат учителските заплати, ще се повдигнат и заплатите на професорите, доцентите и асистентите във висшите учебни заведения, защото те са свързани с другите, така че…
Водещ: Голяма част от вестниците четат…
Иван Костов: Що се отнася до нас, нека аз да кажа, що се отнася до нас, за нас вината е на правителството за това, че децата не учат. Всичките предпоставки да не се допусне стачка, да се реши навреме, да се реформират образованието и училищната сфера, цялата, всичко е в ръцете на правителството, никой не пречи на правителството, се разбра. И между другото вотът се изроди в “седенка”, с лакърдиите, с които започна самият министър на образованието, започна да се говори за нищо незначещи неща, по които има консенсус.
Водещ: Това е вестник “Класа”: “Шестчасова седянка за образованието в парламента”.
Иван Костов: Защото се говореше професионално за това какво трябвало да се направи или ще се направи с една терминология, която не е позната на хората. Между другото, без душа, без хъс, без стремеж да се разкрият нещата, но това, което хората ги вълнува, тези 600 000 български семейства, е защо децата не ходят, кой е виновен. Два отговора им предложихме ние. Да се разкрият причинете, действително, истинските, защо децата не ходят, а не да се говори за 18 години назад или за консенсуса и т.н. Истинските причини защо децата стигнаха дотам, но такъв разговор мнозинството не може да допусне, защото то ще се обърне срещу него. То е предупреждавано много пъти – в залата на НС и от медиите, и от журналисти, и от учителите, и такъв разговор очевидно е много неудобен за тях. Затова те избягаха в такива приказки за реформата.
Водещ: Къде гледаше ударната сила на опозицията вчера?
Иван Костов: Точно във формулирането на въпроса. ДСБ се опитахме, поне аз, г-н Методиев, другите изказващи се, да фокусираме вниманието върху това какви са нашите мотиви да считаме, че вината за това, че децата не учат, е на управлението, на тристранната коалиция, на това правителство и да мотивираме това. Първо, причината е в това, че те са създали изключително високи очаквания. Те са обещали- пет процента от БВП да отидат за образованието. Ако ги има тези пет процента в образованието, няма да има никакви стачки. Второ, те обещаха заплата над средната за бюджетната сфера – обеща ги лично тези неща г-н Станишев. Аз затова се обърнах към него.
Най-лесният начин да се отърве от тези обещания, е да каже, че се е излъгал или че са го заблудили, че това е неизпълнимо и т.н. Той не излиза да каже, че това е неизпълнимо и затова учителите продължават да се питат защо не са удовлетворени исканията им. Аз поставих следния въпрос. От друга страна има много мощна причина за стачката, тя е покачването на цените. Хората с ниски доходи, каквито са учителите, харчат много от разходите си за храна. Храната се е увеличила с космически темпове. Една четвърт, една трета вече е поскъпнала и при това положение естествен е въпросът как ще се защитят доходите на всички хора. Аз посочих, че министър-председателят в предния петък в парламентарния контрол на въпроса как той ще използва възможностите, за да води социална политика, да неутрализира последиците от инфлацията, той не каза нищо, една дума не отговори. Той не е наясно какво трябва да се направи.
Водещ: Какъв е практическият изход от стачката?
Иван Костов: И знаете ли, има един много болен въпрос, той не трябва да бъде подминаван- как ще се създадат стимули млади, способни хора да отиват в учителската професия и да поемат грижата за подрастващото поколение. Ако младите хора не считат тази професия за престижна, няма как в България да се култивират високи нива на образование.
Водещ: Има между другото от вчерашните преговори отговор, не знам дали ще ви удовлетвори, но преговарящите са се разбрали началната заплата на постъпващ в системата учител да бъде рязко увеличена и да се движи между 440 и 500 лева. В момента тя е 290 лева.
Иван Костов: Използвам да кажа следното- правителството непрекъснато с помощта на медиите дезинформира обществото за това какво е състоянието на преговорите. Преговори практически не се водят на нивото, на което трябва да се водят, преговори няма между министър и представителите на стачните комитети и синдикатите. Няма преговори и то от 2-3 дена. Преговорите се прекъснати, правителството натиска с всички сили стачниците, появяват се информации от типа на това как детската градина в Белоградчик започнала работа или еди кое си училище – влезли учителите, те продължили да стачкуват, изпълняват гражданския си дълг, това всичко е натиск, което се стреми да демотивира и да спре стачката, аз мисля, че това е дезинформация, защото под този натиск няма истина, няма реално сближаване на позициите, напротив, има много силен конфликт и това е, което е тревожното. Тревожно е и следното – вотът ще отмине, днес ще се гласува, мнозинството ще си остане, едни хора ще са се разбрали, че виновни са учителите, други хора ще са разбрали, че виновни са управляващите, всеки ще разбере както прецени, демократично общество. Но утре вече няма да има политически натиск за постигане на споразумение, няма да има решение от типа на това, което ще е устойчиво във времето и ще позволи развитие на българското образование.
Защото без политическия натиск аз не виждам как учителите ще постигнат нещо.
Водещ: Кажете, от гледна точка на финансовата стабилност, това, което е в основната аргументация и на премиера, и на финансовия министър Пламен Орешарски.
Иван Костов: Ами, тя се проби, самото правителство се проби чрез министъра на икономиката Петър Димитров, който заяви, че могат да се дадат тези пари. Тази оферта- 650 лева на учителите средна заплата вече е против това, което те говореха за възможностите им. Възможностите им са следните. Още веднъж ще го обясня на всички. В момента има 3,5 млрд. излишък. До края на годината ще стане между 4,5 и 5 млрд. излишък. От тези 5 или 4, 5, 2 млрд. ще се изразходват, защото са отложени разходи. Държавата е разходвала 90%, така че 2 млрд. ще се… Така. Ще трябва да се заделят обещаните 2, 5% излишък над приходите, които са милиард и сто, да речем, хайде милиард и двеста, значи стават три милиарда и двеста и се пита останалите 4,5 млрд., до 4,5 млрд., тоест, милиард и триста милиона, с каква функция ще ги натовари правителството. Ние предложихме да има актуализация на бюджета.
Водещ: Пламен Орешарски каза вчера, че излишъкът е финансовата стабилност на държавата.
Иван Костов: Да, но има излишък над планирания излишък. Аз това се опитвам да обясня през цялото време и всички се правят на глухи, на не чули и на не видяли. Със сигурност в началото на година ще се види този излишък. Тогава пак ще се върнем на тази тема и ще си кажем защо беше нужно това, като вижте какво надвишаване на излишъка има. Не е 2, 5%, а е 5%.
Водещ: Колко пари да даде правителството?
Иван Костов: Не мога да кажа колко пари да даде. Правителството е единственото, което заедно със стачкуващите и със синдикатите е на масата на преговорите, разглежда числата, сверява ги, гледа какви са възможностите, преценява възможностите за политика, неутрализираща покачването на цените и в другите сфери, защото с тези огромни възможности, които има в момента страната, може да се проведе много сериозна политика, още повече, че БВП за следващата година ще стъпи на много по-високо ниво, отколкото е очакваното. Той няма да бъде петдесет и един милиарда и сто, ще бъде петдесет и пет милиарда и седемстотин милиона, тоест, много по-високо ниво на приходи може да се очаква в бюджета, така че спокойно може да се прави по-щадяща социална политика, защото в момента тази не е такава. Ако ние вдигнахме толкова много заплатите, ние вдигнахме ти пъти и половина заплатите между 1997 и 2001 година…
Водещ: Иван Костов говори за щадяща социална политика!
Иван Костов: Да, и говоря затова защо се вдигнаха заплатите три пъти и половина. Непрекъснато имаше натиск отдолу и всеки месец имаше някакви стачки. Имаше социално действие, което бързо доведе до покачване на доходите. Имаше енергия вътре в обществото. В момента точно това се парира.
Водещ: Само една дума накрая. Има един политически прочит в “Труд” на Васил Гарнизов. Той казва: “Личното послание на Станишев изрази усещането за сила, което му дава съгласието в коалицията”. И по-нататък: “НДСВ даде силна подкрепа на своя министър Даниел Вълчев.” Татяна Калканова, Николай Василев и дори Милен Велчев, който подкрепи програмата за реформи, макар и без да споменава името на министъра, така вотът на недоверие консолидира царските хора, а те като че ли имаха нужда точно от това след скандалите около и след последния жълт партиен конгрес.”
Иван Костов: Това, което става днес, е поемане на цялата отговорност от правителството, от цялата тристранна коалиция, от всички депутати. Всички те застават зад думите на министър-председателя, че виновни за това, че децата не ходят на училище, са учителите. Това ще стане днес. И тази отговорност обаче няма да им донесе нищо добро в бъдеще.
Водещ: Иван Костов, с позиция по дискутирания вчера вот на недоверие срещу правителството.
This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.