Иван Костов (+ВИДЕО)

Водеща Цветанка Ризова: Гост днес ще ни бъде лидерът на ДСБ и съпредседател на „Синята коалиция“ Иван Костов. Здравейте и добре дошли, г-н Костов.
Иван Костов: Здравейте.
Водеща: Веднага ще започна с най-актуалния въпрос в икономическата сфера, защото аз основно ви каня в качеството ви на икономист и на бивш министър-председател, разбира се, и на председател на една парламентарна партия, но все пак вие активно участвате в диалога за икономическото развитие, финансовото развитие на страната. Министерството на финансите има нови идеи за данъчни закони, за единна ставка на ДДС на туризма, за повишаване на някои акцизи. Как оценявате тази политика? Тези нови неща ще доведат ли до някакво раздвижване?
Ив. Костов: Вижте… раздвижване за кого?
Водеща: За икономиката, за страната. На мен винаги, аз винаги като задавам въпросите, ги задавам от гледна точка на избирателя, на човека. Сигурно някои неща за някого са добре, за някого са зле, но масово.
Ив. Костов: Ако отговарям от гледна точка на избирателя, увеличаването на данъчната тежест, по какъвто и да е начин направена, не е добре, защото увеличава изземването на брутен вътрешен продукт за преразпределение от страна на държавата. Това означава, че за домакинствата остава по-малка част, нали така? То те не са много субектите, които разпределят доходите в страната, и в този смисъл не е добре. Всяко увеличаване на тежестта намалява доходите на фирмите и на домакинствата.
От друга страна, дали ще стане добре зависи от една целенасочена политика на правителството за преодоляване на кризата. За съжаление опитът да се разработи такава с помощта на синдикатите и на работодателите сега, както се вижда, ще завърши с протести на синдикатите, защото на синдикат човек вяра не трябва да има.
Водеща: Вие пък защо говорите така?
Ив. Костов: Да, шегувам се, шегувам се…
Водеща: Вие си взехте от синдикатите министър, аз помня, и той не беше лош министър между другото.
Ив. Костов: Въпреки това обстоятелството, че те ще се оттеглят и ще атакуват примерно, ключови опити да се предотврати примерно срив в системата на Националния осигурителен институт, който изплаща пенсиите, тези неща са много важни. Двайсет години синдикатите досега не са поели нито веднъж и не са задържали отговорност за реформаторски идеи. Нашите синдикати, с едно рядко изключение, са антиреформаторски настроени.
Водеща: А има ли синдикати, които са реформаторски настроени?
Ив. Костов: Ами, няма, няма.
Водеща: Няма, г-н Костов, така че… виждаме какво се случва в Гърция.
Ив. Костов: Правилно, абсолютно правилно.
Водеща: Разбирам, че от утре започват отново протести. Сега във Франция протести започнаха.
Ив. Костов: Абсолютно правилен въпрос, няма синдикати и работодатели, които да са реформаторски настроени.
Водеща: То е нонсенс да си реформатор…
Ив. Костов: Така е.
Водеща: …и то реформатор в смисъла, така, да, да…
Ив. Костов: Това…
Водеща: …някакви страсти, някакви печалби…
Ив. Костов: Затова правителството трябваше да потърси консенсус вътре в Народното събрание, за да извърши тези наистина сложни и трудни реформаторски действия. Те щяха да повлияят на домакинствата. В условия на бързо осъществени или завършени реформи неминуемо ще има отзвук от страна на икономиката. Първо, ще се покачи доверието, второ… знаете ли, ще стане, ще кажа нещо сигурно доста сложно, ама то в това е проблемът. Държавата не може да създаде продукт, нали, но тя може да преразпределя тежестите на реформите върху отделните граждани. Примерно може да натовари повече пенсионерите или да ги облекчи, може да натовари една от системите или да я облекчи и т.н. Това държавата може по пътя на преразпределението. И целият въпрос в реформите е, че те трябва така да се осъществят, че хората, които са активни, които могат да отговорят със засилена трудова активност, със засилена предприемаческа инициатива, върху тях да падне предизвикателството. Разбирате ли, то е въпрос на такава прецизна политика. На кризата трябва да й отговорят тези, които могат да й отговорят, правителството не може, но то трябва така да направи своята политика, че да ориентира там тежестите на реформата. Защото младите хора с висшето образование или хората с голям опит, администраторите, които са натрупали много, много капацитет във всякаква, нали, работа по управление на пари, на хора и т.н., те са хората, които могат и трябва да бъдат натоварени с реформите. Това за съжаление правителството се забави, той го призна и министърът на финансите, че от 2001 година…
Водеща: А вие защо казвате…
Ив. Костов:…насам няма промени, няма реформи.
Водеща: А вие защо казвате, че въпросът как ще се справи Симеон Дянков надвисва като облак над него? Мисля, че ви цитирам относително правилно.
Ив. Костов: Така е, така е, защото…
Водеща: Не, не, какво влагате в това?
Ив. Костов: Ами, ние с това…
Водеща: То този въпрос е надвиснал от първия миг, в който той дойде на този пост.
Ив. Костов: Ние с това… Да, но от средата на тази година се вижда, че… се видя, че ще има много сериозни проблеми дори след актуализирането на бюджета за неговото изпълнение. И заради това по наша инициатива се осъществиха две слушания, всъщност има още едно – три, едното е на Симеон Дянков, другото е на Агенция „Митници“, на Националната агенция за приходите, на заместник-министъра, който отговаря за бюджета, на самия Симеон Дянков, ще слушаме шефа на, г-жа Митрева, шефа на Националния осигурителен институт, ще слушаме Нели Нешева и министъра вероятно на здравеопазването. И по този начин ще създадем цялостна картина. При министъра на финансите и за правителството големият проблем е да се побере в този актуализиран дефицит, а не да го превиши, това е големият проблем и това е голямото притеснение.
Водеща: Добре, каква е вашата прогноза, ще я превиши ли?
Ив. Костов: Ами, вижте, трябва да признаем, че очевидно министър-председателят и вицепремиерът и министър на финансите г-н Дянков са реагирали наистина по най-енергичния възможен начин през лятото. Това се вижда в докладите, които ние слушахме на, така да се каже, на първото изслушване и на второто, и се вижда, че е направено много. Разбира се, окончателната представа за това колко сериозен е рискът да се превиши този дефицит ще се изясни след изслушването на последните докладващи. Но знаете ли, проблемът не е толкова дали правителството ще си сглоби дефицита, проблемът е защо голяма част от домакинствата не могат и защо една значителна…
Водеща: Какъв е отговорът според вас?
Ив. Костов: Ами, отговорът ми е, че, когато не се, че това е цената за отлаганите реформи. Ето, девет години нищо не се е направило в това отношение. Хубавото е, че започва да се нагнетява очакване и готовност за реформи. Аз имам чувството, че, наблюдавайки медиите и реакциите на хората, като че ли хората отново узряват да поемат нови реформаторски начинания и да ги посрещнат благосклонно, да реагират по правилния начин. У нас има такова очакване за разлика от страните, които, нали, силно закъснели, като Гърция и някои други, да не навлизам… се опитаха да направят.
Водеща: Обаче забелязвам една разлика във вашето говорене като че ли. В петък имахте една среща с г-н Борисов, той каза, че вие сте изразили някакво доволство от приходите, от нещата. Само преди това, дни преди това, вие казахте, че се очертава недостиг на приходи и превишаване на разходи. Това го казахте в понеделник.
Ив. Костов: Той се очертава.
Водеща: Добре, какво се случва от понеделник до петък?
Ив. Костов: Въпросът е… Не, не. Случи се първото изслушване. Видя се, че са взети сериозни мерки в „Митници“ и в Национална агенция за приходите. Това се видя. Остава да видим там, където са действително големите проблеми. Двата големи проблема са недостигът на приходи на пенсионния фонд на НОИ и огромните задължения, които се натрупват и остават непокрити от страна на болниците – държавни и общински. Това са двата големи проблема. Сумарно около 220-230 милиона няма да може да събере приходи Националният осигурителен институт и около 360 или 370, ще чуем последно, като дойдат да докладват, колко ще бъдат тези неразплатени доставки, които болниците са направили. Сега, точно това създава другото голямо притеснение, защото… с цената на какво ще се удържи актуализираният бюджет.
Водеща: Е, с цената на какво, кажете вие. Нали сте в парламента, гласувахте този бюджет.
Ив. Костов: Ами, вижте, ако тези 200 примерно, недостигащите пари на Националния осигурителен институт, една голяма част от тях вероятно ще трябва да се покрият от правителството, то трябва да вземе отнякъде средства. Но администрацията не е реформирана. Всички наши предложения за смели, решителни реформи в сферата на администрацията засега не са се придвижили, което означава, че ще има намаляване на заплати, както например става в Софийския университет. Ректорът ни вика сега, следващата седмица, на разговор за бюджета му, но аз чувам, че там са намалени заплатите на всички, което е вече удар върху онези бюджети, за които аз изказах най-голямо притеснение, т.е. за бюджетите на домакинствата.
Водеща: Въпросът е следният – дали хората предпочитат да им се намалят заплатите, или да бъдат уволнени. Г-н Борисов си го каза, мисля, че при едно гостуване тук, последното му, аз не искам хората да ме мразят. Като уволнява, ще мразят. И въпросът е следният – ако за вас има алтернатива, вие какво ще предпочетете, да останете на работа с 20 процента по-малко пари или да излезете на борсата?
Ив. Костов: Вижте, когато се правят реформи и ако те са успешни, те дават веднага резултат върху доходите на хората. Аз искам да напомня нещо, което сигурно доста отдавна е забравено. Но средната пенсия беше 19 900 лева, т.е. 19 лв. и 90 ст. 1997 г. през април-май. И стана 80 лева, т.е. увеличи се 4 пъти вследствие на реформи. Средната заплата беше 66 600 лева, т.е. 66 лв. и 60 ст. днешни. Става 252, само след 4 години. Вярно е, че имаше 14-15 процента безработица, вярно е. Но вярно е също, че се удвои брутният вътрешен продукт, т.е. от 8 милиарда и, да речем, и 900 стана 15 и нещо милиарда евро, което означава, че когато е успешна реформата, наистина има хора, които страдат от нея, защото търсят нова работа, нали, сменят професията си или временно поемат определени допълнителни ангажименти, има трудности. Но това е предизвикателството, да се намери отговорът. Така се качва конкурентоспособността на икономиката и в последна сметка резултатите са положителни. Ако правителството го е страх да прави реформи, трябва тази система цялата нереформираната да я издържа, което означава на всички постепенно да се намаляват заплатите. А това ще бъде тежкият удар върху бюджетите на техните домакинства.
Водеща: Между другото, аз понеже споменах…
Ив. Костов: Което не е добър отговор. Това означава, че следващата година реформата ще бъде още по-трудна, по-следващата още по-трудна, а по-по-следващата, ако се направи 2013, тогава ще бъде посрещната с масови протести на улицата, както правят…
Водеща: То и сега ще има протести. Синдикатите започват да седят пред Министерския съвет.
Ив. Костов: Аз мисля, че няма да са масови все още тези протести. Но това, което казвам, отлаганите реформи неминуемо водят до протести.
Водеща: Това ли е най-отлаганата реформа според вас, реформата на администрацията?
Ив. Костов: Реформата на администрацията, реформата на здравеопазването, реформата на Министерството на вътрешните работи, реформата, но, вижте, под администрация трябва да разбирате цялата структура на държавното управление, разпределена по територията на страната. Това, което ние предлагаме, е да се мине от 31 района, да се мине към 6, както е по европейски, да дефинираме районите, както европейците ги дефинират, за да могат да участват в европейските програми за изпреварващо развитие на регионите, които се намират в трудно положение…
Водеща: Ама вие се шегувате. Това е работа за партийни чиновници и вие добре го знаете.
Ив. Костов: Не, това е работа на правителството…
Водеща: И като намалиш работата на партийните чиновници по области и по райони, ти на практика губиш връзка с тези райони и региони.
Ив. Костов: Това е времето сега да се направи. Иначе, иначе…
Водеща: Голяма жертва искате от ГЕРБ – те да са първите, които да пострадат. Помните, тройната коалиция имаха по 5, по 6, по 7 зам. областни управители, по 13 зам.-министъра.
Ив. Костов: Вижте, неминуемо ще се направи това. Въпросът е кога. Разбирате ли? Въпросът е, че трябва да се направи. Защото…
Водеща: Искам да кажа, че голяма жертва от ГЕРБ би било да го направи.
Ив. Костов: Да, но вижте колко е неразумно иначе. Имате район Х, в него живеят 100 хиляди души, само 100 хиляди живеят, записани, че живеят – 100 или 110 хиляди. От тях близо 45 процента са възрастни хора, 45 процента не са активни, т.е. нито търсят услуги, нито строят, нито водят деца на училище, нито пазаруват, те са пенсионери. Остават десетина, петнайсет процента деца и хора в зряла възраст, половината от които са някъде в чужбина на работа. Това са районите в България. Такъв е Кърджали, такъв е Видин. Много райони в страната ни са такива. И въпросът е трябва ли в тези там останали трийсетина хиляди души да има цялата огромна административна структура със съдилища, обикновени, административни прокурори, РДВР-та, специални служби, какво ли няма там. Всичко. Има даже 2-3 структури на Министерството на земеделието, че даже и общински, и какво ли няма. То хора няма, а има хора, които…
Водеща: Има работа, има работа за някои хора.
Ив. Костов: Но хората, които са ангажирани в тези структури, са компетентни хора. Те няма да останат гладни, ако бъдат съкратени. Те ще си намерят друга работа. Няма как да не отговорят, това са…
Водеща: Това ли са част от реформите, които вие предложихте на ГЕРБ? Спомням си, че имахте среща…
Ив. Костов: Това е една, това е една…
Водеща:…с г-жа Фидосова, с г-н Велчев.
Ив. Костов: Вече говоря конкретни неща, за да разбират хората, че трябва отнякъде да се рационализира нещо…
Водеща: Да, да, затова ви поканихме, за да чуем какви са конкретните неща, които сте дали.
Ив. Костов: За да се постигне запазване на качеството и вдигане на качеството на живота и качеството на работа на администрацията. Ако се случи тази комплексна, вие я нарекохте административна, ама тя е и съдебна, и всякаква реформа, около 500 милиона, половин милиард текущи разходи на бюджета ще бъдат намалени. И тогава много задачи получават автоматично решение.
Водеща: А какво е обяснението ви, вие се срещате с представители на ГЕРБ, с премиера, какво казват, защо не го правят например?
Ив. Костов: Вие дадохте обяснението, защо да повтаряме обяснението?
Водеща: Същото мислите и вие?
Ив. Костов: Ами, предполагам, че това е обяснението. Все пак това е една структура властова, това са позиции, това са платени работни места и наистина хората там нямат работа. Четири дела на съдия на месец, това какво е? Сега караха се от БСП, че никой нямал право да определя нормативи, ама 4 дела е нищо. Това означава, че 4 дена е работил от месеца съдията, и то в тези 4 дела той е влизал за по един час, два, т.е. работил е 4-5 часа. Това не може да е нормално, нали? Трябва да се съгласим, че така не може да продължаваме.
Водеща: Добре, вие казахте, че ще искате персонална отговорност от някои министри. Защо ще я искате?
Ив. Костов: Заради кризата и заради липсата на отговор на кризата.
Водеща: Кой е най-персонално отговорният за тази работа министър според вас?
Ив. Костов: Но това обвързахме с въпроса дали ще бъде удържана фискалната позиция, т.е. дали няма да бъде надвишен дефицитът на актуализирания бюджет.
Водеща: Вие подозирате, че ще има актуализация, нали?
Ив. Костов: Много ми се иска този този риск да бъде по някакъв начин неутрализиран от правителството. Но ако той не бъде неутрализиран, всичките му разчети и за следващата година ще станат рискови. Изобщо, изобщо ще стане много сложно да бъде подкрепяно правителството, както каза и Мартин Димитров.
Водеща: Върху кои министри е най-голяма отговорността обаче според вас?
Ив. Костов: Кабинетът като цяло е отговорен. Примерно за здравната реформа не може да бъде обвинена министър Борисова еднолично и да се каже тя отговаря. Защото министър Борисова отговаря за част от нещата, за друга част от нещата отговаря шефът на Националната здравноосигурителна каса г-жа Нели Нешева, за трето отговаря Министерството на финансите и кой ли не друг отговаря за тази реформа, която в момента е най-болната тема. И в този смисъл кабинетът започва да носи цялата тази отговорност, тази решителност и воля ние очакваме да прояви министър-председателят. Аз си мисля, че той върви към момента, в който ще трябва да избере, наистина да даде ход на реформите или да…
Водеща: Много ли се колебае? Какво ви каза в петък?
Ив. Костов: Вижте, аз предполагам, че огромните усилия, които са фокусирани върху това държавата да успее да удържи своя бюджет и да може да неутрализира тези пробойни, които са се появили, това е, което изцяло го ангажира в момента. Това е моето усещане от разговора.
Водеща: И реформата е по-назад?
Ив. Костов: За повече, повече за реформа ние не сме говорили. Но всичко това е дадено. Ние сме дали как да се преобразуват всички първостепенни и второстепенни разпоредители с бюджета……
…….
Водеща: Между другото вие всъщност в петък за реформите ли говорихте, или така, както писаха повечето медии, да назначите един човек от ДСБ като заместник на Ваньо Танов в „Митници“?
Ив. Костов: А, не, не, моля ви се. Какъв човек? Аз не знам за какво става въпрос.
Водеща: Ама всички така, всички медии писаха, че основният разговор между вас и г-н Борисов е бил човек на ДСБ да стане заместник-председател на митниците.
Ив. Костов: Няма такъв разговор, казвам го най-отговорно. Министър-председателят може да го потвърди. Това е някаква сплетня…
Водеща: Добре, добре, аз съм длъжна да попитам.
Ив. Костов:…която по нашите ширини често се върти. Не, не, аз даже не знам въобще за кого говорите.
Водеща: Да, да, аз също не знам за кого говорят моите колеги, но всички медии казаха, че това е било основната тема на вашия разговор.
Ив. Костов: Винаги се, винаги се… Не, основно…
Водеща: Включително и добронамерени към вас и ГЕРБ медии.
Ив. Костов: Не, не, но основната тема беше изслушването, той се интересуваше как преценяваме ние изслушването, тъй като при прогнозите за това как ще завърши годината „Митници“ и Национална агенция за приходите правят определи хипотези, допускания, нали, ще се случи това, няма да се случи еди-какво си, ще стане еди-какво си, нали. Всъщност трябваше да се ориентираме и в тези хипотези. Тези хипотези може да издържат, може да не издържат, нали. И това е смисълът на докладването пред Народното събрание. А на мен обаче ми направи впечатление, без да мислите, че се закачам с медиите, направи ми впечатление, че медиите не издържаха целия разговор. Стана им изведнъж безинтересен. Напуснаха.
Водеща: Кой разговор?
Ив. Костов: Този, за рисковете, за допусканията. Ще успее ли, няма ли да успее… тези могъщи ведомства да се справят с тази огромна задача. Някъде в първата част просто загубиха интерес и тръгнаха да излизат. Което означава, че и ние може би навлизаме в една материя, която…
Водеща: Да, затова ви потитах нещо по-интересно да кажете… вашия човек в митниците… Нещо по-любопитно, ама не щете.
Ив. Костов: Какъв човек, като не знам за какво става въпрос.
Водеща: Добре, а как се отнасяте към идеята за фискален борд, г-н Костов, която лансира СДС?
Ив. Костов: Аз съм подписал този законопроект, това е наша обща законодателна инициатива. Ние считаме, че има много аргументи това нещо да се направи. Първият е, че държавата ни може системно да влезе в… да приключва годината с прекомерен дефицит, което ще бъде лошо. Защото ще се наложат санкиции върху нея. Втората причина е, че това нещо може да бъде ограничено със законодателни мерки, като се допуска еднократно да се надвиши разрешеният примерно, да, широкобалансиран бюджет.
Водеща: На мен като гражданин най ми харесва ефектът, че ще се понижат лихвите…
Ив. Костов: Да.
Водеща: ..ако е така, както го… слушах обяснение на Мартин Димитров.
Ив. Костов: Защото всяко превишаване на дефицита от страна на държавата е камбанка в ушите на инвеститорите и на банките, които казват: държавата ще излезе на пазара и ще почне да търси кредити от нас. По-добре да дадем кредитите на държавата и да вземем от нея сигурни лихви, отколкото да даваме кредити и да поемаме рисковете от бизнеспредприемачески инициативи. Нали така? И това е нормално. Заради това се ослушват и заради това се стремят да разберат. Защото ако държавата излезе, то тогава качват лихвите на всички, защото тя ще поеме част от кредитния ресурс. Но тя не бива да прави това. Държавата не бива да излиза и да изтегля кредити.
Водеща: Добре. А исках да ви попитам нещо друго, което също според мен е важно. Вие страхувате ли се от операция „Възмездие“?
Ив. Костов: Не, не. Аз си мисля, че това са несеризни работи.
Водеща: Е, как да е несериозно, защото цяла партия, която подкрепя… е част от подкрепящото мнозинство, започва операция „Възмездие“. Партията е „Атака“. И ще иска сметка от тези, които са ограбили държавата в последните 20 години.
Ив. Костов: Тъй като не съм ограбил държавата с нищо, не се страхувам.
Водеща: Значи вие не сте онзи супернагъл грабител на България, за когото говори Волен Сидеров. Споменава само вашето име и това на г-н Доган.
Ив. Костов: Той има причини да го прави това.
Водеща: Причини?
Ив. Костов: Да.
Водеща: Какви са?
Ив. Костов: Беше уличен, че има криминално минало и трябва да се оправя с това защо го е крил. Заради това говори така. Повечето от хората, които в последните 15-ина години са говорили много остро и са се изказвали по мой адрес, включително и президентът Първанов, агентът Гоце, са го направили, защото са имали гузна съвест. Оригиналът на тази реч беше произнесен през 2000 година в Народното събрание, и Гоце го произнесе оригинала. Това е само реплика, това е преповтаряне на познати неща. Новото е, единственото новото е това, че излязоха свидетелства, че г-н Сидеров има криминално минало. Но аз не мисля повече да говоря.
Водеща: Вие не мислите, обаче въпреки всичко аз искам нещичко да ви попитим. Мислите ли, че ще има организация към ООН и Световната банка, която да помогне при разследване на откраднати от политическата върхушка милиони? Вие сте бивш министър-председател…
Ив. Костов: Трябва да се говори разумно, трябва да се говорят пред хората изпълними неща. Нещо което не е валидно за хората, които не познават системата за управление и които са заети преди всичко да създават публичен образ, популистки или какъвто искате го наречете, но несвързан с реалностите на управлението. Всеки политик, когато говори пред хората и обещава нещо да направи, трябва да е убеден, че под думите му има изпълнимост, има реална структура или реални предпоставки, които да позволят той да… това, което говори, да го направи. Ето например това, което ние говорим с вас. Възможно ли е да се намалят толкова много средствата за администрация, че да се съкратят половин милиард? И отговорът е: веднага. Аз го давам и поемам отговорността за него. Трябва да се намалят районите в страната, трябва от 31 да станат 6 и това автматично ще направи. Тоест веднага казвам начина, по който това ще стане. Ако един политик не е в състояние да каже конкретните мерки, обикновено… обикновено не може да направи тези неща.
Водеща: Защо ви беше тази война? То се очакваше такъв отговор на Волен Сидеров. За какво ви беше нещо, което е преди 20 години, за някакви 1000 лева, които някакъв човек му е дължал? Ревност ли изпитвате към „Атака“? Не знам за какво ви е това?
Ив. Костов: Трябва да попитате г-н Атанасов защо е огласил тези неща.
Водеща: То не е ли координирана атака на ДСБ?
Ив. Костов: Не. Това е информация, която той получи и реши да я оповести. Казва си много пъти аргументите. Ние тия неща не ги координираме. Но, вижте, в политиката нали трябва да има принципи?
Водеща: Да.
Ив. Костов: Нали трябва да има яснота? Нали трябва да сме почтени към хората. Ако… аз нямам нищо против в Народното събрание да има хора, които са били съдени или дори които са лежали в затвора. Но хората, които са ги избрали, предварително да знаят, че те са такива, нали? Въпросът е обществото да е предварително известено за тези неща.
Водеща: Защото г-н Сидеров ще търси нещо и във вашето минало, ако забелязахте?
Ив. Костов: Ами, нека търси, каквото намери нека да го извади…
Водеща: Не се страхувате, че нещо различно от това, което знаем за вас, може да излезе?
Ив. Костов: Смисълът на политиката е това. Политиците трлябва да влизат в остри противопоставяния помежду си, за да могат хората да ги виждат силно атакувани и да преценяват начина, по който те се защитават. Трябва… именно тези силни атаки срещу един или друг показват истинската стойност на този политик като персона. Ако може да издържи атаките, значи той наистина заслужава доверието. Ако не може да издържи атаките, значи не заслужава никакво доверие. В този смисъл тези битки, политически, те са здравословни за самата политическа система…
Водеща: Да ви задам още един здравословен въпрос, г-н Костов.
Ив. Костов: Защото другото, знаете ли какво означава?
Водеща: Какво?
Ив. Костов: Другото е блато. Аз не казвам за този, той не казва за мен и какво правим в блатото заедно всички? Аз не искам да сме в блато. Искам да потече бистра вода и хората да виждат през нея.
Водеща: Това е добре. Ето един здравословен въпрос, който мисля, че този път не произтича от г-н Сидеров. Чувала съм го и от Румен Овчаров, но мисля, че и г-н Борисов го каза – става дума за цените на електроенергията от „Марица-изток 1“ и „Марица-изток 3“, които са два пъти и половина по-високи от цените на електроенрегията в „Марица-изток 2“, което е българско предприятие. Договорите, според които от двете „Марици“ токът се заплаща много скъпо от държавата, много по-скъпо, отколкото от другата „Марица“, сте подписали вие. Защо подписахте такъв договор?
Ив. Костов: Аз не съм подписвал никакви договори.
Водеща: В края на вашия мандат, г-н Костов?
Ив. Костов: Не, не.
Водеща: А кой го е подписал?
Ив. Костов: Подписали са тези, които са сключили договора. Това не го прави министър-председателят никога. Но аз…
Водеща: Но отговорността винаги в едно управление е на…
Ив. Костов: Е, не чак така, за всякакви договори, сключени от някакъв ТЕЦ, с някой си изкупвател на друга фирма. Моля ви се, на такова ниво не се разпростира отговорността на министър-председателя. Но ако договорите не са добри, те е трябвало да бъдат сменени за тези 9 години. Защо не са сменени?
Водеща: Ами, ако има неустойки, както с хеликоптерите сега, както с другите неща?
Ив. Костов: Всеки договор може да бъде предоговорен в зависимост от промяната на условията. Това, което аз се сещам, е, че имаше един ТЕЦ, който трябваше да произвежда брикети за населението. И на него му се даваше по-висока цена, за да продава евтини брикети на хората. Доколкото знам, този ТЕЦ отдавна не е, и тази „Брикела“ ли, какво беше, отдавна не произвежда брикети за населението и няма наистина причини, т.е. може спокойно да бъде атакувана цената, по която се изкупува токът от нея и да не бъде чак такава висока. Защото те самите не изпълняват този ангажимент. Но това е ангажимент, поет преди 10 години.
Водеща: Така е, но не ви ли тежи на съвестта, защото много хора…
Ив. Костов: Защо да ми тежи? Тогава…
Водеща: Защото плащаме много скъп ток…
Ив. Костов: Тогава…
Водеща:…на тези две, много скъп ток на тези две „Марици“.
Ив. Костов: Ето, обясних за единия случай, защото за него си спомням. Щом не произвеждат брикети, онази, цялата договореност е била нарушена от тяхна страна, това е основание да бъде развален и договорът и да им се намали цената. Отдавна е трябвало да бъде направено.
Водеща: Не знам как, аз не разбирам наистина от бизнес преговори, обаче…
Ив. Костов: Не, когато, когато…
Водеща:...когато имаш един договор, кой ще… Ако аз имам договор с вас…
Ив. Костов: Много е, много е…
Водеща: …вие да ми плащате по 10 хиляди, лева по каква логика аз ще намаля…
Ив. Костов: Много е, много е…
Водеща:...заплащането, което ще искам от вас?
Ив. Костов: Значи, в договора има различни условия. Ако вие нарушите вашите условия, тоест вашето задължение да произвеждате евтини брикети, значи вие сте в неизпълнение. Това на мен ми дава основание да напомня, че ако ви е дадена по-висока цена за тока, то е защото вие сте поели и този ангажимент, който, щом спирате да изпълнявате, ви се намалява и цената на тока. Ето причина да се предоговорят отношенията.
Водеща: Добре, понеже сме съвсем на финала, надвишихме времето, но искам много кратичко да ми отговорите на няколко въпроса. Как ви хрумна онази идея с ЦУМ?
Ив. Костов: Ами хубава идея. Чух я…
Водеща: Чухте я.
Ив. Костов: Чух я и веднага й дадох гласност, защото…
Водеща: Ама тя спасява един човек, за когото се твърди, че има проблем.
Ив. Костов: …ми се струва, че е много добра.
Водеща: Не спасявате ли този човек?
Ив. Костов: Дали спасява човека зависи правителството как ще завърши преговорите. Ами то от него зависи, не зависи от мен.
Водеща: Добре и още един въпрос. Защо вашата структура в Кърджали ви е напуснала?
Ив. Костов: Не е структурата в Кърджали, структурата ни в Кърджали е добре. Имаме структура в Крумовград, ако не се лъжа, която… там някой от нея е преминал в „Атака“. Това е.
Водеща: Това е, това е, обаче…
Ив. Костов: Не е структурата в Кърджали. В Кърджали…
Водеща: Ами аз така разбрах.
Ив. Костов: …има няколко, има няколко общински организации. Става въпрос просто за един човек и може би няколко души около него.
Водеща: А вие защо искахте да свалите г-н Лечков от кметския пост, както обясни г-н Цветанов, че сте водили тук, из София опонента на г-н Лечков по адвокати, по специалисти.
Ив. Костов: Не съм водил никого пред никакви специалисти. Заведох този човек, който искаше да получи гаранции да свидетелства пред следствието при главния прокурор. Там съм го завел и там съм го оставил. Аз мисля, че това е дългът на всеки. Ако дойде при вас някой и каже „аз имам такива и такива данни за еди-кой си, вие какво ще направите – ще му дадете гаранции да отиде да си даде показанията, още повече че аз бях председател на комисията за контрол на Държавната агенция за национална сигурност и това ми е…
Водеща: В това си качество ли…
Ив. Костов: …и това ми е задължение. Разбира се. Защото става въпрос за съмнение за корупция на високо ниво.
Водеща: А вашето лично убеждение с днешна дата какво е?
Ив. Костов: Моето убеждение е, че г-н Цветанов нямаше – ама никакво – основание да предрешава дали шестте обвинения, там, или седемте, които са повдигани или по които се работи по отношение на г-н Лечков, са основателни или не, защото това не е негова компетентност, това е компетентност на прокуратурата. Така че не бива вътрешният министър да казва кой е виновен и кой е невинен, първо, това го казва съдът, а преди това, за да поеме някой обвинението, това може да бъде само прокуратурата, но не и министърът на вътрешните работи. Така че не беше негова работа.
Водеща: Но беше ваша работа да заведете опонента на г-н Лечков при…
Ив. Костов: Моя работа е, защото…
Водеща: …главния прокурор.
Ив. Костов: …това е много важен сигнал. Аз искам пак, отново, ама съвсем сериозно да поставя въпроса пред вас така, за да видите какво е личното предизвикателство. Идва при вас човек, който казва, че има данни за корупция на най-високо ниво и го е страх за личната му безопасност. Вие ще му дадете ли възможност да бъде защитен и да бъде свидетел или няма да му дадете? Ако сте отговорен…
Водеща: Считам, че трябва да го познавам добре, защото…
Ив. Костов: Ако сте отговорен…
Водеща: …не съм убедена дали не ме подвежда този човек.
Ив. Костов: Има кой да реши, има следствие, има специалисти, има експертизи. Има хора, това не е мое задължение. Но вие, аз питам като политик, идва при вас какво решение може да направите в този случай?
Водеща: Не знам. Ако познавам добре човека…
Ив. Костов: Друго решение няма.
Водеща: …ако имам някакво доверие в него, вероятно бих…
Ив. Костов: Не можете да познавате цялата страна.
Водеща: Не мога, затова и не бих поела ангажимент…
Ив. Костов: Заради това…
Водеща: ...да заведа всекиго при главния прокурор.
Ив. Костов: Когато изслушвате някого и той започне да говори и дава сигнали в думите, които той използва, и в посланието, което дава, когато има многобройни факти, които могат да бъдат проверени, примерно, че всички фирми са обвързани, че са със свързани лица, там, със съответния кмет и че по определени схеми превеждат пари в други две фирми и прочее, когато говори съвършено конкретно, вие сте длъжни да му дадете възможност да си отправи обвинението и да помогне на следствието. Длъжни сте да… това. Освен това то е въпрос наистина на преценка на това дали това, което той говори, е проверяемо. Проверяемо…
Водеща: Разбира се, на вас ви се е сторило достоверно. Разбрах отговора ви.
Ив. Костов: Това, което той говореше, е проверяемо и обстоятелствата… повдигнати тези обвинения и се работи по тях, означава, че аз съм си изпълнил гражданския дълг…
Водеща: Понеже бяхте…
Ив. Костов: …и политическия дълг.
Водеща: Понеже бяхте, наистина съвсем на финала, и председател на тази комисия, която контролираше ДАНС… Разочарован ли сте от хода на делото срещу Алексей Петров, защото сега се оказа, че сега имало… нямало „Октопод“, имало „Калмар“, твърдят адвокатите му. Твърдят, че този човек имал достъп до най-високото ниво на класифицирана информация, което е просто… издадено от комисията.
Ив. Костов: Да, и то в нарушение на закона. Ние това сме го установили в комисията…
Водеща: Защо, е защо в нарушение на закона? Слушах днес по радиото Цвета Маркова…
Ив. Костов: Знаете…
Водеща: …казва – службите това ми докладваха.
Ив. Костов: Да, знаете ли…
Водеща: И такъв е редът, доколкото знам, в комисията.
Ив. Костов: Комисията за контрол над ДАНС дължи на обществото една позиция по отношение на проверката, която извърши. Трябва да я каже. Не з

Споделяне: 

Facebook

Последни Новини

Йордан Иванов: Г-н Желязков, пред медиите изрекохте неприкрита...
Уважаеми г-н Желязков, Обръщам се към Вас, за да изясня, че Демократична България никога...
Любен Иванов: Туризмът е кауза, която обединява –...
С колегите Иван Белчев и Богомил Петков от „Продължаваме Промяната – Демократична България“ проведохме...
Кристина Петкова: Влизането на България в еврозоната остава...
Между Закона за чуждестранните агенти, създаден по путински законодателен модел, Комисията за Сорос и...
Владимир Славенски: Пловдив ще има модерен градски транспорт,...
Поръчката на общината, която трябваше да надгради системата на "Индра" за управление на градския...
Димитър Божилов: За конкретния случай с психичноболната жена...
Живея в кв. "Иван Вазов", който е изключително спокоен. Хората се притесняват с основание....